Důvodová zpráva
k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., zákona č. 96/1993 Sb., zákona č. 157/1993 Sb., a zákona č. 196/1993 Sb.
I. Obecná část
Daňová soustava platná od 1. ledna 1993 navázala na daňové soustavy uplatňované ve státech Evropských společenství s cílem se těmto soustavám postupně přibližovat, a to zejména v oblasti daňového zatížení poplatníků daní z příjmů, které je v současnosti relativně vysoké. Navrhovaná soustava předpokládá proto snížení maximální sazby daně z příjmu právnických osob ze 45% na 42%, u fyzických osob ze 47% na 44%. Za účelem zmírnění dvojího ekonomického zdanění vyplácených dividend nebo obdobných plnění z členství v družstvu se navrhuje umožnit právnickým osobám odečíst od základu daně jednu polovinu daně sražené ve zdaňovacím období právnickou osobou. V návaznosti na růst životních nákladů se navrhuje zvýšit nezdanitelnou částku ze základu daně u poplatníků - fyzických osob z 20 400 Kč na 21 600 Kč a nezdanitelnou částku na nezaopatřené dítě z 9 000 Kč na 10 800 Kč s tím, že se základ daně u poplatníka o tuto částku sníží za předpokladu, že nepřesáhne 360 000,- Kč.
Finanční dopad
Snížení daňoví sazby u právnických a fyzických osob bude znamenat snížení daňového výnosu daně z příjmů za rok 1994 o cca 4,6 mld. Kč.
V důsledku zvýšení nezdanitelných částek ze základu daně a zrušení dopravného u zaměstnanců se předpokládá snížení výnosu daně z příjmů fyzických osob v roce 1994 cca 1,2 mld. Kč.
Řešení nesplacených pohledávek v zahraničí sníží roční výnos daně z příjmů v následujících pěti letech ve výši 250 mil. Kč ročně. V důsledku ostatních navrhovaných úprav se nepředpokládá významnější dopad na výnos daně z příjmů a těmito úpravami se sleduje, aby předpokládaného výnosu bylo dosaženo.
II. Zvláštní část
K bodu 1
Ustanovení týkající se daňové povinnosti poplatníků s bydlištěm v zahraničí, kteří byli zahraničním subjektem vysláni jako odborníci za účelem poskytnutí odborné pomocí právnickým osobám, se rozšiřuje i na poskytování odborné pomoci stálé provozovně (§ 22 odst. 2).
K bodu 2
Ustanovení zákona se upřesňuje tak, že předmětem daně není příjem darů poskytovaných podle § 15 odst. 8 a § 20 odst. 4, tj. darů věnovaných na zákonem vyjmenované účely, které jsou u dárce zohledňovány při stanovení základu daně.
K bodu 3 a 4
Záměrem nebylo osvobozovat příjmy z prodeje nemovitostí a movitých věcí používaných pro podnikání, při řazení odstavců v ustanovení § 4 to budí určité pochybnosti a proto se navrhuje přesnější znění.
K bodu 5
Praxe ukazuje, že z hlediska daňového je třeba stejně jako přijatou náhradu škody řešit i náhradu přijatou jako náhradu nemajetkové újmy podle § 13 občanského zákoníku.
K bodu 6
Vzhledem k tomu, že se v praxi nesnadno rozlišuje veřejná soutěž a reklamní soutěž, navrhuje se sjednocení zvláštní sazby daně z příjmů u těchto soutěží a zároveň se i jednotně stanoví osvobození pro tento druh příjmů. Rovněž se navrhuje osvobození pro ceny, které jako tzv. prestižní plynou např. známým osobnostem ze zahraničí a jsou jimi často věnovány na veřejně prospěšné účely.
K bodům 8, 20, 31, 32, 36, 37, 38, 44, 50, 63, 104 a 118
Jedná se o upřesnění některých ustanovení zákona, která jsou pouze technického charakteru.
K bodům 7 a 16 písm. j) a r)
Navrhuje se osvobodit od daně peněžní plnění za výstrojní a proviantní náležitosti poskytované příslušníkům ozbrojených sil a sborů a plnění poskytovaná ozbrojenými silami žákům škol, kteří nejsou vojáky v činné službě, jakož i pe