Důvodová zpráva
Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Postup soudů v řízení o výkonu rozhodnutí je upraven v
občanském soudním řádu, případně prováděcích právních
předpisech (vyhláška č. 37/1992 Sb., o jednacím řádu
pro okresní a krajské soudy, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády č.
595/2006 Sb., o způsobu výpočtu základní částky, která
nesmí být sražena povinnému z měsíční mzdy při výkonu rozhodnutí, a o stanovení částky, nad kterou
je mzda postižitelná srážkami bez omezení (nařízení o nezabavitelných částkách)). Postup soudních
exekutorů při výkonu exekuční činnosti je upraven v zákoně č.
120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční
činnosti (exekuční řád) a o změně dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů; podpůrně se v tomto řízení použije
občanský soudní řád. Dále je třeba zmínit prováděcí
právní předpisy k exekučnímu řádu, např. vyhlášku č.
330/2001 Sb., o odměně a náhradách soudního exekutora,
o odměně a náhradě hotových výdajů správce podniku a o podmínkách pojištění odpovědnosti za škody
způsobené exekutorem, ve znění pozdějších předpisů.
Platná právní úprava především neumožňuje v dostatečné míře řešit otázku vícečetných
exekucí, zejména problémy spojené s tím, že jednotlivá exekuční řízení mohou být vedena vůči témuž
povinnému několika soudními exekutory; zároveň exekuční
řád dostatečně nereguluje možnost oprávněného zahájit exekuční řízení. Platná právní úprava
rovněž neumožňuje nahradit plátci mzdy, který je ze zákona povinen provádět stanovené úkony v rámci
výkonu rozhodnutí srážkami ze mzdy, ani částečně náklady spojené s touto činností.
V podrobnostech ke zhodnocení platného právního stavu odkazujeme na Závěrečnou zprávu z
hodnocení dopadů regulace. Platná právní úprava nemá žádné negativní dopady ve vztahu k zákazu
diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Cílem návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 99/1963
Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční
činnosti (exekuční řád) a o změně dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, je řešení problému vícečetných
exekucí a změna právní úpravy práv účastníků, případně osob zúčastněných na řízení o výkonu
rozhodnutí a exekučním řízení (zejména náhrada nákladů plátce mzdy ve výkonu rozhodnutí srážkami ze
mzdy).
K odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy odkazujeme na Závěrečnou zprávu z
hodnocení dopadů regulace.
Návrh nemá žádné negativní dopady ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Předkládaná právní úprava by měla řešit především problém vícečetných exekucí, který je
vzhledem k počtu takových exekucí a důsledkům tohoto jevu na celý systém vymáhání exekucí a jeho
subjekty velmi aktuální.
Nezbytnost přijetí navrhované právní úpravy je podrobněji popsána v Závěrečné zprávě z
hodnocení dopadů regulace.
4. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Předkládaná právní úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
Z nálezu Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS
1331/07 plyne,
že exekučním řádem přenesl
stát část výkonu své moci - specificky moci soudní, jíž je třeba rozumět soudní řízení počínaje
řízením nalézacím až po řízení vykonávací, na soudní exekutory. Jimi sice jsou fyzické osoby, avšak
tato skutečnost má význam toliko právně technický či organizačně institucionální. Z hlediska
funkcionálního vykonávají tyto osoby státní moc. Jinými slovy - vykonává-li exekutor funkce, které
by jinak byl povinen vykonat stát, je při výkonu svěřené státní moci povinen dbát a respektovat
základní práva těch osob, ve vztahu k nimž přenesenou státní moc vykonává.
Bylo by tedy možno dovozovat, že i na exekuční řízení lze vztáhnout
čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod,
který zajišťuje právo na spravedlivý proces, konkrétně právo na soudní ochranu. Lze mít za to, že
toto právo nebude připravovaným zavedením povinné zálohy a nové paušální náhrady hotových výdajů
ohroženo, protože právo požadovat po oprávněném zálohu má soudní exekutor již nyní a v případě
uplatnění tohoto práva je oprávněný povinen ji složit, v důsledku návrhu tedy nedojde ke zvýšení
maximální zátěže oprávněného, kterou lze předpokládat již podle platné právní úpravy. Nová paušální
náhrada hotových výdajů má v podstatě plnit některé funkce soudního poplatku, přičemž se
předpokládá, že výše této zálohy bude nižší než soudní poplatek za řízení o výkonu rozhodnutí. K
této věci je možno poukázat na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva ve věci Kreuz
versus
Polsko, podle nějž „právo na soud" není absolutní. Může podléhat omezením povoleným implikací,
protože právo na přístup si svou samotnou podstatou vynucuje regulaci státem. Tím, že článek 6
§ 1 zaručuje stranám sporu efektivní právo na
přístup k soudům za účelem rozhodnutí o jejich "občanských právech a závazcích", ponechává toto
ustanovení státu volný výběr prostředků k dosažení tohoto účelu… omezení přístupu k soudu nebo
tribunálu nebude slučitelné s článkem 6 § l,
ne