Důvodová zpráva k zákonu č. 283/2020
Sb., změna daňového řádu a dalších
zákonů
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová,
Ph.D.
Místopředsedkyně vlády a ministryně financí
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 280/2009
Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, je souborem novel
těchto daňových zákonů:
1)
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový
řád"),
2)
zákona č. 338/1992 Sb., o dani z
nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z nemovitých
věcí"),
3)
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o dani z přidané
hodnoty"),
4)
zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční
správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o Finanční správě České
republiky"),
5)
zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě
České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o Celní správě České
republiky"),
6)
zákona č. 187/2016 Sb., o dani z
hazardních her, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o dani z hazardních
her"),
7)
8)
zákona č. 80/2019 Sb., kterým se mění
některé zákony v oblasti daní a některé další zákony.
Nosičem klíčových témat je navržená novela daňového
řádu, která je řazena na prvním místě, zatímco zbývající návrhy změn se týkají navazujících
souvislostí v zákonech, které jsou vůči daňovému řádu
v postavení speciální právní úpravy (). Řazení ostatních zákonů odpovídá datu
jejich platnosti.
lex specialis
Těžištěm navrhovaných změn jsou čtyři tematické celky, kterým se podrobně věnují
následující kapitoly. Jde o tato témata:
1)
podpora elektronizace,
2)
zjednodušení kontrolních postupů,
3)
revize sankčního systému,
4)
vracení daňového odpočtu.
Návrh zároveň obsahuje dílčí změny právní úpravy, ke kterým dochází na základě vyhodnocení
potřeb aplikační praxe, vývoje jiných právních předpisů a judikatury, jakož i na základě poptávky ze
strany odborné veřejnosti. Tyto změny jsou podrobně popsány ve zvláštní části důvodové
zprávy.
1 Zhodnocení platného právního stavu
Tato část je strukturována dle jednotlivých stěžejních témat. Současná právní úprava nemá
dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti mužů a žen.
1.1 Podpora elektronizace
Okruh oblastí, jejichž potenciálem je rozvíjet elektronizaci správy daní je relativně
široký a způsobů, jakými lze dosáhnout tohoto cíle, je více. Z hlediska nejvýznamnějších oblastí a
způsobů podpory elektronizace správy daní se pak jedná zejména o oblast komunikace správce daně s
daňovým subjektem, tj. o instituty podání, doručování a nahlížení do spisu a instituty na tuto
oblast navázané, v konkrétní rovině jde o zvýhodnění daňových subjektů při komunikaci se správcem
daně elektronicky, resp. o sankce při nedodržení povinné elektronické formy tam, kde to zákon
nařizuje.
Podání
Daňový řád, jako základní procesní předpis
pro správu daní, stanoví obecné normy pro formu komunikace daňového subjektu se správcem daně, bez
jejichž naplnění není jednání daňového subjektu způsobilé vyvolat příslušné p