Důvodová zpráva
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
JUDr.
Alena
Schillerová
Ph.D.
Ministryně financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
1.1. Evropské právo
Základním předpisem evropského práva je pro oblast mezinárodní spolupráce při správě
přímých daní směrnice Rady 2011/16/EU, o správní spolupráci v oblasti daní (dále jen "DAC" -
Directive on Administrative Cooperation). Tato směrnice byla již čtyřikrát novelizována. Čtvrtou
novelizací je Směrnice Rady (EU) 2016/2258 ze dne 6. prosince 2016, kterou se mění směrnice
2011/16/EU, pokud jde o přístup daňových orgánů k informacím pro boj proti praní peněz (dále jen
"Směrnice DAC 5"). Členské státy ji mají transponovat do 31. prosince 2017. Obsahově návrh směrnice
úzce souvisí se směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU) 2015/849 ze dne 20. května 2015 o
předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu, o změně nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 648/2012 a o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady
2005/60/ES a směrnice Komise 2006/70/ES (dále jen "směrnice AML" -
Anti
Money Laundering
Directive).Účelem Směrnice DAC 5 je umožnit správci daně pro zajištění kontroly fungování správní
spolupráce podle DAC ze zákona přístup k mechanismům, postupům, dokumentům a informacím získávaným
pro účely boje proti praní špinavých peněz. Konkrétně návrh Směrnice DAC 5 odkazuje na následující
články směrnice AML:
-
článek 13 (informace získané povinnou osobou při hloubkové kontrole
klienta),
-
článek 30 (informace o skutečném vlastnictví společností/právnických osob, včetně
údajů o skutečné držené účasti),
-
článek 31 (informace o skutečném vlastnictví svěřenských fondů a obdobných právních
uspořádání),
-
článek 40 (povinnost uchovávání vyjmenovaných dokumentů získaných pro účely kontroly
klienta povinnými osobami).
V současné době je v EU opět projednáván návrh na novelizaci směrnice AML (COM (2016) 450
final). Obsahem tohoto návrhu je i změna článku 30 směrnice AML, v němž je zejména navrženo
stanovit/umožnit včasný a neomezený přístup příslušných orgánů a daňových správ do registru
skutečných majitelů společností a jiných právnických osob. Dále se navrhuje změna článku 31 směrnice
AML, jehož text je v podstatě celý návrhem měněn (svěřenští správci musí mít adekvátní, přesné a
aktuální informace o skutečném vlastnictví, pokud jde o svěřenský fond, což zahrnuje jeho
zakladatele, správce, obmyšleného; zavádí povinnost zřízení centrálního registru skutečných
majitelů, povinnost zajistit včasný a neomezený přístup příslušných orgánů a daňových správ do
registru). Poslední
relevantní
změnou směrnice AML je vložení nového článku 32a, který ukládá
povinnost zřízení automatizovaného centrálního registru platebních a bankovních účtů obsahujících
zároveň informace o osobách vlastnících nebo kontrolujících platební účet. Jakmile bude tato novela
směrnice AML přijata Radou EU, je pravděpodobné, že bude předložen nový návrh na novelizaci Směrnice
DAC, tak aby reflektovala aktuální znění směrnice AML (nově vložené či upravené články směrnice
AML).1.2. Právo České republiky
Právní normy České republiky, které upravují problematiku, která je potenciálně dotčena
implementací Směrnice DAC 5, lze rozdělit do dvou skupin.
První skupinu představují normy upravující okruh povinných osob, které shromažďují a
uchovávají údaje v souvislosti s bojem proti legalizaci výnosů z trestné činnosti, okruh těchto
údajů, rozsah povinnosti mlčenlivosti těchto osob vůči správcům daně a mechanismus případného
poskytování údajů správcům daně těmito osobami. Konkrétně se jedná zejména o zákon č.
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci
výnosů z trestné činnosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "AML zákon), v kombinaci se
zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád").
Druhá skupina norem upravuje okruh rejstříků, které obsahují Směrnicí DAC 5 předpokládané
údaje a rozsah a mechanismus získávání údajů z těchto rejstříků ze strany správců daně. Tato
problematika je upravena zejména v daňovém řádu a v
rámci zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících
právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o veřejných rejstřících").
Správcem daně se ve smyslu § 10 odst. 1
daňového řádu rozumí správní orgán nebo jiný státní orgán v rozsahu, v jakém mu je zákonem
nebo na základě zákona svěřena působnost v oblasti správy daní. Správcem daně jsou především orgány
Finanční a Celní správy České republiky, ale také řada jiných orgánů, které spravují určitá peněžitá
plnění v režimu daňového řádu, a to včetně orgánů
územní samosprávy či soudů.
Daněmi se ve smyslu § 2 daňového řádu
rozumí tzv. daně v širším (procesním) smyslu, tj. veškerá peněžitá plnění, která jsou příjmem
veřejných rozpočtů, spravovaná v procesním režimu daňového
řádu. Z hmotněprávního pohledu se jedná o daně (v užším smyslu), poplatky a jiná obdobná
peněžitá plnění.
1.2.1. Zpřístupnění údajů dle AML zákona
Stávající platný právní řád otázku poskytování údajů shromažďovaných a uchovávaných pro
účely boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti správci daně explicitně neupravuje. Tato
p