DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Obecná část
A/ Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace podle obecných
zásad
1. Důvod předložení
1.1 Název:
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 499/2004
Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 227/2000 Sb., o
elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony.
1.2 Identifikace problémů, cílů, kterých má být dosaženo, rizik spojených s nečinností:
1.2.1 Obecná východiska identifikace problémů a vymezení cílů, kterých má být dosaženo
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 499/2004
Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 227/2000 Sb., o
elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění
pozdějších předpisů, a další související zákony, (dále jen "návrh zákona") je překládán na základě
několika současně působících strategií a uživatelských potřeb. Návrh zákona je především
legislativním naplněním usnesení vlády ze dne 1. března 2010 č. 197 k návrhu věcného záměru zákona o
Národním digitálním archivu a digitálních archiváliích, kterým bylo ministru vnitra uloženo tento
věcný záměr nerealizovat formou samostatného zákona (blíže v dalším textu), ale zapracovat ho do
návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 499/2004
Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů. Návrh zákona dále reaguje na závěry vyhodnocení zkušeností praxe s právními úpravami,
které byly do zákona č. 499/2004 Sb. vtěleny
zákonem č. 190/2009 Sb., kterým se mění zákon
č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové
službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Zákon
č. 190/2009 Sb., který nabyl účinnosti dnem 1.
července 2009, jako jedno z legislativních promítnutí strategie efektivní veřejné správy v
souvislosti s rozvojem informačních technologií (Smart Administration - Efektivní veřejná správa a
přátelské veřejné služby) vymezil základní podmínky užívání dokumentů v digitální podobě, resp.
provozování elektronických systémů spisové služby. Praktické zkušenosti však ukázaly, že touto
novelizací provedenými změnami v zákoně č. 499/2004
Sb. se nepodařilo postihnout plný komplex právních vazeb, které s touto problematikou
souvisejí. Důvodem byly jednak malé praktické zkušenosti s vedením spisové služby v elektronické
podobě a zejména prováděním důvěryhodných převodů mezi dokumenty v analogové a digitální podobě,
jednak v praxi se teprve vytvářející koncepce budování systému archivů oprávněných k ukládání
dokumentů v digitální podobě v České republice (dále jen "digitální archiv").
Cílem návrhem zákona předkládaných změn v zákoně č.
499/2004 Sb. je tedy dokončit a zpřesnit
systém zásad pro nakládání s dokumenty v digitální podobě a zajistit jednotný právní rámec pro
jejich výběr a ukládání (resp. kompletní péči o ně). S přihlédnutím k velkému společenskému významu
uchovávání a zpřístupňování informací pro současné i budoucí potřeby společnosti je pozornost
věnována rovněž podmínkám akreditace a vlastní odborné činnosti digitálních archivů.
Předložení návrhu zákona je reakcí na dřívější odbornou diskusi a zpracované studie v oblasti
vytváření koncepce dlouhodobého ukládání dokumentů v digitální podobě, které našly své formální
vyústění nejprve ve vládním usnesení ze dne 7. ledna 2004 a č. 11 dále v usnesení vlády ze dne 10.
května 2006 č. 500. Obě usnesení vlády se týkala přípravy podmínek pro zřízení národního digitálního
archivu a na jejich základě byl v roce 2007 vypracován technologický projekt pracoviště pro
dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě; hlavním cílem projektu bylo
zajištění trvale udržitelného a bezpečného uchování elektronických dokumentů trvalé hodnoty a jejich
zpřístupnění veřejnosti v souladu s účinnou právní úpravou. Projekt byl následně realizačně zahrnutý
do usnesení vlády České republiky za dne 21. dubna 2008 č. 447 k zabezpečení plnění úkolů ve věci
vybudování Národního digitálního archivu a do usnesení vlády České republiky ze dne 14. května 2008
č. 536 o strategických projektových záměrech pro čerpání finančních prostředků ze Strukturálních
fondů Evropské unie v rámci Smart Administration.
Problematika ukládání dokumentů v digitální podobě, jejich následného výběru a ukládání
archiválií se netýká pouze České republiky, ale je řešena v naprosté většině vyspělých zemí světa.
Zabývají se jí vlády, výzkumné instituce, archivy, knihovny i mezinárodní organizace. Přední místo v
řešení těchto problémů zaujímá například UNESCO, které vypracovalo v roce 2003 Chartu o uchování
digitálního dědictví. Koncepce projektu pracoviště pro dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování
dokumentů v digitální podobě vybudovaného v České republice má proto mnohem širší vazby, než jsou
pouze citovaná usnesení vlády, neboť zpřístupňování informací pro vědecké, studijní a jiné
společenské účely je historicky záležitostí mezistátní, a to v dnešní době v celosvětovém měřítku.
Jedním z cílů projektu je proto také přispívat k naplňování principů mezinárodních dokumentů
přijatých v této oblasti, a to zejména Lisabonské strategie a Iniciativy i2010: eGovernment.
Lisabonská strategie určuje priority rozvoje členských zemí Evropské unie v období 2000 až 2010 a
kromě jiných cílů se zaměřuje na rozvoj znalostní ekonomiky a opatření pro vytváření informační
společnosti. Navrhovaný projekt naplňuje tento cíl prostřednictvím zpřístup