Důvodová zpráva k zákonu č. 131/2022
Sb., změna zákona o spotřebních daní
I. Obecná část
Návrhem se předkládá novela zákona č. 353/2003
Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"zákon o spotřebních daních"). Hlavním důvodem
předložení této novely je snaha o zmírnění dopadů energetické krize v oblasti cen pohonných hmot
vyvolané invazí ozbrojených sil Ruské federace na území Ukrajiny na podnikatelské subjekty i občany
České republiky.
Navrhované opatření spočívá v dočasném snížení spotřební daně z motorové nafty a
bezolovnatého benzínu o 1,50 Kč na litr v období od 1. června 2022 do 30. září 2022. Vzhledem k
unijním minimálním sazbám stanoveným směrnicí Rady
2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění
struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny (dále jen
"směrnice o zdanění energií") je nutné dočasně snížit výše vratek části spotřební daně z motorové
nafty spotřebované v zemědělské prvovýrobě (tzv. zelená nafta).
1. Zhodnocení platného právního stavu
Spotřební daně lze charakterizovat jako opakující se nepřímé daně selektivní, tedy
zaměřené na určitý okruh subjektů nakládajících se specifickými výrobky. Důležitou funkcí
spotřebních daní je funkce fiskální, jejíž význam spočívá v zajištění přílivu finančních prostředků
do veřejných rozpočtů při relativně nízkých administrativních nákladech. Další, neméně významnou
funkcí těchto daní, je snaha ovlivnit spotřebu rizikových výrobků s negativním dopadem na zdraví
obyvatel, popřípadě na životní prostředí.
Oblast spotřebních daní je od 1. ledna 2004 upravena
zákonem o spotřebních daních a je vysoce harmonizována
v rámci Evropské unie. Mezi harmonizované spotřební daně se řadí:
-
daň z minerálních olejů,
-
daň z lihu,
-
daň z piva,
-
daň z vína a meziproduktů a
-
daň z tabákových výrobků.
Směrnice Rady 2008/118/ES ze dne 16.
prosince 2008 o obecné úpravě spotřebních daní a o zrušení směrnice
92/12/EHS, resp. směrnice Rady (EU)
2020/262 ze dne 19. prosince 2019, kterou se
stanoví obecná úprava spotřebních daní (přepracované znění), která nahradí směrnici
2008/118/ES s účinností od 13. února 2023,
zakotvují obecné podmínky pro uplatnění spotřební daně v členských státech. Dále zvláštní sektorové
směrnice specifikují pravidla pro způsob a míru zdanění jednotlivých skupin výrobků, které jsou
předmětem spotřební daně. Oblast zdanění minerálních olejů je konkrétně upravena směrnicí o zdanění
energií.
Předměty spotřební daně z minerálních olejů jsou uvedeny v
§ 45 zákona o spotřebních daních spolu se sazbami
daně v § 48 tohoto zákona. Výše vratek daně z motorové nafty spotřebované při zemědělské prvovýrobě
je upravena v § 57 zákona o spotřebních
daních.
2. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy a odůvodnění jejích hlavních
principů
V současné situaci se společnost potýká s mimořádnou událostí, kterou je ruská agrese
proti Ukrajině, která vyvolává řadu negativních dopadů na podnikatelské i nepodnikatelské subjekty.
Jedná se zejména o výrazné zvýšení cen pohonných hmot. Subjektům působícím v dopravním sektoru
narůstají náklady, které mají potenciál promítnout se do dalšího zvýšení cen zboží a služeb nebo
přímo ohrozit podnikatelské aktivity těchto subjektů. Náklady na pohonné hmoty a další dopravní
náklady rostou v této souvislosti rovněž ostatním ekonomickým sektorům a domácnostem.
Hlavním principem novely zákona o spotřebních
daních je dočasné snížení spotřební daně z motorové nafty a bezolovnatého benzínu o 1,50
Kč/l, a to s účinností od 1. června 2022 do 30. září 2022. Vzhledem ke konstrukci
zákona o spotřebních daních proto budou sníženy sazby
daně předmětných minerálních olejů, které budou ve sledovaném období uvedeny do volného daňového
oběhu.
Cílem návrhu je snaha o zmírnění dopadů energetické krize v oblasti cen paliv a pohonných
hmot vyvolané invazí ozbrojených sil Ruské federace na území Ukrajiny na podnikatelské subjekty i
občany České republiky.
Lze předjímat, že se s ohledem na konkurenční prostředí na trhu pohonných hmot a další
vládou realizovaná opatření v této oblasti snížení spotřební daně z motorové nafty a bezolovnatého
benzínu z části promítne do konečných cen těchto komodit.
Nižší konečná cena bezolovnatého benzínu, ale především motorové nafty primárně sníží
náklady dopravního sektoru, a to nejen v rámci mezinárodní, ale i domácí přepravy zboží a osob.
Snížená cena pohonných hmot však bude mít vliv i na náklady ostatních ekonomických sektorů a
domácností.
Vzhledem k unijním minimálním sazbám stanoveným směrnicí o zdanění energií je nutné rovněž
dočasně snížit některé výše vratek části spotřební daně z motorové nafty spotřebované v zemědělské
prvovýrobě.
Výše vratky daně pro činnosti v zemědělské výrobě, které spadají do vyšší kategorie
daňového zvýhodnění (tj. živočišná výroba, živočišně intenzivní rostlinná výroba a pěstování
citlivých plodin) je proto návrhem stanovena tak, aby byla u minerálních olejů pouze nepatrně
překročena unijní minimální sazba daně stanovená směrnicí o zdanění energií po vyloučení podpory
biopaliv.
Navrhovaná právní úprava nemá dopad v