Důvodová zpráva k zákonu č. 248/2017
Sb., změna zákona o obecní policii
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
Milan
Chovanec,
ministr vnitra
Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 553/1991
Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen
„návrh“) je předkládán na základě Plánu legislativních prací vlády na rok 2015.
Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných veřejných služeb v oblasti bezpečnosti je jednou
z priorit rozvoje České republiky podle programového prohlášení vlády.
A/ Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace
1. Důvod předložení a cíle
1.1 Název
Zákon, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb.,
o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
1.2 Definice problému
Jako klíčové byly v rámci aktuální problematiky činnosti obecní policie při zabezpečování
místních záležitostí veřejného pořádku, bezpečnosti a prevence kriminality v obcích, plnění určitých
úkolů obecními policiemi při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,
rozvoji přístupu
community policing
a vývoji institutu obecní policie identifikovány
následující aspekty a požadavky na činnost obecních policií:-
zpřísnění podmínek bezúhonnosti a spolehlivosti;
-
zavedení povinnosti periodického opakování výcviku strážníků v používání donucovacích
prostředků (vedle již v současné době periodicky prováděného školení a zkoušek odborné
způsobilosti);
-
upřesnění povinností orgánů veřejné moci poskytovat Ministerstvu vnitra informace
významné pro řízení o odnětí osvědčení strážníka;
-
potřeba zpřesnění rozsahu některých oprávnění obecních policií s ohledem na
efektivnější zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku (například jednoznačnější a
srozumitelnější úprava některých oprávnění strážníků obecní policie včetně oprávnění v oblasti
bezpečnosti silničního provozu, stanovení oprávnění strážníka předvádět osobu na Policii České
republiky též tehdy, pokud se služebna Policie České republiky nachází na území jiné obce než té,
která zřídila obecní policii apod.);
-
upřesnění právního postavení strážníka včetně bližší specifikace podmínek, za kterých
se občan České republiky může stát strážníkem obecní policie a prodloužení doby platnosti osvědčení
odborné způsobilosti strážníka;
-
zpřesnění oprávnění obecních policií v oblasti právní úpravy blokového řízení a
doplnění takových skutkových podstat přestupků, jejichž projednávání obecními policiemi má významný
potenciál přispět k zajištění místních záležitostí veřejného pořádku v obcích;
-
potřeba posílení možnosti spolupráce obcí při zajišťování veřejného pořádku jak mezi
sebou navzájem, tak s Policií České republiky a posílení „závaznosti“ koordinačních dohod podle
zákona o Policii České republiky;
-
stanovení možnosti poskytnout na základě veřejnoprávní smlouvy strážníky za účelem
zajištění veřejného pořádku jiné obci též v případě konání určitých sportovních, kulturních či
jiných společenských akcí;
-
úprava oprávnění zakázat vstup na jiná místa, které nebylo možno, vzhledem k velice
úzce nastaveným podmínkám, doposud prakticky využívat;
-
racionalizace oprávnění strážníka ke vstupu do živnostenských
provozoven;
-
zavedení možnosti předvést osobu na Policii České republiky též mimo území dané
obce;
-
zefektivnění zjišťování totožnosti osob ve smyslu
§ 12 zákona o obecní policii a předcházení tak
nadbytečnému předvádění osob dle § 13 zákona o obecní
policii.
Dalšími významnými oblastmi, které byly v rámci činnosti Ministerstva vnitra a v průběhu
konzultací s dotčenými subjekty nad rámec uvedeného zvažovány z hlediska možné legislativní úpravy,
jsou:
-
potřeba upřesnění popřípadě nahrazení jednoznačnou formulací těch ustanovení
zákona o obecní policii, jejichž aplikace přináší v
praxi interpretační nejasnosti a problémy, a jednoznačného vymezení rozsahu aplikovatelnosti
některých jiných právních předpisů na oblast obecní policie;
-
zavedení efektivních nástrojů sloužících k vynucení plnění některých povinností
stanovených zákonem o obecní polici, a to včetně
případného zpřísnění stávajíc