Důvodová zpráva k zákonu č. 96/2022
Sb., změna některých zákonů v oblasti finančního trhu zejména v souvislosti s implementací
předpisů Evropské unie týkajících se unie kapitálových trhů
OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu
Stávající právní stav je třeba přizpůsobit několika novým evropským předpisům, které
souvisí s dokončením projektu Evropské unie (dále jen "
EU
") s názvem unie kapitálových trhů
(Capital Markets Union
, CMU), jehož cílem je integrovat kapitálové trhy členských států EU. V
rámci tohoto projektu byly přijaty následující předpisy, které je třeba implementovat do právního
řádu:-
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/1160 ze dne 20. června 2019, kterou se mění
směrnice 2009/65/ES a
2011/61/EU, pokud jde o přeshraniční distribuci
subjektů kolektivního investování (dále jen "
směrnice CBDF
"),-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2019/1935 ze dne 13. května 2019, kterým se mění
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2016/97, pokud jde o regulační technické normy,
jimiž se přizpůsobují základní částky v eurech pro pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou při
výkonu povolání a pro finanční kapacitu zprostředkovatelů pojištění a zajištění,
-
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2034 ze dne 27. listopadu 2019 o
obezřetnostním dohledu nad investičními podniky a o změně směrnic
2002/87/ES,
2009/65/ES,
2011/61/EU,
2013/36/EU,
2014/59/EU a
2014/65/EU (dále jen
"
IFD
"),-
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2162 ze dne 27. listopadu 2019, o vydávání
krytých dluhopisů a veřejném dohledu nad krytými dluhopisy a o změně směrnic
2009/65/ES a
2014/59/EU (dále jen
"
CBD
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2088 ze dne 27. listopadu 2019 o zveřejňování
informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb (dále jen "
nařízení
SFDR
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2089 ze dne 27. listopadu 2019, kterým se
mění nařízení (EU) 2016/1011, pokud jde o
referenční hodnoty EU pro transformaci hospodářství spjatou s klimatem, referenční hodnoty EU
navázané na Pařížskou dohodu a zveřejňování informací týkajících se udržitelnosti pro referenční
hodnoty,
-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2115 ze dne 27. listopadu 2019, kterým se
mění směrnice 2014/65/EU a nařízení (EU) č.
596/2014 a (EU)
2017/1129, pokud jde o podporu využívání trhů pro
růst malých a středních podniků,
-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2175 ze dne 18. prosince 2019, kterým se mění
nařízení (EU) č. 1093/2010 o zřízení Evropského
orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), nařízení (EU) č.
1094/2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu
(Evropského orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění), nařízení (EU) č.
1095/2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu
(Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy), nařízení (EU) č.
600/2014 o trzích finančních nástrojů, nařízení
(EU) 2016/1011 o indexech, které jsou používány
jako referenční hodnoty ve finančních nástrojích a finančních smlouvách nebo k měření výkonnosti
investičních fondů, a nařízení (EU) 2015/847 o
informacích doprovázejících převody peněžních prostředků,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2177 ze dne 18. prosince 2019, kterou se mění
směrnice 2009/138/ES o přístupu k pojišťovací a
zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II), směrnice
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů a směrnice
(EU) 2015/849 o předcházení využívání finančního
systému k praní peněz nebo financování terorismu,
-
-
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2020/1504 ze dne 7. října 2020, kterou se mění
směrnice 2014/65/EU o trzích finančních
nástrojů,
-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2021/23 ze dne 16. prosince 2020 o rámci pro
ozdravné postupy a řešení krize ústředních protistran a o změně nařízení (EU) č.
1095/2010, (EU) č.
648/2012, (EU) č.
600/2014, (EU) č.
806/2014 a (EU)
2015/2365 a směrnic
2002/47/ES,
2004/25/ES,
2007/36/ES,
2014/59/EU a (EU) 2017/1132 (dále jen "
nařízení
CCPRR
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
2021/337 ze dne 16. února 2021, kterým se mění
nařízení (EU) 2017/1129, pokud jde o unijní
prospekt pro oživení a cílené změny pro finanční zprostředkovatele, a směrnice
2004/109/ES, pokud jde o používání jednotného
elektronického formátu pro podávání zpráv v souvislosti s výročními finančními zprávami, s cílem
podpořit oživení po krizi způsobené onemocněním COVID-19 a
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2021/338 ze dne 16. února 2021, kterou se mění
směrnice 2014/65/EU, pokud jde o požadavky na
informace, řízení produktů a limity pozic, a směrnice
2013/36/EU a (EU) 2019/878, pokud jde o použití
těchto směrnic v případě investičních podniků, s cílem napomoci oživení po krizi způsobené
onemocněním COVID-19 (dále jen "
MiFID COVID
").Současně se upřesňuje transpozice/implementace ve vztahu k těmto předpisům:
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2004/25/ES ze dne 21. dubna 2004 o nabídkách
převzetí,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2004/109/ES ze dne 15. prosince 2004 o harmonizaci
požadavků na průhlednost týkajících se informací o emitentech, jejichž cenné papíry jsou přijaty k
obchodování na regulovaném trhu, a o změně směrnice
2001/34/ES (dále jen "
transparenční
směrnice
"),-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci
právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných
cenných papírů (SKIPCP),
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích
alternativních investičních fondů a o změně směrnic
2003/41/ES a
2009/65/ES a nařízení (ES) č.
1060/2009 a (EU) č.
1095/2010 (dále jen
"
AIFMD
"),-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
648/2012 ze dne 4. července 2012 o OTC derivátech,
ústředních protistranách a registrech obchodních údajů,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních
účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem
podniků, o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady
2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady
78/660/EHS a
83/349/EHS,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k
činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními
podniky, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení
směrnic 2006/48/ES a
2006/49/ES,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2013/50/EU ze dne 22. října 2013, kterou se mění
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/109/ES
o harmonizaci požadavků na průhlednost týkajících se informací o emitentech, jejichž cenné papíry
jsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu, směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/71/ES o prospektu, který má být zveřejněn při
veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování a směrnice Komise
2007/14/ES, kterou se stanoví prováděcí pravidla k
některým ustanovením směrnice
2004/109/ES,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU ze dne 15. května 2014 o trzích
finančních nástrojů a o změně směrnic 2002/92/ES a
2011/61/EU ve znění směrnice Evropského parlamentu
a Rady (EU) 2016/1034 (dále jen "
MiFID
II
"),-
směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/95/EU ze dne 22. října 2014, kterou se mění
směrnice 2013/34/EU, pokud jde o uvádění
nefinančních informací a informací týkajících se rozmanitosti některými velkými podniky a
skupinami,
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2016/2341 ze dne 14. prosince 2016 o činnostech
institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění (IZPP) a dohledu nad nimi (přepracované znění) (dále
jen "
směrnice IORP
") a-
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/878 ze dne 20. května 2019, kterou se mění
směrnice 2013/36/EU, pokud jde o osvobozené
subjekty, finanční holdingové společnosti, smíšené finanční holdingové společnosti, odměňování,
opatření a pravomoci v oblasti dohledu a opatření na zachování kapitálu.
Návrh zákona rovněž zohledňuje tyto prováděcí EU předpisy:
-
směrnice Komise 2007/14/ES ze dne
8. března 2007 kterou se stanoví prováděcí pravidla k některým ustanovením směrnice
2004/109/ES o harmonizaci požadavků na průhlednost
týkajících se informací o emitentech, jejichž cenné papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném
trhu,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2015/761 ze dne 17. prosince 2014, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2004/109/ES, pokud jde o některé regulační
technické normy týkající se významných účastí,
-
prováděcí nařízení Komise (EU)
2016/824 ze dne 25. května 2016, kterým se stanoví
prováděcí technické normy, pokud jde o obsah a formát popisu fungování mnohostranných obchodních
systémů a organizovaných obchodních systémů a oznámení Evropskému orgánu pro cenné papíry a trhy
podle směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU o trzích finančních
nástrojů,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/565 ze dne 25. dubna 2016, kterým se doplňuje
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU,
pokud jde o organizační požadavky a provozní podmínky investičních podniků a o vymezení pojmů pro
účely zmíněné směrnice,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/566 ze dne 18. května 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů, pokud jde
o regulační technické normy pro poměr mezi neprovedenými pokyny a obchody s cílem zabránit vytváření
podmínek narušujících řádné fungování trhu,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/568 ze dne 24. května 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů, pokud jde
o regulační technické normy pro přijímání finančních nástrojů k obchodování na regulovaných
trzích,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/569 ze dne 24. května 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů, pokud jde
o regulační technické normy pro pozastavení obchodování s finančními nástroji a jejich stažení z
obchodování,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/570 ze dne 26. května 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů, pokud jde
o regulační technické normy pro určení trhu významného z hlediska likvidity ve vztahu k oznamování
dočasného zastavení obchodování,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/573 ze dne 6. června 2016, kterým se doplňuje
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU o
trzích finančních nástrojů, pokud jde o regulační technické normy pro požadavky na zajištění
spravedlivých a nediskriminačních služeb společného umístění a struktur poplatků,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/574 ze dne 7. června 2016, kterým se doplňuje
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU,
pokud jde o regulační technické normy týkající se míry přesnosti obchodních hodin,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/575 ze dne 8. června 2016, kterým se doplňuje
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU o
trzích finančních nástrojů, pokud jde o regulační technické normy týkající se údajů o kvalitě
provádění obchodů, které mají zveřejňovat místa provádění,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/578 ze dne 13. června 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů, pokud jde
o regulační technické normy stanovující požadavky na dohody o tvorbě trhu a režimy tvorby
trhu,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/584 ze dne 14. července 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy
upřesňující organizační požadavky na obchodní systémy,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/588 ze dne 14. července 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy
týkající se režimu kroků kotace pro akcie, cenné papíry nahrazující jiné cenné papíry a fondy
obchodované v obchodním systému,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/589 ze dne 19. července 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy
upřesňující organizační požadavky na investiční podniky zabývající se algoritmickým
obchodováním,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/591 ze dne 1. prosince 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy
pro uplatňování limitů pozic na komoditní deriváty,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/592 ze dne 1. prosince 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy
upřesňující kritéria k určení toho, kdy je činnost považována za doplňkovou k hlavní podnikatelské
činnosti,
-
směrnice Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/593 ze dne 7. dubna 2016 kterou se doplňuje
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/65/EU,
pokud jde o ochranu finančních nástrojů a peněžních prostředků patřících zákazníkům, povinnosti při
řízení produktů a pravidla vztahující se na poskytování nebo přijímání poplatků, provizí nebo jiných
peněžních či nepeněžních výhod,
-
prováděcí nařízení Komise (EU)
2017/953 ze dne 6. června 2017, kterým se stanoví
prováděcí technické normy, pokud jde o formát a harmonogram zpráv o pozicích podávaných investiční
podniky a organizátory trhu provozujícími obchodní systém podle směrnice Evropského parlamentu a
Rady 2014/65/EU o trzích finančních
nástrojů,
-
prováděcí nařízení Komise (EU)
2017/1005 ze dne 15. června 2017, kterým se
stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o formát a lhůty pro oznámení a zveřejnění pozastavení
obchodování s finančními nástroji a jejich stažení z obchodování podle směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2014/65/EU o trzích finančních
nástrojů,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/1018 ze dne 29. června 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů, pokud jde
o regulační technické normy upřesňující informace, jež mají oznamovat investiční podniky,
organizátoři trhu a úvěrové instituce,
-
prováděcí nařízení Komise (EU)
2017/1093 ze dne 20. června 2017, kterým se
stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o formát zpráv o pozicích investičních podniků a
organizátorů trhu,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/1943 ze dne 14. července 2016, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy
týkající se informací a požadavků pro účely povolování investičních podniků,
-
prováděcí nařízení Komise (EU)
2017/1945 ze dne 19. června 2017, kterým se
stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o oznámení podávaná a přijímaná žádajícími a povolenými
investičními podniky podle směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2017/1946 ze dne 11. července 2017, kterým se
doplňují směrnice Evropského parlamentu a Rady
2004/39/ES a
2014/65/EU, pokud jde o regulační technické normy
ke stanovení seznamu všech informací, které mají být zahrnuty navrhovanými nabyvateli do oznámení
navrhovaného nabytí kvalifikované účasti v investičním podniku,
-
prováděcí nařízení Komise (EU)
2017/2382 ze dne 14. prosince 2017, kterým se
stanoví prováděcí technické normy, pokud jde o standardní formuláře, šablony a postupy pro předávání
informací v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU,
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2021/1833 ze dne 14. července 2021, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2014/65/EU upřesněním kritérií k určení toho, kdy
má být na úrovni skupiny určitá činnost považována za doplňkovou k hlavní podnikatelské
činnosti.
Je proto třeba provést implementaci právních norem týkajících se následujících
problematik:
-
revize kapitálových požadavků na obchodníky s cennými papíry (dále jen
"
OCP
"),-
harmonizace právní úpravy krytých dluhopisů,
-
úpravy přeshraničního nabízení investičních fondů,
-
podpora růstu trhu malých a středních podniků (SME Growth Market),
-
zakotvení právní úpravy transparence v oblasti tzv. financování
udržitelnosti,
-
harmonizace a zjednodušení přeshraničního poskytování služeb skupinového financování
(tzv.
crowdfunding
).Kromě toho je potřeba v zákoně č. 240/2013
Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen "") reagovat na novelu zákona
č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech
(zákon o obchodních korporacích), ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "")
zákonem č. 33/2020 Sb., která v
§ 46 odst. 3 ZOK zavedla povinnost, aby právnická
osoba byla v orgánu jiné právnické osoby zastoupena jedinou fyzickou osobou. V současnosti je z
§ 154 odst. 5 ZISIF dovozováno, že
obhospodařovatel může být zastoupen více fyzickými osobami a cílem navrhované úpravy je zachovat
tento stávající právní stav. Dále v zákoně č. 427/2011
Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "
ZDPS
") se
navrhuje umožnit penzijním společnostem přístup do základních registrů z důvodu kontroly poskytování
státních příspěvků. S ohledem na přijetí nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU)
2019/815 ze dne 17. prosince 2018, kterým se
doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady
2004/109/ES, pokud jde o regulační technické normy
specifikace jednotného elektronického formátu pro podávání zpráv, v platném znění (dále jen
"nařízení ESEF
") se navrhuje revidovat transpozici čl. 4 a 5 transparenční směrnice, a to
včetně odkazů na čl. 10 směrnice o nabídkách převzetí (2004/25/ES) a čl. 20 účetní směrnice
(2013/34/EU).Revize kapitálových požadavků na OCP
V českém právním řádu jsou upraveny kapitálové požadavky na nebankovní OCP v zákoně č.
256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen
"") a dále v zákoně č.
21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "
ZoB
"), jestliže se jedná o OCP, kteří jsou bankou (tj. banky, které poskytují
investiční služby). Evropské požadavky vyplývající z evropského práva jsou zakotveny následovně.
Stávající kapitálové požadavky na OCP jsou upraveny v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
575/2013 ze dne 26. června 2013 o obezřetnostních
požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky a o změně nařízení (EU) č.
648/2012 (dále jen "CRR
") a dále ve
směrnici Evropského Parlamentu a Rady č.
2013/36/EU ze dne 26. června 2013 o přístupu k
činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními
podniky, o změně směrnice 2002/87/ES a zrušení
směrnic 2006/48/ES a
2006/49/ES (dále jen "CRD
"). OCP podléhají
tedy obezřetnostním pravidlům, která jsou obsažena v CRD a CRR, ale také pravidlům, která regulují
jejich činnost, co se týče požadavků, za nichž mohou OCP poskytovat investorům investiční služby.
Tyto požadavky vyplývají ze směrnice MiFID II.Harmonizace právní úpravy krytých dluhopisů
Právní úprava krytých dluhopisů je v českém právním řádu obsažena v zákoně č.
190/2004 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "
ZoDluh
"). Jednalo se doposud o národní úpravu, která nebyla dotčena
transpozicí, neboť na půdě evropského práva regulace krytých dluhopisů, dosud chyběla. Nyní však
byla vydána směrnice CBD, a to v režimu minimální harmonizace a obsahující celou řadu diskrecí pro
odchylnou národní úpravu. Stávající právní úprava v
ZoDluh (zejména po novele č.
307/2018 Sb.), je však již z cca 80 % s evropskou
směrnicí CBD v souladu, neboť Ministerstvo financí ČR se při přípravě legislativního návrhu
předmětné novely řídilo obdobně jako Evropská komise doporučeními Evropského orgánu pro bankovnictví
(EBA). Až do vydání CBD harmonizovaná úprava krytých dluhopisů v právu EU chyběla. Kryté dluhopisy
byly podle dřívější úpravy na evropské úrovni definovány pro účely toho, do čeho mohou investovat
standardní fondy podle směrnice Evropského parlamentu a Rady
2009/65/ES ze dne 13. července 2009 o koordinaci
právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných
cenných papírů (SKIPCP) (dále jen "UCITS
"), což však nevyhovuje snaze o komplexní vymezení
definice krytých dluhopisů a politice unie kapitálových trhů. V souvislosti s novou úpravou bylo
třeba novelizovat i zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve
znění pozdějších předpisů (dále jen "InsZ
"), aby se držitelé krytých dluhopisů mohli
dodatečně přihlašovat do insolvenčního řízení.Úprava přeshraničního nabízení fondů kolektivního investování
Stávající právní úprava přeshraniční distribuce fondů kolektivního investování již je
obsažena v ZISIF a dále v zákoně č.
15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu a o
změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "
ZDKT
"). S ohledem na
roztříštěnost právních řádů a snahy o usnadnění přeshraniční distribuce těchto fondů byla přijata
evropská úprava, která je předmětem implementace tohoto návrhu zákona.Podpora trhů pro růst malých a středních podniků
Stávající právní úprava trhů pro růst malých a středních podniků je upravena v
§ 73b a
73c ZPKT a jedná se o transpozici MiFID II. Tato
transpoziční právní úprava se omezuje pouze na definici trhu malých a středních podniků, který je
mnohostranným obchodním systémem splňujícím dodatečné požadavky.
Další podpora vyplývá z evropských nařízení. Podpora trhů pro růst malých a středních
podniků spočívá mimo jiné ve vyhotovení tzv. prospektu pro růst (
SME growth prospectus
),
který nezatěžuje malé a střední podniky přílišnou administrativní náročností, což plyne přímo z
čl. 15 nařízení Evropského Parlamentu a
Rady (EU) č. 2017/1129 o prospektu, který má být
uveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování na regulovaném trhu, a o
zrušení směrnice 2003/71/ES (dále jen "nařízení
o prospektu
").Další podpora trhů pro růst malých a středních podniků spočívá v úlevě s ohledem na rozsah
zveřejňovaných informací ve vztahu ke zneužití trhu. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
596/2014 ze dne 16. dubna 2014 o zneužívání trhu a
o zrušení směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/6/ES a směrnic Komise
2003/124/ES,
2003/125/ES a
2004/72/ES (dále jen "
nařízení o zneužívání
trhu
") umožňuje obchodním systémům, které provozují trh malých a středních podniků, umístit
vnitřní informace na webových stránkách obchodního systému namísto na webových stránkách emitenta,
nebo umožňuje emitentům kotovaným na trhu malých a středních podniků vypracovávat seznamy
zasvěcených osob pouze na žádost příslušného vnitrostátního orgánu.Určitý stimul, který má sloužit k podpoře trhu malých a středních podniků přináší rovněž
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
909/2014 o zlepšení vypořádání obchodů s cennými
papíry v Evropské unii a centrálních depozitářích cenných papírů a o změně směrnic
98/26/ES a
2014/65/EU a nařízení (EU) č.
236/2012 (dále jen "
CSDR
"). Toto nařízení
povoluje trhům pro růst malých a středních podniků možnost uplatnit postup náhradní koupě až po
uplynutí patnácti dnů od provedení obchodu v porovnání se čtyřmi dny u likvidních cenných papírů a
až sedmi dnů u ostatních nelikvidních cenných papírů, a to s cílem zohlednit likviditu těchto trhů a
umožnit zejména činnost tvůrců trhu na méně likvidních trzích.Právní úprava tzv. financování udržitelnosti
Právní úprava tzv. financování udržitelnosti není v českém právním řádu zakotvena, resp.
národní právní úpravu je třeba přizpůsobit evropskému přímo použitelnému nařízení. Zejména jde o
nařízení SFDR a nařízení o taxonomii.
Harmonizace právní úpravy poskytování služeb skupinového financování (tzv.
crowdfunding)
Právní úprava poskytování služeb skupinového financování není v českém právním řádu
upravena, resp. národní právní úpravu je třeba přizpůsobit evropskému přímo použitelnému
nařízení.
Posílení pravomocí evropských orgánů dohledu
Dále je třeba český právní řád přizpůsobit evropským právním předpisům z legislativních
návrhů revidujících evropský systém dohledu nad finančním trhem (tzv.
ESA's review
),
konkrétně směrnice 2019/2177/EU ze dne 18.
prosince 2019 mění směrnici 2009/138/ES o přístupu
k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II), směrnici
2014/65/EU o trzích finančních nástrojů a směrnici
2015/849/EU o předcházení využívání finančního
systému k praní peněz nebo financování terorismu (dále jen "směrnice o ESAs
"). Tato úprava
zahrnuje mj. revizi směrnice MiFID II a směrnice
2009/138/ES ze dne 25. listopadu 2009 o přístupu k
pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
"Solvency II
").Změny plynoucí z MiFID COVID
Směrnice MiFID COVID reaguje primárně na současnou pandemii, kdy je potřeba více
komunikovat na dálku (s využitím elektronických prostředků). Také se reaguje na Brexit a jeho dopady
na trhy s komoditními deriváty, kdy je potřeba zajistit soběstačnost EU ve vztahu k zemědělským a
dalším důležitým komoditám. Za účelem podpory malých a středních podniků ve vztahu k jejich přístupu
na kapitálové trhy se upravují výjimky pro výzkum poskytovaný ve vztahu k těmto podnikům
(definovaným přes velikost tržní kapitalizace). Také se snižuje ochrana poskytovaná profesionálním
zákazníkům a způsobilým protistranám, která se během pandemie ukázala jako zbytečně zatěžující, a to
jak pro tyto zákazníky, tak i pro obchodníky s cennými papíry. Dočasně se pozastavuje jedna z
reportovacích povinnost ve vztahu k
best execution
v
§ 73l ZPKT, kdy bude následně posouzeno, zda by
nemělo dojít k trvalému zrušení této povinnosti (viz změnu navrženou v § 204d). Provádí se i další
změny, například ve vztahu k dluhopisům s klauzulí make whole clause
(doložka o právu na
předčasné splacení) nebo ve vztahu k výměně investičních nástrojů (switching
).Změny plynoucí z nařízení CCPRR
Cílem nařízení CCPRR je zajistit, aby ústřední protistrany stanovily opatření umožňující
ozdravení v případě finančních problémů, aby byly zachovány zásadní funkce ústřední protistrany,
která je v krizové situaci, nebo jí krizová situace hrozí, a současně ukončeny zbývající činnosti
prostřednictvím běžného úpadkového řízení a aby byla zachována finanční stabilita a zabránilo se
významným nepříznivým důsledkům pro finanční systém. Rámec pro ozdravné postupy a řešení krize dále
posiluje připravenost ústředních protistran na případnou krizovou situaci. Kromě toho je orgánům
příslušným k řešení krize poskytován dostatečných rozsah pravomocí k řešení hrozících či nastalých
krizových situací ústředních protistran.
Další změny plynoucí z práva EU
Rovněž je třeba český právní řád přizpůsobit s ohledem na změnu směrnice Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2016/97 ze dne 20. ledna
2016 o distribuci pojištění. Také je třeba promítnout změnu v zákoně č.
257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen "
ZSÚ
") v souvislosti s rozsudkem Soudního dvora EU. Podle § 87
zákona musí neplatnost smlouvy o spotřebitelském úvěru z důvodu vady posouzení úvěruschopnosti
spotřebitel namítnout. Toto ustanovení je však dle judikátu ve věci
C-679/18 OPR Finance Soudního dvora EU v rozporu
s evropskými požadavky. V zákoně o auditorech se vedle
legislativně-technických změn navrhuje explicitně doplnit zákonnou úpravu o rozsah ověření
značkování (mark-up
) konsolidované účetní závěrky, popř. dalších částí výroční finanční
zprávy. Důvodem je, aby byly nadále plněny požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady
2013/34/EU o ročních účetních závěrkách,
konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o změně
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a
o zrušení směrnic Rady 78/660/EHS a
83/349/EHS vztahující se k ověření výroční zprávy,
neboť ta bude nově součástí výroční finanční zprávy emitenta a dále byla posílena právní jistota
uživatelů práva v oblasti rozsahu ověřování.2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Návrhem zákona se zejména upravují požadavky na řídicí a kontrolní systém OCP, aby se lépe
odlišily požadavky směrnice MiFID II (2014/65/EU) a IFD (2019/2034), protože požadavky směrnice IFD
se uplatní jen na velké nebo propojené OCP.
Směrnice o obezřetnostním dohledu nad investičními podniky (IFD) vyjma dalších změn zužuje
osobní působnost dosavadní směrnice o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním
dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními podniky (CRD). Z názvu této směrnice se tak nově
vypouští charakteristický rys, že se vztahuje i na investiční podniky. Nově tedy jde pouze o
směrnici o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými
institucemi. Související nařízení o obezřetnostních požadavcích na investiční podniky (IFR) ve
stejném duchu mění rozsah osobní působnosti a název původního nařízení o obezřetnostních požadavcích
na úvěrové instituce a investiční podniky (CRR), kdy se opět vypouští vztáhnutí tohoto nařízení na
investiční podniky a zároveň mimo jiné zásadně mění definice instituce a úvěrové
instituce.
Úvěrovou institucí (v tuzemském právním řádu bankou nebo spořitelním a úvěrním družstvem)
se již nově nerozumí pouze ten, kdo přijímá vklady nebo jiné splatné peněžní prostředky od
veřejnosti a poskytuje úvěry na vlastní účet a má k tomu licenci, nýbrž i tzv. "Class 1" investiční
podnik (OCP), tj. ten, jehož činnost spočívá ve výkonu obchodování na vlastní účet nebo upisování
finančních nástrojů nebo umisťování finančních nástrojů na základě pevného závazku převzetí,
pokud
i)
celková hodnota konsolidovaných aktiv podniku činí alespoň 30 miliard
EUR,
ii)
celková hodnota aktiv podniku je nižší než 30 miliard EUR a podnik je součástí
skupiny, v níž celková hodnota konsolidovaných aktiv všech podniků ve skupině, jež mají jednotlivě
celková aktiva nižší než 30 miliard EUR a které vykonávají obchodování na vlastní účet nebo
upisování finančních nástrojů nebo umisťování finančních nástrojů na základě pevného závazku
převzetí, činí alespoň 30 miliard EUR, nebo
iii)
celková hodnota aktiv podniku je nižší než 30 miliard EUR a podnik je součástí
skupiny, v níž celková hodnota konsolidovaných aktiv všech podniků ve skupině, které vykonávají
obchodování na vlastní účet nebo upisování finančních nástrojů nebo umisťování finančních nástrojů
na základě pevného závazku převzetí, činí alespoň 30 miliard EUR, pokud tak orgán vykonávající
dohled na konsolidovaném základě po konzultaci s kolegiem orgánů dohledu rozhodne v zájmu řešení
možných rizik obcházení pravidel a možných rizik pro finanční stabilitu EU.
Institucí se pak oproti dosavadnímu stavu již nerozumí úvěrová instituce nebo investiční
podnik, nýbrž nově pouze úvěrová instituce nebo tzv. "Class 1" investiční podnik, jenž má povinnost
získat licenci úvěrové instituce do 27. prosince 2020.
V návaznosti na výše uvedené zásadní změny evropské obezřetnostní regulace je proto
nezbytné provést navazující změny i v zákoně o bankách,
jenž dosud ve své části osmé "Dohled na konsolidovaném základě" obsahoval právě i dohled nad
skupinami investičních podniků, respektive skupinami charakterizovanými ovládající rolí investičního
podniku, a to včetně těch, které prahovými hodnotami nedosahovaly definice "Class 1" investičního
podniku. Pro investiční podniky s výjimkou "Class 1" investičního podniku, který je
nově úvěrovou institucí, a dohled, nad nímž je tak konzumován ustanoveními o dohledu nad bankami, je
však dohled na konsolidovaném základě atrahován právě do směrnice IFD a logicky tak bude upraven v
ZPKT.
per se
Z těchto důvodů proto na příslušných místech
ZoB dochází k úpravám ustanovení zmiňujících OCP,
stejně jako k dalším adekvátním změnám.
V oblasti krytých dluhopisů nabyla v České republice (dále jen "
ČR
") v lednu 2019
účinnosti novela, která již v zásadě plní požadavky nové směrnice, je nutné provést jen drobné
nezbytné úpravy, jako je zavedení pravidel pro likviditu a informování investorů.V oblasti přeshraničního nabízení investičních fondů se zejména upravuje otázka
předběžného nabízení (
pre-
) investičních fondů před jejich vznikem nebo před
skutečným nabízením.marketing
Z důvodu přijetí nařízení SFDR je nutno upravit řadu sektorových zákonů, protože toto
nařízení požaduje, aby se při jeho uplatňování využívaly dohledové nástroje plynoucí ze sektorových
směrnic, které byly transponovány do různých zákonů.
V návaznosti na adaptaci nařízení o skupinovém financování se řeší primárně otázka dohledu
a sankcí.
V českém právu se také vypouští úprava poskytovatelů služeb hlášení údajů, protože tato
úprava se přesouvá ze směrnice do nařízení a nově bude tyto subjekty dohlížet Evropský orgán pro
cenné papíry a trhy (ESMA).
V zákoně č. 277/2009 Sb., o pojišťovnictví,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "
ZoPoj
") se mění výpočet koeficientu volatility a
posilují se pravomoci Evropského orgánu dohledu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní
pojištění (dále jen "EIOPA
"). Předmětem předloženého návrhu zákona je implementace směrnice o
ESAs, tj. promítnutí změn do příslušných zákonů.Ve vztahu ke směrnici Solvency II se jedná o úpravu umožňující dohledovým orgánům
schvalujícím interní modely výpočtu solventnostního kapitálového požadavku využít technické pomoci
orgánu EIOPA. Dále se jedná o změnu limitu rozpětí pro příslušný stát při výpočtu koeficientu
volatility. Cílem je zmírnění výkyvů výnosového rozpětí dluhopisů daného státu.
Nárůst přeshraničních pojišťovacích činností vyžaduje posílení uplatňování práva EU, to
vyžaduje intenzivnější výměnu informací a spolupráci mezi orgány dohledu a orgánem EIOPA. Konkrétně
se jedná o požadavky na oznamování v případě významné přeshraniční pojišťovací činnosti nebo krizové
situace a stanovení podmínek pro zřizování platforem pro spolupráci těchto orgánů. Pro posouzení
významnosti těchto přeshraničních pojišťovacích činností by se měla použít výše hrubého ročního
výnosu z předepsaného pojistného v hostitelském členském státě v porovnání s celkovým ročním hrubým
výnosem pojišťovny z předepsaného pojistného a dopad na ochranu pojistníka v hostitelském členském
státě, v případě volného pohybu služeb pak vliv činnosti příslušné pojišťovny na trh hostitelského
členského státu.
Platformy pro spolupráci mají sloužit jako účinný nástroj k dosažení intenzivnější a
včasné spolupráce mezi orgány dohledu s cílem posílení ochrany spotřebitele. Jejich zřizování však
nemá mít vliv na rozhodnutí týkající se povolení a dohledu, která zůstávají i nadále v pravomoci
orgánů dohledu domovských členských států. Orgán EIOPA by měl zřídit a koordinovat platformy pro
spolupráci, především existuje-li reálné riziko, že by se pojistitel s významnou přeshraniční
činností mohl ocitnout ve finančních potížích k újmě pojistníků a třetích osob.
V oblasti distribuce pojištění se mění částky pojistného krytí pro povinné pojištění
zprostředkovatelů pojištění a výše minimální finanční kapacity zprostředkovatelů při přijímání
pojistného.
V ZSÚ se provádí změna v souvislosti s
rozsudkem Soudního dvora EU C-679/18 OPR
Finance, vypouští se úprava vyžadující aktivní námitku neplatnosti smlouvy o spotřebitelském úvěru z
důvodu vady posouzení úvěruschopnosti ze strany spotřebitele.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Navrhovaná právní úprava je nezbytná z důvod