Důvodová zpráva k zákonu č. 254/2016 Sb., změna zákonného opatření o dani z nabytí
nemovitostí
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš,
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Právní úprava daně z nabytí nemovitých věcí je obsažena v zákonném opatření Senátu č.
340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí (dále
jen „zákonné opatření Senátu“), které nabylo účinnosti 1. ledna 2014.
Daň z nabytí nemovitých věcí je majetkovou daní, jejímž předmětem je úplatné nabytí
vlastnického práva k nemovitým věcem nacházejícím se na území České republiky, a to těm, které jsou
pozemkem, stavbou, částí inženýrské sítě, právem stavby, ale i spoluvlastnickým podílem na uvedených
nemovitých věcech. Předmětem daně z nabytí nemovitých věcí je také nabytí vlastnického práva k
uvedeným nemovitým věcem, pokud došlo k nabytí na základě zajišťovacího převodu práva nebo úplatného
postoupení pohledávky zajištěné zajišťovacím převodem práva. Zákonné opatření Senátu dále ve vztahu
k předmětu daně obsahuje fikci, na základě níž je za nabytí vlastnického práva považováno vyčlenění
nebo nabytí nemovité věci do svěřenského fondu a nabytí stavby, která se stane součástí pozemku a
která byla samostatnou nemovitou věcí, součástí práva stavby nebo byla neoprávněně zřízena na tomto
pozemku.
Poplatníkem daně v případech nabytí vlastnického práva koupí nebo směnou je převodce,
pokud se s nabyvatelem v kupní nebo směnné smlouvě nedohodnou, že poplatníkem je nabyvatel. Současná
právní úprava tak dává možnost, na rozdíl od úpravy dřívější, u koupě a směny převodci i nabyvateli
smluvně ujednat, že poplatníkem daně je nabyvatel.
Vedle převodce je poplatníkem daně z nabytí nemovitých věcí v mnoha případech nabyvatel
nemovité věci (dražby, vyvlastnění,
exekuce
, aj.).Úplata je v zákonném opatření Senátu definována jako částka v peněžních prostředcích nebo
hodnota nepeněžního plnění, které jsou poskytnuty za přijaté plnění. Nejčastěji jde o úplatu
peněžitou, ale může jít i o jiná plnění (např. směna za jinou věc, postoupení pohledávky, převzetí
závazku, vzdání se práva apod.).
Podle současné právní úpravy se základ daně z nabytí nemovitých věcí určí ve výši nabývací
hodnoty nemovité věci, která se v některých případech snižuje o uznatelný výdaj (odměna nebo úhrada
nákladů znalci za vyhotovení posudku).
Zákonné opatření Senátu obsahuje čtyři způsoby určení nabývací hodnoty nemovité věci pro
účely základu daně z nabytí nemovitých věcí, a to sjednanou cenu, srovnávací daňovou hodnotu,
zjištěnou cenu a zvláštní cenu.
Zákonné opatření Senátu obsahuje osvobození ve formě věcných osvobození ve veřejnoprávní
oblasti, tj. nabytí vlastnického práva k nemovité věci členským státem Evropské unie, jiným státem,
je-li zaručena vzájemnost, dále i za stanovených podmínek územním samosprávným celkem. Současně jsou
upravena osvobození od daně z nabytí nemovitých věcí ve vazbě na pravidla veřejné podpory, a to u
právnických osob, nabývají-li nemovitou věc z majetku státu nebo z majetku územního samosprávného
celku, jsou-li stát nebo územní samosprávný celek jediným zřizovatelem nebo členem takové právnické
osoby. Není však upraveno osvobození územních samosprávných celků v případě, kdy nabývají nemovité
věci mezi sebou.
Osvobození úplatných nabytí nemovitých věcí doplňuje věcné osvobození u nových staveb a
věcné osvobození u jednotek a bylo převzato z předchozí právní úpravy, do níž bylo zavedeno s cílem
podpořit bytovou výstavbu.
Dále jsou osvobozeny také např. případy nabytí vlastnického práva k jednotce, jde-li o
jednotku, která zahrnuje družstevní byt nebo družstevní nebytový prostor, který je garáží, sklepem
nebo komorou, a zároveň nezahrnuje jiný nebytový prostor, a to pouze v případě, je-li nabyvatelem
takové jednotky fyzická osoba, která je do okamžiku nabytí vlastnického práva k jednotce nájemcem
této jednotky.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Hlavním cílem navrhovaných změn v oblasti daně z nabytí nemovitých věcí je odstranění
nedostatků právní úpravy, které se projevily v souvislosti s aplikací právní úpravy v praxi, a
provedení dalších věcných změn, které si praxe vyžádala. Dále je cílem i provedení potřebných
upřesnění současné úpravy a odstranění nejednoznačností, včetně snížení možnosti případné nežádoucí
daňové optimalizace v této oblasti.
Především je nezbytné jednoznačně vymezit osobu poplatníka daně z nabytí nemovitých věcí a
odstranit možnost smluvního ujednání o poplatníkovi v případech koupě nebo směny.
Vzhledem k tomu, že předmětem zdanění je úplatné nabytí vlastnického práva k vybraným
nemovitým věcem, sjednocení osoby poplatníka v osobě nabyvatele, a to ve všech případech, kdy
dochází ke vzniku předmětu daně, reflektuje novou koncepci této majetkové daně. Dojde tím k
odstranění obtíží vyplývajících ze současné právní úpravy, dle níž je v některých případech
poplatníkem daně převodce a v některých případech je to nabyvatel. Komplikace při stanovení
poplatníka nastávají zejména při směně nebo při úplatných nabytích nemovitých věcí z majetku České
republiky.
Vzhledem k nejasnostem spojeným s posouzením povahy inženýrských sítí bylo přistoupeno k
takové úpravě jejich zdanění, která není závislá na vyřešení otázky, zda jsou inženýrské sítě
movitou nebo nemovitou věcí. V zájmu zjednodušení správy daně proto bylo zdanění nabytí inženýrských
sítí omezeno pouze na nabytí vlastnického práva k budově podle
katastrálního zákona, která je její částí.
V souvislosti se změnou v osobě poplatníka daně z nabytí nemovitých věcí bylo zároveň
přistoupeno k osvobození nabytí vlastnického práva k nemovitým věcem územním samosprávným celkem.
Vzhledem k tomu, že by zdaňování těchto převodů znamenalo pouze transfer peněžních prostředků mezi
jednotlivými veřejnými rozpočty, nebylo by zdaňování takových převodů účelné.
Za účelem zvýšení právní jistoty daňových poplatníků a odstranění výkladových nejasností
návrh novely obsahuje úpravu základu daně v případě směny.
Dále je zapotřebí upravit ustanovení týkající se vyloučení z předmětu daně v souvislosti s
přeměnami obchodních korporací ve vazbě na vklady a přeměny dalších právnických osob, s výjimkou
převodu jmění na společníka.
Dále se navrhuje sjednotit úpravu určení nabývací hodnoty v případě nabytí vlastnického
práva k obchodnímu závodu nebo jeho části, jejichž je tato nemovitá věc součástí, s úpravou určení
nabývací hodnoty u vkladů nemovitých věcí, resp. obchodního závodu, jehož součástí je nemovitá
věc.
S ohledem na skutečnost, že občanský zákoník
upravuje možnost prodloužení trvání práva stavby a současně neupravuje minimální lhůtu trvání práva
stavby, nelze v praxi vyloučit snahy o nežádoucí daňovou optimalizaci. V případě prodloužení trvání
práva stavby jde o novaci věcného práva, která je zapisována do katastru nemovitostí vkladem s
konstitutivními právními účinky. Z uvedených důvodů se proto navrhuje rozšířit předmět daně z nabytí
nemovitých věcí o případy smluvního prodloužení práva stavby.
Další navrhovanou změnou právní úpravy je také provedení úpravy procesního ustanovení
určujícího limit pro stanovení a placení daně. Současná úprava je ve vztahu k obecnému daňovému
předpisu, kterým je zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád,
ve znění pozdějších předpisů, obtížně aplikovatelná a v praxi úprava mnohdy vyvolává problémy s
možností ukončení daňového řízení.
Shrnutí hlavních cílů návrhu:
-
sjednocení osoby poplatníka v osobě nabyvatele, zrušení institutu
ručitele
-
změna koncepce zdanění nabytí inženýrských sítí (zdanění pouze budov podle
katastrálního zákona, které jsou částí inženýrské
sítě)
-
osvobození nabytí vlastnického práva k nemovitým věcem územním samosprávným
celkem
-
zjednodušení způsobu určení základu daně u směny
-
změna koncepce osvobození nových staveb a jednotek (osvobození prvního nabytí nových
dokončených nebo užívaných staveb nebo jednotek)
-
rozšíření předmětu daně na případy prodloužení práva stavby
-
upřesnění určení nabývací hodnoty v případech nabytí vlastnického práva k nemovité
věci, která je součástí obchodního závodu
-
sjednocení vymezení finančního leasingu se zákonem o daních z př