Důvodová zpráva k zákonu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých
věcí
Ing.
Jiří
Rusnok
předseda vlády
Ing.
Jan
Fischer
CSc.
ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Pokud jde o platnou právní úpravu daně z převodu nemovitostí, je tato daň
společně s daní dědickou a daní darovací upravena zákonem č.
357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z
převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č.
357/1992 Sb.“).
Předmětem daně z převodu nemovitostí podle tohoto zákona jsou úplatné
převody nebo přechody vlastnictví k nemovitostem, přičemž za nemovitosti jsou pro účely zákona
považovány věci nemovité, tj. podle dosavadního občanského
zákoníku pozemky a stavby spojené se zemí pevným základem, a dále byty a nebytové
prostory.
V platné právní úpravě daně z převodu nemovitostí je osoba poplatníka daně
určena v závislosti na tom, zda jde o převod nebo přechod vlastnického práva k nemovitostem. Při
přechodech vlastnického práva je poplatníkem nabyvatel; jde převážně o případy, kdy dosavadní
vlastník pozbývá svého vlastnického práva bez své vůle a nelze po něm tudíž úhradu daně z převodu
nemovitostí, na němž nemá žádný zájem, spravedlivě požadovat. Při smluvních převodech je poplatníkem
daně z převodu nemovitostí převodce; právní úprava zde kromě jiného vychází z názoru, že převodce má
z úplatného převodu finanční prostředky, ze kterých je schopen daň zaplatit. Je-li poplatníkem daně
z převodu nemovitostí převodce, je nabyvatel ze zákona ručitelem.
Podle současného zákona se základ daně z převodu nemovitostí obecně stanoví
porovnáním ceny zjištěné podle oceňovacích předpisů a sjednané ceny, přičemž základem daně je ta
vyšší z nich. Ačkoli právní úprava postupně zavádí v případech, kdy nehrozí obcházení zákona
simulováním nižších kupních cen, základ daně odvozený z jiné ceny než zjištěné (např. z ceny
stanovené v soudním nebo správním řízení, ceny dosažené v dražbě či prodejem prováděným nebo
schváleným soudem, ceny určené pro účely ocenění nepeněžitých vkladů do obchodních společností), jde
o jednotlivé výjimky z obecného režimu, v jehož rámci je poplatník u většiny zdaňovaných převodů
povinen nechat zhotovit pro účely stanovení základu daně znalecký posudek o zjištěné ceně. Povinné
předkládání znaleckých posudků zvyšuje finanční náklady poplatníků spojené s daňovou povinností
řádově o tisíce korun.
Daň z převodu nemovitostí činí 4% ze základu daně. Daň je splatná v poslední
den lhůty stanovené pro podání daňového přiznání. Poplatník je povinen podat daňové přiznání
nejpozději do konce třetího měsíce následujícího po měsíci, v němž došlo k rozhodné právní
skutečnosti, např. k provedení vkladu do katastru nemovitostí, nabytí právní moci rozhodnutí
ap.
U daně z převodu nemovitostí lze uplatnit řadu osvobození, zejména u převodů
a přechodů vlastnictví k nemovitostem v souvislosti s privatizací státního majetku a při převodech a
přechodech majetku obchodních společností nebo družstev, ale také např. u převodů bytů. Rozsah
osvobození je změněn zákonem č. 458/2011 Sb., o změně
zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných
zákonů, který již byl schválen Parlamentem České republiky a jímž se mimo jiné ruší osvobození
vkladů nemovitostí do základního kapitálu obchodních společností a družstev.
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu
diskriminace.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Daňové zákony je nezbytné přizpůsobit rekodifikaci soukromého práva a dalším
změnám, které mají nastat od 1. ledna 2014. V opačném případě hrozí níže popsané důsledky. S ohledem
na rozpuštění Poslanecké sněmovny vláda předkládá návrh zákonného opatření Senátu o dani z nabytí
nemovitých věcí.
Návrh zákonného opatření Senátu obsahově navazuje na návrh zákona o dani z
nabytí nemovitých věcí (sněmovní tisk 1003 a senátní tisk 170), který byl Senátem zamítnut.
Kompletní přepracování návrhu zákonného opatření Senátu či jeho rozdělení podle klíče, která
ustanovení souvisejí s rekodifikací soukromého práva a která nikoli, není možné vzhledem ke krátké
době, kterou má vláda coby navrhovatel k dispozici pro přípravu tohoto návrhu (blíže k tomuto tématu
viz bod 4.1.). Návrh zákonného opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí z uvedených důvodů z
obsahového hlediska vychází ze znění schváleného Poslaneckou sněmovnou včetně přijatého
pozměňovacího návrhu, který byl legislativně technického charakteru. K věcné změně došlo pouze v
otázce poplatníka daně, která byla předmětem kritiky ze strany Senátu.
Oproti výše citovanému návrhu zákona jsou v zákonném opatření Senátu odlišně
řešeny:
I.
v paragrafovaném znění z hlediska věcného právní úprava osoby
poplatníka daně a ručitele daně,
II.
v paragrafovaném znění z hlediska legislativně-technického přizpůsobení
legislativního textu charakteru zákonného opatření Senátu,
III.
obecná část důvodové zprávy je přizpůsobena charakteru zákonného
opatření Senátu,
IV.
zvláštní část důvodové zprávy je doplněna o odůvodnění výše uvedených
změn v paragrafovaném znění a přizpůsobena formě zákonného opatření Senátu a textu platné právní
úpravy nového katastrálního zákona.
K základním cílům nové právní úpravy transferové daně, jejíž název se v
souvislosti s novým vymezením předmětu a poplatníka mění na daň z nabytí nemovitých věcí,
patří:
A. Přizpůsobení úpravy daně z nabytí nemovitých věcí rekodifikaci
soukromého práva
Nový občanský zákoník, účinný
od 1. ledna 2014, mění oproti dosavadnímu stavu již samotné pojetí nemovitých věcí. V důsledku
návratu k zásadě
superficies solo cedit
pozbývá stavba, až na několik výjimek, charakteru samostatné
věci a stává se součástí pozemku; současně nový občanský
zákoník rozšiřuje pojem nemovitých věcí i na věcná práva k nim.
Nový občanský zákoník rovněž zavádí některé nové právní
instituty, resp. navrací se k některým tradičním právním institutům (např. právo stavby, svěřenský
fond), popř. mění jejich pojetí a obsah (např. sdružení majetku do společnosti, spoluvlastnictví).
Nová úprava daně z nabytí nemovitých věcí, zejména pokud jde o vymezení předmětu daně, na tuto
úpravu navazuje - vychází z nové koncepce nemovitých věcí, ačkoli nerozšiřuje předmět daně v
odpovídajícím rozsahu, ale omezuje ho oproti vymezení nemovitých věcí v novém občanském zákoníku
pouze na nabytí vlastnického práva k hmotným nemovitým věcem a k právu stavby, a zohledňuje i
existenci a obsah právních institutů podle nového občanského
zákoníku (např. předmětem daně má být i nabytí nemovité věci do svěřenského
fondu).Novou úpravu daně z nabytí nemovitých věcí je nezbytné navázat rovněž na
nový zákon o obchodních korporacích, který nabývá
účinnosti současně s novým občanským zákoníkem, a to především v ustanoveních týkajících se vkladů
nemovitých věcí do obchodních korporací.
B. Osobapoplatníka
Nová právní úprava v zásadě zachovává dosavadní právní úpravu osoby
poplatníka daně. Z důvodu snazšího přizpůsobení se poplatníků nové právní úpravě a podpoření právní
jistoty se ponechává v případě běžných transakcí na základě kupních a směnných smluv poplatníkem
převodce s tím, že nabyvatel je stejně jako podle dosavadní právní úpravy ručitelem. Nicméně
smluvním stranám je nově umožněno zvolit si poplatníkem nabyvatele, což eliminuje nutnost existence
ručitelství za daň.
V ostatních případech (tj. zejména v případech, kdy je podle dosavadní
právní úpravy poplatníkem nabyvatel), je poplatníkem nabyvatel.
C. Redukce případů povinného předkládání znaleckých posudků pro účely
stanovení základu daně
Navrhované zákonné opatření Senátu navazuje na dosavadní právní úpravu a
dále snižuje počet případů, kdy je pro stanovení základu daně nezbytné vypracování znaleckého
posudku určujícího zjištěnou cenu, a tím i snižuje náklady poplatníků na zajištění těchto
posudků.
Uvedenou redukci umožňuje zcela nová koncepce úpravy základu daně (resp.
nabývací hodnoty, od níž se základ daně odvozuje) při nabytí běžně převáděných nemovitých věcí, k
nimž patří rodinné domy, stavby pro rodinnou rekreaci, garáže, pozemky tvořící s těmito stavbami
funkční celek, pozemky, jejichž součástí jsou tyto stavby, a dále pozemky bez trvalého porostu, na
nichž není zřízena stavba a k nimž nebylo zřízeno právo stavby, a bytové, garážové, sklepní a
komorové jednotky. Převody těchto nemovitých věcí tvoří přibližně 70-80% všech uskutečněných
převodů.
Pro účely určení nabývací hodnoty těchto nemovitých věcí se - oproti
dosavadní úpravě - nebude sjednaná cena porovnávat se zjištěnou cenou podle oceňovacích předpisů,
ale se srovnávací daňovou hodnotou, jež bude primárně odvozena od tzv. směrné hodnoty, která vychází
z cen běžně převáděných nemovitých věcí (při zohlednění jejich druhu, polohy, účelu, stavu, stáří,
vybavení a stavebně technických parametrů) v daném místě a srovnatelném časovém období,
nashromážděných správci daně. Současně se poplatníkovi poskytuje možnost volby, zda se pro určení
srovnávací daňové hodnoty jím nabývané nemovité věci použije namísto směrné hodnoty zjištěná cena (v
tomto případě bude ovšem povinen předložit znalecký posudek).
Hlavním důvodem této změny v úpravě základu daně u běžně převáděných
nemovitých věcí, která současně představuje předstupeň k plánovanému budoucímu oceňování nemovitých
věcí pro daňové účely obvyklou cenou, jež je podmíněno naplněním registru nemovitých věcí
dostatečným množstvím údajů o nemovitých věcech, včetně údajů cenových, je snížení administrativní a
finanční zátěže na straně poplatníků. V případech, kdy bude nabývací hodnota stanovena na základě
srovnání sjednané ceny se srovnávací daňovou hodnotou odvozenou od směrné hodnoty, vypočte a vyměří
daň správce daně. Poplatník přitom bude mít možnost zjistit výši srovnávací daňové hodnoty odvozené
od směrné hodnoty na internetu pomocí daňové kalkulačky na základě uvedení údajů o nabývané nemovité
věci. Směrnou hodnotu však lze zatím využít pouze u běžně převáděných nemovitých věcí, neboť u
jiných, např. atypických staveb, nemá správce daně k dispozici dostatečné údaje o nemovitých věcech
daného druhu pro určení její výše. S ohledem na tyto další případy se nově zavádí možnost, aby
poplatník uplatnil odměnu a náklady uhrazené znalci za vyhotovení znaleckého posudku, který je
zákonným opatřením Senátu vyžadován pro účely stanovení daně, jako daňový výdaj.
D. Snížení administrativní náročnosti správy daně
Dalším ze zásadních cílů, které nové zákonné opatření Senátu sleduje, je
snižování administrativní zátěže související se stanovením a vybráním daně, a to jak na straně
poplatníků, tak na straně správců daně. Návrh nového zákonného opatření Senátu přináší kromě
podstatného omezení povinnosti předkládat znalecké posudky o zjištěné ceně nabývaných nemovitých
věcí podle zákona upravujícího oceňování majetku i další změny v daném směru.
Návrh úpravy daně z nabytí nemovitých věcí předpokládá postupné omezování
rozsahu písemností, jež budou poplatníci povinni k daňovým přiznáním přikládat. Správce daně nebude
od poplatníků vyžadovat předkládání písemností v případech, kdy si může potřebné údaje ověřit
bezplatně z informačních systémů veřejné správy (zpočátku půjde především o písemnosti potvrzující
nebo osvědčující zvláštní cenu, např. uložené ve sbírce listin obchodního rejstříku; do budoucna, s
postupující elektronizací katastru nemovitostí, lze počítat i se smlouvami, na jejichž podkladě se
provádí vklad do katastru nemovitostí). Současně návrh zákonného opatření Senátu nově umožňuje, aby
poplatník dodal vyžadované přílohy daňového přiznání pouze ve formě prosté kopie v listinné nebo
elektronické podobě. Těmito změnami dojde k časovým i finančním úsporám na straně
poplatníků.
Důležitým opatřením v daném směru je též změna v charakteru daňové
povinnosti manželů při nabytí nemovité věci do jejich společného jmění, v jejímž důsledku budou
manželé nově poplatníky daně společně a nerozdílně. Tato úprava lépe odpovídá pojetí a smyslu
společného jmění manželů a oproti současnému stavu, kdy je každý z manželů samostatným poplatníkem
daně, bude představovat podstatné zjednodušení správy daně nejen z hlediska poplatníků, ale i z
hlediska správce daně.
E. Aktualizace systému osvobození od daně
V rámci přípravy návrhu nové právní úpravy byla přezkoumána jednotlivá
ustanovení dosavadní právní úpravy týkající se osvobození od daně z hlediska jejich současné
potřebnosti a odůvodněnosti. Bylo zjištěno, že mnohá osvobození, která byla do zákona zakotvena již
v 90. letech minulého století, vycházejí ze specifických okolností společenské a ekonomické
transformace v daném období a již neodpovídají aktuální situaci.
Tato osvobození, z nichž některá jsou již víceméně překonána (např.
osvobození převodů a přechodů vlastnictví k nemovitostem v souvislosti s privatizací státního
majetku) a další se ve změněných ekonomických a společenských podmínkách jeví jako nesystémová nebo
neopodstatněná (např. osvobození vkladů do obchodních společností a družstev, které mělo podpořit
rozvoj podnikání v počáteční fázi tržního hospodářství), byla zrušena. V případě zrušení osvobození
vkladů do obchodních společností a družstev přebírá návrh nového zákonného opatření Senátu právní
úpravu obsaženou již v zákoně č. 458/2011 Sb., o
změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných
zákonů.
Přizpůsobením navrhované úpravy právním předpisům Evropské unie došlo dále k
redukci osvobození v případech nabytí nemovité věci z majetku státu, popř. územního samosprávného
celku, právnickou osobou, jejíž je tento subjekt zřizovatelem nebo jediným členem. V těchto
případech lze osvobození přiznat jen za podmínky, že nejde o veřejnou podporu neslučitelnou s
vnitřním trhem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, tj. - vykonává-li nabyvatel
ekonomickou činnost - obvykle pouze v rozsahu podpory de minimis, popř. v rozsahu podpory
podřaditelné pod některou z blokových výjimek.
V důsledku redukce případů osvobození od daně lze - v rozsahu, v jakém se
tato osvobození skutečně uplatňovala - očekávat snížení administrativní náročnosti spojené se
správou daně (např. s ohledem na časový test u osvobození vkladů do obchodních společností) a
současně zvýšení daňových výnosů. Rozsah osvobození od daně z nabytí nemovitých věcí podle
navrhovaného zákonného opatření Senátu byl naproti tomu ve srovnání se stávající úpravou rozšířen o
osvobození nabytí vlastnického práva k nemovité věci jejím uživatelem na základě finančního
leasingu. Důvodem této změny je snaha sjednotit rozsah zdanění v případě nabytí nemovité věci formou
finančního leasingu s jinými způsoby jejího nabytí (např. na úvěr), tj. i zde podrobit dani pouze
jedno nabytí (a to nabytí nemovité věci poskytovatelem leasingu).
Navrhovaná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu
diskriminace.
1. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy
Vzhledem k předpokládané účinnosti rekodifikace soukromého práva ke dni 1.
ledna 2014 je nezbytné k tomuto datu reagovat na změny, které tato rekodifikace přináší. Jde jak o
změny terminologické, tak o zavedení některých nových, v českém právním řádu dosud neexistujících,
institutů a změny v institutech stávajících (např. znovuzavedení zásady
superficies solo cedit
,
zavedení institutu svěřenského fondu). Stejně tak je nezbytné reagovat na další změny právního řádu,
které vyvolávají potřebu zásahu do daňových zákonů (např. nová úprava katastrálního zákona nebo nová
právní úprava řízení o pozůstalosti).Pokud by nedošlo k realizaci zmíněných změn, které přizpůsobují daňové právo
změnám právního řádu v čele s rekodifikací soukromého práva, znamenalo by to pro daň z převodu
nemovitostí tyto následky:
-
výrazné snížení ročního daňového inkasa převodních daní zejména z
důvodu:
-
možného
obcházení zdanění úplatného nabytí nemovitých věcí prostřednictvím institutu vzájemného
darování,
-
absence
zdanění úplatného vyčlenění nemovitých věcí do svěřenských
fondů,
-
absence
osoby poplatníka v případě úplatného zřízení práva
stavby,
-
absence
úpravy zdanění případů oddělení ze spoluvlastnictví či úplatného zřízení přídatného
spoluvlastnictví,
-
vznik nepřiměřeně velkého množství mezer v zákoně z důvodu
nereflektování zásadních koncepčních změn zakotvených v novém občanském zákoníku, které by nebylo
možno překlenout výkladem,
-
vznik právní nejistoty daňových poplatníků,
-
vznik nerovného postavení jednotlivých osob s ohledem na absenci určité
nezbytné úpravy,
-
nežádoucí rozšíření předmětu zdanění z důvodu širokého pojetí pojmu
„nemovitá věc“ v novém občanském zákoníku i na vybrané případy, které dle současné úpravy zdanění
nepodléhají, zejména v případě věcných práv a práv, která za nemovité věci prohlásí
zákon,
-
nespravovatelnost vybraných případů zdanění,
-
neprovázanost právní úpravy na novou úpravu katastrálního zákona,
zejména v oblasti podávání daňového přiznání včetně lhůt.
Absenci právní úpravy, která přizpůsobí daňové zákony rekodifikaci
soukromého práva, není možné překlenout prostřednictvím obecných přechodných ustanovení obsažených v
novém občanském zákoníku. Na rozdíl od jiných právních odvětví je v daňovém právu uplatňována zásada
v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu. Podle ustálené judikatury je zákonodárce povinen
upravit pravidla pro stanovení a výběr daní natolik určitě, aby nevznikaly pochybnosti o smyslu a
účelu právní normy. Je tomu tak proto, že daňové právo zasahuje do majetkové sféry daňového subjektu
a tím omezuje jedno z jeho základních práv - právo vlastnit majetek. Proto, pokud výkladové
pochybnosti v daňovém právu vzniknou, je nezbytné vyložit jej vždy ve prospěch daňového subjektu.
Stát nemůže na úkor daňového subjektu profitovat z výkladových nejasností, které způsobil. S ohledem
na tyto skutečnosti nelze připustit, aby byly daňové povinnosti osob dovozovány výkladem obecných
přechodných ustanovení, která jsou navíc obsahem jiného než daňového zákona, a je nezbytné
přistoupit k důkladné změně daňových předpisů, která je z povahy věci rozsáhlá.
Nelze též souhlasit s myšlenkou, že daňové právo nemusí být rekodifikaci
soukromého práva přizpůsobeno, protože je součástí práva veřejného, které existuje samostatně a na
soukromém právu nezávisle. Nový občanský zákoník sice
stanoví, že uplatňování práva soukromého je na uplatňování práva veřejného nezávislé
(§ 1 odst. 1). Je otázkou, nakolik může být tato
právní norma objektivního práva s ohledem na existenci obecných právních zásad závazná, nicméně to
neznamená, že by stanovila, že uplatňování práva veřejného je nezávislé na právu soukromém. Ba
naopak, i při respektování rozdělení práva na soukromé a veřejné (na čemž však nepanuje v doktríně
ani judikatuře shoda), zcela jistě není možné vystavět mezi nimi hráz, jak dokládá i četná
judikatura
Ústavního a Nejvyššího správního soudu. Právní řád tvoří jeden celek. Ačkoli dělení na
kategorie soukromého a veřejného práva může mít při aplikaci nebo tvorbě práva svůj význam, není
možné jej přeceňovat a dovozovat, že na pravidlo práva veřejného, se nevztahuje právo soukromé
(občanský zákoník) a toto pravidlo si tím pádem žije svým vlastním životem.1. Soulad navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem
a.
Zhodnocení z hlediska použití zákonného opatření
Senátu
Zákonné opatření Senátu je zvláštním institutem zamýšleným pro případy, kdy
je rozpuštěna Poslanecká sněmovna, a tudíž není možné schvalovat nové zákony. K zajištění existence
systému dělby moci a řádného fungování státu je nezbytné v situaci, kdy je Poslanecká sněmovna
rozpuštěna, umožnit výkon zákonodárné pravomoci nerozpustitelným Senátem. Vzhledem k tomu, že od
vzniku samostatné České republiky nebylo přijato žádné zákonné opatření Senátu, neexistují k této
problematice žádné precedenty a tím spíše ani ustálená
recentní
judikatura
Ústavního soudu. Proto je
při zhodnocení ústavnosti nezbytné vycházet zejména z normativního textu
Ústavy České republiky (dále jen „Ústava“), dalších
právních předpisů a dále z odborné literatury a právní teorie.Pravomoc Senátu vydávat zákonná opatření vyplývá z
čl. 33 Ústavy. Podle důvodové zprávy k tomuto
ustanovení je jeho základním účelem zajistit kontinuitu základního fungování moci výkonné a
zákonodárné i v době krize.
Zákonné opatření Senátu má pouze podmíněnou platnost. Není-li schváleno
Poslaneckou sněmovnou na její první schůzi, pozbývá platnosti
ex nunc
.Z čl. 33 Ústavy vyplývají
pro navrhovatele tyto 4 podmínky, které je nutné kumulativně splnit:
1.
zákonné opatření Senátu lze přijmout pouze ve věcech, které nesnesou
odkladu,
2.
zákonné opatření Senátu lze přijímat ve věcech, které by vyžadovaly
jinak přijetí zákona,
3.
zákonné opatření Senátu nelze přijímat ve věcech
Ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu,
volebního zákona a mezinárodních smluv podle čl. 10
Ústavy,
4.
zákonné opatření Senátu může Senátu navrhnout jen
vláda.
ad 1) K podmínce neodkladnosti
Podmínka neodkladnosti je splněna v případě, že (i) objektivně existuje
takový nežádoucí stav, který (ii) je nutné neprodleně zhojit, (iii) jinak by nastaly závažné
negativní následky materiálního či hodnotového charakteru, přičemž (iv) tento stav je možné napravit
pouze formou zákonného opatření Senátu, které (v) je způsobilé takový stav zhojit, aniž by vyvolalo
obdobné nebo větší negativní následky.
(i)
Objektivní existenci takového nežádoucího stavu lze spatřovat v tom,
že podle platné právní úpravy má k 1. lednu 2014 nabýt účinnosti rekodifikace soukromého práva a v
důsledku zamítnutí návrhu zákona o dani z nabytí nemovitých věcí (sněmovní tisk 1003, senátní tisk
170) a návrh zákona o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně
některých zákonů (sněmovní tisk 1004, senátní tisk 176) ze strany Senátu, které s ohledem na
rozpuštění Poslanecké sněmovny znamená definitivní ukončení jejich legislativního procesu, daňové
právo nebude přizpůsobeno rekodifikaci soukromého práva a dalším právním předpisům, zejména novému
zákonu o investičních společnostech a investičních fondech.
(ii)
Nežádoucí stav je nutné zhojit s ohledem na právní jistotu a
předvídatelnost práva co nejdříve, nejpozději do konce roku 2013, tj. co nejdříve je nutné daňové
právo přizpůsobit rekodifikaci soukromého práva, anebo odložit účinnost této
rekodifikace.
(iii)
Pokud by tento stav nebyl napraven, vyvolal by jednak závažné
materiální (hospodářské) následky spočívající ve výrazném negativním propadu inkasa veřejných
rozpočtů a jednak by způsobil ohrožení hodnot, které je potřeba chránit. V důsledku nepřizpůsobení
daňového práva rekodifikaci soukromého práva by totiž došlo k vzniku rozsáhlé právní nejistoty,
založení nerovnosti mezi daňovými subjekty a v určitých případech ke zhoršení postavení samotných
daňových subjektů. Negativní následky jsou blíže specifikovány v části 3 - Vysvětlení nezbytnosti
navrhované právní úpravy.
(iv)
Nastalý stav je možné řešit pouze formou zákona nebo opatření majícího
sílu zákona (viz bod 2 - K podmínce výhrady zákona). Forma zákona je v době rozpuštění Poslanecké
sněmovny vyloučena. Vzhledem k tomu, že je pravděpodobné, že ustavující schůze Poslanecké sněmovny
vzešlé z předčasných voleb se bude konat až od 26. listopadu 2013, není možné s ohledem na délku
legislativního procesu věc vyřešit formou zákona předloženého a standardně projednaného nově
zvolenou Poslaneckou sněmovnou. Nelze rovněž spoléhat na institut legislativní nouze, neboť není
možné zaručit, že dojde k potřebné bezproblémové spolupráci ústavních institucí tak, aby zákon nabyl
platnosti do konce roku 2013. Pokud by došlo k opoždění přijetí navrhované právní úpravy byť o pouhý
jeden den, existuje vysoká pravděpodobnost, že při použití výkladu v duchu zásady daňového práva v
pochybnostech ve prospěch poplatníka se negativní dopady uplatní pro celé zdaňovací
období.
Spoléhat se na dřívější termín ustavující schůze Poslanecké sněmovny je v
tomto směru velkým rizikem, a proto řešení formou zákona nelze uplatňovat.
Předložení návrhů zákonných opatření Senátu je tak jediná cesta, jak v
současné době zajistit kontinuitu základního fungování moci výkonné a zákonodárné a neprodleně
reagovat na vzniklou nežádoucí situaci tak, aby nedošlo k ohrožení právní jistoty a legitimního
očekávání subjektů.
(v)
Pokud by forma zákonného opatření Senátu byla využita k odložení
rekodifikace soukromého práva, došlo by sice na jedné straně k zažehnání výše popsané nežádoucí
situace, na straně druhé by však byla vyvolána nežádoucí situace jiná. Množství subjektů již
podniklo nezbytné kroky k přípravě na rekodifikaci soukromého práva. V odsunutí účinnosti této
rekodifikace krátce před koncem roku 2013 je tak možné spatřovat ohrožení právní jistoty a
legitimního očekávání těchto subjektů.
Jako vhodnější varianta se proto jeví využít zákonné opatření Senátu k
úpravě daňových a souvisejících zákonů tak, aby byla k 1. lednu 2014 zajištěna potřebná reakce na
rekodifikaci soukromého práva. S ohledem na omezený časový prostor, který je vládě coby navrhovateli
zákonného opatření Senátu svěřen, je z hlediska obsahového nezbytné maximálně vyjít ze zamítnutých
návrhů. Připravit návrhy zcela jiné nebo výrazně přepracované je v tomto ohledu fakticky
nesplnitelné. Navíc by zde hrozilo riziko, že výraznější zásahy do textu způsobí nechtěné následky v
podobě vzniku mezer a neprovázaností. Z tohoto důvodu se navrhované zákonné opatření Senátu
soustředí pouze na řešení věcného tématu, které vedlo k zamítnutí původní předlohy ze strany
Senátu.
Výše zmíněná časová tíseň vychází ze skutečnosti, že zákonná opatření
Senátu lze přijímat pouze do doby, kdy trvá Ústavou předvídaná podmínka rozpuštění Poslanecké
sněmovny. Vzhledem k obecné formulaci není zřejmé, zda tento stav končí již dnem zvolení nových
poslanců, dnem zahájení zasedání nové Poslanecké sněmovny, nebo až dnem zahájení ustavující schůze
Poslanecké sněmovny. Bez ambice autoritativně posoudit, která z předestřených variant je správná, je
však možné konstatovat, že zvolené řešení by mělo respektovat zásadu minimalizace rizik. Z tohoto
důvodu se vláda rozhodla návrh zákonného opatření Senátu předložit tak, aby jej Senát obdržel
minimálně 3 týdny před konáním voleb do Poslanecké sněmovny. Pokud by se totiž jako správný ukázal
závěr, že zákonná opatření Senátu je možné přijímat pouze do doby vzniku mandátu nově zvolených
poslanců, pak by jakékoliv zákonné opatření Senátu přijaté mezi okamžikem skončení voleb do
Poslanecké sněmovny a zahájením její ustavující schůze bylo protiústavní, a to se všemi z toho
plynoucími důsledky.
Z výše uvedených důvodů je podle předkladatele naplněna podmínka
neodkladnosti přijetí zákonného opatření Senátu.
ad 2) K podmínce výhrady zákona
Odborná literatura uvádí, že okruh záležitostí, jež by jinak vyžadovaly
přijetí zákona, je vymezen materií, kterou v okamžiku navržení zákonného opatření Senátu upravují
zákony, a jde tedy o jejich změnu, a dále ustanoveními v Ústavě nebo zákonech, která stanoví, že
určité otázky mohou být upraveny pouze zákonem.
Navrhované zákonné opatření je opatřením daňového charakteru, proto se na
něj mimo jiné vztahují ustanovení čl. 4 odst. 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen „Listina“), podle kterého povinnosti mohou být ukládány
toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod, a ustanovení
čl. 11 odst. 5 Listiny, které stanovuje, že daně
a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. V daňové oblasti se tedy uplatňuje tzv. výhrada
zákona. V souladu s uvedenými ustanoveními Ústavy a
Listiny mohou být prováděcím právním předpisem dle
ustálené judikatury Ústavního soudu jednotlivcům ukládány povinnosti, ovšem nikoliv povinnosti
primární, tedy tyto základní povinnosti musí být stanoveny alespoň rámcově, ale přitom dostatečně
jasně a určitě zákonem, který potom podzákonný právní předpis pouze upřesňuje. Z toho vyplývá, že v
případě daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění je nezbytné, aby konstrukční prvky daně,
např. subjekt, předmět, základ nebo sazba daně, byly stanoveny alespoň rámcově zákonem. Není tak
možné předkládané změny učinit jinak než formou zákona. Lze tedy shrnout, že navrhovaná právní
úprava s ohledem na ústavní premisy by jinak vyžadovala přijetí zákona.
ad 3) K podmínce