Důvodová zpráva k zákonu č. 34/2021 Sb., o prověřování zahraničních
investic
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
doc. Ing.
Karel
Havlíček
Ph.D., MBA
Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy
1 OBECNÁ ČÁST
1.1 ZHODNOCENÍ PLATNÉHO PRÁVNÍHO STAVU, VČETNĚ ZHODNOCENÍ SOUČASNÉHO STAVU VE VZTAHU K
ZÁKAZU DISKRIMINACE A VE VZTAHU K ROVNOSTI MUŽŮ A ŽEN
Platný právní stav
Český právní řád v současné době prověřování zahraničních investic neupravuje. Obecně je
vnitřní ochrana bezpečnostních zájmů státu a veřejného pořádku regulována zákonem č.
240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých
zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších
předpisů, zákonem č. 181/2014 Sb., o kybernetické
bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti), ve znění pozdějších
předpisů. Dílčí bezpečnostní hlediska jsou pak zohledňována v některých sektorových předpisech, jako
například v zákoně č. 112/2002 Sb., o střelných
zbraních a střelivu (zákon o zbraních), ve
znění pozdějších předpisů, v zákoně č. 206/2015 Sb., o
pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi a o změně některých zákonů
(zákon o pyrotechnice), ve znění pozdějších
předpisů, v zákoně 458/2000 Sb., o podmínkách
podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších
předpisů, v zákoně č. 127/2005 Sb., o elektronických
komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o elektronických komunikacích), v
zákoně č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších
předpisů.
Vzhledem k tomu, že oblast přímých zahraničních investic spadá podle čl. 3 odst. 1 písm.
e) Smlouvy o fungování EU do oblasti společné obchodní politiky (Evropská unie má výlučnou pravomoc
v oblasti společné obchodní politiky), bylo na úrovni Evropské unie přijato nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2019/452, kterým se stanoví
rámec pro prověřování přímých zahraničních investic směřujících do Unie. Smyslem tohoto nařízení je
posílit spolupráci mezi členskými státy EU a Komisí a mezi členskými státy navzájem v oblasti
přímých zahraničních investic v zájmu ochrany bezpečnosti a veřejného pořádku a stanovit základní
společné principy fungování prověřovacích mechanismů jednotlivých členských států, pokud je členské
státy provozují. Nařízení vstoupilo v platnost dne 10. dubna 2019 a nabývá účinnosti dne 11. října
2020. Toto nařízení je třeba adaptovat do národního práva.
1.2 ODŮVODNĚNÍ HLAVNÍCH PRINCIPŮ NAVRHOVANÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY, VČETNĚ DOPADŮ NAVRHOVANÉHO
ŘEŠENÍ VE VZTAHU K ZÁKAZU DISKRIMINACE A VE VZTAHU K ROVNOSTI MUŽŮ A ŽEN
1.2.1 Hlavní principy fungování mechanismu pro prověřování zahraničních investic
Mechanismus pro prověřování přímých zahraničních investic, který bude vytvořen navrhovaným
právním předpisem, bude sloužit k monitoringu potenciálně rizikových kapitálových toků proudících do
České republiky, k prověřování podezřelých transakcí a k případnému omezení těch, které budou
vyhodnoceny jako rizikové. Žádná z těchto aktivit v tuto chvíli není v České republice systematicky
prováděna.
Navrhovaný právní předpis rozlišuje dvě skupiny investic a zavádí pro ně dva režimy. V
prvním režimu definuje úzkou skupinu nejcitlivějších oblastí (§ 7); zahraniční investoři, kteří do
těchto oblastí budou chtít investovat, budou před samotnou transakcí potřebovat povolení ze strany
státu. Všechny ostatní investice, které jsou způsobilé ohrozit bezpečnost státu nebo vnitřní či
veřejný pořádek (§ 8), bude možné uskutečnit bez předchozího povolení. Během pěti let od jejich
dokončení se však stát bude moci k těmto transakcím vrátit a prověřit je. Pro získání právní jistoty
si zahraniční investor může dobrovolně1) požádat o potvrzení státu, že proti
investici nemá námitky (tzv. konzultace).
Samotný proces prověřování bude probíhat v rámci správního řízení a bude mít stejný průběh
u všech investic. Ministerstvo průmyslu a obchodu, které bude ústředním místem prověřovacího
mechanismu, rozešle informace získané dříve od zahraničního investora (§ 9) několika vždy zapojeným
institucím (Ministerstvu vnitra, Ministerstvu obrany, Ministerstvu zahraničních věcí, Ministerstvu
financí, Policii České republiky a zpravodajským službám) a dalším orgánům státu, kterých se
konkrétní investice věcně týká (např. v případě investic do železniční infrastruktury Ministerstvu
dopravy), a České národní bance, pokud se zahraniční investice týká její působnosti. Na základě
jejich vyjádření, možných informací obdržených od ostatních členských států EU a Komise a vlastních
poznatků pak Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhne další postup. Pokud bude alespoň jeden ze
spolupracujících orgánů státu nebo Česká národní banka (dále jen „státní orgány") v případě, že bude
konzultována, nebo Ministerstvo průmyslu a obchodu samotné v prověřované investici spatřovat
bezpečnostní hrozbu (a to i na základě vyhodnocení informací obdržených v rámci unijního mechanismu
spolupráce), vydá Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodnutí o podmínečném povolení zahraniční
investice, o podmínečné přípustnosti zahraniční investice, o neudělení povolení zahraniční
investice, o zákazu uskutečnění zahraniční investice nebo o zákazu dalšího trvání zahraniční
investice, přičemž vydání tohoto rozhodnutí je podmíněno přijetím usnesení vlády, podle kterého je
takové rozhodnutí nutné z důvodu ochrany bezpečnosti České republiky nebo vnitřního či veřejného
pořádku. Dospějí-li však všechny zapojené státní orgány k závěru, že prověřovaná investice
nepředstavuje hrozbu, vydá Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodnutí o jejím povolení nebo o její
přípustnosti bez stanovení podmínek. Kladné rozhodnutí vydá Ministerstvo průmyslu a obchodu i v
případě, že vláda neshledá hrozbu u investice, u níž navrhlo vydání omezujícího
rozhodnutí.
V případě, že investor navrhne konzultaci (§ 10 odst. 1), budou se všechny zapojené státní
orgány ještě před samotným zahájením řízení vyjadřovat k potřebě jeho zahájení (§ 10 odst. 3).
Platí, že pokud alespoň jeden ze zapojených státních orgánů nebo Ministerstvo průmyslu a obchodu
prověření považuje za žádoucí, je zahájeno. Tento institut umožní rychlé potvrzení zcela
bezproblémových investic.
Neudělení povolení, zákaz uskutečnění nebo zákaz dalšího trvání zahraniční investice je
krajním řešením. V případě problematických investic bude totiž Ministerstvo průmyslu a obchodu ve
spolupráci s dalšími spolupracujícími státními orgány primárně hledat podmínky, za kterých investice
může být uskutečněna a které zároveň umožní zachování bezpečnosti státu a vnitřního či veřejného
pořádku. Tyto podmínky budou předmětem jednání ministerstva s investorem ještě před předložením věci
vládě k projednání.
V případě, že bude rozhodnuto o zákazu dalšího trvání již realizované investice, bude
investor povinen přestat vykonávat nebo omezit výkon vlastnických nebo hlasovacích práv v osobě, do
které investice směřuje (dále jen „cílová osoba"), nebo tuto cílovou osobu, popř. její část, nebo
věc, do které investice směřuje (např. pokud dojde k odkupu závodu; dále jen „cílová věc") ve lhůtě
prodat. V případě, že investor povinnost prodeje ve lhůtě nesplní, může jej Ministerstvo průmyslu a
obchodu zajistit ve veřejné dražbě nebo mimo veřejnou dražbu prostřednictvím obchodníka s cennými
papíry nebo zahraniční osoby oprávněné poskytovat investiční služby v České
republice2). Zákon nepředpokládá možnost náhrady případné újmy investora,
jelikož investorovi poskytuje možnost se před uskutečněním investice obrátit na Ministerstvo
průmyslu a obchodu s návrhem na konzultaci. Zákon tak poskytuje investorovi možnost vyhnout se
riziku zákazu dalšího trvání investice a investor, pokud se rozhodne tuto možnost dobrovolně
nevyužít, na sebe přebírá s tím spojené riziko.
1.2.2 Osvětová a vzdělávací činnost ve vztahu k podnikatelské sféře (tzv. druhý
pilíř)
Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že velmi důležitým prvkem, který má vedle samotného
prověřovacího mechanismu přispět k zajištění bezpečnostních zájmů států v souvislosti s investičními
toky ze zahraničí, je zvyšování povědomí relevantních subjektů o možných rizicích. Cílovou skupinou
jsou v prvé řadě podnikatelské subjekty, které vyhledávají nebo v budoucnu budou vyhledávat
kapitálové zdroje pro vlastní rozvoj. V praxi se však jako vhodné jeví zapojení i dalších osob, jako
jsou zástupci poradenských společností, advokátních kanceláří, akademické obce včetně studentů
relevantních oborů nebo jiných relevantních vládních i nevládních organizací.
Osvětovou činností by mělo být doprovázeno i fungování českého prověřovacího mechanismu.
Potřebné informace a doporučení by se ke svým příjemcům měly dostávat různými komunikačními kanály –
prostřednictvím specializovaných webových stránek a sociálních sítí, v rámci cílených školení, ale i
seminářů pro veřejnost nebo poskytováním poradenských služeb.
1.2.3 Výměna informací o aktuálních trendech a rizicích
Pro fungování prověřovacího mechanismu jako takového, ale i pro fungování tzv. druhého
pilíře je zásadní zajištění funkční spolupráce a obecné informovanosti všech relevantních státních
orgánů. Je nezbytné minimalizovat pravděpodobnost, že bude některým státním orgánem opomenuto
existující riziko, o kterém jsou informace k dispozici, avšak tyto informace nejsou dostatečně
komunikovány relevantním státním orgánům. Potřebné míry informovanosti těchto institucí o aktuálních
trendech a rizicích v oblasti zahraničních investic a disponibilních nástrojích, kterými je možno
případným hrozbám čelit, je možné dosáhnout pouze pravidelnou výměnou relevantních informací při
osobních jednáních.
Vedle samotného provozování mechanismu proto bude Ministerstvo průmyslu a obchodu rovněž
zodpovědné za pravidelné svolávání a organizaci těchto schůzek. Podnět ke svolání schůzky bude moci
dát každý státní orgán zapojený do spolupráce. Neformálních jednání se budou účastnit všechny
relevantní
státní orgány, aby byl mezi nimi zajištěn plynulý tok informací, přičemž každý ze
státních orgánů bude přispívat informacemi z hlediska své působnosti v souladu s
kompetenčním zákonem. Předmětem neformálních jednání
budou zejména aktuální světové i domácí trendy v oblasti zahraničních investic a s nimi spojená
bezpečnostní rizika. Neformální skupina se bude v obecnější rovině věnovat též vývoji na poli nových
bezpečnostních hrozeb, které jsou provázány s používáním ekonomických nástrojů za účelem projekce
politických zájmů vlád třetích zemí. Na skupině bude probíhat průběžné hodnocení jednotlivých rizik
a hrozeb, zejména s ohledem na možný přesah napříč různými sektory české ekonomiky. Skupina tak bude
neformální platformou, na které se budou střetávat věcně a gesčně vymezené pohledy zúčastněných
členů na aktuální aktivity zahraničních investorů v České republice a Evropské unii. Skupina v
případě potřeby poskytne prostor pro diskuzi o volbě vhodného postupu při řešení specifických typů
rizikového chování zahraničních investorů ve smyslu modelových podmínek, za kterých je zahraniční
investici možné uskutečnit, a typového označení kritických bodů, při jejichž překročení by již
zahraniční investice vedla k ohrožení bezpečnosti České republiky nebo vnitřního či veřejného
pořádku. S ohledem na šíři meziresortní diskuze bude možné zhodnotit i možnosti zohlednění zvoleného
postupu v širších politikách státu vůči konkrétnímu typu chování zahraničních investorů. Probíhat
bude rovněž diskuze týkající se otázek vyplývajících z mechanismu spolupráce, zřízeného na úrovni
Evropské unie.1.2.4 Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Návrh zákona o prověřování zahraničních investic je předkládán v návaznosti na nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/452, kterým
se stanoví rámec pro prověřování přímých zahraničních investic směřujících do Unie. Smyslem
předkládaného návrhu zákona je stanovení pravidel a postupů pro prověřování přímých zahraničních
investic v zájmu ochrany bezpečnosti České republiky a vnitřního či veřejného pořádku. Stanovené
postupy budou sloužit k posouzení, zda zahraniční investice může mít vliv na bezpečnost státu nebo
vnitřní či veřejný pořádek, a to včetně dopadů na kritickou infrastrukturu, klíčové technologie a
vstupy, pro které je bezpečnostní hledisko klíčové a jejichž narušení, ztráta či zničení může mít na
Českou republiku značný dopad. V souladu s nařízením (EU)
2019/452 mají být zohledňovány též souvislosti a
okolnosti zahraniční investice, zejména to, zda je zahraniční investor ovládán přímo či nepřímo
vládou třetí země, například prostřednictvím významného financování, či zda již byl zapojen do
činností ovlivňujících bezpečnost nebo veřejný pořádek v některém členském státě EU. V procesu
prověřování zahraničních investic je klíčová úzká spolupráce všech relevantních subjektů státní
správy, zpravodajských služeb a dalších subjektů, které disponují relevantními informacemi nebo k
nim mají přístup.
V procesu přípravy uvedené právní úpravy zvažoval předkladatel jednak rozsah prověřovaných
zahraničních investic (zda mají být prověřovány veškeré zahraniční investice nebo pouze určitým
způsobem kvalifikované zahraniční investice, dále zda mají prověřování podléhat pouze investice ze
zemí mimo Evropskou unii nebo zda za určitých okolností mohou prověření podléhat též investice
uskutečňované v rámci Evropské unie a v neposlední řadě zda prověřování budou podléhat pouze
zamýšlené zahraniční investice nebo zda za určitých podmínek mohou být prověřeny investice již
uskutečněné), dále možné způsoby prověřování rizikovosti přímých zahraničních investic, jakož i
procesní nástroje a důsledky zvažovaných postupů.
Navrhovaná právní úprava nemá z povahy věci dopad ve vztahu k zákazu diskriminace, ani
ve vztahu k rovnosti mužů a žen.
1.3 VYSVĚTLENÍ NEZBYTNOSTI NAVRHOVANÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY V JEJÍM CELKU
Navrhovaná úprava je nezbytná k zajištění ochrany bezpečnosti České republiky a vnitřního
či veřejného pořádku při respektování principu otevřenosti investičního prostředí, který je zakotven
ve Smlouvě o fungování Evropské unie a zahrnut do mezinárodních závazků Evropské unie a jejích
členských států týkajících se zahraničních investic. Nástroje, které má v oblasti investic České
republika aktuálně k dispozici, i celkový kontext problému byly komplexně rozpracovány v materiálu,
který byl v červnu 2018 projednán Bezpečnostní radou státu. Shrnutí hlavních poznatků je uveden v
oddílu 1.3.1.
Dále je navrhovaná právní úprava nezbytná k zajištění řádné adaptace českého právního řádu
na nařízení (EU) 2019/452. Smyslem předkládaného
návrhu zákona je stanovení pravidel a postupů pro prověřování zahraničních investic v zájmu ochrany
bezpečnosti České republiky a vnitřního či veřejného pořádku a nastavení institucionálního rámce,
který České republice umožní zapojit se do unijního mechanismu spolupráce, vytvořeného zmiňovaným
nařízením.
Navrhovaný zákon má charakter adaptační úpravy a upravuje činnosti, které uvedené nařízení
ponechává v zodpovědnosti členských států.
1.3.1 Zdůvodnění nezbytnosti navrhované právní úpravy z hlediska potřeb České
republiky
V mezinárodním investičním prostředí jsou stále patrnější projevy celkových změn globální
ekonomiky. Vedle měnící se váhy některých ekonomik se projevuje rostoucí význam nadnárodních
společnosti, zvyšující se provázanost ekonomik v důsledku existence složitých hodnotových a
dodavatelských řetězců, rostoucí komplikovanost nebo (ať už záměrná či nezáměrná) nejasnost
vlastnických vztahů, ale také rostoucí význam nových technologií a hodnota přístupu k osobním i
neosobním datům a informacím. Některé státy přistoupily k vytváření komplexních průmyslových
strategií, které jim mají umožnit získat převahu ve vybraných odvětvích; často přitom roste role
státu či státem vlast