DŮVODOVÁ ZPRÁVA
OBECNÁ ČÁST
I. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad (malá
RIA)
1. Název
Návrh zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek.
2. Důvody předložení a cíle
2.1. Identifikace problému
Bod A
Základní legislativní úprava vymáhání finančních pohledávek v České republice je
provedena zákonem č. 191/2004 Sb., o
mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek s účinností od 1. května 2004.
Uvedený zákon byl zpracován promítnutím směrnice Rady
76/308/EHS ze dne 15. března 1976 o vzájemné
pomoci při vymáhání pohledávek vyplývajících z operací, které jsou součástí systému financování
Evropským zemědělským orientačním a záručním fondem, zemědělských dávek a cel, ve znění směrnice
Rady 79/1071/EHS, směrnice Rady
92/12/EHS, směrnice Rady
2001/44/ES, směrnice Komise
2002/94/ES do českého právního řádu. V důsledku
několika doplňujících směrnic byla vydána dne 26. května 2008 tzv. kodifikovaná směrnice Rady
2008/55/ES. K provedení některých ustanovení
kodifikované směrnice bylo vydáno nařízení Komise (ES) č.
1179/2008 ze dne 28. listopadu 2008, kterým se
stanoví prováděcí pravidla k některým ustanovením směrnice Rady
2008/55/ES o vzájemné pomoci při vymáhání
pohledávek vyplývajících z některých dávek, cel, daní a jiných opatření.
Kodifikovaná směrnice Rady byla nahrazena směrnicí Rady
2010/24/EU o vzájemné pomoci při vymáhání
pohledávek vyplývajících z daní, poplatků, cel a jiných opatření ze dne 16. března 2010 (dále jen
"směrnice o vymáhání").
Návrh zákona je předkládán z důvodu implementace právního předpisu EU do národní
legislativy v souladu se stanovenou transpoziční lhůtou, tj. do 31. prosince 2011 stanovenou ve
směrnici o vymáhání. Směrnicí o vymáhání se sleduje nutnost rozšířit rozsah a zvýšit efektivitu
vzájemné pomoci při vymáhání pohledávek týkajících se daní a poplatků plynoucí z rostoucí
provázanosti jednotného trhu EU. Jedním z hlavních prostředků k dosažení tohoto cíle je stanovení
úplnějších a jasnějších pravidel vzájemné spolupráce mezi správci daně jednotlivých členských státu,
resp. mezi jejich kontaktními orgány.
Nová směrnice současně implementuje platné standardy OECD pro výměnu informací a
administrativní spolupráci v daňové oblasti, ke kterým se členské státy zavázaly.
Návrh nového zákona umožňuje zapracovat zkušenosti z praktického provádění
mezinárodní pomoci českými orgány s cílem odstranit nejasnosti obsažené v současném zákoně.
Vzhledem k rozsahu změn, kterými by musel být zákon č.
191/2004 Sb. dán do souladu se směrnicí o
vymáhání, Ministerstvo financí (dále jen "ministerstvo"), jakožto gestor směrnice o vymáhání,
rozhodlo podle čl. 5 Metodických pokynů pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků
vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii připravit nový zákon, který stávající zákon
nahradí. Připravovaný návrh zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání je zařazen do Plánu
legislativních prací vlády - výhled pro rok 2011. V návaznosti na ustanovení čl. 3 odst. 3
Legislativních pravidel vlády bylo upuštěno od zpracování věcného záměru zákona, a to z důvodu, že
převážná část obsahu návrhu zákona bude zajišťovat implementaci práva Evropské unie.
Podle navrhovaného zákona budou postupovat příslušné orgány České republiky při
vymáhání návrhem zákona stanovených peněžitých plnění, a to nejen ve vztahu k členským státům
Evropské unie, ale také ve vztahu ke státům, se kterými Česká republika uzavřela mezinárodní smlouvu
upravující poskytování pomoci při vymáhání.
Bod B
Návrh zákona obsahuje změny vyplývající ze směrnice o vymáhání a věcné a
terminologické zpřesnění v návaznosti na praktické zkušenosti z provádění mezinárodní pomoci v České
republice. Návrh zákona upravuje především postup správců daně, resp. dalších orgánů státní správy,
při provádění mezinárodní pomoci v hlavních níže uvedených oblastech:
- B1 - stanovení finančních pohledávek, u kterých lze požádat o mezinárodní
pomoc
Předmětem mezinárodní pomoci při vymáhání se podle směrnice o vymáhání a ji
transponujícího návrhu zákona stávají všechny pohledávky z peněžitých plnění ukládaných orgány
veřejné moci. Typicky půjde o daně, clo či poplatky, včetně jejich případného příslušenství. Lze sem
však zahrnout i některá další peněžitá plnění (odvody, náhrady apod.), která jsou pohledávkami
veřejného rozpočtu. Předmětem mezinárodní pomoci podle návrhu zákona nejsou pohledávky veřejných
rozpočtů ze sociálního pojištění, z plateb smluvní povahy předpokládající ze strany veřejného orgánu
protiplnění (např. veřejnou službu) a pohledávky ze sankcí trestní povahy, které nepředstavují
příslušenství daně. Předmět úpravy je v tomto ohledu subsumován pod pojem finanční pohledávka, jejíž
obecnou definici podřizuje pojmu daně podle §
2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen "daňový řád"), s výjimkou typů pohledávek uvedených výše.
Návrh zákona tak bude umožňovat správcům peněžitých pohledávek, na něž se vztahuje
mezinárodní pomoc při vymáhání, dožádat kontaktní orgán jiného státu o pomoc při vymáhání této
pohledávky.
- B2 - vymezení organizační struktury a působnosti jednotlivých orgánů při
provádění mezinárodní pomoci
Návrh zákona implementuje organizační členění provádění mezinárodní pomoci obsažené
ve směrnici o vymáhání. Organizační struktura provádění mezinárodní pomoci je flexibilní ve vztahu k
orgánům veřejné moci, které ji budou provádět. Ministerstvo určí kontaktní orgány na základě jejich
působnosti vymezené kompetenčními zákony. Přímou komunikaci s kontaktním orgánem jiného státu
provádí pouze kontaktní orgán. Příslušný správce daně poskytne kontaktnímu orgánu veškeré potřebné
informace k výkonu jeho činnosti. Uskutečněním úkonů v rámci provádění mezinárodní pomoci může
kontaktní orgán pověřit konkrétního správce daně.
- B3 - stanovení druhů a postupů mezinárodní pomoci při vymáhání finančních
pohledávek:
- výměna informací - Směrnice o vymáhání a návrh zákona upravují podmínky a postup
při přijímání a poskytování informací, které jsou potřebné pro vymáhání nebo zajištění finančních
pohledávek. Návrh upravuje podmínky, za nichž lze o informace požádat, náležitosti žádosti a postup
tuzemských orgánů při získávání a předávání dožádaných informací.
Návrh také transponuje možnost automatického poskytování informací o existenci
vratitelného přeplatku, s výjimkou daně z přidané hodnoty, který má být osobě se sídlem nebo
bydlištěm na území jiného státu vrácen.
Dalším typem výměny informací je přímá spolupráce úředních osob na území jiného
státu. Pověřená osoba za podmínek stanovených dožádaným státem může být přítomna a účastnit se
vymáhání nebo zajištění (nahlížet do spisu, pokládat otázky) anebo napomáhat správci daně v soudním
řízení týkajícím se vymáhání nebo zajištění finanční pohledávky.
- doručování dokumentů - Směrnice o vymáhání a návrh zákona upravují podmínky a
postup doručování dokumentů vztahujících se k vymáhání nebo zajištění finanční pohledávky v jiném
státě než, ve kterém byly vyhotoveny. Návrh zákona upravuje postup tuzemského správce daně a
kontaktního orgánu při dožádání doručení dokumentu jiným státem, tj. situaci dožádání mezinárodní
pomoci, a rovněž i postup, pokud je tuzemský kontaktní orgán dožádán k doručení kontaktním orgánem
jiného státu, tj. situaci poskytování mezinárodní pomoci.
- vymáhání nebo zajištění finanční pohledávky - Navrhovaná úprava transponující
směrnici o vymáhání umožní tuzemským správcům daně dožádat o vymáhání nebo zajištění finanční
pohledávky stanovené v České republice kontaktní orgány jiných členských států EU a tuto možnost
dává současně i správcům daně jiných členských států vůči kontaktním orgánům v České republice.
Při provádění mezinárodní pomoci se postupuje podle českých právních předpisů,
pokud v návrhu zákona není stanoveno jinak. Postup pro vymáhání nebo zajištění finanční pohledávky
se řídí především právní úpravou obsaženou v daňovém řádu.
Navrhovaná zákonná úprava řeší především následující aspekty vymáhání nebo
zajištění v rámci provádění mezinárodní pomoci: podmínky pro poskytnutí mezinárodní pomoci, titul
pro vymáhání finanční pohledávky (jednotný doklad o vymahatelnosti finanční pohledávky), změny
žádosti o vymáhání nebo zajištění, vznik úroků z prodlení, posečkání, splátky, počítání lhůty pro
placení daně, příslušnost k projednání sporů.
- B4 - omezení povinnosti poskytnutí mezinárodní pomoci
Podmínky provádění mezinárodní pomoci jsou řešeny jednak stanovením podmínek pro
jednotlivé druhy pomoci, při jejichž nedodržení nesmí tuzemský kontaktní orgán pomoc poskytnout nebo
o ni žádat, a jednak jsou řešeny ustanovením omezujícím povinnost mezinárodní pomoc poskytnout s
ohledem na "stáří" dožádané finanční pohledávky.
- B5 - praktická opatření
- jazyk komunikace - Návrh zákona transponuje ustanovení směrnice o vymáhání
upravující jazyk komunikace mezi kontaktními orgány jednotlivých členských států, a to specificky ve
vztahu k různým druhům dokumentů.
- forma komunikace - Upravuje se způsob komunikace mezi kontaktními orgány
jednotlivých členských států (elektronicky, pomocí standardních formulářů atd.).
- nakládání s informacemi - Navrhovaný zákon upravuje právní statut předávaných a
získaných informací, účel užití získaných informací a možnost předávání informací třetím státům.
2.2. Identifikace cílů, kterých má být dosaženo
A. Unijní cíl
Cílem směrnice o vymáhání je účinná přeshraniční ochrana finančních zájmů členských
států a EU v oblasti vymáhání daní a poplatků. Vyšší vymahatelnost pohledávek veřejných rozpočtů
rovněž přispívá k řádnému fungování jednotného vnitřního trhu. Zvýšenou vymahatelností se podporuje
fiskální neutralita přeshraničních transakcí a odstraňování diskriminačních ochranných opatření v
jednotlivých členských státech.
Za tímto účelem směrnice usiluje o zvýšení účinnosti, četnosti a objemu provádění
mezinárodní pomoci při vymáhání.
Prostředkem k tomuto cíli má být:
- rozšíření předmětu mezinárodní pomoci při vymáhání na veškeré daně a
poplatky;
- flexibilnější a úplnější úprava organizační struktury kontaktních orgánů;
- zavedení dalších nástrojů vzájemné spolupráce, např. přítomnost úředních osob
jiného státu při daňovém řízení, automatická výměna informací, jednotný doklad o vymahatelnosti;
- úplnější a přesnější pravidla pro provádění mezinárodní pomoci odpovídající na
interpretační a praktické problémy praxe.
B. Vnitrostátní cíl
Kromě implementace unijních cílů usiluje vnitrostátní úprava také o vyjasnění
převážně terminologických problémů, které se objevily při praktickém provádění mezinárodní pomoci v
České republice od doby přijetí stávajícího zákona v roce 2004. Nicméně návrh zákona nepřekračuje
rámec transpozice směrnice o vymáhání.
2.3. Identifikace rizik spojených s nečinností
Česká republika je příslušnou směrnicí přímo vázána a je povinna zajistit její
implementaci v plném rozsahu s účinností od 1. ledna 2012.
Nesplnění lhůty pro implementaci směrnice k 31.12.2011 může vést dle čl. 258
Smlouvy o fungování EU k žalobě Evropské komise na Českou republiku u Soudního dvora EU pro
nesplnění implementační povinnosti a následnému uložení peněžitých sankcí.
Kromě výše uvedeného rizika žaloby u Soudního dvora EU hrozí také to, že nebudou
splněny cíle provádění mezinárodní pomoci při vymáhání uvedené výše. V této souvislosti je především
třeba upozornit na finanční zájmy České republiky při vymáhání svých pohledávek.
Pokud by směrnice o vymáhání nebyla transponována řádně a včas, došlo by ke
zhoršení provádění mezinárodní pomoci, a to především ve dvojím aspektu. (i) Procesní postup
provádění mezinárodní pomoci tuzemskými orgány by nebyl zcela kompatibilní s postupem orgánů jiných
států. Především by se tak ztížila komunikace a procesní součinnost kontaktních orgánů. (ii) Česká
republika by nemohla provádět mezinárodní pomoc ve vztahu k finančním pohledávkám veřejných
rozpočtů, které nově spadají do působnosti směrnice o vymáhání. Jedná se především o oblast
poplatků.
3. Návrh variant řešení
3.1. Návrh možných variant včetně nulové
Při transpozici předpisu EU, v tomto případě směrnice Rady, není nutno předkládat
variantní řešení, neboť předpis EU musí být do českého právního řádu transponován zcela.
V případě, kdyby Česká republika neimplementovala směrnici, došlo by k jejímu
porušení závazků vůči Evropské unii. Česká republika je povinna zajistit implementaci směrnice v
plném rozsahu do národního právního předpisu. Pokud by implementace směrnice nebyla řádně a včas
provedena, vystavila by se Česká republika riziku zahájení řízení ze strany Evropské komise (dále
jen "Komise") pro neplnění povinností na základě článku 258 Smlouvy o fungování EU. Toto řízení může
vyústit až v předložení žaloby k Soudnímu dvoru EU a následným finančním sankcím.
Ve všech problémových okruzích uvedených v oddíle 2.1.B této zprávy je nezbytné
přijmout příslušná opatření směřující k rozšíření působnosti směrnice o vymáhání a zpřesnění
pravidel a podmínek fungování postupů správců daně. V opačném případě se česká daňová správa
vystavuje nebezpečí, že nebude schopna plnit žádosti o poskytnutí mezinárodní pomoci jiným státům,
příp. bude docházet k prodlužování daňového řízení a tí