Důvodová zpráva k zákonu č. 88/2021 Sb., změna horního zákona a dalších souvisejících
zákonů
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
Doc. Ing.
Karel
Havlíček
Ph.D., MBA
Místopředseda vlády a ministr průmyslu a obchodu
I. OBECNÁ ČÁST
Práce na přípravě předkládaného návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství
(horní zákon), ve znění pozdějších předpisů, a
další související zákony, byla iniciována především usnesením vlády č. 333 ze dne 3. května 2017,
kterým byl ministru financí, ministru průmyslu a obchodu a předsedovi Českého báňského úřadu uložen
úkol, připravit v součinnosti návrh novely horního
zákona v oblasti tvorby, správy a použití rezerv na sanace a rekultivace a na vypořádání
důlních škod, a také usnesením vlády č. 441 ze dne 14. června 2017, kterým byla schválena Surovinová
politika České republiky v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů a uloženy konkrétní úkoly k
jejímu naplňování.
K předkládanému návrhu zákona byl zpracován přehled dopadů návrhu právního předpisu, na
jehož základě byla novela horního zákona zařazena do
Plánu legislativních prací vlády na rok 2018, který byl schválen usnesením vlády č. 91 ze dne 7.
února 2018, a to bez povinnosti zpracovávat hodnocení dopadů regulace (RIA).
1 Zhodnocení platného právního stavu
Zprávou o možnosti řešení problematiky spojené s finanční rezervou na zajištění sanace a
rekultivace v procesu zahlazování následků hornické činnosti v hnědouhelných lomech, schválenou
usnesením vlády č. 333 ze dne 3. května 2017, a následně přijatou Surovinovou politikou České
republiky v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů, schválenou usnesením vlády č. 441 ze dne 14.
června 2017, bylo v rámci platného právního stavu identifikováno několik oblastí horního práva,
jejichž stávající úprava vyžaduje dílčí doplnění a zpřesnění tak, aby se do budoucna předešlo možným
negativním dopadům na zájmy státu.
Jedná se o následující úpravy:
Rezervy na sanace a rekultivace a na vypořádání důlních škod
Prvním problémem je, že doposud nevyčerpané peněžní prostředky rezerv na sanace a
rekultivace a na vypořádání důlních škod (dále též „rezervy“) vytvořené před 1. lednem 2004 jsou
vedeny pouze účetně. Vláda vyslovila obavu, že u účetně vedených rezerv může v případě úpadku
organizace, popř. jiného neočekávaného ekonomického vývoje, dojít k nedostatečnému finančnímu
zajištění řádného splnění povinnosti sanovat a rekultivovat veškeré pozemky dotčené těžbou, přičemž
s tímto rizikem se pojí potenciální dopady na stát, respektive na státní rozpočet, na který může v
krajním případě povinnost zahlazení následků hornické činnosti přejít.
Druhým problémem řešeným v tomto zákoně je stanovená nová povinnost tvorby rezerv na
technickou likvidaci dolů a lomů. O tuto novou povinnost byl v zájmu zjednodušení rozšířen obsah
pojmu „sanace“ pozemků dotčených těžbou.
Úhrada z vydobytých nerostů
Základním smyslem je, aby úprava nepřipouštěla jiný výklad, než zamýšlel tvůrce zákona.
Jednoznačněji se tak vyjadřuje záměr u některých nerostů navázat sazbu úhrady z vydobytých nerostů
na množství užitkové složky v koncovém produktu těžby a úpravy.
Přesněji je upraven i způsob zjišťování tržní ceny za jednotlivý nerost, který se ukázal
jako nezbytný zejména v případě výkyvů tržní ceny na světových trzích. Ve stávajícím znění zákona
také zcela chybí úprava způsobu stanovení výše úhrady v případě, že sazba úhrady podle příslušného
nařízení vlády překročí maximální zákonnou hodnotu 10 % z tržní ceny nerostu.
Pro praxi nefunkční se jeví pětileté
moratorium
na zvyšování sazeb úhrady z vydobytých
nerostů, a to zejména s ohledem na neočekávaně rychlý vývoj cen některých nerostů na světových
trzích. Zachování tohoto moratoria neumožňuje státu v případě příznivého vývoje cen pružně zvyšovat
sazby úhrady.Báňsko-technická evidence
V rámci přípravy zákona č. 89/2016 Sb.,
kterým byla do horního zákona zavedena povinnost vedení
báňsko-technické evidence, došlo při stanovení výčtu údajů zjišťovaných pro účely jejího vedení k
opomenutí některých údajů ekonomického charakteru, které mají zásadní význam pro nastavení výše
sazeb úhrady a její průběžnou aktualizaci. Dosavadní rozsah báňsko-technické evidence by neumožňoval
její využití ke stanovení tržní ceny vydobytých nerostů.
Zveřejňování informací o chráněných ložiskových územích