Důvodová zpráva k zákonu č. 285/2020
Sb., změna zákoníku práce a některých
souvisejících zákonů
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
Dipl.-Pol.
Jana
Maláčová,
Msc.
Ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
A) Zhodnocení platného právního stavu
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále
jen "zákoník práce"), který nabyl účinnosti
dnem 1. ledna 2007, byl již mnohokrát novelizován. Zpočátku šlo jen o změny menšího rozsahu, větší
změny zákoníku práce přinesl zákon č.
362/2007 Sb., označovaný jako technická novela.
Zásadní změny pak přinesl nález Ústavního soudu ze dne 12. března 2008, vyhlášený ve Sbírce zákonů
pod č. 116/2008, který vymezil vztah občanského
zákoníku a zákoníku práce na principu
subsidiarity. Zákon č. 365/2011 Sb. pak reagoval na
uvedený nález Ústavního soudu a stanovil podpůrnou působnost
občanského zákoníku vůči
zákoníku práce a základní zásady pracovněprávních
vztahů. Další významné změny zákoníku práce pak
přinesl zákon č. 303/2013 Sb., kterým se mění některé
zákony v souvislosti s přijetím rekodifikace soukromého práva, a který upravil některé specifické
pracovněprávní instituty odchylně od občanského
zákoníku. Zákon č. 310/2017 Sb., kterým se mění
zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve
znění pozdějších předpisů, a další související zákony, upravil novou překážku v práci na straně
zaměstnance, kterou je dlouhodobá péče, zajistil ochranu pečujících osob před výpovědí, dobu péče
pro účely dovolené považuje za výkon práce a zajišťuje po skončení péče návrat na původní práci a
pracoviště. Zákon č. 32/2019 Sb., kterým se mění zákon
č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony, s účinností od 1. 7. 2019 zrušuje karenční dobu.
V souladu s Programovým prohlášením vlády, s Koncepcí rodinné politiky a požadavky praxe
se navrhuje v zákoníku práce upravit nový právní
institut tzv. sdíleného pracovního místa. Jedná se o novou formu flexibilního režimu práce, která by
měla přispět k lepšímu sladění rodinného a pracovního života zaměstnanců a vytvořit podmínky pro
větší zapojení zaměstnanců s kratšími pracovními úvazky do pracovního procesu.
Současná právní úprava dovolené v zákoníku
práce, byť v zásadě konstantní a řadu desítek let v praxi aplikovaná, vykazuje některé dobře
známé, avšak dlouhodobě trpěné nedostatky, které způsobují nedůvodné rozdíly při stanovení délky
dovolené a při jejím čerpání mezi zaměstnanci v rozdílných režimech rozvržení pracovní doby do směn
(především při jejím nerovnoměrném rozvržení nebo při kratší pracovní době rozvrhované na menší než
obvyklý počet pracovních dnů v týdnu). K tomu navíc zejména v poslední době přistupuje trend
podporující lepší provázanost pracovního a osobního života zaměstnance cestou rozšiřování
dosavadních a zavádění nových flexibilních forem práce (např. práce v kratší pracovní době, práce
konaná zaměstnancem mimo pracoviště zaměstnavatele - homeworking, teleworking, kdy si zaměstnanec
rozvrhuje pracovní dobu sám, nebo návrh právní úpravy sdíleného pracovního místa, kde si pracovní
dobu budou rozvrhovat sami zaměstnanci sdílející totéž pracovní místo). Zaměstnanci, kteří si
pracovní dobu rozvrhují sami, mohou tak odpracovat svoji týdenní pracovní dobu i v některých
extrémně kratších směnách (např. dvouhodinových), čímž při tomto pravidelném rozvrhu získají podle
současné právní úpravy větší počet odpracovaných dní i pro účely dovolené (např. desetihodinovou
kratší týdenní pracovní dobu by pravidelně jeden zaměstnanec odpracoval v pěti směnách, jiný ve
dvou, přičemž týden dovolené v prvém případě by znamenal 5 dní dovolené, ve druhém pouze dva). Jak
je vidět, i zde současná právní úprava dovolené "selhává", a proto zavádění opatření k většímu
provázání pracovního a rodinného života, například ve formě sdíleného pracovního místa, musí být
provázeno změnou koncepce dovolené, kdy oba v příkladu uvedení zaměstnanci budou pak mít právo při
stejné týdenní pracovní době na stejný počet hodin dovolené odpovídající této pracovní době bez
ohledu na rozvržení této pracovní doby do směn.
Existující problémy tedy vyplývají především z faktu, že výměra dovolené v týdnech musí
být prakticky ve všech případech přepočtena na "pracovní dny dovolené" připadající na týden dovolené
v příslušném kalendářním roce, přičemž není zohledněna délka směn připadajících na tyto jednotlivé
dny (příklad - 1 den dovolené vyčerpá zaměstnanec vždy, ať mu připadne na tento den směna
šestihodinová, osmihodinová nebo dvanáctihodinová, rozdíl se může projevit pouze ve výši náhrady
mzdy za dovolenou). Při čerpání dovolené v konkrétních případech dochází k tomu, že i při stejně
dlouhé týdenní pracovní době jeden zaměstnanec z ní neodpracuje z důvodu čerpání dovolené více
hodin, druhý zaměstnanec méně, přičemž ale oba vyčerpají stejný počet dní dovolené. Přitom za výkon
práce se považuje jak doba skutečně odpracovaná, tak i doba čerpání dovolené. Stejný problém a ze
stejného důvodu vzniká i při plnění základních podmínek pro vznik práva na dovolenou odpracováním
alespoň 60, popř. 21 dnů (směn) v kalendářním roce.
Z výše uvedeného jasně vyplývá, že jako odpovídající jednotka času je den dovolené
jednotkou nevěrohodnou a nedostatečnou. Je tomu tak právě proto, že počet zaměstnancem odpracovaných
dnů (směn) v příslušném kalendářním roce, a to bez rozlišení délky jednotlivých směn, zásadně
ovlivňuje délku jeho dovolené v pracovních dnech.
V současné době je dále třeba dosáhnout transpozice (transpoziční lhůta do 30. 7. 2020)
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2018/957 ze dne 28. června 2018, kterou se mění
směrnice 96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci
poskytování služeb (dále jen "Směrnice").
Předmětná směrnice byla přijata na unijní úrovni mimo jiné s ohledem na dlouhou dobu
trvání některých vyslání, přičemž v případě vyslání na dobu delší než dvanáct měsíců by měly
hostitelské členské státy zajistit, aby podniky vysílající pracovníky na jejich území zaručily těmto
pracovníkům dodatečný soubor pracovních podmínek, které jsou povinně použitelné na pracovníky v
členském státě, ve kterém je práce vykonávána. Proto Směrnice nově zavádí rozlišení mezi tzv.
krátkodobým vysláním do 12, resp. 18 měsíců a tzv. dlouhodobým vysláním, přičemž jejich rozlišení má
zásadní vliv na okruh práv zaměstnance dlouhodobě vyslaného na území České republiky.
Zákoník práce oproti Směrnici neobsahuje ochranu
dlouhodobě vyslaných zaměstnanců z hlediska srovnání jejich pracovních podmínek s pracovními
podmínkami zaměstnanců obecně podle tohoto zákona, nýbrž jim přiznává jen katalog pracovních
podmínek uvedených v § 319 odst. 1.
Z hlediska zákona o zaměstnanosti doposud
sice nebylo nutné posuzovat dobu trvání vysílání zaměstance v rámci nadnárodního poskytování služeb,
avšak nyní bude nutné umožnit tomuto zaměstnavateli, aby mohl Úřadu práce České republiky podat
odůvodněné oznámení za účelem prodloužení režimu tzv. krátkodobého vyslání, a to až na 18
kalendářních měsíců.
Z tohoto důvodu budou v zákoně o
zaměstnanosti ukotvena pravidla, podle kterých bude předmětné oznámení podáváno (zejména
stran způsobu a náležitostí podání). Rovněž bude nutné ukotvit způsob posuzování doby vyslání
zaměstnanců v případě, že zaměstnavatel nahrazuje vyslaného zaměstnance jiným vyslaným zaměstnancem,
který koná nebo bude konat práci stejného druhu na stejném místě. V takovém případě bude za jedno
vyslání považována celková doba vyslání jednotlivých dotčených vyslaných zaměstnanců.
Dále Směrnice zpřesňuje podmínky vyslání agenturami práce, na což je potřeba v rámci
zákona o zaměstnanosti též reagovat.
Pokud jde o informační povinnosti uživatele vůči agentuře práce, stávající úprava
zákoníku práce ve spojení se zákonem
251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších
předpisů, obsahuje informační povinnost na straně uživatele, která odpovídá Směrnicí stanovené
povinnosti informovat agenturu práce o pracovních a mzdových podmínkách u uživatele.
V zákoníku práce však není v rozporu se
Směrnicí v současné době výslovně upravena povinnost uživatele vůči agentuře práce, která k němu
dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce, v dostatečném předstihu informovat o tom, že tohoto
zaměstnace vyšle k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb (tzv. double posting) o
tomto vyslání a zahájení výkonu práce vyslaného zaměstnance.
Směrnice rozšiřuje poskytování odměny za práci na všechny povinné složky mzdy nebo platu
vyplácené v souvislosti s vysíláním zaměstnanců v rámci nadnárodního poskytování služeb a dále
rozšiřuje povinnosti zaměstnavatele o povinnost poskytovat vyslanému zaměstnanci náhrady cestovních
výdajů při cestách konaných za účelem výkonu práce nebo v souvislosti s ním ve smyslu
§ 152 zákoníku práce. Obojí bude třeba promítnout
do české právní úpravy, která oproti Směrnici vychází pouze z úrovně minimální mzdy, resp. příslušné
úrovně zaručené mzdy a nezahrnuje sem rovněž ani poskytování náhrady cestovních výdajů při cestách v
souvislosti s výkonem práce.
Z důvodu transpozice článku 1 bodu 1 písm. c) bodů i) a ii) Směrnice [revidovaný
čl. 1 odst. 3 písm. c) směrnice
96/71/ES] je také nutné jednoznačně určit
vysílající subjekt v případech nadnárodního vysílání agenturních zaměstnanců, kteří vykonávají
závislou práci v rámci nadnárodně poskytované služby uživatelem.
Třebaže současné české pracovní právo v České republice nestanoví podmínky pro poskytnutí
ubytování zaměstnanci ze strany zaměstnavatele v případě zajišťování ubytování zaměstnavatelem na
jeho náklady, platí v tomto případě obecné odpovědnostní vztahy dle soukromého práva a obecné právní
předpisy ukotvující podmínky ubytování (viz smlouva o ubytování podle
§ 2326 - 2331 občanského zákoníku), tj. ve
smyslu požadovaného standardu. Současně je třeba zohlednit obecné předpisy stavebního práva, vedle
stavebního zákona tedy především vyhlášku č.
268/2006 Sb. Skutečností nicméně je, že požadavek
explicitní úpravy ve smyslu čl. 1 odst. 2 Směrnice ČR v současnosti nenaplňuje. (Podrobněji viz též
část V. materiálu - Shrnutí závěrečné zprávy RIA (bod 1.2, II. 2.2.2., atd.).
Z důvodu naplnění podmínky již stanovené v
čl. 1 odst. 4 směrnice Evropského
parlamentu a Rady 96/71/ES o vysílání pracovníků v
rámci poskytování služeb, který stanovuje, že podnikům usazeným ve třetím státě nesmí být
poskytováno lepší zacházení než podnikům usazeným v některém členském státě, bude nutné přenést
informační a evidenční povinnosti vyplývající ze zákona o
zaměstnanosti, které doposud musela plnit tuzemská přijímající fyzická nebo právnická osoba,
na zahraničního zaměstnavatele (tedy také zaměstnavatele usazeného v tzv. třetím státě) vysílajícího
své zaměstnance k výkonu práce k právnické nebo fyzické osobě na území České republiky. V této
souvislosti dojde ke zpřesnění povinnosti uchovávat v místě pracoviště kopie dokladů prokazujících
existenci pracovněprávního vztahu, která bude nově vztažena na všechny zahraniční zaměstnavatele
vysílající své zaměstnance k výkonu práce k právnické nebo fyzické osobě na území České republiky.
Obdobně tomu bude v případě povinnosti vést evidenci vybraných údajů o zaměstnancích, kteří byli
vysláni v rámci nadnárodního poskytování služeb. Navrhuje se, aby tuto evidenci vedl vysílající
zaměstnavatel, a to na pracovišti v České republice.
Směrnice v čl. 1 odst. 2 písm. a) ukotvuje povinnost České republiky na jediných
celostátních oficiálních internetových stránkách zveřejnit aktuální a přesné informace o pracovních
podmínkách aplikovatelných na vyslané pracovníky, a to včetně všech povinných složek odměny podle
národních právních předpisů a aplikovatelných kolektivních smluv. Uvedená úprava je promítnuta do
současného znění § 4 odst. 2 písm. i) zákona č.
251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, když stanoví, že Státní úřad
inspekce práce poskytuje na svých internetových stránkách v českém jazyce a v dalších jazycích
nejčastěji používaných dočasně vysílanými zaměstnanci aktuální informace o pracovních podmínkách
zaměstnanců vyslaných k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb. Tyto informace úřad
zpřístupní i jinými vhodnými způsoby, a na žádost osoby se zdravotním postižením také v podobě, v
níž se s nimi tato osoba může seznámit. Legislativní formulace předmětné povinnosti je pojata
obecněji, avšak je fakticky realizována prostřednictvím internetových stránek tohoto úřadu
(www.suip.cz), na kterých jsou konkrétní, přesné a aktuální informace zveřejněny. Pokud by uvedená
informační povinnost nebyla Státním úřadem inspekce práce řádně zajištěna, pak tato skutečnost může
dle intenzity porušení právních předpisů představovat okolnost dle
§ 37 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za
přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů. V uvedeném případě by bylo možno uvažovat
také o upuštění od uložení správního trestu v případě vysílajícího subjektu, který porušil právní
předpis v důsledku nesplnění shora uvedené informační povinnosti České republiky.
V článku 1 odst. 2 písm. c) Směrnice jsou novelizovány druhý a třetí pododstavec
odstavce 8 článku 3 směrnice Evropského
parlamentu a Rady 96/71/ES o vysílání pracovníků v
rámci poskytování služeb. Jelikož nedošlo ke změně definice tzv. kolektivních smluv či rozhodčích
nálezů, které byly prohlášeny za všeobecně použitelné, má zákonodárce stále za to, že se v prvním
pododstavci takto definované kolektivní smlouvy v České republice nevyskytují, a proto stále, jako
je tomu i u dosavadní právní úpravy, bude platit, že vyslaný zaměstnanec obecně (tedy pokud nepůjde
o specifický případ vyslání agenturního zaměstnance) nebude mít nárok na pracovní podmínky stanovené
v kolektivních smlouvách vyššího stupně nebo v rozšířených kolektivních smlouvách vyššího stupně,
neboť tyto nadále nebude možno považovat za všeobecně použitelné ve smyslu definice uvedené v článku
3 odstavci 8 prvním pododstavci revidované směrnice
96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci poskytování
služeb.
V souvislosti s rozšířením působnosti Směrnice na odvětví silniční dopravy, k němuž má
dojít na základě plánované změny Směrnice Evropského paramentu a Rady 2006/22/ES ze dne 15. března
2006 o minimálních podmínkách pro provedení nařízení Rady (EHS) č.
3820/85 a (EHS) č.
3821/85 o předpisech v sociální oblasti týkajících
se činností v silniční dopravě a o zrušení směrnice Rady
88/599/EHS (Text s významem pro EHP; dále jen
"Směrnice 2006/22/ES") bude třeba promítnout tuto
skutečnost do právní úpravy ČR.
Přehled stávajících právních předpisů pro oblast vysílání zaměstnanců v gesci
Ministerstva práce a sociálních věcí
-
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů
-
Zákon č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů