Důvodová zpráva k zákonu č. 47/2016 Sb., změna branného zákona a změna dalších
souvisejících zákonů
Mgr.
Bohuslav
Sobotka v.r.
předseda vlády
MgA.
Martin
Stropnický v.r.
ministr obrany
I. OBECNÁ ČÁST
A. Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad – RIA
1. Důvod předložení a cíle
1.1. Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 585/2004
Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a
další související zákony (dále jen „návrh zákona“).
1.2. Definice problému
Potřeba nové právní úpravy vyplývá především ze skutečnosti, že
stávající
branný zákon neumožňuje České republice plnění její
ústavní povinnosti zajistit bezpečnost a obranu státu, její svrchovanost a ochranu demokratických
principů, na kterých je založena, a to proto, že současná úprava se jeví zcela nedostatečnou pro
doplňování ozbrojených sil a pro zajištění přípravy vojáků v záloze k plnění úkolů ozbrojených sil v
době míru. Důsledkem absence této právní regulace je aktuální nemožnost rozvinout počty ozbrojených
sil k zajištění obrany státu nebo k plnění mezinárodních závazků za stavu ohrožení nebo za válečného
stavu a v podstatě nepřipravenost velké části případně odváděných státních občanů České
republiky
(dále jen „občan“) k plnění úkolů ozbrojených sil poté, kdy v roce 2004 zanikl
institut povinného odvodu.
Analýza nezbytnosti provedení navrhované právní úpravy a možnosti jejího normativního
řešení však důsledně vycházejí ze skutečnosti, že Česká republika již v roce 2004 opustila koncepci
přípravy občanů k plnění úkolů ozbrojených sil založenou na povinném výkonu vojenské služby s tím,
že povinná vojenská služba se jako právní institut prokázala jako překonaná a z hlediska efektivity
přípravy sporná. Naopak bylo nutné přihlížet k tomu, že dosavadní znění
branného zákona nezohlednilo přímou aplikovatelnost
základních práv a svobod v oblasti zaručovaných rovných práv pro všechny, bez ohledu na pohlaví. V
této oblasti se návrh zákona musel vypořádat s úvahami nad normativně bezvadným řešením zajištění
základních práv a svobod při výkonu vojenské činné služby pro všechny, tedy pro ženy i
muže
(genderově vyváženě).Současně bylo nutné zvolit řešení, které by v oblasti implementace rovného výkonu
základních práv a svobod do regulace výkonu vojenské činné služby působilo až od data nabytí
účinnosti návrhu zákona. Cílem tohoto řešení je zachování zásady předvídatelnosti práva a právní
jistoty v účincích právní úpravy pro ty občany, na které v období působení
branného zákona účinného od 1. ledna 2005 do nabytí
účinnosti návrhu zákona dopadala právní úprava, která výkon branné povinnosti spojovala v době
ohrožení státu nebo válečného stavu výlučně s muži, a v době míru tento výkon ponechávala na
dobrovolnosti rozhodnutí o zapojení se do přípravy k plnění úkolů ozbrojených sil, popřípadě na
nezbytnosti využít vojáka v záloze v rámci mimořádných vojenských cvičení k odstraňování následků
živelních pohrom nebo jiných závažných situací ohrožujících životy, zdraví, životní prostředí nebo
značné majetkové hodnoty.
Navrhovaná úprava je tedy nezbytná zejména proto, že v důsledku upuštění od koncepce
povinného výkonu branné povinnosti v míru (formou základní a náhradní služby a povinných vojenských
cvičení) postrádají ozbrojené síly České republiky dostačující systém doplňování své zálohy, a
zejména přípravy vojáků v povinné záloze. Ozbrojené síly v mírovém početním složení tak nejsou
schopny uspokojivě personálně ani materiálně zajistit své eventuální rozvinutí na válečné počty v
případě vnějšího napadení, a tak
nejsou plně schopny plnit úkoly ozbrojených sil
stanovené
ustanovením § 9 zákona č. 219/1999 Sb., o
ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů.Dále je třeba reagovat na skutečnost, že v důsledku ukončení povinných odvodů je povinná
záloha v současné době doplňována pouze vojáky z povolání propuštěnými ze služebního poměru, pokud
jim podle věku trvá branná povinnost, a vojáky vyřazenými z aktivní zálohy, pokud rovněž podléhají
branné povinnosti.
Graf vývoje počtu vycvičených vojáků v záloze:
Tento systém doplňování zálohy ozbrojených sil a neprovádění výcviku vojáků v povinné
záloze se již v současné době ukazuje jako naprosto nepostačující a strategicky neúčelný (viz graf
vývoje počtu vycvičených vojáků v záloze), když početní stavy zálohy připravené bránit vlast klesly
z počtu 161 000 vojáků v roce 2005 na současných cca 8 000 vojáků v záloze;
tento počet vojáků v
záloze je pro doplňování ozbrojených sil za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu absolutně
nedostatečný.
V důsledku obecného trendu zhoršování fyzické kondice obyvatel v produktivním věku se
navíc dá předpokládat, že značná část populace podléhající branné povinnosti (mužů i žen) bude při
případném povolání k odvodu shledána neschopnou služby, stejně teoretickou otázkou pak zůstává
provedení případného odhadu, kolik z odvedených využije svého práva výkon mimořádné služby
odmítnout, tedy nakolik je obyvatelstvo případně ztotožněno se svým aktivním podílem na obraně
vlasti. Odhady vychází z praxe před rokem 2004, tedy z počtu skutečně prováděných odvodů a
následného počtu podaných prohlášení o odmítnutí vojenské služby a výkonu civilní služby. Tyto
předpoklady však vycházejí pouze z výsledků nahodile prováděných statistických zjišťování a pro
stanovení koncepce doplňování ozbrojených sil a zajišťování účelné přípravy občanů k plnění jejich
úkolů je nezbytné, aby byly prověřeny a datově zpracovány.
Povinný výkon branné povinnosti až po vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu
bez možnosti odvedení části občanů k doplnění zálohy mladšími ročníky a zahájení přípravy potřebného
počtu povinné zálohy již před vyhlášením stavu ohrožení státu nebo válečného stavu v souladu s
potřebami zajišťování obrany státu tak zjevně plně
nezabezpečuje poslání zálohy ozbrojených sil a
nedává záruku ani pro plnění úkolů ozbrojených sil
, ani pro plnění spojeneckých závazků.
Ozbrojené síly tak objektivně nejsou materiální zárukou výkonu odpovědnosti státu za jeho bezpečnost
a zachování suverenity v případě jeho vnějšího napadení, stejně jako lze předpokládat, že při
zachování současného stavu budou jen s vynaložením neúměrného úsilí schopny pro případ vnějšího
napadení do budoucna plnit své povinnosti vůči svým spojencům.Návrh zákona pak rovněž napravuje nedostatky spočívající v nedostatečném promítnutí závěrů
obsažených v „Koncepci výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil
České republiky“ schválené vládou v roce 2002, respektive „Koncepci výstavby profesionální Armády
České republiky a mobilizace ozbrojených sil České republiky přepracované na změněný zdrojový rámec“
do současného branného zákona, což v praxi přináší
celou řadu problémů. Uvedené skutečnosti se týkají zejména oblasti aktivní zálohy ozbrojených sil,
kdy podle současné právní úpravy není možné vysílat vojáky v aktivní záloze do operačního nasazení
na území České republiky nebo v zahraničí a v rámci stávajícího právního zakotvení institutu aktivní
zálohy ozbrojených sil se dlouhodobě nedaří personálně doplňovat systemizovaná místa předurčená pro
tyto vojáky ve struktuře ozbrojených sil.
Návrh zákona dále dílčím způsobem upravuje některé instituty v rámci výkonu branné
povinnosti, které se v praxi ukázaly jako nedostatečně nebo nevhodně právně podchycené.
Návrh zákona se rovněž vypořádává s tím, že podmínky doplňování ozbrojených sil a příprava
občanů k plnění jejich úkolů musí být pro dobu míru upraveny výlučně zákonem
(čl. 4 odst. 2 ústavního zákona o bezpečnosti České
republiky), což po zvážení proporcionality procesních a materiálních hledisek i s
přihlédnutím k nezbytnosti legality navrhované právní úpravy vylučuje užití nařízení vlády k
iniciaci zahájení odvodních řízení a stanovení jeho obsahu, tedy určení odváděných ročníků,
popřípadě určení odborných nebo profesních předpokladů, které se stanou kritériem odvodu s
přihlédnutím k potřebám zajištění obrany státu.
Součástí návrhu zákona jsou rovněž dále související novely zákona č.
222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o obraně České republiky“), zákona č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších
předpisů, zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve
znění pozdějších předpisů, zákona č. 582/1991 Sb., o
organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákona č.
589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a
příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, zákona č.
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění
pozdějších předpisů, zákona č. 155/1995 Sb., o
důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákona č.
48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně
a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákona č.
251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších
předpisů, zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském
pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 221/1999
Sb., o vojácích z povolání, ve znění zákona č.
272/2009 Sb.
Návrh zákona je předkládán v souladu s Plánem legislativních prací vlády na rok
2014.
1.3. Popis existujícího právního stavu
Stávající branný zákon obsahuje ustanovení o
branné povinnosti, upravuje působnost vojenských správních úřadů, vojenskou činnou službu, odvodní
řízení, některá opatření související s vyhlášením stavu ohrožení státu nebo válečného stavu,
posuzování zdravotní způsobilosti vojáků při přezkumném řízení, vojenskou evidenci, ohlašovací
povinnost a vojenské doklady, vstup občana do ozbrojených sil jiného státu a přestupky proti branné
povinnosti. Za dobu své účinnosti byl branný zákon
několikrát, avšak pouze dílčím způsobem, změněn.
Naplněním cíle dosavadní právní úpravy právních vztahů v oblasti výkonu branné povinnosti
a právních vztahů s ní související bylo dosažení úplné profesionalizace ozbrojených sil a především
zavedení principu dobrovolného výkonu branné povinnosti a dobrovolné účasti vojáka na plnění
povinnosti státu při ochraně jeho vnější bezpečnosti.
Dosavadní znění branného zákona zachovává
princip povinného výkonu branné povinnosti jen pro nutné doplňování ozbrojených sil po vyhlášení
stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, tj. pro situace vyžadující plnění úkolů, pro které nebude
početní personální složení profesionálních ozbrojených sil dostačující. Toto pojetí se však v
současné situaci ukazuje jako neúčinné, neboť neumožňuje státu objektivně a beze zbytku plnit jeho
povinnosti v oblasti vnější bezpečnosti, ochrany celistvosti státu a jeho demokratických
principů.
Současný stav branného zákona tak aktuálně
vytváří faktické překážky pro plnění povinností uložených České republice, ale i dalším právnickým
nebo fyzickým osobám, územním samosprávným celkům a organizačním složkám státu,
zákonem o obraně České republiky pro případy
zajišťování obrany České republiky před vnějším napadením.
Zákon o obraně České republiky je pro účely
výkonu branné povinnosti klíčovou normou pro stanovení vztahu státu a občana jako nositele této
povinnosti a současně zachování, resp. stanovení podmínek omezení pro konkrétní případy, základních
práv a svobod občana při zajišťování obrany státu. Branný
zákon proto stanovuje podmínky nezbytného omezení občanských práv pro účely zajišťování
bezpečnosti státu a podmínky pro ukládání pracovní povinnosti a pracovní výpomoci, a to v rozsahu
umožněném Listinou základních práv a svobod.
Zákon o obraně České republiky také vymezuje
objekty důležité pro obranu státu, jejichž strategický význam a důležitost určují politická,
vojenská nebo hospodářská hlediska strategická pro zajišťování obrany státu; nikoliv nevýznamná pro
zajišťování obrany státu je také úprava vojenských újezdů a újezdních úřadů (zvláštní území určená
zejm. k výcviku ozbrojených sil, k zajišťování obrany státu atd.) [v této souvislosti je nutné
upozornit na to, že právní úprava vojenských újezdů dozná podstatných změn na základě úprav
provedených s účinností od 1. ledna 2016 zákonem č. 15/2015
Sb., o zrušení vojenského újezd Brdy, o stanovení hranci vojenských újezdů, o změně hranci
krajů a o změně souvisejících zákonů (zákon o hranicích vojenských újezdů)].
1.4. Identifikace dotčených subjektů
Návrh zákona se bude, vzhledem k předmětu právní úpravy, dotýkat zejména Ministerstva
obrany (dále jen „ministerstvo“), vojáků v záloze a vojáků z povolání. V případě zahájení odvodního
řízení se bude týkat i občanů (nevojáků), cizinců v rozsahu jejich volního rozhodnutí o přijetí
branné povinnosti a územních samosprávných celků, a to krajských úřadů a obecních úřadů obcí s
rozšířenou působností.
1.5. Popis cílového stavu
Hlavním cílem návrhu zákona je
zajistit připravenost ozbrojených sil pro plnění plného
rozsahu jejich úkolů v případě vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, a to aniž by
byly využity historicky překonané instituty povinné základní vojenské služby, náhradní vojenské
služby nebo jakékoliv modifikované verze těchto institutů.
Za tímto účelem návrh zákona využívá existující brannou povinnost, členěnou na povinnost
účastnit se odvodního řízení, povinnost vykonávat vojenskou činnou službu a povinnost plnit další
povinnosti stanovené branným zákonem, jejímž nositelem
je občan starší 18 let. Návrh zákona již v době míru aktivuje základní část branné povinnosti,
týkající se účasti na odvodním řízení, a to s jediným cílem: vytvořit evidenci vojáků v záloze,
ověřit jejich způsobilost k výkonu vojenské činné služby (zdravotní a osobnostní způsobilost) a
rámcově zjistit, u kolika účastníků odvodního řízení existuje překážka svědomí nebo náboženského
vyznání vůči výkonu mimořádné služby (s výhradou možného odmítnutí mimořádné služby po vyhlášení
stavu ohrožení státu nebo válečného stavu). Vytvoření takové informační databáze umožní ministerstvu
s přihlédnutím k potřebám zajišťování obrany státu vytvářet koncepční modely využití těchto záloh,
jejich aktivace, přípravy k plnění úkolů ozbrojených sil nebo motivačních nabídek k této přípravě v
době míru apod. Stejně tak bude možné na základě zjištěných informací vytvářet například cílené
projekty k upevňování zdraví a zvyšování fyzické připravenosti nebo zvyšování odborné kvalifikace v
požadovaných oblastech v rámci nabídky kursů a jiných programů připravovaných v zájmu otevřenosti
Armády České republiky (například také s využitím kapacit vojenského školství).
Vedení evidence umožní ještě před vyhlášením stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, a
to zejména pokud dojde k ohrožení svrchovanosti, územní celistvosti nebo demokratických základů
České republiky, pracovat s věrohodnými informacemi, nikoliv pouze s odhady vycházejícími z obecných
statistických zjišťování o zdravotním stavu obyvatelstva. Současně je velmi důležité, že ozbrojené
síly budou moci rámcově pracovat s počty občanů, kteří z různých důvodů nemají v době míru aktivní
přístup ke své účasti na obraně státu. Tento postoj se však může změnit v okamžiku aktuálního
ohrožení státu, stejně jako naopak může přibýt těch, kteří výkon mimořádné služby odmítnou teprve v
okamžiku aktuálního ohrožení státu. Ministerstvo však v rámci takto zjištěných postojů může vytvářet
své projekty a motivační programy tak, aby počty vojáků v záloze, kterými bude možné doplnit
ozbrojené síly, a úroveň jejich připravenosti odpovídala potřebám zajištění obrany státu.
V neposlední řadě tato koncepce přináší zcela vědomé přijetí branné povinnosti a seznámení
se s jejím obsahem, neboť pokud doposud tato povinnost u každého občana staršího 18 let nastala
ex
lege
, aniž by v době míru dosud byla spojena s jakýmkoliv dalším administrativním, jiným formálním
nebo evidenčním úkonem, její adresáti její existenci vnímali pouze podprahově a jako její nositelé
se identifikovali až za stavu ohrožení nebo za válečného stavu.Tato koncepce umožní ozbrojeným silám postupně provést odvodní řízení a současně
vyhodnocovat získané soubory dat vedené v příslušné vojenské evidenci v zájmu jednak zajištění
uvedených projektů a motivačních programů, jednak v zájmu zajištění organizační připravenosti
ozbrojených sil maximálně efektivně využít subjektů této evidence (vojáků v záloze) pro plnění
jejích úkolů po vyhlášení stavu ohrožení nebo válečného stavu (začlenění vojáků v záloze podle
odbornosti, speciálních dovedností apod.).
Stát si tak nejenom vytváří využitelné zázemí pro plnění svých základních úkolů v oblasti
zajišťování své vnější bezpečnosti a ochrany svrchovanosti, ale současně předchází možnosti vzniku
situace, kdy by při vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu došlo k odvedení vojáků v
záloze, aniž by bylo možné využít jejich existujících předpokladů pro plnění úkolů ozbrojených sil,
zařazení podle jejich aktuálních naléhavých potřeb a s možností jejich okamžitého využití s tím, že
i po vyhlášení těchto stavů bude rámcově předvídatelné, kteří vojáci v záloze budou určeni k výkonu
pracovní povinnosti a kteří k výkonu vojenské činné služby.
Odpovědnost za zajišťování obrany České republiky
zákon o obraně státu svěřuje vládě, které je
navrhováno rozšířit katalog povinností o zmocnění vyhodnocovat potřeby zajišťování obrany státu a
bezpečnostní situaci a současně přijímat opatření směřující ke snížení, popřípadě vyloučení rizik,
která mohou být příčinou ozbrojeného konfliktu. Závěrečnou zprávu o této analýze je vláda povinna
předkládat Parlamentu České republiky a prezidentu (kontrolní mechanismy a zvýšení informačního
zázemí pro přijímání případných opatření).
Dalším z cílů návrhu zákona je upravit zařazování do aktivní zálohy dle Koncepce aktivní
zálohy ozbrojených sil České republiky (dále jen „Koncepce aktivní zálohy“), schválené usnesením
vlády ze dne 23. ledna 2013 číslo 52. Návrh zákona ruší současné smluvní pojetí vztahu vojáka v
aktivní záloze a státu s volně danou možností výpovědi a nahrazuje jej vztahem vycházejícím z
rozhodnutí krajského vojenského velitelství.
Za účelem zajištění doplnění aktivní zálohy již připravenými vojáky bude zaveden institut
zvláštní kategorie povinné zálohy. Do této zvláštní kategorie povinné zálohy budou spadat všichni
vojáci z povolání po dobu pěti let po ukončení jejich služebního poměru. Jedná se o úpravu obsahu
dobrovolného převzetí výkonu branné povinnosti formou povolání do služby vojáka z povolání. Uchazeč
o přijetí do služebního poměru vojáka z povolání na sebe bude přijímat povinnost podrobit se
povolání do aktivní zálohy na základě potřeb ozbrojených sil. Krajské vojenské veliteství rozhodne o
případném zařazení vojáka ve zvláštní kategorii povinné zálohy do dvou let od jeho zařazení, tj. do
dvou let od skončení jeho služebního poměru vojáka z povolání. Cílem tohoto opatření je účelné
využití vycvičených vojáků, s nimiž se počítá zejména pro zahraniční mise, kde jsou v současnosti
profesionální jednotky velmi vytížené a vojáci jsou nezřídka do misí povoláváni několikrát po
sobě.
V souvislosti s rozšířením úlohy aktivní zálohy a zálohy obecně návrh zákona rovněž
upravuje některé druhy vojenské činné služby vojáků v záloze. Nově se zavádí institut
služby v
operačním nasazení
, který představuje nasazení vojáka v záloze na plnění úkolů ozbrojených sil
České republiky, které nejsou jejich přípravou, a to i v zahraničí. Hlavním přínosem tohoto
institutu bude umožnění nasazení vojáků v aktivní záloze (zejména bývalých vojáků z povolání) do
zahraničních misí, kde podpoří jednotky vojáků z povolání. U tohoto nasazení předkladatel
předpokládá využití jen těch nejlépe připravených vojáků v aktivní záloze, neboť si je vědom
enormních nároků na připravenost, které s sebou přináší vyslání vojáka do mise.V rámci operačního nasazení bude napříště řešeno také nasazování vojáků k záchranným a
likvidačním pracím v případě živelných katastrof, přičemž na operační nasazení v rámci záchranných a
likvidačních prací na území České republiky bude možno na základě dobrovolnosti povolat i vojáky v
záloze.
Návrhem zákona dochází také k úpravě vojenských cvičení. Zavedeno bude pravidelné vojenské
cvičení pro vojáky v aktivní záloze v celkové délce 4 týdnů v kalendářním roce, s výjimkou prvního
roku zařazení do aktivní zálohy, kdy pravidelné vojenské cvičení bude vykonáváno v celkové délce 12
týdnů. Pravidelné vojenské cvičení bude součástí služby vojáka v aktivní záloze a pro přípravu
vojáka nahradí stávající vojenské cvičení.
Bývalý voják z povolání zařazený do aktivní zálohy podle § 28 odst. 3 bude vykonávat
vzhledem ke své připravenosti pravidelné vojenské cvičení v celkové délce do 3 týdnů v kalendářním
roce podle potřeb zajišťování obrany státu. Délka vojenského cvičení u konkrétního bývalého vojáka z
povolání bude stanovena podle potřeb ozbrojených sil s přihlédnutím k jeho připravenosti.
Dále pak bude zavedeno dobrovolné vojenské cvičení v celkové délce až do 12 týdnů v
kalendářním roce, na které budou povoláváni vojáci v záloze na základě žádosti.
Zrušeno bude výjimečné vojenské cvičení, které beze zbytku nahradí institut služby v
operačním nasazení.
Nově návrh zákona dílčím způsobem upravuje institut mobilizace, a to