Důvodová zpráva k zákonu č. 365/2022
Sb., změna energetického
zákona
OBECNÁ ČÁST
Předkládá se návrh zákona, kterým se mění zákon č.
458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní
správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů
(dále jen "energetický zákon"), kterým se v rámci
energetického zákona zavádí odvod z nadměrných příjmů
(dále též "odvod"). Návrh zákona zajišťuje adaptaci českého právního řádu na část nařízení Rady (EU)
2022/1854 ze dne 6. října 2022 o intervenci v
mimořádné situaci s cílem řešit vysoké ceny energie. Nabytí účinnosti návrhu zákona se předpokládá
dnem následujícím po dni jeho vyhlášení.
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Energetický zákon nabyl účinnosti 1. ledna
2001. Zákon vytvořil společný právní rámec pro podnikání a výkon státní správy v elektroenergetice,
plynárenství a teplárenství.
Energetický zákon byl schválen v době, kdy
Česká republika nebyla členem Evropské unie (dále jen "Unie"). Přesto některá ustanovení původního
znění zákona již obsahovala zásady uplatňované členskými státy Unie.
Energetický zákon prošel od roku 2001 více
než 30 novelami. Podstatné z pohledu postupných změn energetického trhu byly tři rozsáhlé novely,
které postupně implementovaly první, druhý a třetí energetický balíček Unie do českého práva.
Jednalo se o novely č. 670/2004 Sb.,
158/2009 Sb. a
211/2011 Sb.
Základ právní úpravy třetího energetického balíčku Unie, který je pro obsah
energetického zákona stále rozhodující, tvořila
směrnice 2009/72/ES o společných pravidlech pro
vnitřní trh s elektřinou a směrnice 2009/73/ES o
společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem. Z přímo aplikovatelných předpisů Unie to
bylo nařízení 714/2009 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou a nazření
715/2009 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám.
Právní pravidla obsažená ve směrnicích a nařízeních měla za cíl vytvořit jednotný evropský
trh s elektřinou a plynem. Do české právní úpravy jsou implementována tak, že
-
trh s elektřinou je plně otevřen od 1. 1. 2006,
-
trh s plynem je plně otevřen od 1. 1. 2007,
-
přístup k energetickým soustavám je zaručen pro všechny účastníky trhu za stejných a
transparentních podmínek (tzv. přístup třetích stran),
-
přístup k energetickým soustavám je cenově regulovaný,
-
cenovou regulaci zajišťuje samostatný regulátor pro energetická odvětví - Energetický
regulační úřad,
-
podnikání v elektroenergetice, plynárenství a teplárenství je možné pouze na základě
státní licence udělované Energetickým regulačním úřadem,
-
dozor, řešení sporů mezi účastníky trhu a ochranu spotřebitelů v energetice zajišťuje
Energetický regulační úřad,
-
právní úprava teplárenství je speciální, ale obsahuje analogickou právní úpravu všude
tam, kde je to vhodné.
Zmíněné evropské předpisy třetího energetického balíčku byly v elektroenergetice nahrazeny
v roce 2019 sadou předpisů s názvem Čistá energie pro všechny Evropany nebo též Zimní balíček.
Důvody pro zpracování nové evropské úpravy v oblasti lze spatřovat především v novém vnímání
energetického trhu, jehož nastavení ovlivňují klimatické cíle Evropské unie. Důraz je kladen na
rozvoj decentralizované výroby energie z obnovitelných zdrojů energie, účinnost všech částí
energetické soustavy a environmentální aspekty výroby elektřiny ve stávajících elektrárnách na
fosilní zdroje.
Z právních předpisů tvořících Zimní balíček je pro vlastní elektroenergetiku rozhodující
směrnice 2019/944 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou a nařízení 2019/943 o
vnitřním trhu s elektřinou. Transpozice směrnice 2019/944 je realizována postupně novelami
energetického zákona v průběhu roku 2022 a má být
završena rozsáhlejší novelou energetického zákona na
konci roku 2022.
Analogická novelizace evropských předpisů v oblasti plynárenství byla naplánována na rok
2022, s velkou pravděpodobností však nebude schválena, neboť dílky válce na Ukrajině dochází k
přehodnocení principu volného trhu, na kterém měla stát. Z důvodu energetické krize má také dojít k
úpravě evropských právních předpisů v oblasti elektroenergetiky.
Stávající právní úprava v energetickém
zákoně nevykazuje nedostatky z hlediska zákazu diskriminace a rovnosti mužů a žen. Regulace
podnikání i výkonu státní správy v energetice se vztahuje obecně na vztahy mezi státem, podnikateli
a zákazníky bez jakéhokoliv aspektu, který souvisí s otázkou pohlaví a potenciální diskriminací. Ani
z hlediska nepřímé diskriminace nebyly zjištěny jakékoliv nedostatky.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
na zákaz diskriminace a vztah rovnosti mužů a žen
Nařízení Rady (EU) 2022/1854 o
intervenci v mimořádné situaci s cílem řešit vysoké ceny energie (dále též "Nařízení řešící vysoké
ceny energie"), byť se jedná o přímo použitelný právní předpis, není přímo použitelné bez
vnitrostátní úpravy. Nařízení řešící vysoké ceny energie ponechává členským státům široký adaptační
prostor jak v otázkách hmotněprávních, tak v otázkách procesních, neboť neřeší, jakým způsobem by
byly nadměrné příjmy vybírány. Neupravuje ani tak zásadní otázku jako uložení povinnosti konkrétním
výrobcům strpět odvedení části svých výnosů. Je tak nezbytné, aby zákonná právní úprava stanovila
pravidla pro stanovení a inkaso povinného peněžitého plnění, pro které je zvoleno označení
odvod
z nadměrných příjmů
.Navrhovaný odvod z nadměrných příjmů bude spravován po stránce procesní jako daň podle
zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád. Tato skutečnost, jakkoliv nedeterminuje,
že inkasované povinné peněžité plnění by mělo mít povahu daně (tedy v užším
hmotněprávním smyslu), neboť touto cestou se Nařízení řešící vysoké ceny energie, které je předmětem
adaptace, nevydalo. Použití daňového režimu se nicméně v rámci tuzemského právního řádu aplikuje i
na povinná peněžitá plnění nedaňového charakteru (např. odvody za porušení rozpočtové
kázně).
stricto sensu
Charakter daného povinného peněžitého plnění, pro které bylo pro účely adaptace zvoleno
označení
odvod
, vyvěrá ze samotného Nařízení řešícího vysoké ceny energie a způsobu jeho
přijetí. Jde tedy o nástroj pro regulaci trhu s elektrickou energií, který má celoevropský
charakter, byť v dílčích parametrech je umožněno členským státům zohlednit vnitrostátní specifika.
Materiálně jde o zákonné nastavení hranice povolených tržních příjmů, kdy nad tuto hranici dochází k
odvodu do státního rozpočtu.Z hlediska kompetenčního je působnost ke správě peněžitých plnění v procesním daňovém
režimu svěřována nejen orgánům Finanční správy České republiky, popřípadě orgánům Celní správy České
republiky (jako největším správcům daně v České republice), ale též orgánům spadajících mimo rezort
Ministerstva financí, pokud jejich věcné zacílení směřuje na úzkou a specifickou množinu subjektů
(např. báňské úřady). V případě materie upravované navrhovaným zákonem jde o skupinu výrobců
elektřiny, je