Velmi často je v rámci fundraisingu potřeba potencionální dárce k darování motivovat a jak jinak motivovat, než že dárce získá kromě dobrého pocitu ještě další protihodnotu. V této části probereme účetní a daňová úskalí poskytování a přijímání protihodnoty v nepeněžní podobě k poskytnutým peněžním darům (k převáděným finančním prostředkům), a to jak v situacích, kdy je protiplnění nenápadné nebo skryté až po situace, kdy finanční prostředky již darem přestávají být.
Daňové a účetní aspekty darů a hranice fundraisingu – část II.
RNDr.
Petr
Beránek,
člen Metodické rady pro neziskové organizace SÚ, člen Sekce pro neziskové organizace KDP, jednatel společnosti ADAR – Agentura daňových rad s. r. o.
Veřejně prospěšný poplatník může protihodnotu k přijatým finančním prostředkům nabízet různými způsoby např.:
–
bez jakékoliv deklarace a závazku poskytnou protiplnění jako projev vděku dárci,
–
v rámci smlouvy o daru se zavázat k protiplnění,
–
v rámci dobročinné dražby přijímat finanční prostředky a poskytovat za ně nepeněžní plnění (vydražený předmět) nebo
–
prodejem zboží a služeb získávat finanční prostředky.
Přitom obecné povědomí rozdílu mezi nákupem a darem nemusí vždy odpovídat právnímu pojetí této situace.
Dar s protihodnotou
Obdarovaný často v souvislosti s přijatým darem poskytne určité protiplnění. Tím může být projev vděčnosti zanedbatelné hodnoty, ale někdy i hodnotné protiplnění. V souvislosti s tím je nutné řešit i další daňovou oblast – a to je DPH. Co se týče finančních darů, ty nejsou předmětem DPH, v přiznání se nevykazují a ani neovlivňují nároky na odpočet. V okamžiku poskytnutí věcného plnění je nutné důsledky zkoumat.
Pokud se jedná o pouhý projev vděčnosti nevýznamné hodnoty – např. uvedení dárce jako sponzora při akci (obdarovaný poskytne dárci drobnou reklamu), předání drobného reklamního nebo upomínkového předmětu, nebývá zpravidla se zaúčtováním a zdaněním problém.
Příklad 1 (pokračování z I. části)
Společnost ABC s. r. o. darovala spolku Zdravý život z. s. finanční částku 100 000 Kč. Zdravý život za to uvedl dárce na své akci a poskytl jim drobný reklamní předmět v hodnotě 60 Kč.
Účetnictví a zdanění u příjemce daru:
O poskytnut