V následujícím příspěvku bychom se zaměřili na aktuální změny právních předpisů, které souvisejí zejména s daňovou, účetní a právní praxí neziskových subjektů a které byly přijaty na konci roku 2019 s účinností od počátku roku 2020. Jednotlivé právní předpisy budeme probírat chronologicky, jak byly zveřejňovány ve Sbírce zákonů.
Změny právních předpisů od roku 2020
Ing.
Zdeněk
Morávek
Čeho se změny týkají
eNeschopenka
Pod č. 164/2019 Sb. byl zveřejněn zákon, kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 259/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Jedná se o změny, které reagují na spuštění projektu tzv. „eNeschopenky“. Podle důvodové zprávy má tento projekt usnadnit práci lékařům a ulehčit život zaměstnavatelům a zaměstnancům, problémem je totiž zejména dlouhá doba mezi okamžikem rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti lékařem a okamžikem, kdy OSSZ má k dispozici toto hlášení lékaře. To potom ztěžuje kontroly, komplikace v tomto směru přináší i zrušení karenční lhůty a s tím související kratší nemoci. Novela proto přináší dvě opatření, a to zkrácení lhůty pro lékaře, ve které musí pracovní neschopnost oznámit, a to na následující pracovní den, a zavedení povinnosti poslat hlášení elektronicky. Stanoví se dále okruh údajů, které je OSSZ povinna poskytnout zaměstnavateli, to má za následek možnost ověření dočasné pracovní neschopnosti ze strany zaměstnavatele, protože dosavadní praxe byla taková, že tu informaci měl zpravidla jenom telefonicky, ústně případně elektronicky.
Z pohledu zaměstnavatelů je potom zásadní, že zaměstnavatel již nebude přijímat doklady potřebné k výplatě dávky nemocenského od pojištěnce, kterému je předával ošetřující lékař, a dále je předávat Okresní správě sociálního zabezpečení. Po 14 dnech trvání neschopnosti je zaměstnavatel povinen zaslat ČSSZ přílohu k žádosti o dávku, a to v elektronické formě. Do přílohy k žádosti o dávku bude zaměstnavatel nově uvádět informaci, kam je zaměstnanci vyplácena mzda nebo plat. Při skončení dočasné pracovní neschopnosti bude zaměstnavatel zasílat hlášení s údaji potřebnými pro výplatu poslední dávky nemocenského. Důležité je doplnit, že pro zaměstnavatele se již nebude vystavovat žádný díl rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti. I nadále zůstane povinností pojištěnce, aby o své dočasné pracovní neschopnosti neprodleně informoval svého zaměstnavatele. Zaměstnavatel bude mít také k dispozici služby pro ověření či stažení údajů o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců a na vyžádání mu o nich budou z ČSSZ odesílány
notifikace
.Bliž