Nový celní zákon a s ním
související změny
JUDr.
Jiří
Kroupa
Dne 1. 5. 2016 vstoupilo v účinnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
952/2013 ze dne 9. 10. 2013, kterým se stanoví
celní
(přepracované znění) – (dále jen „celní kodex
Uniekodex
Unie“), které nahradilo stávající
nařízení Rady č. 2913/92, kterým se vydává celní kodex
Společenství. Tímto přímo použitelným
předpisem je nově upravena celní problematika v rámci Evropské unie.
Ačkoliv se nejedná o
strukturální revoluci, množství dílčích a terminologických změn si vyžádá přijetí zcela nové
navazující národní úpravy v podobě nového celního
zákona
, který adaptuje český právní řád na celní kodex
Unie.Těžiště celní problematiky spočívá jednak ve
výkonu dohledu nad mezinárodním obchodem
Evropské unie
a nad zbožím, které vstupuje na území Evropské unie nebo jej opouští, jednak ve
správě cel
jako specifických peněžitých plnění, která obecně směřují do rozpočtu Evropské unie.
Většinová část této problematiky je stejně jako dosud upravena celoevropsky celním kodexem Unie,
popřípadě jeho prováděcími nařízeními. Národní úpravě tak není ponechán příliš velký prostor pro
samostatnou úpravu v dané oblasti, přičemž tento prostor se omezuje především na úpravu procesních a
kompetenčních otázek. Dosavadní adaptační normou je v České republice zákon č.
13/1991 Sb., celní zákon
, ve znění pozdějších
předpisů, který již delší dobu představuje pouhé torzo, složené z fragmentů původní komplexní
národní úpravy z doby před vstupem České republiky do Evropské unie. Potřeba adaptace českého
právního řádu na celní kodex
Unie je proto ideální příležitostí nahradit dosavadní úpravu novým
celním zákonem
, který formální nedostatky stávající
úpravy eliminuje a bude současně odpovídat aktuálním legislativním trendům.Nový celní zákon v současnosti prochází
legislativním procesem
v Parlamentu České republiky jako sněmovní tisk č. 716
. Spolu s
ním byl navržen rovněž doprovodný zákon
, provádějící související změny v jiných zákonech
(sněmovní tisk č. 717)
.Klíčové prvky nové právní úpravy a změny oproti dosavadní úpravě
Výkon agend spadajících do celní problematiky se v současnosti řídí
procesním režimem
správy daní
, tj. režimem zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„daňový řád“). Pouze některé dílčí
agendy
celní problematiky jsou procesně podřízeny
správnímu řádu
. Samotný
(dosavadní i budoucí) tak
představuje jakousi pomyslnou spojnici
mezi přímo použitelnou hmotněprávní a do značné míry i
procesněprávní evropskou úpravou a českými obecnými procesními předpisy.
Celní zákon je v důsledku toho tvořen soustavou dílčích
ustanovení, která uvádějí evropskou a národní úpravu do vzájemného souladu a současně obecné národní
procesní normy přizpůsobují pro specifickou oblast celní problematiky tam, kde tato oblast vyžaduje
speciální pravidla. Obdobná situace je i v kompetenční oblasti
, kde je klíčovou normou
zákon
č. 17/2012 Sb., o Celní správě České
republiky
, ve znění pozdějších předpisů, stanovující v dané oblasti kompetenci orgánů Celní
správy České republiky [srov. § 8 odst. 1 písm. a) a b) tohoto zákona].Tuto roli a koncepci si v principu podrží i nový
celní zákon, který ve své části první zejména
upraví:
-
okruh agend, na které bude dopadat
(§ 1) – kromě výše uvedených základních
agend celní problematiky se bude jednat zejména také o agendu sběru, zpracování a kontroly
statistických údajů o obchodu Evropské unie
(tzv. Intrastat a Extrastat) a o agendu správy
daní, v jejichž případě je jiným zákonem stanoveno, že se pro jejich správu použijí ustanovení o
správě cel
(obecně se jedná o daně, které jsou spravovány v souvislosti s dovozem zboží,
konkrétně pak daň z přidané hodnoty
– srov. § 93
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů – a
spotřební daně
– srov. § 34 zákona č. 353/2003
Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů),-
orgán, který bude obecně kompetentní k výkonu působnosti podle nového
celního zákona (§ 2) – tímto orgánem bude
správce
cla
, kterým je na základě § 8 odst. 1 písm. b)
zákona č. 17/2012 Sb. celní úřad
,-
obecný
procesní režim
daňového
řádu, kterým se výkon působnosti podle nového celního
zákona bude řídit, jakož i výčet případů, kdy bude aplikován procesní režim
správního řádu (§ 3) – okruh těchto případů budou
tvořit především řízení o správních deliktech a povolovací řízení jak podle nového
celního zákona, tak podle evropských předpisů, přičemž
oproti dnešnímu stavu bude tento okruh mírně zúžen (např. o řízení ve věci závazné informace o
sazebním zařazení zboží nebo o původu zboží podle čl. 33 a 34 celního kodexu Unie, na která se budou
nově aplikovat obecná pravidla pro řízení ve věci závazného posouzení podle
daňového řádu).Část druhá
celního zákona se bude
věnovat problematice celní kontroly
, kdy zejména v § 5 budou stanovena některá zjednodušující
pravidla pro aplikaci obecných ustanovení daňového
řádu o daňové kontrole v případech, kdy je v režimu daňové kontroly vykonávána tzv. kontrola
po propuštění zboží podle čl. 48 celního kodexu Unie (která je jednou z forem celní kontroly).
Zjednodušen bude v tomto ohledu zejména proces zahájení a ukončení daňové kontroly.Část třetí
celního zákona bude
věnována celnímu řízení
, které je definováno jako řízení, jež se vede za účelem rozhodnutí o
tom, zda bude zboží propuštěno do navrženého celního režimu, nebo o vyřízení celního režimu, do
něhož bylo zboží propuštěno, popřípadě také za účelem stanovení cla. Alternativně se celní řízení
může vést též za účelem rozhodnutí ve věci zpětného vývozu, dočasného uskladnění nebo přenechání
zboží. Toto uchopení celního řízení je novinkou nového celního
zákona, neboť dosud byl tento pojem používán bez zákonné definice. Totéž platí pro specifický
institut celního prostoru
, který bude definován jako stanovené území mezinárodních letišť a
jiných prostor určené k provádění celního řízení, přičemž
celní zákon nově explicitně stanoví zmocnění správci
cla zřídit celní prostor opatřením obecné povahy v procesním režimu
správního řádu.V duchu systematiky daňového řádu, na který
bude celní zákon především navazovat, se
část
čtvrtá
bude zabývat správou cla
jako specifického peněžitého plnění, které je daní v
širším smyslu, tj. peněžitým plněním spravovaným v procesním režimu
daňového řádu [viz jeho § 2 odst. 3 písm. a)].
Upravena budou jak specifická pravidla pro stanovení cla
(doměření cla, vyloučení vzniku
penále atd.), tak pro placení cla
, tvořená jednak problematikou zajištění cla
, jednak
vybírání cla
. V oblasti zajištění cla bude podobně jako dosud připuštěno zajištění cla
složením částky, ručením nebo finanční zárukou, anebo pomocí zástavního práva k nemovité věci. Jiné
formy zajištění nový celní zákon nepředpokládá, byť
jejich využití národní úpravou celní kodex
Unie teoreticky připouští.Z dalších částí nového celního zákona je
třeba zmínit zejména
část osmou
upravující správní delikty
a část devátou
,
která se bude věnovat poskytování údajů o obchodu Evropské unie pro statistické účely
(tzv.
Intrastat a Extrastat).Kromě adaptační role a role legislativně modernizační přistoupí nový
celní zákon též ke
snížení administrativní
zátěže
dovozců a dalších podnikatelských subjektů v některých dílčích situacích. Jako příklady
lze uvést:-
možnost zajištění cla přímým zástupcem
(podle § 31 odst. 1 bude možné, aby
celní zástupce, který jedná na základě přímého zastoupení, zajistil clo namísto osoby, za niž jedná,
přičemž v takovém případě bude odpovídat s touto osobou za dluh společně a
nerozdílně),-
možnost opakovaného použití složené částky zajištění cla na žádost osoby, která
jistotu poskytla
, namísto uvolnění této částky (viz § 27 odst. 4 – bude se jednat o zjednodušení
celního řízení zejména pro malé a střední dovozce, pro které bude moci složená částka fungovat
ekonomicky podobně jako tzv. souborná jistota poskytnutá ručením nebo finanční zárukou, která je ale
pro některé z nich hůře dostupná),-
zmírnění sankcí, resp. zánik odpovědnosti za ně v případě dovozců, kteří sami
nahlásí chyby v celních prohlášeních a uhradí dlužné clo
– viz § 52 odst. 2 až
3).Prováděcí předpisy
S novým celním zákonem bude spojeno též
vydání prováděcích předpisů, které nabudou účinnosti současně a které aktuálně též procházejí
legislativním procesem. Po stránce věcné budou tyto prováděcí předpisy do značné míry odpovídat
dosavadním normám. Jedná se o:
-
nařízení vlády k provedení některých ustanovení
celního zákona v oblasti statistiky
, které nahradí
stávající vyhlášku č. 201/2005 Sb., o statistice
vyváženého a dováženého zboží a způsobu sdělování údajů o obchodu mezi Českou republikou a ostatními
členskými státy Evropských společenství, ve znění pozdějších předpisů (forma nařízení vlády bude
nově zvolena s ohledem na skutečnost, že předmětná problematika spadá jak do působnosti resortu
Ministerstva financí, tak Českého statistického úřadu);-
vyhlášku k provedení některých ustanovení
celního zákona
, která nahradí stávající vyhlášku č.
421/2012 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení
celního zákona, ve znění vyhlášky č.
35/2015 Sb.Doprovodný zákon
S novým celním zákonem bude spojeno množství
dílčích zásahů do jiných zákonů, a to především terminologického a legislativně technického
charakteru. Tyto změny provede doprovodný zákon
(sněmovní tisk č. 717)
, který současně upraví
některá významnější témata v dalších zákonech z oblasti daňového práva, která s
celním zákonem více či méně souvisejí.Novely zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční
správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č.
17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění
pozdějších předpisů
V rámci těchto kompetenčních norem dvou soustav orgánů v gesci resortu Ministerstva
financí, které jsou v klíčových konstrukčních prvcích právní úpravy dlouhodobě udržovány jako
symetrické, dojde zejména k zavedení
celostátní územní působnosti finančních a celních úřadů k
provádění vyhledávací činnosti a kontrolních postupů při správě daní, resp. v případě celních úřadů
též při správě cel
. Kontrolním postupem se rozumí zejména daňová kontrola a postup k odstranění
pochybností ve smyslu daňového řádu, ale může jím být
např. i kontrola po propuštění zboží podle celního kodexu Unie. Tato změna umožní, aby kterýkoliv
finanční nebo celní úřad mohl provádět daňovou kontrolu a další uvedené postupy u kteréhokoliv
daňového subjektu v rámci České republiky. To např. v případě finančních úřadů umožní koncentrovat u
jednoho úřadu provádění daňových kontrol u vzájemně souvisejících subjektů, a tím přispět k boji s
tzv. karuselovými podvody na dani z přidané hodnoty, popř. ještě efektivněji využívat nových
institutů kontrolního hlášení u daně z přidané hodnoty a elektronické evidence tržeb. V případě
Celní správy České republiky je model celostátní územní působnosti nezbytný už jen pro provádění
kontroly po propuštění zboží, která nemusí být nutně prováděna celním úřadem, jenž dané zboží
propustil. Sekundárním efektem v obou soustavách pak bude efektivnější využití kapacit a
rovnoměrnější rozložení kontrol v rámci České republiky, a to i v reakci na fenomén účelového
přesouvání sídel daňových subjektů ve snaze snížit pravděpodobnost kontroly.V rámci kompetenční úpravy Celní správy České republiky dojde rovněž k
rozšíření
působnosti celních orgánů jako policejních orgánů i na případy trestných činů spáchaných porušením
předpisů o dani z přidané hodnoty
– dosud celní orgány tuto roli plní pouze v případě těch daní,
které samy spravují (zejména spotřební a energetické daně). Změna by měla přinést posílení boje s
daňovými úniky na dani z přidané hodnoty také v trestněprávní oblasti, a to svěřením role
policejního orgánu Celní správě České republiky jako specializovanému bezpečnostnímu sboru se
zkušenostmi z fiskální oblasti. S tím souvisí i současně zaváděná koncentrace výkonu působnosti
policejních orgánů v rámci Celní správy České republiky na Generální ředitelství cel
, které ji
bude vykonávat prostřednictvím expozitur v území (dosud byla kompetence
rozdělena mezi Generální
ředitelství cel a celní úřady, což nepředstavovalo zcela efektivní řešení).Novela zákona č. 235/2004 Sb., o dani z
přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Kromě změn vyvolaných celním kodexem Unie a celním
zákonem bude obsahovat novela zákona o dani z přidané
hodnoty také:
-
zavedení institutu prominutí pokuty
v pevné výši 10 000 Kč, 30 000 Kč a 50 000
Kč a institutu vyloučení vzniku pokuty
v pevné výši 1 000 Kč za nepodání kontrolního
hlášení
,-
prodloužení lhůty pro reakci plátce na výzvu správce daně k odstranění pochybností
v podaném kontrolním hlášení
z pěti kalendářních dnů na pět pracovních dnů,-
změnu místní příslušnosti pro osoby povinné k dani, které nemají v tuzemsku sídlo
ani provozovnu
, z Finančního úřadu pro hlavní město Prahu na Finanční úřad pro Moravskoslezský
kraj,-
zrušení osvobození od daně z přidané hodnoty při propuštění zboží do svobodného
pásma
.