Daňové přiznání k dani silniční 2014
JUDr.
Zdeňka
Tesařová
LL. M.
Změny účinné od 1.1.2014
S účinností od 1.1.2014 byl zákonným opatřením Senátu č.
340/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s
rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů, ze dne 10.10.2013 (mimo jiné) novelizován
také zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani silniční“).
Některé změny, které tato novela přinesla, jsou ryze legislativně-technického rázu (např. vypuštění
poznámek pod čarou pro jejich nenormativní charakter, či vypuštění některých odkazů pro jejich
nadbytečnost či neaktuálnost aj.), jiné naopak přinesly terminologické sjednocení s právními
předpisy, na které je navazováno. Jde např. o terminologické změny související se změnami přijatými
v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
účinném od 1.1.2014 (dále jen „zákon o daních z
příjmů“), tj. nahrazení pojmu „příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti“
pojmem „příjmy ze samostatné výdělečné činnosti“ či nahrazení pojmu „subjekt nezaložený a nezřízení
za účelem podnikání“ pojmem „veřejně prospěšný poplatník daně z příjmů právnických osob“. Dalším
příkladem je terminologická změna v návaznosti na terminologii zákona č.
280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, tj.
nahrazení pojmu „registrační povinnost“ termínem „povinnost podat přihlášku k registraci k dani
silniční“.
O něco významnější jsou však změny, které se dotkly
§ 2 zákona o dani silniční, tj. vymezení předmětu
daně, či § 4 zákona o dani silniční, tj. stanovení
osoby poplatníka daně.
Předmět daně silniční
Ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o
dani silniční, ve znění účinném od 1.1.2014, jsou předmětem této daně silniční motorová
vozidla a jejich přípojná vozidla (dále jen „vozidla“) za podmínky, že jsou v České republice
registrovaná, provozovaná a používaná poplatníkem daně z příjmů právnických osob (s výjimkou
používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z
této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů), nebo používaná poplatníkem daně z příjmů
fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze kterých plynou příjmy ze
samostatné činnosti podle zákona upravujícího daně z příjmů. Určitou novinkou je rozdělení těchto
tří zmíněných zákonných podmínek do samostatných písmen a) až c), avšak třeba zdůraznit, že jde
pouze o legislativnětechnickou úpravu (určité zpřehlednění dosavadní úpravy), která, pokud se týče
naplnění podmínek, nepřináší zásadní věcnou změnu. Jde o tři kumulativně stanovené podmínky, které v
případě, že vozidlo podléhá zdanění dani silniční, musí být splněny současně. Při absenci splnění
kterékoliv z nich tak není zcela naplněn předmět daně silniční a takové vozidlo pak dani silniční v
České republice nepodléhá. Současně tak musí být dle obecného ustanovení o vymezení předmětu daně
silniční naplněno, že silniční motorové vozidlo nebo jeho přípojné vozidlo je:
-
registrováno v České republice a
-
provozováno v České republice a
-
používáno buď poplatníkem daně z příjmů právnických osob s výjimkou
používání k činnosti veřejně prospěšného poplatníka daně z příjmů právnických osob, pokud příjmy z
této jeho činnosti nejsou předmětem daně z příjmů, nebo poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k
činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze kterých plynou příjmy ze samostatné činnosti podle
zákona o daních z příjmů.
Pokud se týče tzv. neziskových subjektů (dříve subjektů nezaložených nebo
nezřízených za účelem podnikání - viz § 18 odst.
3 ve spojení s odst. 8 zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů, ve znění účinném do 31.12.2013), došlo, jak již bylo v úvodu zmíněno,
k terminologické změně. Tito poplatníci v reakci na změny přijaté zákonným opatřením Senátu č.
344/2013 Sb., jsou shodně jako v
zákoně o daních z příjmů označováni rovněž pro účely
daně silniční za veřejně prospěšné poplatníky.
Veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů je dle ustanovení
§ 17a odst. 1 zákona o daních z příjmů
poplatník, který v souladu se svým zakladatelským právním jednáním, statutem, stanovami, zákonem
nebo rozhodnutím orgánu veřejné moci jako svou hlavní činnost vykonává činnost, která není
podnikáním, tj. např. jde o zájmové sdružení právnických osob (není-li zřízeno za účelem podnikání),
spolek, odborovou organizaci, politickou stranu a politické hnutí, registrovanou církev a
náboženskou společnost, nadaci a nadační fond, obecně prospěšnou společnost a ústav, veřejnou
vysokou školu a veřejnou výzkumnou instituci, školskou právnickou osobu, organizac zaměstnavatelů,
organizační složku státu, obec, kraj, dobrovolný svazek obcí, Regionální radu regionů soudržnosti,
příspěvkovou organizaci, státní fond, organizaci zaměstnavatelů atd.
U zájmových sdružení právnických osob zastupujících podnikatelské subjekty
je kritériem pro zařazení do skupiny veřejně prospěšných poplatníků skutečnost, že mají osvobozeny
členské příspěvky od daně z příjmů. Zvláštní úprava o předmětu daně z příjmů veřejně prospěšných
poplatníků je obsažena v § 18a zákona o daních z
příjmů, jež je speciálním ustanovením k obecné úpravě vymezení předmětu daně v
§ 18 zákona o daních z příjmů.
Oproti úpravě zákona o daních z
příjmů
účinné do 31.12.2013 je nově od ledna 2014 taxativně stanovena skupina poplatníků, kteří jsou ze
skupiny veřejně prospěšných poplatníků vyloučeni a nejsou
zákonem o daních z příjmů považováni za veřejně
prospěšné poplatníky. Jde o obchodní
korporace
, Českou televizi, Český rozhlas, Českou tiskovou
kancelář, profesní komory, subjekty založené za účelem ochrany a hájení podnikatelských zájmů svých
členů, u nichž nejsou členské příspěvky osvobozeny od daně z příjmů (výjimkou je organizace
zaměstnavatelů), zdravotní pojišťovny, společenství vlastníků jednotek a nadace, která dle svého
zakladatelského jednání slouží k podpoře osob blízkých zakladateli nebo jejíž činnost směřuje k
podpoře osob blízkých zakladateli.Pro účely daně silniční toto negativní vymezení stanovené
zákonem o daních z příjmů platí sice také, avšak s
výjimkou stanovenou zvláštní úpravou v § 2 odst. 2 zákona
o dani silniční.
V reakci na přijatou úpravu §
17a odst. 2 zákona o daních z příjmů stanovující výčet poplatníků, kteří nejsou podle tohoto
zákona veřejně prospěšnými poplatníky, je výslovně v § 2
odst. 2 zákona o dani silniční stanoveno, že pro účely daně silniční Česká televize, Český
rozhlas, Česká tisková kancelář a zdravotní pojišťovna jsou považovány za veřejně prospěšné
poplatníky daně z příjmů právnických osob. U těchto zmíněných a
zákonem o dani silniční výslovně vyjmenovaných subjektů
je proto zachován režim zdanění vozidel tak, jak byl stanoven do 31.12.2013.
Z hlediska fyzických osob používajících vozidla k podnikání došlo ke
sjednocení terminologie s § 7 zákona o daních z
příjmů, tj. pojem užívaný do 31.12.2013, tj. „příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné
činnosti“ byl nahrazen pojmem „příjmy ze samostatné činnosti“, přičemž věcný rozsah příjmů podle
§ 7 zákona o daních z příjmů zůstal nezměněn
(ustanovení § 7 odst. 1 a
2 zákona o daních z příjmů stanoví, co se rozumí
příjmem ze samostatné činnosti).
Zvláštní úprava dotýkající se vymezení podmínek zdanění vozidel s největší
povolenou hmotností nad 3,5 tuny určených výlučně k přepravě nákladů, jež byla původně obsažena ve
větě druhé § 2 odst. 1 zákona o dani silniční (ve
znění účinném do 31.12.2013), byla pouze přesunuta do nově vloženého samostatného odstavce 3 tohoto
ustanovení. Se záměrem postavit na jisto, za jakých podmínek vozidla s největší povolenou hmotností
nad 3,5 tuny určená výlučně k přepravě nákladů podléhají dani silniční, jsou navíc podmínky u těchto
vozidel dnes podpořeny doplněním slova „vždy“. Dle současné úpravy tak vozidla s největší povolenou
hmotností [blíže viz § 1 písm. k) vyhlášky č. 341/2002
Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na
pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů] nad 3,5 tuny určená výlučně k přepravě nákladů
a registrovaná v České republice podléhají dani silniční vždy.
Poplatník daně silniční
S účinností od 1.1.2014 bylo rovněž upřesněno obecné ustanovení o
poplatníkovi daně silniční (§ 4 odst. 1 zákona o dani
silniční). Nově je v uvedeném ustanovení stanoveno, že poplatníkem daně silniční je ten, kdo
zapsán v technickém průkazu vozidla jako provozovatel vozidla, nebo ten, kdo užívá vozidlo, v jehož
technickém průkazu je zapsána jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena,
anebo užívá vozidlo, jehož provozovatel je odhlášen z registru vozidel. Tato úprava byla zavedena
nejen v reakci na některé nové instituty zavedené novým občanským zákoníkem (zákon č.
89/2012 Sb.), zejména institut svěřenského fondu. V
této souvislosti nelze vyloučit také možnost, že určité vozidlo jako věc movitá bude vložena tohoto
fondu, přičemž je otázkou, kdo v takovém případě bude jako provozovatel vozidla zapsán v technickém
průkazu vozidla. Nicméně tato nová úprava rovněž upřesňuje a na jisti staví odpověď na otázku, kdo
je poplatníkem daně silniční v případě, že vozidlo je původním provozovatelem prodáno, aniž by došlo
současně k tzv. „přeregistrování“ vozidla, tj. zápisu změn údajů o vlastníkovi a provozovateli
silničního vozidla.
Dle současné praxe bohužel v některých případech dochází k tomu, že vlastník
vozidlo prodá, uzavře s kupujícím příslušnou smlouvu o prodeji vozidla, v níž se kupující či
prodávající smluvně zaváže, že zajistí přeregistrování, resp. oznámení změn údajů o vlastníkovi a
provozovateli silničního vozidla v registru vozidel, tedy zajistí provedení tzv. odhlášky původního
provozovatele vozidla a současně přihlášku nového provozovatele vozidla, a tento závazek nesplní či
splní až následně, například po uplynutí několika měsíců po prodeji vozidla. V těchto případech, kdy
nejsou oznámeny příslušnému pracovišti změny údajů zapsaných v registru vozidel, zůstává i po
prodeji vozidla vedena v registru jako provozovatel vozidla nadále osoba předchozího vlastníka
vozidla. K tzv. přeregistrování vozidla je totiž podle současné platné právní úpravy stanovené
zákonem č. 56/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
potřeba provedení obou výše zmíněných úkonů, tj. provedení odhlášky původního provozovatele vozidla
a provedení přihlášky nového provozovatele vozidla. Tyto úkony však nemusí být provedeny dnes
současně (pozn. od 1.1.2015, kdy nabývá účinnosti zákon č.
239/2013 Sb., kterým se mění zákon č.
56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních
komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o
pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů
- zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve
znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony, se již bude jednat o úkon jeden).
Shodně s dosavadní úpravou platí, že poplatníkem daně silniční je
také:
-
zaměstnavatel, vyplácí-li cestovní náhrady svému zaměstnanci za použití
osobního vozidla nebo jeho přípojného vozidla a daňová povinnost nevznikla již provozovateli
vozidla,
-
organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí;
nově je stanoveno, že stálá provozovna podle právních předpisů upravujících daně z příjmů osoby se
sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí se považuje za organizační složku,
-
osoba, která používá vozidlo registrované a určené jako mobilizační
rezerva nebo pohotovostní zásoba.
Osvobození
Pokud se týče rozsahu osvobození, došlo sice k určitému doplnění tohoto
ustanovení s tím, že bylo do § 3 zákona o dani
silniční doplněno nové písmeno g), dle které jsou od daně silniční osvobozena vozidla požární
ochrany používaná jednotkou hasičského záchranného sboru podniku podle zákona č.
133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších
předpisů, která jsou vybavena zvláštním zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným
světlem modré barvy zapsanými v technickém průkazu vozidla, nicméně k zásadní obsahové změně
nedošlo. Důvodem je skutečnost, že dle zákona o dani
silniční, ve znění účinném do 3.7.2008, byla od daně silniční osvobozena všechna vozidla
požární ochrany, nicméně v důsledku přijetí změn § 3
písm. d) zákona o dani silniční, které přinesla novela
zákona o dani silniční č.
246/2008 Sb., byla přijata úprava, na základě které
byla obecná úprava osvobození všech vozidel požární ochrany nahrazena úpravou osvobozující od této
daně pouze vozidla bezpečnostních sborů a sborů dobrovolných hasičů, nikoliv však vozidla používaná
jednotkami hasičských záchranných sborů podniků. U těchto vozidel nebylo možno po nabytí účinnosti
zákona č. 246/2008 Sb. osvobození uplatnit. Tato
nerovnost vyplývající ze zákona o dani silniční byla
dočasně řešena prostřednictvím rozhodnutí o prominutí daně silniční ze dne 28.5.2010 (pokyn D-342),
dle kterého byla s účinností do 31.12.2013 u těchto vozidel daň i povinnost placení záloh prominuta.
Podle tohoto pokynu se postupovalo počínaje zdaňovacím obdobím 2009 až do konce zdaňovacího období
2013. Podmínky, za nichž jsou vozidla požární ochrany používaná jednotkou hasičského záchranného
sboru podniku počínaje rokem 2014 osvobozena, jsou shodné s podmínkami, za nichž bylo možné v
daňovém přiznání uplatnit prominutí daně. Vozidlo požární ochrany používané jednotkou hasičského
záchranného sboru podniku musí být vybaveno zvláštním zvukovým výstražným zařízením a zvláštním
výstražným světlem modré barvy zapsanými v technickém průkazu k vozidlu. Z hlediska obsahového je
tak toto doplnění ustanovení o osvobození od daně zohledním záměru sledovaného vydáním pokynu
D-342.
Dílčí změna se dotkla také osvobození vozidel, která jsou mobilizační
rezervou nebo pohotovostní zásobou. Tato úprava osvobození byla přesunuta do samostatné části
ustanovení [nového písmene h)] v § 3 zákona o dani
silniční). Vozidla, která jsou mobilizační rezervou nebo pohotovostní zásobou jsou osvobozena
od daně silniční za podmínky, nejsou-li používána k podnikání.
Snížení sazby daně
Pokud se týče výše sazeb daně silniční (obdobně platí také pro určení
základu daně silniční), nedošlo pro zdaňovací období 2014 k žádné změně. Dílčí změny se dotkly pouze
dvou ustanovení o snížení sazby daně, a sice § 6 odst.
5
a odst. 9 zákona o dani silniční. V případě prvního
došlo k upřesnění podmínek pro uplatnění snížení sazby daně silniční osobami provozujícími
zemědělskou výrobu, v druhém zmíněném případě jde o zohlednění změn přijatých v ustanovení o
předmětu daně silniční.
Možnost uplatnění snížení sazby daně 25% osobami provozujícími zemědělskou
výrobu je nově vázáno podmínkou používání (dříve určení) vozidla poplatníkem k vybrané činnosti, tj.
k činnosti výrobní povahy v rostlinné výrobě, a to podle klasifikace produkce CZ-CPA, kód 01.61.10 -
Podpůrné služby pro rostlinnou výrobu. Navrhovaná úprava upřesnila ustanovení a dala do souladu s
Klasifikací produkce CZ-CPA zavedené ve smyslu § 19 zákona
č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů, Sdělením Českého
statistického úřadu č. 275/2008 Sb., které nahradilo
dříve platnou Standardní klasifikaci produkce (SKP).
Pokud se týče změn přijatých v ustanovení o snížení sazby daně pro nákladní
automobily, tahače, nákladní přívěsy a nákladní návěsy s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a
méně než 12 tun, došlo k celkovému přeformulování ustanovení, a to nejen ve vazbě na novou
terminologii zákona o daních z příjmů v případě
subjektů nezaložených nebo nezřízených za účelem podnikání, (nově, jak již bylo zmíněno, veřejně
prospěšných poplatníků), či novou terminologii ustanovení §
7 zákona o daních z příjmů (příjmy ze samostatné činnosti). Záměrem celkového přeformulování
znění ustanovení § 6 odst. 9 zákona o dani silniční
bylo upřesnit podmínky pro aplikaci tohoto ustanovení a odstranit výkladové nejasnosti, s nimiž se
toto ustanovení potýkalo téměř od samého počátku. Změny se nedotkly výše snížení (tj. 100%) ani
podmínky aplikace této úpravy bez ohledu na datum první registrace vozidla. Obojí bylo v úpravě
zachováno. V reakci na upřesnění byla vypuštěna podmínka provozování vozidla pro cizí potřeby. S
účinností od 1.1.2014 lze u nákladních automobilů, tahačů, nákladních přívěsů a nákladních návěsů s
největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun snížení sazby daně silniční o 100%
uplatnit, jsou-li tato vozidla používána:
-
veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob pouze k
činnosti, z níž plynoucí příjmy nejsou předmětem daně z příjmů, nebo
-
fyzickou osobou pouze k činnosti, ze které nebo v přímé souvislosti se
kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti podle zákona o
daních z příjmů.
Uvedené snížení sazby daně o 100% lze uplatnit také u nákladních automobilů,
tahačů, nákladních přívěsů a nákladních návěsů s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně
než 12 tun, jde-li o výcviková vozidla (ve smyslu zákona č.
247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné
způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění pozdějších předpisů), která nejsou používána k
činnosti, z níž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů právnických osob
(§ 18 a násl. zákona o daních z příjmů), nebo k
činnosti, z níž plynou příjmy ze samostatné činnosti (§ 7
zákona o daních z příjmů).
Pro úplnost lze dodat, že podmínky stanovené v
§ 6 odst. 9 zákona o dani silniční platí také pro
aplikaci § 6 odst. 10, tj. pro účely snížení sazby
daně o 48% u nákladních automobilů, tahačů, nákladních přívěsů a nákladních návěsů s největší
povolenou hmotností nad 12 tun.
Podání daňového přiznání k dani silniční za rok
2014
Poplatník je povinen podat řádné daňové přiznání k dani silniční nejpozději
do 31. 1. kalendářního roku následujícího po uplynutí zdaňovacího období. Protože v roce 2015
poslední den lhůty pro podání daňového přiznání připadá na sobotu (31.1.2015), je posledním dnem
této lhůty nejblíže následující pracovní den, tj. 2.2.2015. Tato lhůta platí i v případě, kdy za
poplatníka zpracovává přiznání k dani silniční daňový poradce, i v případě, kdy poplatníkovi hrozí
úpadek nebo se již nachází ve stádiu úpadku, který se řeší v rámci insolvenčního řízení dle
ustanovení zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Daňové přiznání nepodávají pouze poplatníci, kteří jsou provozovateli
vozidla se sníženou sazbou podle § 6 odst. 9 zákona o dani
silniční, nemají-li daňovou povinnost u dalšího vozidla.
V daňovém přiznání se neuvádí vozidla osvobozená dle
§ 3 písm. a) nebo
b) zákona o dani silniční, tj. vozidla, která
mají zpravidla méně než čtyři kola a jsou zapsaná v technickém průkazu vozidla jako kategorie L,
včetně jejich přípojných vozidel, a dále také vozidla diplomatických misí a konzulárních úřadů,
je-li zaručena vzájemnost.
Ve srovnání s rokem 2013 vzhled formuláře daňového přiznání, včetně k dani
silniční za zdaňovací období 2014 nedoznaly zásadních změn, pouze určité dílčí změny drobnějšího
charakteru. Změny zohledňující přijaté legislativní úpravy lze najít v pokynech k vyplnění tohoto
přiznání a v zaktualizovaném informačním letáku. Současné aktuální tiskopisy k dani silniční pro
2014 jsou:
-
tiskopis daňového přiznání - označený 25 5407 MFin 5407 - vzor č.
16,
-
tiskopis přílohy daňového přiznání - označený 25 5407/1 MFin 5407/1 -
vzor č. 15,
-
tiskopis pokynů k vyplnění přiznání k dani silniční -označený 25 5408
MFin 5408 - vzor č. 22 a
-
informační leták - označený 25 MF - 4 vzor č. 19.
Daňové přiznání k dani silniční lze podat osobně, poštou či elektronicky.
Elektronicky lze daňové přiznání podat prostřednictvím datové schránky, formou datové zprávy
vybavené ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, nebo
datovou zprávou, opatřenou či neopatřenou uznávaným elektronickým podpisem, ve tvaru, struktuře a za
podmínek zveřejněných Ministerstvem financí České republiky s využitím Daňového portálu -
Elektronické služby Finanční správy ČR. Podání učiněné vůči správci daně za použití datové zprávy
bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce
daně způsobilý přijmout, je třeba do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrdit nebo případně
opakovat ve smyslu ustanovení § 71 odst. 1 ve
spojení s odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád, ve znění pozdějších předpisů.
Ve lhůtě pro podání daňového přiznání je poplatník povinen v daňovém
přiznání daň silniční sám vypočítat, uvést a vyčíslit případná osvobození, či slevy na dani a daň ve
stejné lhůtě také zaplatit místně příslušnému správci daně.
Příklad
Poplatník zakoupil v únoru 2014 osobní automobil (Volkswagen Passat 1.8 TSI
se zdvihovým objemem motoru 1 798 ccm). Vozidlo bylo prvně registrováno v červnu 2008. Od dubna do
prosince 2014 podnikatel vozidlo používal k podnikání, tj. k činnostem, z nichž plynou příjmy ve
smyslu § 7 zákona o daních z příjmů. Podnikatel se
zaregistroval k dani silniční v dubnu 2014, na zálohách zaplatil 1 426 Kč, v měsíci prosinci
uplatňuje nárok na osvobození dle § 3 písm. f) zákona o
dani silniční.
Základní údaje
Datum 1. registrace: ... 06/2008 (sl. 15a DAP)
Druh vozidla (osobní automobil): ... 1 (sl. 16 DAP)
Základ daně u osobního automobilu (zdvihový objem motoru): ... 1 798 ccm
(sl. 17 DAP)
Roční sazba daně dle § 6 odst. 1
zákona o dani silniční: ... 3 000 (sl. 20 DAP)
Možnost aplikace snížení sazby daně dle
§ 6 odst. 6 zákona o dani silniční: ano, a to v
měsících duben a květen o 40%, v měsících červen až prosinec o 25% (sl. 21 DAP).
Vozidlo bylo předmětem daně v období duben až prosinec: ... 0-3-3-2-1 (sl.
23 DAP)
Výpočet daně
Za měsíce duben-květen: 3 000 x 0,6 = 1 800 / 12 x 2 = 300
Za měsíce červen-prosinec: 3 000 x 0,75 = 2 250 / 12 x 7 = = 1
312,5
Daň bez uplatnění osvobození ... 1 612,50 Kč (sl. 24 DAP)
Sl. 25 DAP - F, sl. 26 DAP - 1 (EPO: 0-0-0-0-1),
Osvobození v Kč: ... 187,50 (sl. 27 DAP)
Daň v Kč: ... 1 425 (sl. 29 DAP).
Poplatník má přeplatek ve výši 1 Kč.
Zálohy
1. Q -
2. Q 488 Kč [(3 000 / 12) x 0,6 x 2] + [(3 000 / 12) x 0,75 x 1]
3. Q 563 Kč [(3 000 / 12) x 0,75 x 3]
10 + 11: 375 Kč [(3 000 / 12) x 0,75 x 2]
12: 0 Kč (osvobozeno)
Poznámka redakce:
Vyplněný tiskopis Přiznání k dani silniční na zdaňovací období roku 2014
naleznete na www.danarionline.cz.