Transferové ceny v auditovaných účetních závěrkách ve světle judikatury NSS

Vydáno: 39 minut čtení

Článek se zaměřuje na transakční ceny mezi spojenými osobami s pohledu finančního účetnictví a auditu. Snaží se vyvrátit názor, že auditoři se transferovými cenami nemusí zabývat. Důkazem jsou vybrané mezinárodní auditorské standardy, které musí auditoři při poskytování auditorských služeb dodržovat a které upozorňují na rizika v souvislosti s transakcemi mezi spojenými osobami. Dalším důkazem je vybraná judikatura NSS, která poukazuje na daňové doměrky ze strany správce daně, kde v důsledku nesprávně nastavených transferových cen došlo nejen ke krácení daní, ale i k výraznému zkreslení účetních informací ve zveřejňovaných auditovaných účetních závěrkách, k nimž auditoři vydali výrok „bez výhrad“. 1)

Transferové ceny v auditovaných účetních závěrkách ve světle judikatury NSS
prof. Ing.
Libuše
Müllerová,
Csc.,
Ing.
Michal
Šindelář,
Ph.D.,
Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze
 
1. Úvod
Audit účetní závěrky, nazývaný také jako externí či statutární audit, je zaměřen na individuální a konsolidované účetní závěrky účetních jednotek, které překročily určité limity (obrat, bilanční suma, počet pracovníků) stanovené zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoÚ“). Provádí ho zpravidla na objednávku vlastníků účetní jednotky (u individuálních účetních závěrek) nebo vlastníků skupiny (u konsolidovaných účetních závěrek) nezávislý externí
auditor
. Statutární audit představuje jeden z důležitých prvků ochrany vlastnických práv. Jeho posláním je zvýšit věrohodnost zveřejňovaných účetních závěrek.
V současném propojeném světě dochází k volnému přesunu kapitálu a ke vzniku nadnárodních společností, které zpravidla podléhají auditu účetních závěrek. Velké společnosti seskupené do koncernů si nejen vzájemně poskytují zboží a služby, ale dokonce si dokáží přesunem zisků optimalizovat svoji daňovou povinnost. Problém nastává ve chvíli, kdy se takto spojené osoby začnou chovat přirozeně, tedy na základě teorie maximalizace užitku, a v rámci své skupiny provádějí operace, kterými dané členy zvýhodňují oproti podnikům mimo skupinu. Tyto operace nereflektují tzv. princip tržního odstupu, což znamená zachování tržních podmínek jak s osobami nezávislými, nespojenými, tak s osobami spojenými. V této souvislosti pak roste význam transferových cen, uplatňovaných při ocenění řízených transakcí v rámci skupiny spojených osob.
 
2. Spojené osoby
 
2.1 Spojené osoby v zákonech
Vymezení spojených osob je různé v závislosti na zdroji, kde se definice spojených osob objevuje:
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů
(dále také „ZoK“), operuje s pojmy ovládající a ovládaná osoba, které definuje v § 74. Vedle ovládající a ovládané osoby definuje zákon řídící a řízené osoby v § 79. Další část zákona v § 82 ukládá statutárnímu orgánu ovládané osoby vypracovat do 3 měsíců od skončení účetního období písemnou zprávu o vztazích mezi ovládající osobou a osobou ovládanou a mezi ovládanou osobou a osobami ovládanými stejnou ovládající osobou za uplynulé účetní období a uvádí její povinný obsah.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
(dále také „ZDP“), o spojených osobách pojednává v souvislosti se stanovením základu daně v § 23 odst. 7. Uvádí, že liší-li se ceny sjednané mezi spojenými osobami ve srovnání s cenami mezi nespojenými osobami, upraví se základ daně o zjištěný rozdíl. Zákon vymezuje dva druhy spojených osob – kapitálově spojené osoby a jinak spojené osoby.
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů,
vymezuje spojené osoby za účelem přesného vymezení základu daně v případě poskytnutí zdanitelného plnění za úplatu, nebo plnění, které je od této daně osvobozené. Konkrétně § 5a se týká skupiny spojených osob a § 36a uvádí souvislosti se základem daně ve zvláštních případech.
 
2.2 Spojené osoby ve finančním účetnictví
České účetní předpisy spojené osoby nevymezují. Avšak velmi podrobně řeší problematiku spojených osob mezinárodní účetní standard
IAS 24 – Zveřejnění spřízněných stran.
V úvodních ustanoveních tento standard uvádí, co je účelem zveřejňování vztahů mezi spřízněnými osobami:
„Vztahy mezi spřízněnými stranami jsou normálním rysem obchodu. Účetní jednotky například často provádějí části svých činností prostřednictvím dceřiných podniků, společných a přidružených podniků. Za těchto okolností má účetní jednotka schopnost ovlivňovat rozhodování o finančních a provozních politikách těchto podniků prostřednictvím ovládání, spoluovládání nebo podstatného vlivu. Vztah spřízněnosti může mít dopad na hospodářský výsledek a finanční pozici účetní jednotky. Spřízněné strany mohou uzavírat transakce, které by nespřízněné strany uzavírat nemohly. Účetní jednotka například prodává zboží svému mateřskému podniku za ceny na úrovni nákladů, za které by ho neprodala jinému odběrateli. Podobně transakce mezi spřízněnými stranami nemusí být tedy realizovány za stejné částky jako mezi nespřízněnými stranami.“
Standard dále uvádí povinnost zveřejňování vztahů mezi spřízněnými osobami, aby si uživatelé účetní závěrky mohli vytvořit představu o dopadech těchto vztahů na finanční situaci vykazující účetní jednotky, a to bez ohledu na to, zda došlo, či nedošlo mezi spřízněnými stranami k jakýmkoliv obchodním transakcím.
 
2.3 Spojené osoby v auditu
V souladu s § 18 zákona č. 93/2009 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů (dále také „ZoA“), postupuje
auditor
při provádění auditorské činnosti v souladu s mezinárodními auditorskými standardy upravenými právem Evropské unie a s auditorskými standardy vydanými Komorou auditorů ČR. Při ověřování transakcí se spojenými osobami je pro auditory zásadní mezinárodní auditorský standard
ISA 550 – Spřízněné strany.
V úvodních ustanoveních tohoto standardu se uvádí:
„Cílem auditora je seznámit se se vztahy a transakcemi se spřízněnými stranami, a to bez ohledu na skutečnost, zda příslušný rámec účetního výkaznictví vymezuje požadavky týkající se spřízněných stran, v míře dostatečné k tomu, aby byl
auditor
schopen:
(i)
rozpoznat případné faktory rizika podvodu vyplývající ze vztahů a transakcí se spřízněnými stranami, které jsou
relevantní
pro identifikaci a vyhodnocení rizik významné (materiální) nesprávnosti způsobené podvodem, a
(ii)
dojít k závěru založenému na získaných důkazních informacích, zda účetní závěrka s ohledem na případný vliv těchto vztahů a transakcí podává věrný obraz skutečnosti (u rámců věrného zobrazení) nebo není zavádějící (u rámců dodržení požadavků).“
Transakce mezi spřízněnými stranami je podle tohoto standardu běžný rys podnikání. Přesto standard uvádí, že těmto transakcím musí
auditor
věnovat zvláštní pozornost, neboť mohou významně ovlivnit účetní závěrku (např. výši daňových závazků, výši nákladů apod.). Kromě toho mohou být tyto transakce motivovány i jinak než běžnými obchodními záležitostmi, např. snahou o vyvedení zisku, nebo mohou dokonce napomáhat ke spáchání podvodu. Proto v průběhu auditu musí
auditor
provádět auditorské procedury, při nichž si bude všímat transakcí, které se jeví jako neobvyklé, jako např. neobvyklé ceny, výše úrokových sazeb, poskytnuté záruky, transakce, které nemají žádné zřejmé logické opodstatnění, velký objem transakcí nebo významné transakce s určitými odběrateli či dodavateli apod.
 
2.4 Zpráva o vztazích
Jedním z nástrojů pro kontrolu informační asymetrie mezi interními a externími uživateli účetních informací je zpráva o vztazích, kterou upravuje v § 82 až 88 ZoK. Statutární orgán ovládané osoby vypracuje do 3 měsíců od skončení účetního období písemnou zprávu o vztazích za uplynulé účetní období. Zpráva o vztazích se
přiloží k výroční zprávě a spolu s ní ji ověřuje
auditor
.
Ve zprávě se uvede:
a)
struktura vztahů mezi těmito osobami;
b)
úloha ovládané osoby v něm;
c)
způsob a prostředky ovládání;
d)
přehled jednání učiněných v posledním účetním období, která byla učiněna na popud nebo v zájmu ovládající osoby nebo jí ovládaných osob, pokud se takovéto jednání týkalo majetku, který přesahuje 10 % vlastního kapitálu ovládané osoby zjištěného podle poslední účetní závěrky;
e)
přehled vzájemných smluv mezi osobou ovládanou a osobou ovládající nebo mezi osobami ovládanými;
f)
posouzení toho, zda vznikla ovládané osobě újma, a pokud ano, posouzení jejího vyrovnání.
Statutární orgán ve zprávě o vztazích zároveň zhodnotí výhody a nevýhody plynoucí ze vztahů mezi spojenými osobami a uvede, zda převládají výhody nebo nevýhody a jaká z toho pro ovládanou osobu plynou rizika. Současně uvede, zda, jakým způsobem a v jakém období byla nebo bude vyrovnána případná újma, pokud ovládané osobě vznikla nebo vznikne. Zpráva o vztazích se tedy snaží být částečnou kompenzaci nedostatečné české legislativní úpravy transferových cen.
 
3. Transferové ceny
K transferovým cenám existuje dnes již bohatá literatura2) a její podrobný rozbor není předmětem tohoto článku, takže shrňme jen to nejdůležitější. Základem transferových, neboli převodních cen je tzv. princip tržního odstupu, podle kterého by transakce mezi spojenými osobami měly být uskutečňovány za srovnatelných cenových podmínek jako transakce uskutečňované se zcela nezávislými subjekty.
Legislativa
z oblasti transferových cen, tak jak ji známe dnes, je výsledkem jak historických, tak ekonomických událostí.
 
3.1 Mezinárodní regulace transferových cen
Významným dokumentem v oblasti transferových cen je tzv. Vzorová smlouva OECD o zamezení dvojího zdanění příjmů a kapitálu. Tato smlouva kromě jiného pojednává o již zmiňovaném principu tržního odstupu. Evropská unie přišla s Úmluvou o odstranění dvojího zdanění v případě úpravy zisků mezi sdruženými podniky č. 90/436/EHS (dále jen „Arbitrážní konvence EU“). Ta se stala mezinárodní smlouvou všech členů EU a pojednává o tom, jak mezinárodním sporům předcházet a jak je také řešit. Dalším důležitým dokumentem je novelizovaná Směrnice OECD pro transferové ceny nadnárodních podniků a daňové správy zveřejněná 10. 7. 2017 (dále jen „Směrnice OECD“). Nahrazuje směrnici z roku 2010, kterou doplňuje a částečně mění některé oblasti. V podstatě předchozí zprávy a dokumenty OECD reviduje a přináší uspořádaný jednotný dokument týkající se transferových cen.
Arbitrážní konvence EU přináší řešení ve formě dohody při vzniku dvojího zdanění v mezinárodním měřítku. Není to tedy klasická forma
bilaterální
smlouvy o zamezení dvojího zdanění. Rozdílem je, že v situaci, kdy reálně ke dvojímu zdanění na území dvou odlišných daňových jurisdikcí dojde a tyto státy se jednoznačně neshodnou ve které zemi se daň odvede, vstoupí do hry Arbitrážní konvence EU.
Mezinárodní smlouvy jsou obecně nadřazené právní normy. V České republice to ustanovuje zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně čl. 10. Kromě nadřazenosti, mezinárodní legislativní úprava nabízí komplexní metodiku v problematice transferových cen. Jejími hlavními zdroji jsou již zmiňovaná Směrnice OECD a Arbitrážní konvence EU, ale také
bilaterální
smlouvy o zamezení dvojího zdanění v oblasti zdanění příjmů.
 
3.2 Česká legislativní úprava transferových cen
Česká republika plně uznává mezinárodní zdroje týkající se úpravy transferových cen. Základním předpisem v rámci české legislativy je § 23 odst. 7 ZDP. Zákon o daních z příjmů také obsahuje § 38nc, který pojednává o závazném posouzení, resp. o způsobu, jakým byla cena mezi spojenými osobami sjednaná. Jde ale spíše o výčet formálních náležitostí, nikoliv o řešení problémových a sporných oblastí.
Finanční správa ČR na situaci ohledně přesouvání zisků zareagovala vydáním tzv. Pokynů D, do kterých implementovala mezinárodní dokumenty. Jedná se o tyto Pokyny:
Pokyn D – 332 Sdělení Ministerstva financí k uplatňování mezinárodních standardů při zdaňování transakcí mezi sdruženými podniky – převodní ceny.
Tento pokyn je vydáván za účelem zajištění jednotného postupu při zdaňování zmíněných transferů uvnitř nadnárodních společností, a to jak ze strany daňové správy, tak ze strany daňových subjektů. Tento pokyn byl nahrazen
Pokynem GFŘ D – 34 Sdělení k uplatňování mezinárodních standardů při zdaňování transakcí mezi sdruženými podniky – převodní ceny
a byl publikován ve Finančním zpravodaji č. 5/2019. Součástí pokynu je příloha obsahující názorné příklady a doplňující informace k jeho jednotlivým částem.
Pokyn D – 333 Sdělení Ministerstva financí k závaznému posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami.
Tento pokyn implementuje do české legislativy tzv. předběžné cenové dohody, jelikož daňové subjekty si můžou dobrovolně nechat ověřit Finanční správou, jestli jsou jejich transferové ceny správné, resp. jestli odpovídají tzv. principu tržního odstupu. Pokyn definuje postup při podávání žádosti o závazné posouzení. Tento pokyn byl nahrazen
Pokynem GFŘ D – 32 Sdělení Generálního finančního ředitelství k závaznému posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednávaná mezi spojenými osobami a ke způsobu určení základu daně daňového nerezidenta z činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny.
Pokyn upřesňuje již zmíněný § 38nc ZDP týkající se závazného posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena mezi spojenými osobami (účinnost od 1. 1. 2016) a zavádí nové ustanovení v souvislosti s novelou ZDP § 38nd týkající se činností vykonávaných prostřednictvím stálé provozovny (s účinností od 1. 1. 2018).
Pokyn D – 334 Sdělení Ministerstva financí k rozsahu dokumentace způsobu tvorby cen mezi spojenými osobami.
Toto sdělení má za úkol zveřejnit standardy při dokumentování správnosti nastavení převodních cen tak, aby byly v souladu s § 23 odst. 7 ZDP a čl. 9 většiny dvoustranných smluv o zamezení dvojího zdanění, tedy v souladu s principem tržního odstupu, který je blíže specifikován v kap. 1 Směrnice OECD o převodních cenách pro nadnárodní podniky a daňové správy. V podstatě se snaží nadefinovat určitou formu standardu, který zabezpečí vyhovující objem takových informací ohledně rizikových transakcí mezi spojenými osobami, aby správce daně mohl bez pochybností vyhodnotit dodržování principu tržního odstupu. Nicméně pro české podniky se jedná o nepovinný materiál, proto záleží na každém podniku, do jaké podrobnosti, a zda vůbec bude mít tuto dokumentaci zpracovanou.
Pokyn GFŘ D – 10 ke službám s nízkou přidanou hodnotou poskytovaným mezi spojenými osobami/sdruženými podniky
je účinný od 1. ledna 2013 a vychází ze
„Směrnice o převodních cenách pro nadnárodní podniky a daňové správy“
, dále ze
„Zprávy Výboru pro fiskální záležitosti Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj“
, ale hlavně ze
„Zprávy JTPF: Pokyny k vnitroskupinovým službám s nízkou přidanou hodnotou“
(Dokument pracovní skupiny EU pro otázky zdaňování nadnárodních podniků (EU Joint Transfer Pricing
Forum
– EU JTPF). Tento pokyn GFŘ je vytvořený nejenom pro české společnosti obchodující se svými zahraničními spojenými/spřízněnými osobami, ale také pro subjekty obchodující v rámci hranic České republiky.
 
3.3 Dokumentace k transferovým cenám
Dokumentace k transferovým cenám představuje stěžejní materiál pro zdůvodnění výše transferových cen. Je důležitým podkladem jak pro rozhodování auditora, tak pro případnou finanční kontrolu. Je také důkazem toho, že je společnost s principem tržního odstupu obeznámena a je schopná argumentovat a obhajovat použitý postup.
Dokumentace nejenom popisuje jednotlivé transakce a nastavení cen na úrovni cen obvyklých. Jejím mnohem důležitějším posláním je právě uspokojivé vysvětlení vzniklého rozdílu mezi cenou obvyklou a použitou cenou. Protože toto vysvětlení nesmí postrádat tzv. ekonomickou podstatu, je tvorba dokumentace častokrát úkolem pro specializované odborníky. Podniky disponující vhodnou dokumentací k transferovým cenám mají rozhodně výhodu v případě zahájení daňové kontroly.
Důležitou součástí dokumentace k transferovým cenám je tzv.
srovnávací analýza.
V této části dokumentace se totiž nachází důležitý klíč k argumentaci sporných řízených transakcí. Většina transakcí prováděná spojenými osobami je tak specifická, že je nelze jednoduše přirovnat k běžným tržním transakcím. Mezi spojenými podniky existuje mnoho specifik, různých podmínek a okolností, které transferovou cenu odchylují od ceny tržní. To ale hned neznamená, že je transferová cena nastavená nesprávně. Naopak, pomocí srovnávací analýzy lze tyto odchylky
eliminovat
, a tak doložit dodržení principu tržního odstupu.
Dokumentace k transferovým cenám je v současné době v České republice nepovinným materiálem pro tuzemské podniky. Je zajímavé, že pro ostatní okolní státy (Slovensko, Maďarsko, Polsko nebo Německo) je dokumentace povinná již řadu let. Je zřejmé, že její implementace přináší do země větší právní jistotu a jednoznačné vymezení se vůči této problematice.
 
3.4 Finanční účetnictví a transferové ceny
Oblast transferových cen není v českém účetnictví výslovně upravena. Lze však na ni aplikovat nadřazenost
zásady věrného a poctivého zobrazení
všem účetním metodám (§ 7 odst. 1 ZoÚ). Zákon vysvětluje, co znamená věrnost a poctivost zobrazení v § 7 odst. 2 ZoÚ:
Zobrazení je věrné,
jestliže obsah položek účetní závěrky odpovídá skutečnému stavu, který je přitom zobrazen v souladu s účetními metodami, jejichž použití je účetní jednotce uloženo na základě tohoto zákona.
Zobrazení je poctivé,
když jsou při něm použity účetní metody způsobem, který vede k dosažení věrnosti. Tam, kde účetní jednotka může volit mezi více možnostmi dané účetní metody a zvolená možnost by zastírala skutečný stav, je účetní jednotka povinna zvolit jinou možnost, která skutečnému stavu odpovídá. Pokud dojde ve výjimečných případech k tomu, že použití účetních metod stanovených prováděcími právními předpisy bude neslučitelné s povinností podle § 7 odst. 1 ZoÚ, postupuje účetní jednotka odchylně tak, aby byl podán věrný a poctivý obraz.“
Účetní jednotky, které mají povinnost účtovat a vykazovat podle mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS), se v této oblasti řídí výše zmíněným mezinárodním standardem
IAS 24 – Zveřejnění spřízněných stran
.
 
3.5 Audit a transferové ceny
Z pohledu statutárního auditu jsou transferové ceny významně vnímaným tématem několik posledních let. Důvodem je hlavně jejich využívání jako nástroje pro tvorbu tzv. kreativního účetnictví. Pro auditora to tedy znamená zvýšené riziko při odhalování významné nesprávnosti v účetní závěrce. Kromě toho zde hrozí riziko podvodného jednání ve prospěch umělého snižování základu daně, nebo naopak nadhodnocování zisků ve snaze dezinformovat externí uživatele.
Cílem auditu je formou výroku ve zprávě auditora ujistit uživatele účetních informací, že účetní výkazy poskytují spolehlivý obraz o finanční situaci a hospodaření podniku. Nabízí se otázka, jaké aspekty musí
auditor
uvážit při ověřování účetní závěrky v souvislosti s problematikou transferových cen. Zda dokáže odhalit konkrétní případ, kdy účetní jednotka má nesprávně nastavené převodní ceny, a zda to způsobuje významnou nesprávnost účetní závěrky. Při ověřování účetní závěrky má
auditor
povinnost postupovat s profesionálním skepticismem. I kdyby
auditor
primárně nepodezříval vedení účetní jednotky z podvodného jednání, musí brát zřetel na to, že nesprávně nastavené transferové ceny mohou v budoucnu způsobit významný daňový doměrek.
Zákon o auditorech ukládá v § 18 auditorům povinnost postupovat při ověřování podle mezinárodních auditorských standardů, které jako své vnitřní předpisy přijala Komora auditorů ČR. Transakce se spojenými osobami upravuje mezinárodní auditorský standard
ISA 550 – Spřízněné strany
. Podle něj je primární úlohou auditora se obeznámit se vzájemnými vztahy a transakcemi spřízněných subjektů. Dále musí
auditor
umět rozeznat případná rizika, která ze vzájemných vztahů vyplývají a můžou vyústit až ke zjištění podvodné činnosti. Standard
ISA 550
podporuje tvrzení, že
auditor
by se měl důkladně zabývat transakcemi mezi spojenými osobami a porovnávat je s cenami obvyklými. Dokonce uvádí, že i v případě, kdy má
auditor
k dispozici informace o zaúčtovaných cenách transakcí se spřízněnou stranou a obdobnou transakcí, vzniklou za klasických tržních podmínek, může existovat výrazná nejistota o tom, že
auditor
dokáže komplexně posoudit situaci i s přihlédnutím na všechny ostatní aspekty transakce. V případě, že tyto transakce jsou zároveň podloženy úsudkem externího znalce, získává
auditor
ještě větší jistotu. Jelikož však správná úroveň transferových cen se těžko prokazuje, absolutní jistota správného nastavení není v praxi možná.
V této souvislosti hraje důležitou roli uvedená podpůrná dokumentace, která musí zdůvodňovat způsob nastavení transferových cen. Tato dokumentace je pro auditora východiskem při zaznamenání způsobu prověřování transferových cen do auditorského spisu, který má
auditor
povinnost vést o průběhu auditorské činnosti v souladu s § 20a ZoA a s mezinárodním auditorským standardem
ISA 230 – Dokumentace auditu
. Ve spisu by měl mít
auditor
popsáno, jakým způsobem nastavení transferových cen prověřoval.
Kromě získávání informací formou detailních testů některých položek účetní závěrky, slouží jako důkazní informace prohlášení vedení účetní jednotky k auditu v souladu s mezinárodním standardem
ISA 580 – Písemná prohlášení
. V tomto prohlášení by mělo vedení účetní jednotky poskytnout auditorovi záruku, že informace týkající se propojených osob (a také uvedené ve zprávě o vztazích) jsou úplné a správné. Jedná se však pouze o podpůrné důkazní informace, které samy o sobě neposkytují auditorovi jistotu, že informace o propojených osobách jsou stoprocentně spolehlivé.
Z uvedeného je zřejmé, že transakce mezi spřízněnými osobami představují pro auditora značné riziko. Při provádění auditu má
auditor
povinnost respektovat pravidla uvedená ve standardu
ISA 315 – Identifikace a vyhodnocení rizik významné (materiální) nesprávnosti na základě znalosti účetní jednotky a jejího prostředí.
V příloze tohoto standardu jsou uvedeny příklady, které mohou naznačovat riziko významné nesprávnosti. Jedním z těchto příkladů jsou i významné transakce se spřízněnými stranami. S tím pak bezprostředně souvisí další mezinárodní auditorský standard
ISA 330 – Reakce auditora na vyhodnocená rizika
. Podle tohoto standardu musí
auditor
navrhnout a provést takové auditorské postupy, které budou svým charakterem, načasováním a rozsahem vycházet z vyhodnoceného rizika významné nesprávnosti a budou na toto riziko reagovat. Obecně platí, že rozsah auditorských postupů se zvětšuje spolu s tím, jak se zvyšuje riziko významné (materiální) nesprávnosti.
Auditor
pracuje s významností v souladu s mezinárodním auditorským standardem
ISA 320 – Významnost (materialita) při plánování a provádění auditu
. Určení významnosti auditorem je záležitostí odborného úsudku a je ovlivněno představou auditora o potřebách finančních informací ze strany uživatelů účetní závěrky. Při provádění auditu účetní závěrky je cílem auditora získat přiměřenou jistotu o tom, že účetní závěrka jako celek neobsahuje významné nesprávnosti, ať už z důvodu podvodu, nebo chyby. Při určování významnosti se obvykle používá procento aplikované na vybranou veličinu z rozvahy (např. aktiva netto, výše vlastního kapitálu) anebo z výkazu zisku a ztráty (výsledek hospodaření před zdaněním, výnosy). Auditorské riziko pak představuje riziko pro auditora, že
auditor
vyjádří nesprávný výrok v případě, kdy účetní závěrka obsahuje významné nesprávnosti. Jejich příčinou mohou být i nesprávně nastavené transferové ceny mezi propojenými osobami.
4.
Judikatura
NSS v oblasti transferových cen
Judikatura
NSS jeví znaky určitého právního výkladu konkrétní situace v praxi. Jelikož je závazná až ve druhém a dalším stupni řízení, dalo by se říci, že její
interpretace
zvyšují právní jistotu subjektů na obou stranách zákona. Může se zdát, že tato závaznost rozsudků NSS v ČR nastoluje tzv. systém precedentů (který je historicky zakotven v anglosaských kulturách). Rozhodnutí NSS mají současně velký dopad na podnikatelskou praxi, která si jejich význam stále víc uvědomuje.
Je třeba vzít v úvahu, že v daňovém řízení platí obecně zásada, že je to daňový subjekt, který nese prvotní břemeno tvrzení i břemeno důkazní ve vztahu ke své daňové povinnosti. Z tohoto pravidla však existují výjimky, kdy prvotní břemeno tvrzení i břemeno důkazní nese naopak správce daně. Tak je tomu právě v případě aplikace § 23 odst. 7 ZDP. Kromě toho se cena obvyklá může vždy pohybovat v určitém rozpětí, v němž se daňový subjekt může přiklonit k ceně, která je pro něj nejvýhodnější, pokud je schopen své rozhodnutí řádně odůvodnit.
Následující vybrané judikáty uvádějí situace daňových doměrků u společností, které byly ověřeny auditorem s výrokem „bez výhrad“. Kromě toho byla výše doměrků porovnávána se stanovenou významností z vybraných ukazatelů účetních závěrek těchto společností.3) Ve všech případech daňový doměrek významně překračoval limit významnosti, pokud by byl auditorem stanoven v souladu s mezinárodním auditorským standardem
ISA 320
.
4.1 Rozsudek NSS, čj. 1 Afs 99/2012-52 (ze dne 13. 3. 2013)
Předmětem tohoto sporu bylo doměření daňové povinnosti dle § 23 odst. 7 ZDP v přímé souvislosti s nastavením transferových cen.
Daňový subjekt postavil svoji argumentaci na
výroku „bez výhrad“ ve zprávě auditora
k účetní závěrce společnosti.
Auditor
se pozitivně vyjádřil jak k účetní závěrce a výroční zprávě, tak ke zprávě o vztazích mezi propojenými osobami. Jelikož tento výrok indikuje, že zmiňované výkazy neobsahují žádnou významnou nesprávnost, daňový subjekt tak logicky usuzuje, že se významně neodchýlil ani vůči principu tržního odstupu.
Soud ale tuto argumentaci nepřijal na základě vyjádření v rozsudku v čl. 19:
„Zprávu nezávislého auditora o prověrce zprávy o vztazích mezi propojenými osobami (…) nelze dle soudu považovat za důkaz toho, že ceny sjednané mezi stěžovatelkou a společností (…) byly stanoveny v souladu s principem tržního odstupu (konkrétně metodou ‚náklady a přirážka‘). Zpráva pouze lakonicky konstatuje, že nebyly zjištěny žádné významné nesprávnosti údajů uvedených ve zprávě o vztazích mezi propojenými osobami (…). K metodologii prověrky
auditor
uvádí, že prověrka je zaměřena na dotazování pracovníků společnosti, analytické postupy a výběrovým způsobem provedené prověření věcné správnosti údajů. Ve zprávě není uvedeno, jakým způsobem
auditor
posuzoval, zda ceny sjednané mezi stěžovatelkou a společností (…) odpovídají tržním cenám dosahovaným mezi nezávislými osobami (pokud tak tedy vůbec činil), jak byly tyto tzv. referenční ceny stanoveny atd. Tato zpráva je tedy jako důkaz naprosto bezcenná, postrádá jakýkoliv důkazní význam a v žádném případě jí nelze považovat za expertní stanovisko ke způsobu stanovení cen mezi propojenými osobami.“
Dále soud v čl. 21 uvádí:
„K důkazní hodnotě zprávy nezávislého auditora o ověření roční účetní závěrky (…) lze vznést stejné výhrady jako ke zprávě o prověrce zprávy o vztazích. Rovněž z této zprávy nelze dovodit, na základě jakých konkrétních skutečností má
auditor
za to, že ceny sjednané mezi propojenými osobami odpovídají cenám sjednávaným mezi nezávislými subjekty. Ostatně od zprávy auditora o ověření účetní závěrky nelze ani očekávat, že by se těmito otázkami zabývala. Zpráva auditora osvědčuje, že o obchodních případech bylo řádně a věcně správně účtováno, výnosy i náklady jsou doloženy účetními doklady. To ani správce daně nezpochybnil, předmětem sporu se stala výše plnění za dodávané služby a zboží, nikoliv účtování o nich.“
Z rozhodnutí NSS je zřejmé, že ve věci dodržení principu tržního odstupu nelze jako důkaz použít pozitivní vyjádření auditorské zprávy. NSS dokonce vůbec nepředpokládá, že by se
auditor
danou problematikou měl zabývat. V podstatě podporuje teorii o tom, že auditorská profese je zaměřena pouze na formální kontrolu účetnictví jednotlivých společností. Tím ale popírá jednu z nejdůležitějších účetních zásad, tzv. zásadu přednosti obsahu před formou
(
substance
over form)
.
Z výše uvedeného dále vyplývá, že NSS by zprávu auditora vzal do úvahy v případě, že by
auditor
do své zprávy zapracoval i detailní popis veškerých postupů, jejichž výsledkem je potvrzení dodržení tržního odstupu u řízených transakcí mezi spojenými subjekty. Soud pro uznání zprávy auditora jako relevantního důkazu požaduje rozsáhlý popis sporné věci. Zákon o auditorech ale ustanovuje formalizovanou a zhuštěnou formu zprávy auditora, podrobnější informace o provedených postupech při prověřování by měly být obsaženy v auditorově spisu. Dále podle názoru NSS nelze od auditorů očekávat prověřování správného nastavení transferových cen v rámci jejich auditorské činnosti. To je však v naprostém rozporu s povinnostmi, které má
auditor
při poskytování auditorských služeb prováděných v souladu s mezinárodními auditorskými standardy.
4.2 Rozsudek NSS, čj. 7 Afs 47/2013-30 (ze dne 13. 6. 2013)
Podstatou tohoto sporu je opět doměření daňové povinnosti v souvislosti s nesprávně nastavenými transferovými cenami. Zásadnějším problémem je ale v tomto případě účel vzniku spojených osob a neodhalení pokusu krácení daní auditorem. Daňovému subjektu účastnému ve sporu byla doměřena daň na základě toho, že přijal službu za nepřiměřeně nadhodnocenou cenu. S tímto subjektem tak vytvořil tzv. spojené osoby vzniklé za účelem neoprávněné optimalizace daňové povinnosti. Doměřený subjekt ale disponoval
zprávou auditora s výrokem „bez výhrad“,
která se vztahovala k předmětnému období.
Hlavní podstata sporu je odběr služby – vysílaní spotů v TV, doměřenou účetní jednotkou za cenu 22 krát vyšší než cena, kterou v účetnictví vykazoval poskytovatel. Tedy doměřená jednotka si do svých uznatelných nákladů zahrnula tuto neadekvátní hodnotu. Rozdíl mezi oběma částkami už ale nedokázala vysvětlit.
NSS dokonce uznal, že daňový subjekt
„unesl své důkazní břemeno“
jen z toho důvodu, že
„doložil formálně bezvadné účetnictví (evidence), které korespondovalo s údaji v jeho daňovém přiznání“
. Následně ale uvedl, že subjekt:
„Uspokojivě nedoložil a neprokázal své tvrzení, že deklarované částky za reklamní spoty odpovídají ceně obvyklé mezi nezávislými subjekty (v běžném obchodním styku). Skutkové okolnosti svědčí o tom, že se subjekt účastnil vytvoření právního vztahu s jinou osobou převážně za účelem snížení svého základu daně, resp. že se jednalo o vztah jinak spojených osob ve smyslu § 23 odst. 7 písm. b) bod 5 zákona o daních z příjmů.“
Soud se dále zabýval otázkou
„zda – ve vztahu mezi nezávislými osobami – učiněný a deklarovaný výdaj zjevně nepřesahuje kritérium tržní přiměřenosti“
.
V tomto případě je jasné, že tržní přiměřenost byla několikanásobně překročena. Otázkou spíš zůstává, proč na tuto skutečnost nepoukázal již samotný
auditor
. Významné nadhodnocení nákladů je jednou z nejvíce sledovaných oblastí v rámci provádění statutárního auditu.
Auditor
dokonce vyvozuje následky z těchto účetních nesrovnalostí i do oblasti daní. Toto nadhodnocení bylo natolik vysoké, že odborníkovi s praxí by neměl v žádném případě uniknout záměr nedovolené daňové úspory mezi oběma subjekty.
4.3 Rozsudek NSS, čj. 7 Afs 93/2012-52 (ze dne 8. 7. 2014) a čj. 7 Afs 95/2012-47 (ze dne 25. 6. 2014)
Oba rozsudky se vztahují ke sporu stejného daňového subjektu, kterému byly doměřeny vysoké částky. Za kontrolované zdaňovací období 2001 se jednalo o doměrek ve výší 21 587 030 Kč a za období od 1. 1. 2004 do 31. 8. 2005 ve výši až 42 673 973 Kč. Ke zdaňovacímu období 2004/2005 daňový subjekt disponoval
zprávou auditora s výrokem „bez výhrad“
a uvádí, že
„přiložená účetní závěrka podává věrný a poctivý obraz ve všech významných ohledech“
. Zároveň tato zpráva auditora deklaruje, že audit proběhl v souladu se zákonem o auditorech, a taky s mezinárodními standardy auditu.
NSS přitom ve svém rozsudku poukazuje na ekonomicky neopodstatněné použití hrubé ziskové přirážky mezi předmětným daňovým subjektem a jeho spojenou osobou. Aplikované hodnoty hrubé ziskové přirážky byly dokonce výrazně odlišné od jejich hodnot v jiných zdaňovacích obdobích. Soud tedy usuzuje, že subjekt tak jednal na základě optimalizace ceny pro svojí ekonomicky spřízněnou osobu.
Celý spor je ale spíš zajímavý kvůli neodhalení pochybení společnosti auditorem. Renomovaná auditorská společnost totiž sporný daňový subjekt auditovala už i v předcházejících předmětných letech. V tomto případě se totiž nejedná „jenom“ o pochybení z pohledu daní, ale také z pohledu významného zkreslení účetních informací pro jejich uživatele.
4.4 Rozsudek NSS, čj. 5 Afs 194/2015-34 (ze dne 27. 9. 2016)
Tento
judikát
je významný pro uvědomění si funkce konkrétního podniku ve skupině. Správce daně doměřil částku 2 971 400 Kč v souvislosti s nesprávně nastavenými transferovými cenami, důsledkem kterých je subjekt v daňové ztrátě. Tento stav byl ale dle soudu neadekvátní právě z důvodu funkčního postavení podniku.
Doměřený subjekt zastával pouze výrobní funkci tzv. práci ve mzdě. Z toho vyplývá, že je subjekt odpovědný pouze za plnění požadované kvality a stanovených lhůt ve výrobě. Účetní jednotka tak nenese riziko způsobené vlivy na trhu, jako jsou objemy odbytu apod. Dokonce byla daňovým subjektem předložena „Dokumentace“, která deklarovala nastavení transferových cen způsobem, který měl pokrýt veškeré náklady (s připočtením ziskové přirážky). Náklady však v předmětném období, kdy vznikla daňová ztráta, pokryty nebyly. Zároveň subjekt nedoložil hodnotu ziskové přirážky, ani její řádnou kalkulaci. Zajímavé je, že po provedení soudní analýzy bylo zjištěno, že zisková přirážka v roce, kdy byla daňová ztráta vykázána, činila 0 % (v předchozím roce byla vypočtena zisková přirážka 0,688 % a v následujícím roce až 3,532 %).
NSS ale v souvislosti s danou pozicí podniku ve skupině a použité metodě nastavení transferových cen „náklady s přirážkou (Cost +)“ uvádí, že:
„Hlavní cíl spočívá v tom, aby firma, provádějící zušlechtění ve mzdě, mohla pokrýt své náklady s připočtením ziskové přirážky. Aby ceny obstály ve srovnání s cenami cizími, dbá se přitom na to, aby ceny zušlechťovacích prací byly pokud možno stabilní. Vícenáklady, které zčásti zaviní firma provádějící zušlechťování ve mzdě sama, nejsou ihned důvodem zvýšení ceny. Jen v případě, že zušlechťující firma bude schopna prokázat, že svou nákladovou situaci nemůže vhodnými opatřeními zlepšit, budou ceny na smluvním základě upraveny. Naopak se může rovněž stát, že se situace s ohledem na náklady zlepší např. díky změně struktury výrobků tak, že se zúčtovací ceny sníží.“
Tento rozsudek upozorňuje na důležitost funkční a rizikové analýzy, která je součástí srovnávací analýzy v rámci dokumentace k transferovým cenám. Někdy ani v případě, kdy je dokumentace zpracována, neplatí, že je daňový subjekt ve výhodné pozici. Především, když se neshoduje s ekonomickou realitou. Pro správce daně bylo poskytnutí dokumentace v rámci daňové kontroly dokonce momentem, kdy mohl rychle zhodnotit a odhalit nastolenou situaci. Doměřený subjekt byl ve sporných obdobích dokonce auditován stejnou auditorskou společností, která mu rovněž vydala
„výroky bez výhrad“
. To jenom dokazuje, že se
auditor
oblasti nastavení transferových cen opět nevěnoval.
4.5 Rozsudek NSS, čj. 1 Afs 101/2012-31 (ze dne 23. 1. 2013)
Správce daně doměřil daňovému subjektu celkem 1 147 608 Kč v rámci daně z příjmů právnických osob za zdaňovací období 1. 1. 2006 až 30. 9. 2008. V tomto sporu se jednalo o nesprávně nastavené transferové ceny, za které subjekt obchodoval se spojenou osobu. Rozsudek je zde ale zmíněn pro jeho postoj k otázce daňového břemene. V případě dokazování, jestli má konkrétní transferová cena (cena použitá k řízeným transakcím mezi spojenými osobami) ekonomický základ, by mělo být důkazní břemeno i břemeno tvrzení na straně správce daně. Správce daně dle toho také konal a prostřednictvím srovnávací analýzy doložil rozdíl mezi předmětnou transferovou cenou a cenou obvyklou.
Následně správce daně důkazní břemeno předal daňovému subjektu. NSS uvádí:
„V této fázi nese břemeno tvrzení i břemeno důkazní, na rozdíl od ostatních podmínek pro úpravu základu daně podle § 23 odst. 7 (…), opět daňový subjekt. (…) Je tedy nyní na daňovém subjektu, aby vzniklý a správcem daně zjištěný a odůvodněný rozdíl cen prokázal. Unese-li daňový subjekt toto břemeno, úprava základu daně správcem daně nepřipadá v úvahu.“
Daňový subjekt tak má příležitost tvrzení správce daně vyvrátit, doplnit nebo potvrdit. Účetní jednotka účastná tohoto sporu neměla k dispozici vypracovanou dokumentaci k transferovým cenám, zato její účetní výkazy byly
ověřené auditorem „bez výhrad“.
4.6 Rozsudek NSS, čj. 7 Afs 86/2013-21 (ze dne 31. 10. 2013)
Existence tohoto rozsudku je zásadní pro
uplatnění vlivu znaleckých posudků.
Správce daně z důvodu nesprávně nastavených transferových cen vyčíslil daňovému subjektu doměrek v hodnotě 9 286 848 Kč (včetně příslušenství). Daňový subjekt se ale vůči tomu odvolal na krajský soud, který zrušil rozhodnutí o zamítnutí odvolání (daňového subjektu) vydané Finančním ředitelstvím. Celý spor byl založený na tom, zda správce daně vzal do úvahy všechny důkazní prostředky, které mu daňový subjekt předložil, a jestli s těmito důkazy naložil správným způsobem. Problémem byla existence znaleckého posudku k tvorbě a nastavení používaných transferových cen mezi subjektem a jeho spojenými osobami, který daňový subjekt předložil po tom, co správce daně shledal pochybnosti o tom, že své výrobky poskytuje spřízněným osobám za ceny, které nejsou v souladu s cenami sjednanými mezi osobami nezávislými.
Správce daně přijal znalecký posudek, na jehož základě v čase měnil výši spodní hranice tržního rozpětí. Krajský soud tedy dovodil, že:
„pokud správní orgány neodmítly předložený znalecký posudek, ale v průběhu daňového řízení jej hodnotily, vytýkaly mu chyby, neshodly se se znalcem na výši ceny obvyklé a současně jej dílem akceptovaly při stanovení ceny obvyklé, postupovaly v rozporu se zákonem i judikaturou.“
Jelikož správce daně vyhodnocoval znalecký posudek ve vlastní režii, krajský soud dále potvrdil:
„I když nelze popřít, že je správce daně nadán pravomocí hodnotit důkazy předestřené v daňovém řízení a že má vysoce odborně školené pracovníky, nelze připustit, aby stavěl své závěry nad závěry znalce v daném oboru, aniž by nejprve zjistil zásadní nedostatky v předloženém znaleckém posudku, či jeho východiscích. I kdyby však správce daně tyto pochybnosti zjistil, bylo jeho povinností k nim nejprve vyslechnout znalce způsobem předpokládaným zákonem a pokud by i nadále pochybnosti přetrvaly, měl zadat zpracování posudku na určení uvedené ceny jinému znalci v odpovídajícím oboru. Krajský soud, ani správní orgány nejsou nadáni k tomu, aby autoritativně posoudily odborné závěry znalce, resp. jeho případné chyby.“
NSS dal za pravdu krajskému soudu, a tedy kasační stížnost Odvolacího finančního ředitelství zamítl. Dokonce v rámci sporu rozebral skutečnost, kdy správce daně oznamoval daňovému subjektu hodnoty tržního rozpětí, od kterých se odvíjela výše doměrku. Správce daně dle svých slov reagoval na dodané doklady, důkazy a znalecký posudek. NSS ale dodává, že:
„správce daně musí také daňovému subjektu umožnit, aby mu mohl zároveň vytknout, z jakých konkrétních skutkových a právních důvodů má správcem daně stanovenou cenu obvyklou za nesprávnou (např. pro chybný výběr kritérií, či ukazatelů, nesprávné období apod.). Současně je nezbytné, aby byl daňový subjekt řádně a vždy poučen pro případ, pokud uvedený rozdíl v cenách uspokojivě nedoloží. Je proto nepřípustné, aby správce daně daňovému subjektu pouze sdělil, jaká je – dle jeho názoru – výše obvyklé ceny (…).“
Nakonec se správce daně u otázky posuzování znaleckých posudků řídil dle již vydaného rozsudku z judikátu čj. 7 Afs 50/2010-60:
„Má-li k téže otázce správce daně k dispozici dva rovnocenné ale co do závěru odlišné znalecké posudky, nepřísluší mu, aby sám bez dalšího uvážil, který z nich použije pro rozhodná skutková zjištění a který nikoliv. Naopak je povinen odstranit jejich vzájemné rozpory a nesrovnalosti, a to především prostřednictvím výslechu znalce, popřípadě znalců obou. Nevedly-li by tyto výpovědi k ozřejmění vzešlých nejasností, bylo by namístě přistoupit k dalšímu znaleckému zkoumání nebo reviznímu znaleckému posouzení.“
Tento
judikát
zaměřený na postoj NSS k hodnocení důkazů ze strany správce daně – v tomto konkrétním případě šlo dokonce o hodnocení samotného znaleckého posudku – je důležitý jak pro účetní jednotky, tak pro auditory, kteří tímto získali určitou formu právní jistoty při sestavování a posuzování důkazní dokumentace. Zároveň tento rozsudek významně podlomil sílu ustanovení § 8 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, kdy
„správce daně při dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy“.
V neposlední řadě je nutné zmínit, že i když správce daně doměrek nakonec nedoměřil, výkazy projednávané společnosti byly v předmětném období
auditované s výrokem „bez výhrad“.
Auditor
v tomto případě z pohledu transferových cen nijak nepochybil, jelikož jeho vyjádření o „věrném a poctivém“ zobrazení byl podpořen i existencí zmiňovaného znaleckého posudku.
 
5. Závěr
Podle uvedené judikatury by se zdálo, že pohled daní je v oblasti transferových cen stěžejní, na rozdíl od finančního účetnictví a statutárního auditu. Opak je však pravdou, pokud si uvědomíme provázanost finančního účetnictví a daní. Výběr daní v České republice bezprostředně navazuje na finanční účetnictví, z účetního výsledku hospodaření se vychází při stanovení základu daně. Nesprávné nastavení transferových cen má vliv nejen na oblast nákladů a výsledek hospodaření, ale i na další ukazatele z účetní závěrky, jejíž správnost auditoři potvrzují. A jelikož transferové ceny jsou realizované převážně ve společnostech s povinným auditem, je důležitost zapojení auditora do této problematiky zřejmá a
auditor
tuto problematiku nemůže přehlížet.
Zdroj: Odborný portál DAUC.cz, 2019.
1) Tento příspěvek byl zpracován jako jeden z výstupů Interní grantové agentury číslo F1/25/2019 na Fakultě financí a účetnictví VŠE v Praze s názvem
„Tržní selhání a jejich vliv na kvalitu auditu v České republice“.
2) Za všechny jmenujme např. SOLILOVÁ Veronika, NERUDOVÁ Danuše. Transferové ceny – Unikátní komplexní zpracování problematiky / Praktické pojetí formou případových studií. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2019, 316 s., nebo JELÍNEK Michal, PFEILEROVÁ Jaroslava. Transferové ceny (stálá provozovna, spojené osoby, sdružené podniky). Praha: Verlag Dashöfer, 2018, 114 s.
3) Výzkum byl proveden v diplomové práci Simony Samseliové, zpracované na FFÚ VŠE Praha a obhájené v lednu 2019.