Inventarizace

Jsme plátci DPH a přijali jsme fakturu za zboží od plátce z EU (v srpnu), ale zboží nám přišlo částečně v září a na druhou část čekáme až nám jí propustí celníci, takže to bude pravděpodobně až během října. V jakém období a jak bych měla fakturu zaúčtovat? 
Vydáno: 15. 10. 2024
  • Článek
V září 2024 způsobily povodně v Čechách a na severní Moravě značné škody na majetku. Tento článek přináší přehled klíčových daňových řešení a poznatků pro škody na hmotném majetku a zásobách u podnikatelů: Škody způsobené živelními pohromami mohou být daňově uznatelné, pokud jsou doloženy posudkem pojišťovny nebo soudního znalce, i když podnikatel není pojištěn. Při škodách způsobených živelními pohromami lze zahrnout do daňových výdajů plnou výši zůstatkové ceny zničeného hmotného majetku a zásob, jestliže podnikatel vede účetnictví. Škoda způsobená neznámým pachatelem potvrzená policií nevyžaduje posudek znalce a může být daňově uznána bez ohledu na rok obdržení potvrzení policie. Ať už vedete účetnictví, daňovou evidenci nebo uplatňujete paušální výdaje, praktické příklady vám pomohou porozumět složitým daňovým otázkám a přinést jasná řešení pro každého podnikatele, který se potýká s následky přírodních katastrof.
Vydáno: 09. 10. 2024
  • Článek
Návrh nového zákona o účetnictví (dále jen „NZÚ“) se vrací zpět k terminologii, kterou zavedl JUDr. Jan Huleš do současného zákona č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, novelou č. 437/2003 Sb. Jak jsme tehdy byli zděšeni tím, že „Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví jako soustavu účetních záznamů – na základě účetního záznamu (dokladu) se provede účetní záznam (účetní zápis) do účetního záznamu (účetních knih)“, tak se nyní raduji z návratu v návrhu nového zákona k této terminologii (byla snaha používat archaický „dokument“). Účetnictví dávno už prostoupené digitalizací opravdu představuje soustavu účetních záznamů. A i kdyby někdo přece jen použil vlastnoruční záznam, daleko lépe se chápe, že seskupením účetních záznamů v rámci účetního systému vzniká například účetní závěrka.
Vydáno: 12. 09. 2024
  • Článek
Vnitřní předpis je písemně vyjádřené pravidlo, které řadíme mezi vnitřní organizační normy. Tyto normy předepisují chování určitého okruhu osob, které mají společné cíle a motivaci, a to v rámci konkrétní organizace. Obecně je úkolem těchto předpisů rozpracovat jednotlivé činnosti a vztahy uvnitř organizace, nastavit jednotný postup při řešení určitých situací a tím zajistit, aby organizační procesy fungovaly pružně a efektivně a v neposlední řadě v souladu s platnou legislativou.
Vydáno: 21. 08. 2024
Jak zaúčtovat, odepisovat, popř, rozlišit nákup know-how? Jedná se o akciovou společnost - pivovar, společnost založena v roce 2018, fakturovaná částka v roce 2024 je 650 000 Kč.
Vydáno: 15. 04. 2024
Navrhovaný zákon zachovává povinnost inventarizace pro účetní jednotky. Vnímá ji jako klíčovou součást vnitřního kontrolního systému pro zajištění řádného vedení účetnictví. Inventarizace slouží ke kontrole věcné správnosti účetnictví, a je tak důležitým nástrojem pro splnění požadavku na poctivé a věrné zobrazení a pro zajištění spolehlivosti účetních informací.
Vydáno: 29. 03. 2024
Stomatologická ordinace (s. r. o., neplátce) koupila nebytové prostory, kde budou během 3 let vybudovány nové ordinace. Do doby, než bude na katastru provedena změna užívání nebytových prostor na ordinaci, budeme účtovat všechny náklady, týkající se budoucích ordinací, na účet 042? Celé 3 roky se tedy budou na účtě 042 kumulovat všechny náklady – stavební práce a materiál, lékařské přístroje a zařízení ordinací, úroky z úvěru na nebytové prostory, poplatky za správu úvěru, energie a služby k předmětné nemovitosti?
Vydáno: 16. 02. 2024
  • Článek
Inventarizace majetku, závazků, jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných na podrozvahových účtech je jedním ze základních procesů úzce spojených s účetní závěrkou všech účetních jednotek. Správné provedení inventarizace má přímý vliv na vykazované skutečnosti v rámci účetnictví a na podání věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví a finanční situace účetní jednotky. Kvalitně provedená inventarizace, spolu s výstupy z ní, slouží i jako zásadní podklad při prokazování skutečností v případě revizní činnosti, auditu či při daňové kontrole. K zajištění řádného průběhu inventarizace u vybraných účetních jednotek slouží jednak dodržování ustanovení prováděcí vyhlášky 1) o inventarizaci majetku a závazků ve vybraných účetních jednotkách (dále jen „VÚJ“) a jednak kvalitně zpracované vnitřní akty řízení, které řeší základní pravidla a podmínky celého procesu inventarizace a personální zajištění jejího provádění.
Vydáno: 07. 02. 2024
Ve skladě byl při inventuře zjištěn přebytek, ocením aktuální (reprodukční cenou). Dále byly zjištěny neúmyslné záměny, cenu výdejkové převodky známe, ale jak stanovit cenu příjemkové převodky. Jedná se o výměnu v kartách zboží podle barev, pokud bychom použili reprodukční cenu, pak bude rozdíl cen a vznikne přebytek. Nebo máme použít cenu z výdejky na cenu z příjemky? Kde najít oporu v předpisech. Děkuji.
Vydáno: 20. 12. 2023
  • Článek
Smyslem inventarizace je ověření skutečného stavu – existence majetku a závazků, jeho porovnání s účetními záznamy. Provedení inventarizace je podmínkou průkaznosti účetnictví. Zjištění a zaúčtování případných inventarizačních rozdílů je nezbytnou součástí řádné účetní závěrky.
Vydáno: 03. 10. 2023
Z důvodu výměny zaměstnance na naší pobočce proběhne koncem července fyzická inventura na skladě zboží. Je nutné, aby proběhla ještě jedna fyzická inventura v době od 9 do 12 měsíce jako podklad pro inventaru k 31. 12. 2023, anebo mohu využít výsledky inventury z 07/2023? V případě, že nebude možné využít výsledky inventury 07/23 jako podklad k 31. 12. 2023 , jak tyto výsledky zaúčtovat, když zaměstnanci nic nepředepíšeme k náhradě? 
Vydáno: 20. 07. 2023
Může mít majetek evidovaný na účtu 028 hodnotu např. 100 000 Kč, když karta majetku obsahuje seznam movitého majetku v hodnotách do 40 000 Kč, ale celá karta má jedno inventární číslo? 
Vydáno: 29. 05. 2023
Společnost s r. o. zahájila na základě příkazu jednatele ze dne 20. 12. 2022 inventarizaci k 31. 12. 2022. Fyzická inventura byla provedena 2. 1. 2023, dokladová do konce ledna 2023. Vzhledem k rozesílce dopisů k odsouhlasení pohledávek a závazků až po zaúčtování všech položek roku 2022 až koncem ledna 2023 některé odpovědi došly až s březnovým datem odeslání. Musí být konečná inventurizační zpráva vyhotovena nejpozději do 28. 2. 2023, nebo stačí provedení inventur do této doby a zprávu je možné vyhotovit i později?
Vydáno: 06. 04. 2023
Musí účetní jednotka účtující podle vyhlášky č. 500/2002 Sb. bezpodmínečně provést dokladovou inventuru všech používaných účtů ve svém účtovém rozvrhu v účtových třídách 0 až 4? Nebo je povinný rozsah ještě širší?
Vydáno: 03. 04. 2023
S. r. o. v roce 2022 nakoupila investiční zlato a stříbro a zaúčtovala na účet 069. Jak postupovoat při inventarizaci majetku k 31. 12 2022 - je třeba toto ke každém konci roku přeceňovat dle aktuální ceny zlata a stříbra, nebo bude hodnota po celou dobu stejná?
Vydáno: 27. 01. 2023
Firma s.r.o. účtuje zásoby materiálu způsobem B. K 31.12.2021 se provedla inventura, kde se zjistil skutečný konečný stav materiálu na skladě (např. ve výši 200). K tomuto datu bylo zaúčtováno 112-501 ve výši 200. Tento stav se k 1.1.2022 převedl jako počásteční stav účtu 112. V této výši (200) se materiál k 1.1.2022 zaúčtoval do spotřeby 501-112. V průběhu roku jsme již účet 112 nepoužívali. Nakupovaný materiál se účtoval přímo do spotřeby 501-321 nebo 501-211. Lze tímto způsobem postupovat? Při roční uzávěrce opět zaúčtujeme konečný stav zásob materiálu podle skladové evidence na účet 112-501.
Vydáno: 24. 11. 2022
Letos, jako každý rok, budeme na našich skladech provádět fyzickou inventuru zboží. Přepočítáváme celý sklad. Máme celkem na jednotlivých skladech 15 000 položek zboží. Tento způsob inventury nám trvá na jednotlivch skladech i několik dní. Na hlavním skladu budeme vždy přepočítávat celý sklad, ale na našich pobočkách je to problém (chybí zaměstnanci). Bylo by možné udělat inventuru na pobočkách pouze u některých položek? Náš software umí náhodně vybrat např. 20 % položek z celého skladu. A každý třetí rok by byla udělána inventura celého skladu. Je tento způsob obhajitelný? Jsme s. r. o., vedeme podvojné účetnictví, bez auditu.
Vydáno: 14. 09. 2022
Jsme střední škola příspěvková organizace zřízená jihomoravským krajem. Svoje investice, stavby, pozemky předměty nad 40 000 Kč vedeme na papírových inventárních kartách. Každý rok na těchto kartách provádím inventarizaci a píši sem např. 31. 12. 2021 a svůj podpis. Je toto stále nutné provádět? Nestačilo by jen datum a podpis na inventurním soupisu všech těchto předmětů, který je založen v inventurách školy? 
Vydáno: 09. 05. 2022
  • Článek
Řeším situaci na konci účetního období, kdy doklady, které jsou doručeny v lednu, mají DUZP do 31. 12. Musím přeúčtovat na účet 349-Vyrovnávací účet nebo nechám na účtu 343?
Vydáno: 21. 03. 2022
Společnost s.r.o. má hospodářský rok od 1. 12. 2020 do 30. 11. 2021. Inventuru zásob provedla až 30. 1. 2022. Bylo zjištěno manko i přebytek. Jak v tomto případě postupovat při účtování? Do kterého období se zaúčtuje vzniklé manko a přebytek a jakým způsobem? Dne 30. 1. 2022 se udělala příjemka (přebytek) MD 112/D 648 a výdejka (manko) MD 549/D 112. Je to správný postup? A jak postupovat co se týká odvodu DPH ze vzniklého manka? Do kterého období DPH to spadá? Většinu materiálu jsme pořídili od plátců z EU, kteří mají VAT, tudíž se jednalo o reverse charge. Je nutné odvádět DPH i v tomto případě?
Vydáno: 18. 02. 2022