Účetní doklady

  • Článek
Vnitřní předpis je písemně vyjádřené pravidlo, které řadíme mezi vnitřní organizační normy. Tyto normy předepisují chování určitého okruhu osob, které mají společné cíle a motivaci, a to v rámci konkrétní organizace. Obecně je úkolem těchto předpisů rozpracovat jednotlivé činnosti a vztahy uvnitř organizace, nastavit jednotný postup při řešení určitých situací a tím zajistit, aby organizační procesy fungovaly pružně a efektivně a v neposlední řadě v souladu s platnou legislativou.
Vydáno: 21. 08. 2024
Pokud klient (FO, PO) přechází k jiné účetní firmě má původní účetní povinnost předat veškeré doklady nové účetní firmě. Je dostačující odevzdat účetní sestavy v tištěné (listinné) podobě, nebo je ze zákona vyžadována také elektronická forma? Musí účetní také svým současným klientům každoročně předávat účetní sestavy elektronicky?
Vydáno: 19. 08. 2024
Odbornou literaturu nakupujeme od jednoho knihkupeckého řetězce, který prodává odborné knížky (daně, účetnictví, právo) levněji než samotný nakladatel. Vzhledem k tomu, že odborné knihy jsou i tak drahé, tak k objednávce obdržíme až 3 knihy zdarma. Ty tituly zdarma nejsou odborné a jsou to knihy které dá se říct nikdo nekupuje, a proto je dávají zdarma jako dárek. Na faktuře pak tyto knihy zdarma figurují jako objednané za standardní cenu a pak je tam další položka dárek k objednávce MINUSEM, kde je odečtena cena knih přidaných jako dárek. Tyto knihy v práci pak necháváme zdarma k rozebrání a v případě totálního nezájmu je vyhodíme. Máme si k fakturám schovávat i nějaké emaily, kde je vidět, že knihy jsou k objednávce zdarma? Abychom pak prokázali, že jsme si tyto knihy neobjednali a že si někdo nekupuje na náklady společnosti zábavnou literaturu. 
Vydáno: 06. 08. 2024
Právnická osoba je majitelem ochranné známky registrované Úřadem průmyslového vlastnictví. Nyní se tato za odměnu převádí na nového majitele . Smluvní strany se dohodly, že návrh na změnu vlastníka podá nabyvatel a dále ,že náklady s tímto spojené mu uhradí převodce. Může si převodce tyto náklady uplatnit jako daňové výdaje s tím, že má rovněž nárok na odpočet DPH ( za honorář patentové kanceláře ) ?
Vydáno: 03. 07. 2024
  • Článek
Žalovaný i městský soud se s tvrzeními stěžovatele vypořádali v duchu výše uvedeného. Správně dovodili, že pro danou věc bylo irelevantní, zda nebo jakou měrou stěžovatel zavinil, že neměl k dispozici účetní doklady. Relevantní byla objektivní skutečnost, že evidence chybí, což znemožnilo stanovit daň dokazováním (viz výše rekapitulovaná judikatura ohledně podmínek vyměření daně pomůckami). Nejvyšší správní soud souhlasí i se závěrem městského soudu, že absence účetnictví daňového subjektu, které se vztahuje k předmětnému zdaňovacímu období, představuje zcela principiální míru neunesení důkazního břemene, neboť daňový subjekt je tak zcela zbaven možnosti nejen dokazovat, ale i jen tvrdit, jaká zdanitelná plnění přijal, resp. poskytl. I tento závěr je zcela souladný s usnesením rozšířeného senátu ve věci sp. zn. 4 Afs 87/2015 a na něj navazující judikaturou. Ani na základě žádné další stížní argumentace nelze dovodit nemožnost aplikace pomůcek na danou věc. Správní orgány i městský soud důkladně zkoumali konkrétní okolnosti dané věci. Nepřehlédli ani stěžovatelem tvrzené skutečnosti. Jejich závěry mají plnou oporu ve spisu. Z něho jednoznačně vyplývá, že stěžovatel nedisponoval evidencí pro veškerá přijatá zdanitelná plnění. S ohledem na zjevnou neúplnost předmětné evidence tak nebylo možné ověřit skutečný stav účetnictví, tj. nebylo možné prověřit přesnou výši přijatých zdanitelných plnění. Jak uvedl správce daně ve zprávě o daňové kontrole ze dne 10. 7. 2018, č. j. 1353391/18/2712-60651-609230, stěžovatel prokazatelně provozoval v kontrolovaných zdaňovacích obdobích silniční motorovou dopravu nákladní. Při provozování této ekonomické činnosti musel stěžovatel bezesporu přijmout plnění (mj. pohonné hmoty). Z předložených listin nemohl správce daně ověřit, že stěžovatel v jím podaných daňových tvrzeních za kontrolované zdaňovací období vykázal přijatá zdanitelná plnění ve správné výši (neobsahovaly žádný údaj o přijetí plnění ve formě pohonných hmot). Správce daně nemohl stanovit daň dokazováním, jelikož stěžovatel nepředložil dostatek důkazních prostředků pro určení množství spotřebovaných pohonných hmot, resp. množství přijatého zdanitelného plnění, které bylo stěžovatelem použito pro jím uskutečněná zdanitelná plnění.
Vydáno: 30. 06. 2024
V posledních letech se moderní technologie společně s pojmem “umělá inteligence” dostaly i do velmi konzervativního oboru, jakým účetnictví bezesporu je. Některým efektivně slouží, jiní se jich stále bojí... faktem ale je, že se neodmyslitelně stávají součástí našich životů, a kdo bude chtít zůstat konkurenceschopný, bude muset začít inovovat své procesy. Abychom to ale uvedli na pravou míru a trochu vás uklidnili, nikdo se vás nesnaží nahradit, ale vaši práci zefektivnit. V rámci implementací různých aplikací a nástrojů se nezbavujete rozhodovacích kompetencí, které jsou pro vedení účetnictví zásadní, ale zefektivňujete si přípravu podkladů k těmto aktivitám.
Vydáno: 25. 06. 2024
V předchozím článku jsme se zaměřili na význam digitalizace účetnictví a výhody moderních technologií, jako je umělá inteligence, které přinášejí vyšší efektivitu a přesnost při přebírání účetních dokladů. Představili jsme aplikaci Alice od firmy Redque, která díky vlastní AI technologii umožňuje rychlé a flexibilní zpracování různých typů dokumentů, a také jsme probrali různé způsoby, jakými lze doklady předávat online, což šetří čas a usnadňuje práci účetním. Plynule na to navážeme a dnes si povíme o tom, co následuje, když vám klient (nebo kolega) předá doklady online formou.
Vydáno: 25. 06. 2024
Není tajemstvím, že umělá inteligence (AI) začíná hrát důležitou roli v mnoha odvětvích včetně účetnictví. Přestože někteří mohou mít obavy z možné náhrady lidské práce, realita je jiná. V našem nedávném podcastu, který připravil Ing. Jaroslav Ždímal z Redque s.r.o., jsme se podrobněji zaměřili na to, jak AI mění účetní praxi – a to ke spokojenosti účetních.
Vydáno: 21. 06. 2024
  • Článek
Digitalizace účetnictví je nevyhnutelná. Budoucnost účetnictví není v papírové formě a již dnes plno firem využívá zcela digitální řešení. Každá změna s sebou nese obavy. Ta digitální se dotýká většinou každého zaměstnance, který musí upravit své rutinní činnosti. Na začátku digitalizace jsou tak důležité nejen výběrové řízení na dodavatele, zabezpečení dat a vhodné programy, ale také komunikace a zapojení celého týmu do samotné implementace. Naslouchat a zodpovídat všechny dotazy je nutné pro hladký průběh i otevřenost týmu ke změně, novým nástrojům a jejich přijetí za vlastní. Díky urychlení procesů dostává vedení společnosti přístup k datům, které jim pomáhají rychleji reagovat na vývoj a trendy jejich podnikání. Mohou tak činit rozhodnutí ve velmi krátkém čase a s relevantními daty. Mění se také účetní profese, která již neodpovídá představě široké veřejnosti. Získává tak opět prestiž, kterou si bezesporu zaslouží.
Vydáno: 20. 06. 2024
V posledních letech umělá inteligence (AI) zásadně mění mnoho odvětví, včetně účetnictví. Jaké jsou hlavní možnosti a omezení AI právě v tomto světě plném čísel a tabulek? Ing. Lukáš Neumann, Ph.D., z Redque s.r.o., nám přiblíží, jak jejich vlastní nástroj umělé inteligence Redque a aplikace Alice, kombinující OCR technologii a strojové učení, pomáhá efektivně zpracovávat data z faktur a rozvolňovat tak ruce účetním.
Vydáno: 17. 05. 2024
Pokud oprávněný zaměstnanec použije k nákupu firemní platební kartu a ztratí doklad - jak přistupovat k výdaji? Mám na mysli nákupy související s dosažením zisku - různé (PHM na pracovní cestě, spotřební materiál): a) nejpřísněji - dát k úhradě zaměstnanci, b) firma nechá „na sobě“, ale o výdaji účtuje nedaňově, c) na základě čestného prohlášení firma zaúčtuje „normálně“ do daňových výdajů, jakoby doklad měla?
Vydáno: 30. 04. 2024
Vlastníme ekonomický systém přes který vystavujeme objednávky pro různé dodavatele. Na objednávce je napsáno objednkávku schválil a jméno schvalovatele. Není však opatřena elektronickým podpisem, proto ji necháváme zvlášť ještě podepsat (fyzicky nebo elektronicky). Je tento podpis na objednávce povinný nebo můžeme objenávku odeslat bez jakéhokoliv podpisu?
Vydáno: 02. 04. 2024
Nezisková organizace přijala finanční dar, který používá v sociální oblasti, když využívá k nákupu věcí pro sociálně potřebné, pak má doklad. Někdy předává také hotovost sociálně potřebným. K tomuto výdaji z darů nemá žádný doložený doklad. Jak doložit tento výdaj? Podpis výdajového dokladu většinou není možný kvůli nečekaným situacím. 
Vydáno: 21. 03. 2024
Jak má optik správně vystavit fakturu, pokud zaměstnavatel poskytuje příspěvek na brýle, který ale nepokryje celou cenu brýlí? Část uhradí zaměstnavatel a část zaměstnanec v hotovosti.
Vydáno: 09. 01. 2024
Jsem externí účetní a klient (s.r.o.), konkrétně jednatel, mi v poslední době nosí účtenky z jedné restaurace, na kterých je vytištěn pouze název té restaurace, datum a jednotlivá jídla s cenami. Tedy chybí mi tam název dodavatele, IČ, adresa,... Jedná se o pohoštění klientů na obchodních schůzkách. Mám pochybnosti, zda takovouto (z mého pohledu neúplnou) účtenku mohu zaúčtovat, i když to účtuji jako reprezentaci (daňově neuznatelný náklad). Klienta jsem na to upozornila, ale oni mu jinou účtenku prý nedají. Můj dotaz je, zda mohu tyto účtenky přijmout do účetnictví firmy. 
Vydáno: 30. 12. 2023
  • Článek
Správně, úplně a průkazně vedené účetnictví je nezastupitelnou složkou vnitřního kontrolního systému a základním nástrojem, který poskytuje podnikatelům a dalším uživatelům mnoho informací o celkovém hospodaření účetní jednotky. Bez těchto informací se při svém ekonomickém rozhodování v rámci řízení firmy neobejdou. V neposlední řadě je výsledek hospodaření zajištěný v účetnictví základem pro výpočet daně z příjmů.
Vydáno: 22. 08. 2023
Správce daně při daňové kontrole požaduje doložení účetních dat (účetní deníky) v elektronické podobě s odkazem na § 81 odst. 2 daňového řádu. Daňový subjekt má tyto věci vytištěné papírově z minulých let od bývalé účetní a takto je předložil správci daně. Je daňový subjekt povinen doložit účetní deníky v elektronické podobě? Pokud by tímto vznikly daňovému subjektu další náklady, má možnost si je nechat uhradit od správce daně?
Vydáno: 08. 08. 2023
Mohu zaúčtovat do nákladů, jako účetní doklad, Potvrzení o vydání parkovacího oprávnění a dokladu o zaplacení ceny z užívání komunikací vymezených nařízením pro státní silničního motorového vozidla, které bylo vydáno MČ Praha? Tento doklad vedle názvu „potvrzení“ obsahuje že se jedná o parkovací oprávnění, vč. čísla oprávnění, platnost od do, částku a přijetí úhrady, iniciály držitele. MČ Praha není plátcem DPH. Mohu na toto potvrzení pohlížet jako na zjednodušený účetní doklad, nebo musím žádat o vystavení faktury za parkovací oprávnění?
Vydáno: 07. 07. 2023
  • Článek
Okamžikem uskutečnění účetního případu se rozumí den, kdy došlo ke skutečnosti, která je předmětem účetnictví (účetnímu případu). Z účetního i daňového hlediska se jedná o významný okamžik, zejména se zvláštním zřetelem vztahujícím se k přelomu účetních období. V § 11 odst. 1 písm. e) zákona č. 563/1991 Sb. , o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) se uvádí, že okamžik uskutečnění účetního případu je povinnou náležitostí účetního dokladu; tento okamžik může (ale nemusí) být totožný s okamžikem vyhotovení dokladu. Je však třeba mít na paměti, že okamžik uskutečnění účetního případu není dnem (datem), kdy se o účetním případu účtuje.
Vydáno: 10. 05. 2023
Na každý přijatý doklad ručně píšeme číslo dokladu a u přijatých a vydaných faktur, pokud jsou ze zadní strany listu faktury prázdné, tak na zadní stranu faktury tiskneme z účetního programu tabulku - zaúčtování dokladu (tzv. košilku z účetního dokladu), kde jsou uvedena data vystavení, zdanitelného plnění a účtování faktury. Známá mě na základě kontroly od finančního úřadu upozornila, že na fakturu vůbec nic psát nesmím, že cokoli napsaného na dokladu jim bylo při kontrole vytčeno. Tak bych se chtěla zeptat, zda je správný postup, když: 1) tiskneme na zadní stranu faktury zmíněnou tabulku s daty a zaúčtováním, 2) si ručně dopíšeme na doklad jeho číslo a například u plateb kartou si označím, který zaměstnanec platbu provedl.
Vydáno: 28. 04. 2023