Důvodová zpráva k zákonu č. 162/2024
Sb., změna zákona o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony
I. OBECNÁ ČÁST
Hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad
Hodnocení dopadů regulace (RIA) nebylo k tomuto návrhu zákona zpracováno na základě
výjimky stanovené v Plánu legislativních prací vlády na rok 2022.
1. Zhodnocení platného právního stavu
Problematika přeměn obchodních korporací je v České republice upravena v zákoně č.
125/2008 Sb., o přeměnách obchodních
společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o přeměnách"). Přeměnami
obchodních korporací se rozumí fúze, rozdělení, převod jmění na společníka, změna právní formy a
přeshraniční přemístění sídla. Přeměny se dělí na vnitrostátní přeměny, ve kterých jsou zúčastněnými
nebo nástupnickými osobami pouze české subjekty, a přeshraniční přeměny, v nichž je přítomen
evropský prvek. Zvláštní zákony týkající se specifických oblastí podnikání (např. bankovnictví,
pojišťovnictví, kapitálového trhu apod.) mohou stanovit dodatečná nebo odchylná pravidla pro
uskutečnění přeměn obchodních korporací podnikajících v daných oborech.
Zákon č. 304/2013 Sb., o veřejných
rejstřících právnických a fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "rejstříkový zákon"), upravuje otázky zápisu údajů o přeměnách do veřejného
rejstříku.
Zákon o přeměnách je výrazně ovlivněn právem Evropské unie. Z velké části je promítnutím
směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2017/1132 ze dne 14. června 2017 o některých
aspektech práva obchodních společností (dále jen "směrnice"), respektive její hlavy II, věnované
fúzím a rozdělení kapitálových společností. Tato hlava upravuje především vnitrostátní fúze a
rozdělení kapitálových společností. Pokud jde o přeshraniční přeměny, směrnice doposud, tj. před
níže uvedenou novelizací, upravovala pouze částečně problematiku přeshraničních fúzí. Zákon o
přeměnách ovšem z iniciativy tuzemského zákonodárce obsahuje pravidla nejen pro ně, ale i pro
přeshraniční rozdělení, přeshraniční přemístění sídla a přeshraniční převod jmění. V tomto ohledu je
česká právní úprava v EU spíše výjimečná, protože většina členských států takto aktivní
nebyla.
Vnitrostátní postupy pro jiné formy přeshraničních přeměn, než je fúze, existovaly jen v
omezeném počtu členských států a vnitrostátní úpravy často nebyly ve vzájemném souladu. Přitom
povolí-li konkrétní druh přeshraniční přeměny jen některé státy, reálný dopad takové možnosti je
omezený. Aby totiž přeshraniční přeměna mohla být realizována, je nezbytné, aby takovou operaci
připouštěly právní řády obou (všech) zúčastněných členských států.
Ačkoli přeshraniční přeměny jako součást svobody usazování v rámci vnitřního trhu EU
podporoval ve své judikatuře Soudní dvůr EU, sám nemohl vytvořit ucelený právní rámec (po
hmotněprávní i procesní stránce) pro provádění takových přeměn.
Zákon o přeměnách v současné době vyhovuje potřebám praxe a je v souladu s právem Evropské
unie. Platná právní úprava nemá dopady ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti mužů
a žen.
V roce 2019 nicméně došlo k významné novelizaci směrnice, a to na základě směrnice
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2121 ze dne
27. listopadu 2019, kterou se mění směrnice 2017/1132, pokud jde o přeshraniční přemístění sídla,
fúze a rozdělení (dále také jen "změnová směrnice"). Změnová směrnice uceleně harmonizuje nejen
pravidla pro přeshraniční fúze, ale nově zavádí i dosud chybějící unijní úpravu přeshraničního
rozdělení a přeshraničního přemístění sídla. Transpoziční lhůta uplynula 31. ledna 2023. Zákon o
přeměnách proto nyní musí být přizpůsoben pozměněné unijní úpravě.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Primárním cílem navrženého zákona je zapracovat směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2121 ze dne 27. listopadu 2019, kterou se
mění směrnice (EU) 2017/1132, pokud jde o
přeshraniční přemístění sídla, fúze a rozdělení, do českého právního řádu. Členské státy jsou
povinny uvést v účinnost předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto změnovou směrnicí do 31.
ledna 2023.
Transponovaná změnová směrnice by měla usnadnit přeshraniční přeměny kapitálových
společností usazených v členských státech EU a stanovit pro ně jasný právní rámec. Mezi hlavní
opatření, která změnová směrnice přináší, patří tato:
-
Dochází ke zpřesnění pravidel pro přeshraniční fúze. Nová úprava by měla zjednodušit
a zefektivnit celý proces a snížit náklady a administrativní zátěž zúčastněných společností. Změny
reagují na některé nedostatky identifikované v rámci hodnocení fungování dosavadní právní
úpravy.
-
Nově se zavádí úprava přeshraničního rozdělení a přeshraničního přemístění sídla.
Neexistence právního rámce, týkajícího se těchto druhů přeměn, vede k právní roztříštěnosti a právní
nejistotě, a tedy k překážkám ve výkonu svobody usazování, a rovněž k často nedostatečné ochraně
zaměstnanců, věřitelů a menšinových společníků na vnitřním trhu. Změnová směrnice stanoví postupy za
účelem ověření zákonnosti přeshraničních přeměn vnitrostátními orgány všech zúčastněných členských
států a zavádí kontrolní postup zaměřený proti zneužití.
-
Pro méně složité typy přeshraničních přeměn budou k dispozici zjednodušené, zrychlené
postupy, které umožní vynechání některých kroků (např. vypracování zprávy nezávislého
znalce).
-
Zavádí se nová ustanovení k ochraně oprávněných zájmů tří skupin osob, které mohou
být přeshraničními přeměnami negativně dotčeny. V první řadě se jedná o společníky, kterým se za
určitých podmínek přiznává právo ze společnosti vystoupit. Dále se jedná o věřitele, kteří mají za
určitých podmínek právo na poskytnutí dostatečné jistoty. A konečně jsou to zaměstnanci, v jejich
případě změnová směrnice stanoví podrobná pravidla týkající se jejich informování a konzultování a
také pravidla týkající se práva na účast v orgánech společnosti.
-
Rovněž se podporuje využívání digitálních nástrojů ve všech fázích přeshraniční
přeměny. Potřebné kroky by mělo být možné splnit online, aniž by se povinné osoby musely osobně
dostavit k jakémukoli orgánu jakéhokoli členského státu. Všechny
relevantní
informace se budou
vyměňovat prostřednictvím stávajícího systému propojení obchodních rejstříků (tzv. systém
BRIS).Zapracování unijních pravidel týkajících se přeshraničních přeměn s sebou přináší i
potřebu do značné míry upravit proces vnitrostátních přeměn tak, aby se nejednalo o dva zcela
samostatné a výrazně se odlišující procesy, nýbrž aby tvořily logický celek s většími či menšími
odchylkami pro přeshraniční přeměny danými jejich komplexností. Příkladem potřeby takových
propojených změn jsou pravidla týkající se zveřejnění projektu přeměny ve sbírce listin obchodního
rejstříku nebo jeho uveřejnění na internetových stránkách, včetně zápisu v obchodním
rejstříku.
Transpozice změnové směrnice si vyžádá úpravu rejstříkového zákona a návazně na to
některých funkcí informačního systému veřejných rejstříků. Především budou upraveny nově zapisované
údaje při zápisu přeshraničních přeměn (úprava formulářů) a dále bude docházet k výměně informací s
ostatními národními registry prostřednictvím BRIS; v této věci je
relevantní
i novelizované
prováděcí nařízení Komise (EU) 2021/1042 ze dne
18. června 2021, kterým se stanoví prováděcí pravidla ke směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU)
2017/1132, pokud jde o technické specifikace a
postupy pro systém propojení rejstříků, a zrušuje prováděcí nařízení Komise (EU)
2020/2244 (dále "prováděcí nařízení").Dále se reflektují poznatky praxe a navrhuje se dílčí úprava některých pravidel, která
působí v praxi problémy (např. úprava rozhodného dne nebo jmenování znalce pro přeměnu). V
neposlední řadě se promítají některé změny plynoucí z rekodifikace soukromého práva (např. úprava
hlasování nebo užívaná terminologie).
per rollam
Navrhovaná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k
rovnosti mužů a žen ve smyslu zákona č. 198/2009
Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně
některých zákonů (antidiskriminační zákon), ve znění pozdějších předpisů.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Navrhovaná úprava je nezbytná k zapracování směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2121 ze dne 27. listopadu 2019, kterou se
mění směrnice (EU) 2017/1132, pokud jde o
přeshraniční přemístění sídla, fúze a rozdělení, a tedy k zajištění slučitelnosti právního řádu
České republiky s právní úpravou EU po 31. lednu 2023.
Směrnice je závazná pro každý stát, kterému je určena, pokud jde o výsledek, jehož má být
dosaženo, přičemž volba formy a prostředků se ponechává vnitrostátním
orgánům.1)
Směrnici lze považovat za náležitě transponovanou a implementovanou, jestliže je včas a
plně dosaženo výsledku požadovaného směrnicí, a to jak z hlediska formálně právního, tak z hlediska
aplikačně praktického.2)
Směrnice musejí být do právního řádu provedeny tak, aby přijatá právní úprava byla jasná a
srozumitelná a nezpůsobovala problémy při aplikaci v praxi. Z ustálené judikatury Soudního dvora EU
vyplývá, že pro splnění tohoto cíle nejsou členské státy povinny doslovně směrnice převzít, musejí
však dbát na to, aby prováděcí předpis byl přijat v takové podobě, která bude naplňovat účel, pro
který byly dotčené unijní předpisy přijaty, a aby byla plně pokryta jejich působnost. Soudní dvůr EU
k tomuto uvedl, že formální převzetí ustanovení směrnice do výslovného a zvláštního právního
předpisu není vždy vyžadováno, neboť k provedení směrnice může postačovat, v závislosti na jejím
obsahu, všeobecný právní kontext.3)
Za účelem splnění požadavku právní jistoty je obzvláště důležité, aby v případě, kdy daná
směrnice směřuje k založení práv pro jednotlivce, byli nositelé těchto práv schopni rozpoznat
veškerá svá práva a mohli se jich případně dovolávat před vnitrostátními soudy. Každý členský stát
je totiž povinen uskutečnit provedení směrnice tak, aby plně odpovídalo požadavkům na jasnost a
jistotu právních situací uloženým normotvůrcem Evropské unie v zájmu dotčených osob usazených ve
členských státech. Za tímto účelem musejí být ustanovení směrnice provedena s nezpochybnitelným
závazným účinkem, jakož i s požadovanou specifičností, přesností a
jasností.4)
V důsledku pozdní nebo nesprávné transpozice směrnice může být proti členskému státu
zahájeno řízení o nesplnění povinnosti, které může vyústit až v uložení zaplacení paušální částky
nebo penále Soudním dvorem EU.5) Dalšími důsledky mohou být přímý nebo
nepřímý účinek některých ustanovení směrnice nebo odpovědnost státu za škodu.
Jak již bylo uvedeno výše, směrnice harmonizuje proces přeshraničního přemístění sídla,
fúze a rozdělení. Český právní řád sice provedení těchto typů přeshraničních přeměn umožňuje i bez
transpozice směrnice, avšak pravidla a záruky poskytované potenciálně dotčeným osobám neodpovídají
požadavkům směrnice. Proto je potřeba uvést český právní řád do souladu s unijním právem, jak již
bylo zdůrazněno.
4. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Navrhovaná úprava je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
V rámci ústavního zákona č. 1/1993
Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, lze zvláště poukázat na soulad
s:
-
čl. 2 odst. 3, podle něhož lze státní moc uplatňovat jen v případech, v mezích a
způsoby, které stanoví zákon;
-
čl. 41 odst. 2, podle kterého má vláda právo zákonodárné iniciativy;
-
čl. 79 odst. 1, podle něhož lze působnost ministerstev a správních orgánů stanovit
pouze zákonem.
V rámci Listiny základních práv a
svobod, vyhlášené usnesením předsednictva České národní rady č.
2/1993 Sb., jako součást ústavního pořádku České
republiky, lze poukázat zejména na soulad s:
-
čl. 2 odst. 2, podle kterého lze státní moc uplatňovat jen v případech a mezích
stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví;
-
čl. 2 odst. 3, podle kterého každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo
nemůže být nucen činit, co zákon neukládá;
-
čl. 4 odst. 1, podle kterého mohou být ukládány povinnosti toliko na základě zákona a
v jeho mezích a jen při zachování lidských práv a svobod;
-
čl. 11 odst. 1, podle kterého má každý právo vlastnit majetek, přičemž vlastnické
právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu (navržená úprava, respektive transponovaná
směrnice v rámci přeshraničních přeměn chrání práva společníků a věřitelů);
-
čl. 26 odst. 1, podle kterého má každý právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k
němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost (navržená úprava, respektive
transponovaná směrnice cílí na usnadnění přeshraničních přeměn, a tedy i podnikání v rámci
EU);
-
čl. 28, podle kterého zaměstnanci mají právo na spravedlivou odměnu za práci a na
uspokojivé pracovní podmínky (navržená úprava, respektive transponovaná směrnice obsahuje opatření k
ochraně práv zaměstnanců v rámci přeshraničních přeměn).
Zvlášť byl hodnocen soulad navrhované právní úpravy
vydávání osvědčení pro přeshraniční
přeměnu
s právem na spravedlivý proces podle
čl. 36 Listiny. V souvislosti s vydáváním
osvědčení pro přeshraniční přeměnu je využito stávajícího postupu, kdy jej vydává notář v rámci
notářské činnosti [srov. § 2 a
§ 72 odst. 1 písm. k) zákona č. 358/1992
Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský
řád)]. V obecné rovině má notář postavení tzv. vykonavatele jiné veřejné správy. Jde o
fyzickou osobu soukromého práva, která je pověřena plněním určitých veřejných úkolů. Prostředky
realizace dané činnosti jsou nicméně soukromoprávní a postup notáře se uceleně řídí
notářským řádem a na něj navazujícími
ustanoveními zákona o přeměnách. Notáře nelze považovat za správní orgán ani za soud a na jeho
postup se správní řád ani
občanský soudní řád nevztahují. Rovněž vztah
osoby zúčastněné na přeměně a notáře je vztahem soukromoprávním. Dojde-li tedy ze strany notáře ze
zákonných důvodů k odmítnutí vydání osvědčení (včetně nového důvodu, že je účel přeshraniční přeměny
zneužívající nebo podvodný, který směřuje k vyhýbání se či obcházení vnitrostátních nebo unijních
právních předpisů, anebo k páchání trestné činnosti), nepřipadá proti odmítnutí do úvahy opravný
prostředek stanovený příslušnými procesními předpisy. Namísto toho se uplatní postup stanovený v
§ 55 notářského řádu, podle něhož notář o
odmítnutí provedení úkonu učiní záznam do spisu a k žádosti žadatele mu rovněž písemně sdělí důvody
odmítnutí. Proti odmítnutí provedení úkonu může žadatel podat stížnost k notářské komoře. Spory
vyplývající ze soukromoprávního vztahu notáře a žadatele lze rovněž řešit v civilním soudním řízení.
V podrobnostech k této problematice odkazujeme na zvláštní část důvodové zprávy k § 59x odst. 7 až
10. Navrhovanou úpravou není zasaženo do práva na spravedlivý proces podle
čl. 36 Listiny.Dále byla zvlášť hodnocena ústavní konformita navrhované úpravy týkající se
zvláštních
postupů v případě rozdělení akciových společností, jejichž akcie jsou přijaty k obchodování na
evropském regulovaném trhu
, konkrétně návrh na snížení kvora pro schválení rozdělení odštěpením
s nerovnoměrným výměnným poměrem, resp. s ukončením účasti jednoho nebo více společníků v
rozdělované společnosti. Návrh byl zhodnocen z hlediska souladu s principy rovnosti před zákonem
(čl. 1 Listiny) a ochrany vlastnického
práva (čl. 11 Listiny). Ústavní soud se
zabýval otázkou ústavní konformity právní úpravy tzv. nuceného přechodu účastnických cenných papírů.
V nálezu ze dne 27. března 2008, sp. zn. Pl. ÚS
56/05 byla jako ústavně konformní posouzena hranice 90 % podílu na základním kapitálu.
Ústavní soud mimo jiné uvedl, že možnost provedení nuceného výkupu hlavním akcionářem nelze
považovat za bezdůvodné zvýhodnění, neboť je založena na racionálních a objektivních důvodech, které
spočívají zejména v mizivém vlivu minoritních akcionářů na chod společnosti, přijímání zásadních
rozhodnutí i na směřování společnosti (na jedné straně), a v možných komplikacích pro hlavního
akcionáře plynoucích z uplatňování jejich práv (na druhé straně). Ústavní soud dále uvedl, že
stanovená hranice 90 % je výsledkem úvahy zákonodárce, který by mohl stanovit případně i hranici
nižší, stejně jako vyšší
. Lze tedy mít za to, že ústavně konformní může být i níže stanovená
hranice, pokud má majoritní vlastník většinu potřebnou pro přijetí zásadních rozhodnutí.Navrhovaná úprava se od vytěsnění odlišuje. Menšinoví akcionáři získají proti zániku
jejich účasti v rozdělované společnosti majetkové protiplnění ve formě akcií nástupnických
společností, nikoliv přiměřené peněžní protiplnění, a bude tak zachována nepeněžitá povaha jejich
původní investice. Navrhovaná úprava dopadá pouze na kótované společnosti s většinovým akcionářem,
zatímco právní institut nuceného přechodu akcií dopadá na všechny akciové společnosti s většinovým
akcionářem bez ohledu na jejich případnou kotaci.
Umožňuje se sice zánik účasti akcionáře v existující rozdělované společnosti i bez jeho
souhlasu, tento akcionář má však zároveň zákonem zaručeno, že jeho zanikající účast bude nahrazena
minimálně ekvivalentní ekonomickou hodnotou reprezentovanou akciemi v nástupnické společnosti, které
nadto budou muset být přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu. Takoví akcionáři mají
vedle toho právo se dobrovolně rozhodnout, zda budou držet akcie v nástupnické společnosti, nebo zda
je odprodají rozdělované společnosti za cenu odpovídající reálné hodnotě jejich zaniklé účasti (se
zohledněním vypořádacího podílu).
Podmínkou ústavnosti takového postupu je dále dostatečná garance práv minoritních
akcionářů, co do výše finanční
kompenzace
a možnosti napadnout rozhodnutí valné hromady u
nezávislého soudu:-
Akcionářům je přiznána soudní ochrana prostřednictvím práva na dorovnání pro případ,
kdy výše vypořádacího podílu společně s kupní cenou za odkup akcií nebude odpovídat reálné hodnotě
akcií na rozdělované společnosti k rozhodnému dni. Soudním přezkumem výše poskytnutého plnění je tak
zachována ochrana majetkových hodnot akcionářů tak, jak ji poskytuje zákon ve vztahu k jiným formám
přeměn.
-
Ochranu práva vlastnit majetek navrhovaná úprava ve vztahu k menšinovým akcionářům
ošetřuje i v několika dalších aspektech, které jsou podrobněji rozvedeny ve zvláštní části důvodové
zprávy (§ 311 a násl.).
Z uvedených důvodů lze mít za to, že návrh není v rozporu se zmíněnými ústavními
principy.
5. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou
soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie
Návrh zákona směřuje k zajištění plné slučitelnosti s právem EU. Má za cíl zapracovat do
právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU)
2019/2121 ze dne 27. listopadu 2019, kterou se
mění směrnice (EU) 2017/1132, pokud jde o
přeshraniční přemístění sídla, fúze a rozdělení, čímž bude dosaženo plné transpozice uvedené
směrnice v České republice. V podrobnostech viz zvláštní část důvodové zprávy.
Transponovaná směrnice a v návaznosti na ni předmětný návrh zákona slouží k provedení a
konkretizaci svobody usazování (čl. 49 a násl. Smlouvy o fungování EU;
čl. 16 Listiny základních práv EU)
jakožto součásti volného pohybu osob, a tedy jedné ze základních svobod vnitřního trhu EU.
Přeshraniční přeměny obchodních korporací totiž v souladu s ustálenou judikaturou Soudního dvora EU
spadají do této svobody. Tomu odpovídá i právní základ směrnice, kterým je čl. 50 Smlouvy o
fungování EU.
Nová úprava zvláštních postupů v případě rozdělení akciových společností, jejichž akcie
jsou přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu, je v souladu s právem Evropské
unie:
-
Na rozdělení akciových společností dopadá směrnice (EU)
2017/1132. Účelem směrnice je koordinace právních
úprav členských států, přičemž komplexnější úprava přeměn obchodních společností je ponechána
členským státům. Dle odůvodnění 68 preambule směrnice je pak cílem této koordinace mimo jiné ochrana
zájmů společníků. Navrhovaná úprava přitom vychází z vysokého standardu ochrany akcionářů (viz
zvláštní části důvodové zprávy k § 311 a násl.). Navrhovaná úprava navíc pouze dále modifikuje
rozdělení se zánikem účasti akcionářů, které je od roku 2008 součástí českého právního řádu
(§ 249 zákona o přeměnách) a vůči němuž
historicky nebyly vzneseny pochybnosti co do jeho možného nesouladu s právem Evropské
unie.
-
Na navrhovanou právní úpravu nelze aplikovat směrnici Evropského parlamentu a Rady
2004/25/ES ze dne 21. dubna 2004 o nabídkách
převzetí. Navrhovaná právní úprava se podstatně liší od procesu nuceného přechodu účastnických
cenných papírů, a nespadá tak do působnosti uvedené směrnice. Navrhovaná úprava nadto pracuje se
srovnatelným standardem ochrany menšinových akcionářů, jako je tomu u nuceného přechodu akcií (viz
zvláštní části důvodové zprávy k § 311 a násl.).
6. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána
Z mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika vázána, se problematiky přeshraničních
přeměn dotýkají toliko zakládací smlouvy Evropské unie. Přeshraniční přeměny zde nejsou ošetřeny
výslovně, avšak Soudní dvůr EU dovodil, že jde o součást svobody usazování podle čl. 49 a