Důvodová zpráva k zákonu č. 126/2008 Sb., změna zákonů v souvislosti s přijetím zákona o přeměnách obchodních společností a družstev

Vláda ČR Vydáno:
I. Obecná část
a) Zhodnocení platného právního stavu a odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy a vysvětlení nezbytnosti právní úpravy v jejím celku
Předkládaný návrh zákona navazuje na návrh zákona o přeměnách obchodních společností a družstev, s nímž se zároveň předkládá k projednání.
Navrhovaná předloha přináší dílčí změny platných právních předpisů, jejichž provedení je nezbytné k zajištění funkčnosti nového zákona o přeměnách obchodních společností a družstev, vydávaného v souvislosti s implementací směrnici Evropského parlamentu a Rady ES č. 2005/56 ze dne 26. 10. 2005, o přeshraničních fúzích kapitálových společností (dále jen „Desátá směrnice“).
b) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem ČR
Přijetí tohoto zákona je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky.
c) Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s právními akty Evropských společenství
Přijetí tohoto zákona je plně v souladu s právními akty Evropských společenství.
d) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána
Přijetí tohoto zákona je plně v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
e) Předpokládaný hospodářský a finanční dosah na veřejné rozpočty a podnikatelské prostředí a sociální dopady a dopady na životní prostředí
Dopady na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty a podnikatele budou stejné, jako při přijetí zákona o přeměnách obchodních společností a družstev (viz zhodnocení v jeho důvodové zprávě).
Navrhovaná úprava nebude mít žádné sociální dopady ani dopady na životní prostředí.
h) Dopady na rovnost mužů a žen
Úprava se problematiky rovnosti mužů a žen nijak netýká, nemá na tuto oblast žádné dopady.
II. Zvláštní část
K čl. I. - změna občanského soudního řádu:
K bodu 1:
Vzhledem k tomu, že problematika přeměn je vyňata z obchodního zákoníku, je nezbytné doplnit občanský soudní řád tak, aby i nadále byla jasná věcná příslušnost krajských soudů ke všem řízením stran přeměn.
K bodu 2:
Do ustanovení § 200da se doplňují zvláštní pravidla pro zápis tzv. následné vnitrostátní fúze, tj. pravidla pro zápis vnitrostátní fúze, které se zúčastní společnost s ručením omezeným, akciová společnost nebo družstvo, jež je nástupnickým subjektem při přeshraniční fúzi. Věcně zde jde o to, že zaměstnanci nástupnické společnosti s ručením omezeným, akciové společnosti a družstva mají podle čl. 16 odst. 7 Desáté směrnice za určitých tam stanovených podmínek právo na zapojení, které jim nesmí být odňato ani při následné vnitrostátní fúzi, koná-li se ve lhůtě 3 let po přeshraniční fúzi (k tomu viz ustanovení § 242 zákona o přeměnách obchodních společností a družstev a důvodová zpráva k němu).
K bodu 3:
Doplňuje se notifikační povinnost rejstříkového soudu ve vztahu k jiným rejstříkovým orgánům členských států o provedeném zápisu přeshraniční fúze tak, aby tyto byly o provedeném zápisu do českého obchodního rejstříku informovány a mohly proto zaniklé právnické osoby v těchto zahraničních obchodních rejstřících z nich vymazat.
K bodům 4 a 5:
Vzhledem k tomu, že věcná příslušnost krajských soudů v řízení ve věcech přeměn obchodních společností a družstev se již nebude řídit - vzhledem k přijetí nového zákona o přeměnách obchodních společností a družstev - ustanovením § 9 odst. 3 písm. b) občanského soudního řádu, nýbrž novým ustanovením § 9 odst. 3 písm. y) občanského soudního řádu, je třeba doplnit předmětná ustanovení § 200e odst. 1 a 4 občanského soudního řádu tak, aby se i nadále postupovalo v těch řízeních podle § 200e občanského soudního řádu, což je prakticky výhodné a soudní justiční praxe si již na tento postup zvykla a nečiní ji v praxi žádné potíže.
K čl. II. - změna obchodního zákoníku:
K bodu 1:
Doplňují se podrobnější pravidla pro zápis přeshraniční fúze do českého obchodního rejstříku tak, aby z obchodního rejstříku byly patrné potřebné právní vazby mezi všemi zúčastněnými právnickými osobami bez ohledu na to, z kterého členského státu tyto subjekty budou pocházet.
K bodům 2 a 4:
Novela reaguje na situaci, kdy naprostá většina zahraničních právnických osob zapisovaných do obchodního rejstříku nemá přiděleno identifikační číslo a ani nemá povinnost si jej nechat přidělit.
K bodu 3:
Vzhledem k přijetí nové právní úpravy přeměn se přijímají dílčí l

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 126/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o přeměnách obchodních společností a družstev
513/1991 Sb., obchodní zákoník
Zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev
99/1963 Sb., občanský soudní řád
57/2006 Sb., o změně zákonů v souvislosti se sjednocením dohledu nad finančním trhem
216/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 189/1994 Sb., o vyšších soudních úřednících, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů
40/1964 Sb., občanský zákoník
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
627/2004 Sb., o evropské společnosti
307/2006 Sb., o evropské družstevní společnosti
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 438/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů
21/1992 Sb., o bankách
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
65/1965 Sb., Zákoník práce
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce

Vyhlášky

250/2005 Sb., o závazných formulářích na podávání návrhů na zápis do obchodního rejstříku