I. Obecná část
a) Zhodnocení platného právního stavu a odůvodnění hlavních principů
navrhované právní úpravy a vysvětlení nezbytnosti právní úpravy v jejím
celku
Předkládaný návrh zákona navazuje na návrh zákona o přeměnách obchodních
společností a družstev, s nímž se zároveň předkládá k projednání.
Navrhovaná předloha přináší dílčí změny platných právních předpisů,
jejichž provedení je nezbytné k zajištění funkčnosti nového zákona o
přeměnách obchodních společností a družstev, vydávaného v souvislosti
s implementací směrnici Evropského parlamentu a Rady ES č. 2005/56 ze dne
26. 10. 2005, o přeshraničních fúzích kapitálových společností (dále jen
„Desátá směrnice“).
b) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem ČR
Přijetí tohoto zákona je plně v souladu s ústavním pořádkem České
republiky.
c) Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s právními akty
Evropských společenství
Přijetí tohoto zákona je plně v souladu s právními akty Evropských
společenství.
d) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami,
kterými je Česká republika vázána
Přijetí tohoto zákona je plně v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž
je Česká republika vázána.
e) Předpokládaný hospodářský a finanční dosah na veřejné rozpočty a
podnikatelské prostředí a sociální dopady a dopady na životní prostředí
Dopady na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty a podnikatele budou
stejné, jako při přijetí zákona o přeměnách obchodních společností a
družstev (viz zhodnocení v jeho důvodové zprávě).
Navrhovaná úprava nebude mít žádné sociální dopady ani dopady na životní
prostředí.
h) Dopady na rovnost mužů a žen
Úprava se problematiky rovnosti mužů a žen nijak netýká, nemá na tuto
oblast žádné dopady.
II. Zvláštní část
K čl. I. - změna občanského soudního řádu:
K bodu 1:
Vzhledem k tomu, že problematika přeměn je vyňata z obchodního zákoníku,
je nezbytné doplnit občanský soudní řád tak, aby i nadále byla jasná věcná
příslušnost krajských soudů ke všem řízením stran přeměn.
K bodu 2:
Do ustanovení § 200da se doplňují zvláštní pravidla pro zápis tzv.
následné vnitrostátní fúze, tj. pravidla pro zápis vnitrostátní fúze,
které se zúčastní společnost s ručením omezeným, akciová společnost nebo
družstvo, jež je nástupnickým subjektem při přeshraniční fúzi. Věcně zde
jde o to, že zaměstnanci nástupnické společnosti s ručením omezeným,
akciové společnosti a družstva mají podle čl. 16 odst. 7 Desáté směrnice
za určitých tam stanovených podmínek právo na zapojení, které jim nesmí
být odňato ani při následné vnitrostátní fúzi, koná-li se ve lhůtě 3 let
po přeshraniční fúzi (k tomu viz ustanovení § 242 zákona o přeměnách
obchodních společností a družstev a důvodová zpráva k němu).
K bodu 3:
Doplňuje se notifikační povinnost rejstříkového soudu ve vztahu k jiným
rejstříkovým orgánům členských států o provedeném zápisu přeshraniční fúze
tak, aby tyto byly o provedeném zápisu do českého obchodního rejstříku
informovány a mohly proto zaniklé právnické osoby v těchto zahraničních
obchodních rejstřících z nich vymazat.
K bodům 4 a 5:
Vzhledem k tomu, že věcná příslušnost krajských soudů v řízení ve věcech
přeměn obchodních společností a družstev se již nebude řídit - vzhledem
k přijetí nového zákona o přeměnách obchodních společností a družstev -
ustanovením § 9 odst. 3 písm. b) občanského soudního řádu, nýbrž novým
ustanovením § 9 odst. 3 písm. y) občanského soudního řádu, je třeba
doplnit předmětná ustanovení § 200e odst. 1 a 4 občanského soudního řádu
tak, aby se i nadále postupovalo v těch řízeních podle § 200e občanského
soudního řádu, což je prakticky výhodné a soudní justiční praxe si již na
tento postup zvykla a nečiní ji v praxi žádné potíže.
K čl. II. - změna obchodního zákoníku:
K bodu 1:
Doplňují se podrobnější pravidla pro zápis přeshraniční fúze do českého
obchodního rejstříku tak, aby z obchodního rejstříku byly patrné potřebné
právní vazby mezi všemi zúčastněnými právnickými osobami bez ohledu na to,
z kterého členského státu tyto subjekty budou pocházet.
K bodům 2 a 4:
Novela reaguje na situaci, kdy naprostá většina zahraničních právnických
osob zapisovaných do obchodního rejstříku nemá přiděleno identifikační
číslo a ani nemá povinnost si jej nechat přidělit.
K bodu 3:
Vzhledem k přijetí nové právní úpravy přeměn se přijímají dílčí
l