Důvodová zpráva k zákonu č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy.

Poslanecká sněmovna PČR; Vláda ČR Vydáno:
Důvodová zpráva
1. Obecná část
Zhodnocení platného právního stavu
Oblast hospodářských opatření pro krizové stavy je v současnosti upravena těmito právními předpisy:
- ústavním zákonem č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, jehož vydání iniciovalo vypracování návrhu zákona o hospodářských opatřeních pro krizové stavy,
- zákonem ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
- zákonem č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů,
- zákonem č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění zákona č. 272/1996 Sb. a zákona č. 189/1999 Sb.
- nařízením vlády České a Slovenské Federativní republiky č. 284/1992 Sb., o opatřeních hospodářské mobilizace.
Současná právní úprava v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy se do vydání ústavního zákona č. 110/1998 Sb. vytvářela postupně, bez zřetelné jednotící koncepce. V důsledku toho je nedokonalá, zastaralá a nedostatečná. Věcná problematika je řešena do značné míry z pohledu, možností a aktuálních potřeb roku 1992. Citované nařízení vlády, které má dosud v této oblasti klíčovou úlohu, se ve své podstatě omezuje jen na kusou právní úpravu oblasti hospodářské mobilizace v souvislosti s možným válečným stavem. Hospodářské přípravy pro nevojenské krizové situace odvozuje sekundárně z předpokládaných válečných potřeb.
Uvedený stav a přístup již neodpovídají současným reálným potřebám ČR ani jejímu současnému bezpečnostnímu prostředí. Nedostatečnost současné právní úpravy vyplývá především z absence zákona, jenž by zásadně upravil oblast hospodářských opatření nezbytných pro účinné řešení krizových stavů. Absenci takového zákona citelně pociťují všechna ministerstva a ostatní správní úřady ČR. Zjevné nedostatky současné právní úpravy se jeví být též nežádoucí překážkou pro efektivní spolupráci s orgány NATO v oblasti civilního nouzového plánování.
Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Hlavní principy sledované navrhovanou právní úpravou jsou její účelnost, komplexnost a přiměřenost.
Účelnost úpravy spočívá ve vytvoření dosud chybějících právních předpokladů pro provádění organizačních a materiálních opatření, včetně zásad jejich financování, k účinnému využití hospodářských zdrojů pro zajištění dodávek výrobků, prací a služeb nezbytných k překonání a odstranění nepříznivých následků krizových stavů. Účelnost navrhované úpravy spočívá i v tom, že v úzké návaznosti na opatření zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, který již byl projednán a schválen Parlamentem ČR, a opatřeními zákona o krizovém řízení a Integrovaném záchranném systému, připravovaného Ministerstvem vnitra, zabezpečuje možnost materiální podpory sil, které budou aktivně zasahovat po vyhlášení krizových stavů vojenského i nevojenského charakteru a rovněž vytváří podmínky pro uspokojování základních materiálních životních potřeb obyvatel ČR v krizových stavech.
Navrhovaná právní úprava podstatně přispívá ke komplexnímu řešení právních vztahů v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy. Je předkládán návrh zákona, jehož právní a věcné pojetí je slučitelné s přístupy k řešení obdobné problematiky v řadě západoevropských států. Úsilí o komplexnost nové právní úpravy se v předkládaném návrhu zákona projevuje v tom, že zahrnuje opatření pro krizové situace vojenského i nevojenského charakteru v rámci celého národního hospodářství. Pouze opatření v oblasti pracovních sil a povinnosti poskytovat hospodářské informace přenechává, na základě doporučení pracovních komisí Legislativní rady vlády nebo na základě dohody s odborně příslušným ústředním správním úřadem, právní úpravě v rámci jiného připravovaného právního předpisu.
Součástí návrhu zákona je i ucelená soustava hospodářských regulačních opatření, ustanovení o kontrole a o sankcích za porušení zákona. Tyto oblasti jsou v dosud platné právní úpravě opominuty.
Přiměřenost navržené právní úpravy spočívá v jejím přizpůsobení novému bezpečnostnímu prostředí, v němž se ČR nalézá, a reálným potřebám a možnostem ČR. Úprava vychází ze skutečnosti, že nebezpečí přímého vojenského napadení ČR se výrazně snížilo a příznaky jeho případného nárůstu se projeví s dostatečným časovým předstihem před vznikem případného ozbrojeného konfliktu. Daleko pravděpodobnější se jeví možnosti vzniku krizových situací nevojenského charakt

Související dokumenty

Zákony

110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky
425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících
97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv
272/1996 Sb. , kterým se provádějí některá opatření v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a mění a doplňuje zákon č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv
189/1999 Sb. o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy)
222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky
240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
23/1991 Sb., kterým se uvozuje LISTINA ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako ústavní zákon Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů
347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků a o změně ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky
588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty
587/1992 Sb., o spotřebních daních
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční
549/1991 Sb., o soudních poplatcích
368/1992 Sb., o správních poplatcích

Nařízení vlády

284/1992 Sb. o opatřeních hospodářské mobilizace