DŮVODOVÁ ZPRÁVA
A. OBECNÁ ČÁST
a) Hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad
Podle bodu 3 části první (procesní pravidla) Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA),
jež byly schváleny usnesením vlády č. 877 ze dne 13. srpna 2007, nebyla RIA na tento návrh
aplikována, neboť se jedná o návrh obecného procesního předpisu, pro který je stanovena výjimka.
Navíc se jedná o technickou novelu zákona, který ještě nenabyl účinnosti.
b) Zhodnocení platného právního stavu
V loňském roce byl v legislativním procesu schválen zákon č.
280/2009 Sb., daňový řád, který s účinností k
1. lednu 2011 kompletním způsobem nahradí stávající zákon č.
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků.
Zároveň byl přijat zákon č. 281/2009 Sb.,
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím daňového řádu.
c) Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy
Cílem technické novely daňového řádu je napravit „technické“ nedostatky zákona z důvodu zamezení
vzniku mezer v aplikační praxi, které by ve svých důsledcích mohly vést ke zbytečným sporům, nebo by
mohly mít nepříznivý dopad na inkaso daňových příjmů. Novela se tak chce omezit pouze na evidentní a
nesporné „technické“ nedostatky zákona, nikoli na koncepčně nové náměty či věcné změny zavedených
institutů. Tomu odpovídá i její rozsah.
Proto Ministerstvo financí zpracovalo návrh zákona, kterým se mění zákon č.
280/2009 Sb., daňový řád, a další související
zákony, který vedle samotné novely daňového řádu zahrnuje též novelu zákona č.
531/1990 Sb., o územních finančních orgánech,
ve znění pozdějších předpisů, novelu zákona č.
565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů, novelu zákona č. 338/1992
Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, novelu zákona č.
357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a
dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, novelu zákona č.
16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění
pozdějších předpisů, novelu zákona č. 218/2000
Sb., o rozpočtových pravidlech, a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová
pravidla), ve znění pozdějších předpisů, novelu zákona č.
218/2002 Sb., o službě státních zaměstnanců ve
správních úřadech a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech
(služební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a novelu zákona č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů.
d) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Z technických úprav je nejdůležitější úprava institutu prodloužení lhůty, která by při aplikaci
jazykového výkladu mohla znamenat, že daňovým subjektům, které požádají těsně před koncem lhůty pro
podání daňového přiznání o její prodloužení, bude automaticky vyhověno. To by ve svých důsledcích
znamenalo posunutí splatnosti daně z příjmů (a některých dalších daní) až o 3 měsíce, což by mohlo
vyvolat zásadní dopady z hlediska daňového inkasa do veřejných rozpočtů.
Změny ostatních zákonů, které se navrhuje novelizovat, navazují na skutečnost, že nový daňový řád
coby obecný procesní předpis, změní některé vazby mezi těmito zákony a daňovým řádem. Cílem
technické novely souvisejících zákonů je zacelit případné mezery, které by mohly s účinností k
1.1.2011 vzniknout, popřípadě odstranit některé duplicity, které by mohly způsobit nechtěné
výkladové potíže. Speciální případ představuje rozšíření možnosti využití tzv. hromadného
předpisného seznamu