Důvodová zpráva k zákonu č. 25/2017
Sb., o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných financí
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády a ministr financí
A. Obecná část
1. Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace (RIA)
Podle článků 3.9, 5.5 a 5.7 Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA) byla
předsedovi Legislativní rady vlády zaslána žádost o neprovedení RIA, které bylo v souladu s
čl. 76 odst. 2 Legislativních pravidel
vlády vyhověno. Navrhovaný zákon je implementačním předpisem, ve kterém není dána možnost
diskrece a který zároveň nejde v žádném případě nad rámec požadavků práva EU. V souladu s
čl. 3 odst. 3 Legislativních pravidel
vlády také nebyl vypracován věcný záměr zákona.
2. Důvod předložení a cíle
2.1 Název
Návrh zákona o sběru vybraných údajů pro účely monitorování a řízení veřejných
financí.
2.2 Definice problému
Ministerstvo financí ČR (dále jen "MF") je gestorem implementace směrnice Rady (EU)
2011/85/EU ze dne 8. listopadu 2011 o požadavcích
na rozpočtové rámce členských států (dále jen "Směrnice"), která byla vydána na základě čl. 126 v
souladu s čl. 288 Smlouvy o fungování EU (dále jen
"SFEU") a také v návaznosti na Protokol (č. 12) o
postupu při nadměrném schodku připojeného k SFEU.
Přestože k 31. prosinci 2013 uplynula transpoziční lhůta a ČR byla v lednu 2014 Evropskou komisí
(dále "EK" nebo "Komise") v rámci tzv.
prejudiciální
fáze řízení o porušení Smlouvy formálně
upozorněna na uplynutí termínu pro provedení Směrnice, nebyla její ustanovení zatím v plném rozsahu
implementována. Dosud se nepodařilo schválit klíčové transpoziční právní předpisy, nezbytné pro
implementaci Směrnice.Převážná většina požadavků Směrnice je zajištěna prostřednictvím návrhů právních předpisů
v oblasti rozpočtové odpovědnosti. Konkrétně se jedná o návrhy ústavního zákona o rozpočtové
odpovědnosti, na něj navazujícího zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a zákona, kterým se
mění některé zákony v souvislosti s přijetím právní úpravy rozpočtové odpovědnosti. Tyto tři návrhy
byly vládou schváleny na konci února 2015 a postoupeny do Poslanecké sněmovny PČR (sněmovní tisky
411 - 413, probíhá obecná rozprava v rámci 2. čtení).
Dalším implementačním právním předpisem má být zákon o řízení a kontrole veřejných
financí, jehož návrh nahradil původní a nevyhovující návrh zákona o vnitřním řízení a kontrole ve
veřejné správě.
K zajištění dalších informací, které požaduje čl. 14 odst. 3 Směrnice, byla provedena
novelizace vyhlášky č. 410/2009 Sb., kterou se
provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o
účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "vyhláška č. 410/2009 Sb."). Novela
této vyhlášky č. 473/2013 Sb. zahrnuje údaje o
některých podmíněných závazcích (vládní záruky a projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru
neboli PPP projekty) pro vybrané účetní jednotky ve smyslu
zákona o účetnictví s výjimkou zdravotních pojišťoven
a dále doplňující informace k příjmům a výdajům pro ústředně řízené (státní) příspěvkové organizace,
tedy takové, jejichž zřizovatelem je organizační složka státu (dále jen "státní příspěvkové
organizace"). Zabezpečení informací o držených majetkových účastech v soukromých a veřejných
společnostech a o závazcích vyplývajících z činnosti veřejných společností bylo zohledněno ve
vyhlášce č. 312/2014 Sb., o podmínkách sestavení
účetních výkazů za Českou republiku (konsolidační vyhláška státu). Informace o úvěrech v selhání
zajišťuje Pomocný analytický přehled podle vyhlášky č.
383/2009 Sb., o účetních záznamech v technické formě
vybraných účetních jednotek a jejich předávání do centrálního systému účetních informací státu a o
požadavcích na technické a smíšené formy účetních záznamů (dále jen "technická vyhláška o účetních
záznamech").
Část požadavků Směrnice, např. podle jejího čl. 3 odst. 2 písm. b), je zajištěna
nelegislativním způsobem. MF již velkou část informací zveřejňuje na svých internetových
stránkách1), neboť disponuje svými vlastními daty nebo jiným způsobem
zajištěnými údaji dalších subjektů či účetních jednotek.
Pro kompletní naplnění cílů Směrnice zbývá oblast, která se týká zveřejňování fiskálních
dat podle čl. 3 odst. 2 písm. a) Směrnice. Tato data nejsou v ČR dosud publikována v plném rozsahu a
požadované periodicitě v souladu s požadavky Směrnice. Sběr většiny vstupních dat (hotovostních či
na bázi číselného ekvivalentu z veřejných účtů, nejsou-li údaje na hotovostní bázi k dispozici), na
jehož základě je pak zpracováván výstup, který zajišťuje Směrnicí požadovaný včasný a pravidelný
přístup veřejnosti k fiskálním údajům, se velkou měrou naplňuje prostřednictvím již nyní platných a
účinných právních předpisů, a to:
a)
rozpočtových (pro organizační složky státu, státní fondy, obce, kraje, dobrovolné
svazky obcí a regionální rady regionů soudržnosti) prostřednictvím finančních
výkazů,
b)