Důvodová zpráva k zákonu č. 221/2015 Sb., změna zákona o účetnictví
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu
Systém účetnictví je v České republice upraven zákonem č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o účetnictví“). Tato norma byla naposledy změněna zákonným opatřením
Senátu č. 344/2013 Sb., v reakci na nabytí účinnosti
zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a zákona č.
90/2012 Sb., zákon o obchodních společnostech a
družstvech (zákon o obchodních korporacích), a to dnem 1. ledna 2014 a zákonem č.
267/2014 Sb., kterým se mění zákon č
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, a další související zákony, a to dnem 31. prosince 2014 (změna zákona o změně zákonů
souvisejících se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných
zákonů).
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
2.1. Transpozice směrnice 2013/34/EU do zákona o
účetnictví
Ve sdělení Evropské komise nazvaném „Akt o jednotném trhu“, které bylo přijato v dubnu
2011, bylo navrženo zjednodušit Čtvrtou směrnici Rady ze dne 25. července 1978, založenou na čl. 54
odst. 3 písm. g) Smlouvy o fungování Evropské unie o ročních účetních závěrkách některých forem
společností (78/660/EHS) a Sedmou směrnici Rady ze dne 13. června 1983 o konsolidovaných účetních
závěrkách (83/349/EHS), pokud jde o povinnosti v oblasti finančních informací, a omezit
administrativní zátěž, zejména pro malé a střední společnosti.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních účetních
závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících zprávách některých forem podniků, o
změně směrnic Evropského parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic Rady 78/660/EHS a
83/349/EHS (dále „směrnice“), která je předmětem transpozice do návrhu novely zákona o účetnictví,
bere v úvahu program Evropské komise o zlepšování právní úpravy a zejména sdělení Komise s názvem
„Inteligentní regulace v Evropské unii“, jehož cílem je navrhovat a přijímat právní předpisy
nejvyšší kvality, které dodržují zásadu subsidiarity a proporcionality, a současně zajistit, aby
byla administrativní zátěž úměrná výhodám, které přináší. Sdělení Komise s názvem „Zelená malým a
středním podnikům“ pro Evropu, přijaté v červnu 2008 a revidované v únoru 2011, uznává ústřední
úlohu, kterou sehrávají malé a střední podniky v hospodářství Evropské unie, a klade si za cíl
zkvalitnit celkový přístup k podnikání a zakotvit do tvorby politiky, a to od regulace až po
veřejnou službu, zásadu „zelenou malým a středním podnikům“.
Cílem Strategie Evropa 2020 pro inteligentní a udržitelný růst je snížit administrativní
zátěž a zlepšit podnikatelské prostředí, zejména pro malé a střední podniky, a podpořit jejich
internacionalizaci. Evropská rada na svém zasedání ve dnech 24. a 25. března 2011 rovněž vyzvala k
tomu, aby byla na úrovni Evropské unie i na úrovni členských států snížena celková regulační zátěž,
a to zejména pro malé a střední obchodní
korporace
, a navrhla opatření ke zvýšení produktivity,
například odstranění byrokracie a zdokonalení regulačního rámce pro malé a střední obchodní
společnosti.V oblasti účetnictví došlo k realizaci shora uvedených záměrů a cílů vydáním směrnice.
Směrnice byla vydána s ohledem na Smlouvu o fungování Evropské unie1) (dále
„Smlouva“), zejména čl. 50 odst. 1 Smlouvy. Do její působnosti náleží společnosti zejména s omezeným
ručením, jako jsou společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti. Dále se směrnice vztahuje i
na veřejné obchodní společnosti a komanditní společnosti. V souladu s čl. 50 odst. 2 písm. g)
Smlouvy jsou z působnosti této směrnice vyloučeny účetní jednotky, které nebyly založeny za účelem
dosahování zisku. V působnosti směrnice nejsou ani družstva.
Cílem navrhované právní úpravy je transpozice a přizpůsobení s ohledem na Smlouvu
zákona o účetnictví požadavkům, které vyplývají z výše
uvedené směrnice.
Článek 53 odstavec 1 směrnice v prvním pododstavci ukládá členským státům, aby uvedly v
účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí do 20. července
2015 s tím, že – v souladu se zněním druhého pododstavce tohoto odstavce – tyto předpisy se poprvé
použijí na účetní závěrky sestavené za účetní období počínající dne 1. ledna 2016 nebo v průběhu
kalendářního roku 2016.
Jak je výše uvedeno, směrnice zrušuje tzv. Čtvrtou směrnici (78/660/EHS) a Sedmou směrnici
(83/349/EHS) a v zásadě slučuje ustanovení těchto směrnic do směrnice jedné. V minulosti – včetně
před vstupem České republiky do Evropské unie - byla již celá řada ustanovení Čtvrté a Sedmé
směrnice transponována, jak do zákona o účetnictví
(zejména zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v
původním znění z 12. prosince 1991, zákon č. 353/2001
Sb., ze dne 18. září 2001, zákon č. 437/2003
Sb., ze dne 25. listopadu 2003, a zákon č. 410/2010
Sb., ze dne 9. prosince 2010), tak do příslušných prováděcích předpisů vydaných k těmto
zákonům. Část směrnice týkající se výkazu o správě a řízení podniku