DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
Ing.
Miroslav
Toman,
CSc.,
Ministr zemědělství
I. Obecná část
Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 226/2013
Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh, ve znění zákona č.
183/2017 Sb., a zákon č.
17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění
pozdějších předpisů
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Problematika je v současné době upravena zejména sekundárními právními akty Evropské unie,
které mají charakter nařízení, tj. jedná se o právní předpisy, které jsou v České republice na
základě jejích mezinárodních závazků přímo účinné a mají aplikační přednost před národními právními
normami. Národní právní úpravou mohou být upraveny pouze ty oblasti činnosti příslušných orgánů,
které jsou pro řádný výkon jejich působnosti nezbytné a které buď nejsou v právní úpravě Evropské
unie obsaženy vůbec (právní úprava Evropské unie tyto oblasti neupravuje nebo obsahuje výslovné
zmocnění pro členské státy, aby přijaly národní úpravu - jedná se např. o oblast správního trestání)
nebo obsaženy v právní úpravě Evropské unie jsou, ale vzhledem k praktickým potřebám výkonu
působnosti orgánů státní správy v oblasti uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh a v oblasti
režimu licencí pro dovoz dřeva je nutné, aby byly upraveny podrobněji či konkrétněji.
Návrh zákona adaptuje český právní řád zejména na:
-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
995/2010 ze dne 20. října 2010, kterým se stanoví
povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky (EUTR) (dále jen
„nařízení č. 995/2010“),
-
nařízení Rady (ES) č. 2173/2005 ze
dne 20. prosince 2005 o zavedení režimu licencí FLEGT pro dovoz dřeva do Evropského společenství, v
platném znění (dále jen „nařízení č. 2173/2005“),
Dále má návrh zákona vztah k těmto nařízením EU:
-
prováděcímu nařízení Komise (EU) č.
607/2012 ze dne 6. července 2012 o prováděcích
pravidlech pro systém náležité péče a pro četnost a povahu kontrol kontrolních organizací podle
nařízení č. 995/2010, a
-
nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č.
363/2012 ze dne 23. února 2012 o procedurálních
pravidlech pro uznávání kontrolních organizací a odejímání takových uznání stanovených v nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 995/2010,
kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské
výrobky.
Konečně má návrh zákona v širších souvislostech vztah k těmto nařízením EU:
-
nařízení Rady (EHS) č. 2658/87 o
celní a statistické nomenklatuře a o společném celním sazebníku, v platném znění, a
-
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
952/2013 ze dne 9. října 2013, kterým se stanoví
celní
kodex
Unie (přepracované znění).Adaptačním tuzemským právním předpisem je stávající zákon č.
226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na
trh, který nabyl účinnosti dnem 1. 9. 2013 (dále jen „zákon o dřevě“) a prováděcí vyhláška č.
285/2013 Sb., o rozsahu a způsobu předávání informací
do centrální evidence hospodářskými subjekty a orgány státní správy v oblasti uvádění dřeva a
dřevařských výrobků na trh, která nabyla účinnosti dnem 1. 10. 2013.
Obecným právním předpisem, který se vztahuje na veškerý postup správních orgánů při výkonu
veřejné správy, je zákon č. 500/2004 Sb., správní řád,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní
řád“). Obecným právním předpisem v oblasti kontroly, který upravuje procesní postup
kontrolních orgánů podle