Důvodová zpráva k zákonu č. 92/2017
Sb., změna zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
Předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš,
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Současná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k rovnosti
mužů a žen.
1.1. Mezinárodní spolupráce při správě daní
Mezinárodní spolupráce při správě daní ze své povahy probíhá na základě instrumentů
evropského a mezinárodního práva. Mezinárodní spolupráce při správě daní má několik základních
rovin:
-
výměna
informací,
-
na
žádost,
-
automaticky
nebo
-
z vlastního
podnětu
-
doručování,
-
účast
na řízeních, dílčích řízeních a postupech a
-
provádění souběžných daňových kontrol.
Evropské právo
V evropském právu jde (s výjimkou nepřímých daní) zejména o směrnici Rady
2011/16/EU, o správní spolupráci v oblasti daní
(tzv. směrnice DAC) ve znění směrnice Rady
2014/107/EU (tzv. směrnice DAC II) a směrnice Rady
(EU) 2015/2376 (tzv. směrnice DAC III).
Směrnice DAC III zavádí automatickou výměnu informací o předběžných daňových rozhodnutích
s přeshraničním prvkem (v návrhu zákona označovaných pouze jako předběžná daňová rozhodnutí) a o
předběžných posouzeních převodních cen.
Mezinárodní právo
V mezinárodním právu jde zejména o multilaterální Úmluvu o vzájemné správní pomoci v
daňových záležitostech, vyhlášenou pod č. 2/2014 Sb. m.
s. (tzv. Štrasburská úmluva), a o smlouvy o zamezení dvojímu zdanění a smlouvy o výměně
informací v daňových záležitostech (tzv. smlouvy TIEA).
Automatická výměna informací o předběžných daňových rozhodnutích a o předběžných
posouzeních převodních cen není mezinárodním právem normována.
Právo České republiky
Výše uvedené mezinárodněprávní a evropskoprávní instrumenty jsou do českého právního řádu
transponovány zákonem č. 164/2013 Sb., o mezinárodní
spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen jako „zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní“).
1.2. Automatická výměna informací
V současné době zákon o mezinárodní spolupráci při
správě daní obsahuje dva režimy automatické výměny informací. V prvním režimu jsou podle
§ 13 zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní s jinými státy vyměňovány informace o druzích příjmů a majetku, které jsou pro Generální
finanční ředitelství dostupné (ať již z vlastní činnosti, nebo od příslušného správce daně, či
případně v budoucnu od jiných správních orgánů). Ve druhém režimu jsou s jinými státy vyměňovány
informace, které o svých klientech a jejich účtech zjišťují finanční instituce a které následně
oznamují správci daně. Tento druhý režim je upraven ve zvláštním oddíle
zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, který
je transpozicí směrnice DAC II1). Předložený návrh novely
zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní zavádí
třetí režim automatické výměny informací, který se týká předběžných daňových rozhodnutí a
předběžných posouzení převodních cen, přičemž výměna těchto informací není, stejně jako u druhého
režimu, vázána na princip dostupnosti informací.
Automatická výměna informací představuje jeden z nástrojů mezinárodní spolupráce v oblasti
daní. Postupně dochází k jejímu rozšiřování do dalších oblastí, ve kterých se to ukáže potřebné nebo
užitečné.2)
1.3. Daňová stanoviska s přeshraničním prvkem
Žádný předpis České republiky nezakotvuje automatickou výměnu informací o daňových
stanoviscích s přeshraničním prvkem. Informace o těchto stanoviscích je možné vyměňovat pouze na
základě žádosti (§ 9 an. zákona o mezinárodní spolupráci
při správě daní) nebo je možné je předávat jinému státu z vlastního podnětu
(§ 14 zákona o mezinárodní spolupráci při správě
daní).
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Navrhovaná právní úprava nemá dopad ve vztahu k zákazu diskriminace ani ve vztahu k
rovnosti mužů a žen.
2.1. K legislativnímu řešení
Povinnost automaticky vyměňovat informace o daňových stanoviscích s přeshraničním prvkem
není dnes v českém právním řádu obsažena. V rámci hodnocení dopadu regulace (RIA) byly zvažovány
následující tři možnosti postupu z hlediska změny právního řádu ČR:
0.
Neprovedení žádné legislativní změny.
2.
Zrušení všech instrumentů, které mají být předmětem výměny.
Po zvážení výhod a nevýhod jednotlivých variant, které jsou blíže popsány v závěrečné
zprávě z hodnocení dopadů regulace, byla zvolena varianta 1, tj. novela
zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní. Tato
varianta nejvhodněji zajistí implementaci směrnice DAC III a tím naplnění závazků České republiky,
které pro ni vyplývají z jejího členství v Evropské unii.
2.2. Předběžné daňové rozhodnutí a předběžné posouzení převodních cen
Návrh zákona je předkládán především v návaznosti na nutnost implementace směrnice DAC
III, jejíž transpoziční lhůta je stanovena do 31. prosince 2016. Tato směrnice pozměňuje a doplňuje
směrnici DAC, která je transponována zákonem o mezinárodní
spolupráci při správě daní. Navrženou novelou zákona o
mezinárodní spolupráci při správě daní se doplňuje nový oddíl, kterým se zavádí povinná
automatická výměna informací o
daňových stanoviscích s přeshraničním prvkem, tedy o
předběžných daňových rozhodnutích
a předběžných posouzeních převodních cen
. Vydávání
daňových stanovisek, která usnadňují důsledné a transparentní uplatňování práva, je běžnou praxí i v
Evropské unii.V ČR taková stanoviska představují především rozhodnutí o závazném posouzení vydávaná
podle § 132 a
§ 133 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňového řádu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„daňový řád“) a odpovídajících hmotněprávních
předpisů, zejména podle zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
„zákon o daních z příjmů“). Typickým příkladem
je „rozhodnutí o závazném posouzení způsobu, jakým byla vytvořena cena sjednaná mezi spojenými
osobami“ vydávané podle § 38nc zákona o daních z
příjmů. Jedná se o relativně běžný instrument ve většině daňových systémů, jehož cílem je
zajistit optimální nastavení převodních cen ve skupině podniků, a tím odpovídající rozdělení
daňového základu mezi různé státy, pokud jde o přeshraniční transakce.
Zákon o daních z příjmů upravuje i další situace, kdy
lze vydat závazné posouzení, avšak ty často postrádají přeshraniční prvek.
Rozhodnutí o závazném posouzení jsou vydávána rovněž v kontextu zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani z přidané
hodnoty“), např. podle § 47a zákona o dani z
přidané hodnoty je předmětem závazného posouzení určení sazby daně u zdanitelného plnění.
Tato rozhodnutí však nebudou předmětem výměny, ne