Důvodová zpráva k zákonu č. 148/2016 Sb., změna zákona o podnikání na kapitálovém trhu
a dalších zákonů
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš,
1. místopředseda vlády a ministr financí
k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve
znění pozdějších předpisů, a další související zákony
I. OBECNÁ ČÁST
A. Zhodnocení platného právního stavu – Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace
(RIA)
SHRNUTÍ ZÁVĚREČNÉ ZPRÁVY RIA
I----------------------------------------------------------------------------I
I 1. Základní identifikační údaje I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Název návrhu zákona: Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004 Sb., I
I o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další I
I související zákony I
I--------------------------------------------I-------------------------------I
I Zpracovatel/zástupce předkladatele: I Předpokládaný termín nabytí I
I I účinnosti, v případě dělené I
I I účinnosti rozveďte I
I I I
I Ministerstvo financí I účinnost zákona patnáctým I
I I dnem po jeho vyhlášení I
I--------------------------------------------I-------------------------------I
I Implementace práva EU: částečně ano; do zákonů se implementují následující I
I směrnice a nařízení: I
I I
I 1. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/50/EU ze dne 22. října 2013, I
I kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/109/ES o I
I harmonizaci požadavků na průhlednost týkajících se informací o emitentech, I
I jejichž cenné papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu, I
I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/71/ES o prospektu, který má být I
I zveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování a I
I směrnice Komise 2007/14/ES, kterou se stanoví prováděcí pravidla k I
I některým ustanovením směrnice 2004/109/ES I
I I
I 2. Směrnice 2014/51/EU Evropského parlamentu a Rady ze dne 16. dubna 2014, I
I kterou se mění směrnice 2003/71/ES a 2009/138/ES a nařízení (ES) č. I
I 1060/2009, (EU) č. 1094/2010 a (EU) č. 1095/2010 s ohledem na pravomoci I
I Evropského orgánu dohledu I
I I
I 3. Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2014/91/EU; nařízení I
I Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014; Doporučení Komise I
I 2014/208/EU I
I I
I 4. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014 ze dne 23. I
I července 2014 o zlepšení vypořádání obchodů s cennými papíry v Evropské I
I unii a centrálních depozitářích cenných papírů a o změně směrnic 98/26/ES I
I a 2014/65/EU a nařízení (EU) č. 236/2012 I
I I
I 5. Směrnice Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2007/36 ze dne 11. července I
I 2007 o výkonu některých práv akcionářů ve společnostech s kótovanými I
I akciemi I
I I
I - uveďte termín stanovený pro implementaci: I
I - směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/50/EUmá transpoziční lhůtu I
I 26. listopadu 2015 I
I - směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/51/EUmá transpoziční lhůtu I
I 21. května 2018 I
I - směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/91/EUmá transpoziční lhůtu I
I 18. března 2016 I
I - nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 909/2014 má dělenou I
I účinnost (v praxi bude nařízení účinné okamžikem, kdy dojde k I
I přelicencování subjektů, ke kterému ovšem nemůže dojít do okamžiku, I
I dokud nebudou vydané prováděcí předpisy k tomuto přímo použitelnému I
I předpisu EU) I
I I
I - uveďte, zda jde návrh nad rámec požadavků stanovených předpisem EU?: I
I I
I Návrh zákona je plně slučitelný s právem EU. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 2. Cíl návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Cílem úpravy je dosažení souladu právních předpisů ČR a EU, implementace I
I evropských předpisů do českého právního řádu a harmonizace právní úpravy I
I správních poplatků v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve I
I znění pozdějších předpisů. Novela zákona přispěje k vyšší atraktivitě I
I fondového podnikání a českého kapitálového trhu a zajistí jeho lepší I
I fungování při současném zvýšení ochrany spotřebitele. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3. Agregované dopady návrhu zákona I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Návrh zákona nemá žádné dopady na životní prostředí. I
I I
I Navrhovaná úprava není v rozporu se zákazem diskriminace. I
I I
I Návrh zákona nezasahuje do ochrany soukromí či osobních údajů. I
I I
I Navrhovaná úprava nepředpokládá žádná korupční rizika. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.1 Dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty: I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Navrhovaná úprava nebude mít dopad na státní rozpočet. Z navrhovaného I
I zákona nevyplývá zvýšení nároků na státní rozpočet ani na ostatní veřejné I
I rozpočty, zejména rozpočty obcí a krajů, protože z úpravy nevyplývají I
I povinnosti ani opatření, jejichž zajištění by vyžadovalo vynaložení I
I finančních prostředků. V některých případech může navrhovaná právní úprava I
I znamenat zvýšené náklady pro Českou národní banku. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.2 Dopady na podnikatelské subjekty: I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Návrh zákona zároveň žádoucím způsobem ovlivní podnikatelské prostředí, I
I zejména pokud jde o navrhované změny v ZPKT a ZDKT v souvislosti se I
I zjednodušením procesních otázek, které budou mít příznivý vliv na rozpočty I
I adresátů zákona a na změny v ZISIF, jež jsou navrhovány na základě veřejné I
I konzultace, jejichž cílem je zatraktivnění fondového podnikání v České I
I republice. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.3 Dopady na územní samosprávné celky (obce, kraje) I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Návrh zákona nemá žádné dopady na územní samosprávné celky. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.4 Sociální dopady: I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Navrhovaná úprava nemá sociální dopady, včetně dopadů na specifické I
I skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním I
I postižením a národnostní menšiny. Vliv úpravy se neprojeví na životním I
I prostředí ani na rovnosti mužů a žen a nebude mít ani jiné sociální I
I dopady. I
I----------------------------------------------------------------------------I
I 3.5 Dopady na životní prostředí: I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Návrh zákona nemá žádné dopady na životní prostředí. I
I----------------------------------------------------------------------------I
1. DŮVOD PŘEDLOŽENÍ A CÍLE
1.1. Definice problému
Důvodů pro předložení návrhu zákona je několik. Zejména je jím implementace následujících
evropských předpisů do českého právního řádu:
-
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/50/EU (dále též „
TD II
“) ze dne 22.
října 2013, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/109/ES (dále též „TD
I
“) o harmonizaci požadavků na průhlednost týkajících se informací o emitentech, jejichž cenné
papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu, směrnice Evropského parlamentu a Rady
2003/71/ES o prospektu, který má být zveřejněn při veřejné nabídce nebo přijetí cenných papírů k
obchodování a směrnice Komise 2007/14/ES, kterou se stanoví prováděcí pravidla k některým
ustanovením směrnice 2004/109/ES-
směrnice 2014/51/EU Evropského parlamentu a Rady ze dne 16. dubna 2014, kterou se
mění směrnice 2003/71/ES a 2009/138/ES a nařízení (ES) č. 1060/2009, (EU) č. 1094/2010 a (EU) č.
1095/2010 s ohledem na pravomoci Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro pojišťovnictví a
zaměstnanecké penzijní pojištění) a Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro cenné papíry a
trhy) (dále též „
Omnibus II
“)-
směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2014/91/EU ze dne 23. července 2014, kterou
se mění směrnice 2009/65/ES o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů
kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP), pokud jde o činnost depozitářů,
zásady odměňování a sankce (dále též „
UCITS V
“)-
Směrnice Evropského Parlamentu a Rady (EU) 2007/36 ze dne 11. července 2007 o výkonu
některých práv akcionářů ve společnostech s kótovanými akciemi (dále též „
směrnice o
akcionářských právech
“)Dalším důvodem je adaptace českého právního řádu na nařízení Evropského parlamentu a Rady
(EU) č. 909/2014 ze dne 23. července 2014 o zlepšení vypořádání obchodů s cennými papíry v Evropské
unii a centrálních depozitářích cenných papírů a o změně směrnic 98/26/ES a 2014/65/EU a nařízení
(EU) č. 236/2012 (dále též „
CSDR
“). V navrhované novele je také zohledněno Doporučení Komise
2014/208/EU ze dne 9. dubna 2014 o kvalitě podávání zpráv o správě a řízení společností (zásada
„dodržuj nebo vysvětli“). Do tohoto návrhu zákona není transponován čl. 78 odst. 4 UCITS V, jelikož
lze předpokládat, že tato otázka (KID) bude komplexně řešena prováděcím nařízením Evropské komise. Z
tohoto důvodu nepovažujeme za nutné ustanovení transponovat do českých zákonů, bylo by to
nesystematické.Dalším důvodem pro předložení návrhu zákona je zejména novelizace ustanovení
§ 122 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na
kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále též
„
ZPKT“
), v souvislosti s
§ 365 odst. 3 zák. č. 90/2012 Sb., o obchodních
korporacích (dále též „ZOK“
) ve vztahu k čl. 6
Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) o výkonu některých práv akcionářů ve společnostech s
kótovanými akciemi ze dne 11. července 2007.Navrhovaná novela řeší i harmonizaci správních poplatků v zákoně č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále též „
ZoSP
“). Jak plyne například ze správní praxe České národní
banky, je třeba především sjednotit výši správních poplatků týkajících se řízení o žádostech,
některá řízení zpoplatnit nově a některé poplatky vzhledem k jejich irelevanci k aktuálním zněním
zákonů v oblasti kapitálového trhu či penzijního spoření zrušit. Výsledkem bude odstranění
nejasností, zvýšení právní jistoty a zajištění souladu právních předpisů s potřebami praxe. Část
těchto změn je vyvolána analýzou správních poplatku z hlediska jejich souladu s rekodifikací
soukromého práva a jinými právními předpisy a navržená změna tedy provádí úkol v bodě 1 části II.
usnesení vlády České republiky č. 1087 ze dne 22. prosince 2014 k Analýze jednotlivých správních
poplatků uvedených v sazebníku správních poplatků v zákoně č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů, z hlediska jejich souladu s rekodifikací soukromého práva a jinými právními
předpisy.1.2. Popis existujícího právního stavu v dané oblasti
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 256/2004
Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů, a další související
zákony (dále též „
návrh zákona
“), novelizuje tyto právní předpisy:1.
zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na
kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů,
2.
zákon č. 15/1998 Sb., o dohledu v
oblasti kapitálového trhu a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále
též „
ZDKT
“),3.
zákon č. 240/2013 Sb., o investičních
společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (dále též
„
ZISIF
“),4.
zákon č. 634/2004 Sb., o správních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů,
5.
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále též
„“)
1.3. Identifikace dotčených subjektů
Mezi tzv. dotčené subjekty, tj. osoby, u kterých je účelné posuzovat dopady jednotlivých
variantních kroků, tedy posuzovat přínosy a náklady možných řešení, se řadí především:
-
Česká národní banka
-
účastníci kapitálového trhu
-
investoři
-
emitenti cenných papírů
-
účastníci řízení před Českou národní bankou
1.4. Popis cílového stavu
Cílem úpravy je dosažení souladu právních předpisů ČR a EU, implementace evropských
předpisů do českého právního řádu a harmonizace právní úpravy správních poplatků v ZoSP. Novela
zákona přispěje k vyšší atraktivitě fondového podnikání a českého kapitálového trhu a zajistí jeho
lepší fungování při současném zvýšení ochrany spotřebitele.
Dalším cílem úpravy je dosažení proporcionality mezi právy a povinnostmi akcionářů ve
vztahu k emitentovi v souvislosti s § 365 odst. 3
ZOK, který stanovuje zvláštní práva kvalifikovaným akcionářům, podle čl. 6 směrnice o
akcionářských právech, jejichž podíl ve společnosti se základním kapitálem 500 000 000 Kč nebo
vyšším dosáhl alespoň 1 % ze základního kapitálu, a §
122 odst. 1 ZPKT, který stanoví zvláštní oznamovací povinnost osobě, jejíž podíl dosáhne nebo
překročí 3 % je-li základní
kapitál
emitenta vyšší než 100 000 000 Kč nebo odpovídající částka v
cizí měně, 5 %, 10 %, 15 %, 20 %, 25 %, 30 %, 40 %, 50 % nebo 75 %, nebo sníží svůj podíl na všech
hlasovacích právech pod tyto hranice, kdy musí oznámit tuto skutečnost emitentovi a České národní
bance.Novela zákona přispěje k posílení pozice emitenta, kdy tento, na základě nového stanovení
1 % hranice v § 122 odst. 1 ZPKT, bude
disponovat větším přehledem o akcionářích s právy kvalifikovaných investorů, které jim přiznává
zákon, konkrétně § 365 odst. 3 ZOK.
1.5. Zhodnocení rizika
Navrhovaná právní úprava si klade za cíl implementaci evropských předpisů do českého
právního řádu tak, aby byl tento v souladu s evropskou regulací kapitálového trhu. Jejím nepřijetím
by se Česká republika vystavovala riziku zahájení řízení pro porušení čl. 258, příp. čl. 260 Smlouvy
o fungování Evropské unie.
Navrhovaná právní úprava si klade také za cíl proporcionalizaci mezi právy akcionáře
participovat na chodu společnosti na jedné straně a jeho povinnostmi vůči emitentovi na straně
druhé. Nepřijetím příslušné novely by se emitenti a řídící orgány společností působící na
kapitálovém trhu České republiky vystavovali vyšší míře rizika rigidity fungování a řízení
společností (např. při squeeze-outu), jelikož by struktura akcionářů byla anonymnější, a na druhé
straně by jejich práva na participaci chodu společnosti byla významná. Novela zákona zvyšuje
informovanost občanské společnosti a zejména emitenta o stavu akcionářské struktury společnosti a
usnadňuje řídícím orgánům proces rozhodování o fungování společnosti.
2. NÁVRH VARIANT ŘEŠENÍ
V případě CSDR není rozbor variant uveden, když CSDR je jako nařízení Evropského
parlamentu a Rady přímo použitelné, při jeho adaptaci tedy není žádný prostor pro národní uvážení a
tedy ani pro varianty řešení.
2.1. Návrh možných řešení v případě možného využití diskrece členského státu dle TD II
včetně varianty „nulové“, identifikace nákladů a přínosů a zhodnocení variant a výběr nejvhodnějšího
řešení
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/50/EU ze dne 22. října 2013, kterou se mění
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/109/ES o harmonizaci požadavků na průhlednost týkajících
se informací o emitentech, jejichž cenné papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu,
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/71/ES o prospektu, který má být zveřejněn při veřejné
nabídce nebo přijetí cenných papírů k obchodování a směrnice Komise 2007/14/ES, kterou se stanoví
prováděcí pravidla k některým ustanovením směrnice 2004/109/ES, novelizuje tři existující evropské
regulace. Směrnice si klade za cíl podpořit malé a střední emitenty snížením administrativní zátěže.
Ruší například požadavek na uveřejňování mezitímních zpráv statutárního orgánu
(§ 119a ZPKT).
Za účelem lepšího dodržování požadavků TD I se její novelou také posilují sankční
pravomoci dohledových orgánů. Lhůta pro transpozici uplyne dne 26. listopadu 2015.
2.1.1. Diskrece dle čl. 3 odst. 1 TD I ve znění TD II
Nový čl. 3 odst. 1 TD II zakotvuje možnost domovského členského státu stanovit emitentům
přísnější požadavky, než stanovuje TD I. V tomto ustanovení je zároveň stanoveno, že členský stát
nesmí požadova