Spolupráce osob bez platby pojistného na sociální pojištění

Vydáno: 22 minut čtení

Vymezením spolupracujících osob a jejich daňovým řešením se zabývá § 13 ZDP . Na spolupracující osobu lze rozdělit příjmy a výdaje na jejich dosažení, zajištění a udržení při výkonu samostatné činnosti zdaňované dle § 7 ZDP (s výjimkou podílu společníka veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti). Hlavním cílem využití spolupráce osob je optimalizovat daňové zatížení poplatníků daně z příjmů fyzických osob. V článku se zaměříme na další možnost uplatnění spolupráce osob, a to s využitím spolupráce osob dosáhnout situace, kdy spolupracující osoba i podnikající osoba nemusí platit sociální pojištění a tím dosáhnout nejen daňové úspory, ale i úspory v neplacení jednoho druhu pojistného.

Měsíční vyměřovací základ v roce 2024 nesmí být u OSVČ hlavní nižší než 30 % průměrné mzdy, tedy jeho minimální výše činí 43 967 Kč × 0,30 = 13 191 Kč a minimální výše zálohy na pojistné činí 13 191 Kč × 0,292 = 3 852 Kč (v roce 2023 činila minimální výše zálohy na pojistné 2 944 Kč).

Měsíční vyměřovací základ u OSVČ vedlejší nesmí být v roce 2024 nižší než 11 % průměrné mzdy, tedy jeho minimální výše činí 43 967 Kč × 0,11 = 4 837 Kč a minimální výše zálohy na pojistné 4 837 Kč × 0,292 = 1 413 Kč (v roce 2023 činila minimální výše zálohy na pojistné 1 178 Kč).

Maximální roční vyměřovací základ pro odvod pojistného na sociální pojištění činí 48násobek průměrné mzdy, což
v roce 2024 činí 2 110 416 Kč (v roce 2023 se jednalo o částku 1 935 552 Kč).

Úspora na dani s využitím spolupracujících osob

Možné případy, kdy využití spolupráce osob vede k daňové úspoře podnikatele a v souhrnu podnikatele a spolupracující osoby:
-
podnikatel s ohledem na dosažený základ daně z příjmů je nucen uplatnit kromě sazby daně 15 % i druhou progresivní sazbu daně 23 % dle § 16 ZDP
;
-
podnikatel má vyšší základ daně, ale spolupracující osoba je v daňové ztrátě z vlastního podnikání
, takže převedení podílu příjmů a výdajů podnikatele na spolupracující osobu sníží celkové daňové zatížení obou osob;
-
podnikatel je v daňové ztrátě a převedení podílu daňové ztráty na spolupracující osobu, která má vyšší základ daně, sníží daňové zatížení této spolupracující osoby
;
-
spolupracující osoba nemá žádné vlastní zdanitelné příjmy
, a proto nemůže uplatnit příslušející slevy na dani (zejména základní slevu na dani na poplatníka) a nezdanitelné části základu daně vymezené v § 15 ZDP (poskytnuté dary, odpočet příspěvku na produkty spoření na stáří, odpočet úroků z úvěrů ze stavebního spoření);
-
spolupracující osoba má vlastní zdanitelné příjmy, ale
vypočtený základ daně jí neumožní uplatnit v plné výši slevy na dani a nezdanitelné části základu daně
dle § 15 ZDP.
Příklad 1
Podnikatel dosáhne za rok 2024 základ daně z příjmů ze svého podnikání ve výši 2 100 000 Kč. Kromě příjmů z podnikání jiné příjmy nemá. Podívejme se na případ, pokud bude s podnikatelem spolupracovat manželka, například mu povede daňovou evidenci, přičemž manželka nemá žádné jiné zdanitelné příjmy.
1. Podnikatel bez spolupráce manželky
Dle § 16 ZDP je nutno uplatnit dvě sazby daně. První výše 15 % se uplatní pro část základu daně do výše 36násobku průměrné mzdy (ve smyslu znění zákona č. 349/2023 Sb., kterým s

Související dokumenty

Články

Výhody a nevýhody spolupráce osob
Využití spolupráce osob k úspoře na dani a pojistném

Zákony

35/1965 Sb., o literárních, vědeckých a uměleckých dílech (autorský zákon)
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
252/1997 Sb., o zemědělství
121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
Zákon č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů

Expertní odpovědi

Spolupráce fyzických osob

Nařízení vlády

Nařízení vlády č. 286/2023 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2022, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2022, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2024, základní výměry důchodu stanovené pro rok 2024 a částky zvýšení za vychované dítě pro rok 2024 a o zvýšení důchodů v roce 2024