Důvodová zpráva k zákonu č. 163/2024
Sb., změna zákona o investičních společnostech
a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související
zákony
k návrhu zákona, kterým se mění zákon č.
240/2013 Sb., o investičních společnostech a
investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu
Vláda České republiky schválila na svém zasedání 4. března 2019 (usnesení č. 156) Koncepci
rozvoje kapitálového trhu v České republice 2019 - 2023 (dále též jen "
Koncepce
"). Tato
Koncepce byla publikována na webových stránkách Ministerstva financí České republiky (dále též jen
"MF ČR
") dne 14. března 20191).Návrh zákona, kterým se mění zákon č.
240/2013 Sb., o investičních společnostech a
investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony se snaží reagovat na
nedostatky současné právní úpravy identifikované při přípravě koncepce ve vztahu k fondovému
financování.
Byly identifikovány nedostatky v oblasti právnických osob podle
§ 15 zákona č. 240/2013 Sb., o investičních
společnostech a investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
""), které v zásadě nepodléhají
regulaci ZISIF ani dohledu ČNB. Ačkoliv je
nabízení veřejnosti investovat do těchto subjektů neboli tzv. nelicencovaných správců zakázáno, jsou
indikace z trhu i dohledu, že opak je pravdou. Tito nelicencovaní správci obhospodařují majetek
investovaný veřejností, kdy se investoři domnívají, že investují do regulovaných subjektů, a dochází
tak k jejich zmatení, kdy si neuvědomují, že se jedná o vysoce rizikové investice.
V současné době je dovoleno vytvářet podfondy pouze investičním fondům typu SICAV (akciová
společnost s proměnným základním kapitálem; původem z francouzského:
Société d'Investissement a
Capital Variable
), ačkoli zájem o vytváření podfondů mají i jiné právní formy, konkrétně
uzavřená akciová společnost či komanditní společnost na investiční listy. V ČR doposud nevznikla
žádná komanditní společnost na investiční listy, ačkoli již došlo v minulosti k novelám této úpravy
za účelem jejího vyššího zatraktivnění. Dle návrhů trhu by mohlo dojít k využití této právní formy,
například pokud by jí bylo umožněno vytvářet podfondy. Zatraktivnění právní formy komanditní
společnosti na investiční listy by mohlo prospět i uvolnění jinak kogentní
úpravy rozdělení zisku v
zákoně o obchodních korporacích.Obdobně je poptávka i po možnosti vytvářet podfondy u uzavřené akciové společnosti, která
je investičním fondem tak, aby i tato forma přispěla k vyšší atraktivitě kapitálového
trhu.
Dále byly nad rámec Koncepce identifikovány některé další oblasti v
ZISIF, kde byla trhem či dohledovým orgánem
spatřována potřeba dalšího vyjasnění.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
V této novele se navrhuje novelizovat tři zákony, z nichž
ZISIF je hlavní podstatou novely. Změna zákona
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve
znění pozdějších předpisů, doplňuje poplatky pro zápis nelicencovaných správců do seznamu vedeného
ČNB, zápis evropských fondů dlouhodobých investic (dále také "
fondy ELTIF
") a navyšuje
některé poplatky tak, aby odpovídaly souvisejícím administrativním nákladům. Některé poplatky jsou z
důvodu jejich obsolentnosti či neefektivnosti naopak zcela rušeny. Změna zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmu, ve znění
pozdějších předpisů (dále též jako
"") reflektuje zejména možnost
vytvářet podfondy i pro jiné subjekty, než jsou investiční fondy typu SICAV.Nelicencovaný správce podle § 15
Z dohledové praxe a i z veřejných medií plynou zjištění, že je účelné omezit investice do
tzv. nelicencovaných správců.
Investování do těchto subjektů je dle aplikační praxe i zkušeností ČNB mnohdy nabízeno
veřejnosti, kdy jsou investoři uvedeni v omyl, že se jedná o regulované subjekty, které jsou
dohlíženy ČNB. Nově se bude požadovat, aby se právnická osoba podle
§ 15 odst. 1 ZISIF označila ve svém názvu
jako osoba rizikového kapitálu. Zároveň se zakazuje použití slova "fond" nebo slov od něj odvozených
v názvu osoby podle § 15 ZISIF, jelikož je
toto označení zavádějící pro investory, kteří se mohou domnívat, že se jedná o regulovaný
subjekt.
Zavádí se informační povinnost vůči investorům. Informační povinnost je více strukturována
a je vyžadováno poskytnutí i varování, že se jedná o rizikovou investici, o kterou může investor
přijít. Dále je vyjasněna návaznost na strukturované poskytování informaci podle nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 1286/2014 ze dne 26.
listopadu 2014 o sdělení klíčových informací týkajících se strukturovaných retailových investičních
produktů a pojistných produktů s investiční složkou.
Dále je omezen okruh investorů, kteří mohou volně investovat prostřednictvím těchto
subjektů zavedením minimální výše investice odpovídající 125 000 EUR. Nestačí tedy podmínka
kvalifikovaného investora, neboť z aplikační praxe vyplynulo, že podmínka kvalifikovaného investora
a jeho prohlášení mohou být u těchto subjektů často obcházeny a je velmi omezený způsob, jak
kontrolovat vyplnění investičního dotazníku. Vyžaduje se tedy vyšší investice a zároveň i splnění
povinnosti investičního dotazníku.
Z tohoto pravidla se zavádí výjimka pro rodiny a přátele, kdy společně může investovat do
těchto subjektů až 20 osob, na ty by se ovšem nemělo vztahovat omezení minimálního vklad. V rámci
nelicencovaného správce tedy může investovat až 20 osob, které nenaplní podmínku minimálního vkladu
a zbytek investorů tuto podmínku splnit musí. Aby nedocházelo k obcházení zákona, je vyžadováno, aby
výjimku z minimálního vkladu a skutečnost, že jsou shromažďovány peněžní prostředky maximálně od 20
osob, které nesplňují podmínku minimálního vkladu, ověřil
auditor
. Auditor
tedy ověřuje u
nelicencovaného subjektu, který má více než 20 investorů, skutečnost, že maximálně 20 z nich
investuje méně do daného subjektu, než je ekvivalent 125 000 EUR. Auditor
bude ověřovat počet osob,
které nejsou tímto kvazi
-kvalifikovaným investorem, nikoliv účetní závěrku. Ověřování účetní závěrky
se řídí standardními účetními předpisy. Právnická osoba musí toto ověření dodat do 6 měsíců od
uplynutí předcházejícího účetního období ČNB.Dále se zavádí sankční výmaz za porušení povinností daných zákonem.
Vytváření podfondů, komanditní společnosti, SICAF a správce svěřenského fondu
V ZISIF se v návaznosti na Koncepci
navrhuje umožnit komanditní společnosti na investiční listy a uzavřené akciové společnosti, která je
investičním fondem, vytvářet podfondy. Za účelem podpory právní formy uzavřené akciové společnosti
se navrhuje nové označení pro její obchodní firmu "SICAF" (po vzoru "
SICAV
"). Tu novela
navrhuje jako nové označení pro obchodní firmu investičního fondu, který je akciovou společností:
"investiční fond s fixním základním kapitálem". Toto označení může být nahrazeno zkratkou
"SICAF
" (ve francouzském jazyce: Société d'Investissement a Capital Fixe
), protože
tato zkratka je celosvětově známá a srozumitelná, čímž napomůže k větší atraktivitě této
společnosti.U komanditní společnosti na investiční listy se také navrhuje uvolnění úpravy rozdělení
zisku. Navrhuje se dále umožnit, aby investiční společnost neharmonizovaná právem EU mohla být jako
podnikatel svěřenským správcem svěřenského fondu, který není investičním fondem, což byly požadavky
vznesené trhem.
Úprava depozitáře ve vztahu ke speciálním evropským fondům, úschova majetku u depozitáře a
statut podfondů
Stanovuje se najisto, že u investičních fondů vytvářejících podfondy stačí vyhotovit
statut pouze ve vztahu k podfondům. Zjednodušuje se úprava nabízení a úschovy podílových listů,
která je ve stávající podobě nepřehledná a způsobuje interpretační obtíže při aplikaci
ZISIF.
Odstraňuje se nejistota ohledně otázky, zda musí mít fondy EuVECA a EuSEF depozitáře
(nařízení EU tuto povinnost výslovně nestanovují, nicméně
interpretace
českého práva není v tomto
ohledu jednoznačná) a dále se zpřesňuje úprava i ve vztahu k evropským fondům dlouhodobých investic,
které doznaly změny nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU)
2023/606 ze dne 15. března 2023, kterým se mění
nařízení (EU) 2015/760, pokud jde o požadavky
týkající se investičních politik a podmínek provozování činnosti evropských fondů dlouhodobých
investic a rozsah způsobilých investičních aktiv, požadavky na složení portfolia a rozložení rizika,
peněžité zápůjčky a další pravidla pro fondy.V souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady
2011/61/EU ze dne 8. června 2011 o správcích
alternativních investičních fondů se ro