Důvodová zpráva k zákonu č. 298/2016 Sb., změna zákonů v souvislosti s přijetím zákona
č. 297/2016 Sb.
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
Předseda vlády:
Milan
Chovanec,
Ministr vnitra:
A. Obecná část
K částem první až šestnácté, osmnácté až dvacáté třetí a dvacáté páté až šedesáté
šesté
1. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů a vysvětlení
nezbytnosti navrhované právní úpravy
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické
transakce, navazuje na souběžně předkládaný návrh zákona o službách vytvářejících důvěru pro
elektronické transakce, jehož cílem je adaptace právního řádu České republiky na část nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a
službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice
1999/93/ES (dále též „nařízení eIDAS“), která se týká služeb vytvářejících důvěru.
Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (RIA) k návrhu zákona o službách
vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, se kterým je tento návrh zákona předkládán,
obsahuje podrobné zhodnocení platného právního stavu a vysvětlení nezbytnosti navrhované právní
úpravy.
Hlavním principem tohoto návrhu zákona je reflektovat změny, které přináší nařízení eIDAS,
případně i zákon o službách vytvářejících důvěru pro
elektronické transakce, v příslušných zvláštních zákonech.
Adaptace českého právního řádu na oblast nařízení eIDAS týkající se elektronické
identifikace se předpokládá zejména formou změn zákonů, které se dotýkají oblasti elektronické
identifikace ve smyslu nařízení eIDAS. Předpokládá se zejména změna zákona č.
328/1999 Sb., zákon o občanských průkazech, která
upraví obsah kontaktního elektronického čipu občanského průkazu a procesy vydávání a ukončení
platnosti občanského průkazu tak, aby se občanský průkaz s elektronickým kontaktním čipem mohl stát
důvěryhodným prostředkem pro elektronickou identifikaci. Dále probíhají právní analýzy související s
problematikou řízení a správy elektronické identifikace a národní identitní autority. Povinné
uznávání prostředků pro elektronickou identifikaci, které byly vydány v rámci oznámeného systému
elektronické identifikace, by mělo začít platit dnem 29. září 2018. Do této doby Česká republika
plánuje ohlásit svůj národní systém elektronické identifikace.
2. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Navrhovaná úprava odpovídá ústavnímu pořádku a právnímu řádu České republiky, zejména
ústavnímu zákonu č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, a usnesení předsednictva České národní rady č.
2/1993 Sb., o vyhlášení
Listiny základních práv a svobod, jako součásti
ústavního pořádku České republiky.
3. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie a s
mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána
Důvodová zpráva k návrhu zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické
transakce, se kterým je tento návrh zákona předkládán, obsahuje podrobné zhodnocení souladu
navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, a s předpisy
Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva
Evropské unie.
4. Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet,
ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky
Hospodářský a finanční dosah navrhované právní úpravy na státní rozpočet, ostatní veřejné
rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky je popsán v souvislosti s celkovým řešením v
důvodové zprávě k návrhu zákona o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce, se
kterým je společně předkládán.
5. Zhodnocení korupčních rizik
Předkládaný návrh zákona nezvyšuje oproti dosavadní právní úpravě korupční rizika, neboť
podstata navrhované právní úpravy je takového charakteru, který by neměl mít na korupci jako takovou
negativní vliv. Vzhledem k obsahu právní úpravy tak nebyla shledána žádná rizika, která by mohla
vést ke korupčnímu jednání.
6. Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů a k
diskriminaci
Navrhovaná právní úprava neobsahuje žádná ustanovení, která by narušovala právo na rovné
zacházení a vedla k diskriminaci. Z hlediska principů rovnosti mužů a žen je návrh novely zákona
neutrální, neboť navrhovaná právní úprava nemá bezprostřední, ani sekundární dopady na rovnost mužů
a žen a nevede k diskriminaci jednoho z pohlaví, neboť nijak nerozlišuje, ani nezvýhodňuje jedno z
pohlaví a nestanoví pro něj odlišné podmínky.
Navrhovaná právní úprava nepřipouští diskriminační přístup. Povinnosti jsou stanoveny pro
všechny občany bez rozdílu pohlaví, náboženské či politické příslušnosti. Návrh je v souladu zejména
s čl. 14 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních
svobod (publikované ve Sbírce zákonů pod číslem