Důvodová zpráva k zákonu č. 363/2021 Sb., změna zákona o sociálně-právní ochraně dětí
a dalších souvisejících zákonů
OBECNÁ ČÁST
A. Zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů a vysvětlení
nezbytnosti navrhované právní úpravy
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní
ochraně dětí, v platném znění (dále jen "zákon č. 359/1999
Sb."), upravuje obecné principy sociálně-právní ochrany dětí, vymezuje
kompetence
jednotlivých orgánů sociálně-právní ochrany (obecní úřady, obecní úřady obcí s rozšířenou
působností, krajské úřady, Ministerstvo práce a sociálních věcí, Úřad pro mezinárodněprávní ochranu
dětí, Úřad práce ČR), definuje, kdo je ohrožené dítě, kterému má být sociálně-právní ochrana
poskytována, upravuje jednotlivá opatření sociálně-právní ochrany, jako jsou poradenská činnost,
výchovná opatření, návrhová oprávnění obecního úřadu obce s rozšířenou působností jakožto orgánu
sociálně-právní ochrany dětí k soudu ve věcech týkajících se péče o děti a rodičovské odpovědnosti,
zakotvuje základní nástroje sociální práce s dítětem a jeho rodinou (vyhodnocení situace dítěte,
individuální plán ochrany dítěte, případová konference atd.). Zákon vymezuje činnost orgánů
sociálně-právní ochrany v případě svěření dítěte do náhradní rodinné péče a do ústavní výchovy. Dále
je blíže upravena tzv. kuratela pro děti a mládež (péče o děti vyžadující zvýšenou pozornost),
sociálně-právní ochrana ve vztahu k cizině, zřizování komisí a poradních sborů, práva a povinnosti
orgánů sociálně-právní ochrany při sdělování údajů, vedení spisové dokumentace, řízení a místní
příslušnost a rovněž přestupky na úseku sociálně-právní ochrany.Poměrně značná část zákona je pak věnována
osobám pověřeným k poskytování
sociálně-právní ochrany, podmínkám pro vydání a odnětí pověření, odborné způsobilosti osob
podílejících se na činnosti pověřených osob a inspekcím poskytování sociálně-právní
ochrany.
Jednou z činností pověřených osob je také zřízení a provozování zařízení pro děti
vyžadující okamžitou pomoc (dále též "ZDVOP"). Úprava podmínek provozování ZDVOP a jejich
financování je jednou ze stěžejních oblastí předkládané novelizace, a to zejména z toho důvodu, že
stávající úprava je díky postupným dílčím novelizacím ustanovení týkajících se ZDVOP nekoncepční,
nepřehledná a pro adresáty těžko uchopitelná.Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc poskytují pomoc ohroženým dětem na základě
smlouvy nebo na základě rozhodnutí soudu v situacích, kdy rodiče nemohou v důsledku krizové situace
rodiny a bezprostředního ohrožení dítěte zabezpečit péči o dítě a tuto péči nelze zajistit ani
prostřednictvím poručníka, pěstouna nebo jiné pečující osoby
v souladu s úpravou zákona č.
89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "občanský zákoník"). ZDVOP jakožto krizová zařízení by měla sloužit jako
přechodné, krátkodobé řešení situace dítěte, do nalezení stabilnějšího řešení. Pro účely
dlouhodobých pobytů slouží - v případech, kdy se nepodaří zajistit péči o dítě v jeho vlastní rodině
nebo v náhradním rodinném prostředí - školská zařízení pro výkon ústavní výchovy (dětské domovy,
dětské domovy se školou, diagnostické ústavy, výchovné ústavy) upravená v zákoně č.
109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy
ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších
zákonů, ve znění pozdějších předpisů; dětské domovy pro děti do 3 let věku upravené v zákoně č.
372/2011 Sb. o zdravotních službách a podmínkách
jejich poskytování (zákon o zdravotních
službách), ve znění pozdějších předpisů; domovy pro osoby se zdravotním postižením upravené v
zákoně č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve
znění pozdějších předpisů.Zákon č. 359/1999 Sb. obsahuje právní úpravu
státního příspěvku pro zřizovatele ZDVOP, který částečně (v některých případech převážně) slouží na
úhradu nákladů na provoz zařízení a poskytování plného přímého zaopatření svěřeným dětem (ubytování,
strava, ošacení), ale také k financování dalších zákonných povinností a činností ZDVOP, jako jsou
zajištění odborné poradenské a psychologické pomoci dítěti a spolupráci s rodinou dítěte. Státní
příspěvek pro zřizovatele ZDVOP byl od jeho zavedení v roce 2006 již 4x valorizován. Od 1. 1. 2013
došlo ke změně ve stanovení výše státního příspěvku, který nyní náleží v pevné částce 22 800 Kč
měsíčně za každé dítě svěřené do péče ZDVOP bez ohledu na jeho věk. Uvedená částka se dlouhodobě
ukazuje jako nedostatečná a v posledních 3 letech je toto nedostatečné financování řešeno
mimořádnými dotačními tituly, což není systémové ani efektivní. Z uvedených důvodů je touto novelou
navrhováno zvýšení státního příspěvku na provoz ZDVOP a péči o svěřené děti na
částku 30 000 Kč
měsíčně
a současně je navrhována úprava stávajícího krácení příspěvku za dny pobytu dítěte mimo
zařízení. Navrhovaná částka je odvozena z výše požadavků uplatněných ZDVOP v mimořádných dotačních
titulech.V oblasti náhradní rodinné péče zákon č. 359/1999
Sb. upravuje proces zprostředkování pěstounské péče a osvojení, vedení příslušných evidencí
krajskými úřady, upravuje bližší podmínky pěstounské péče na přechodnou dobu. Zakotvena jsou zde
rovněž práva a povinnosti při výkonu pěstounské péče, dohody o výkonu pěstounské péče, státní
příspěvek na výkon pěstounské péče, a dále pak dávky pěstounské péče a řízení o těchto dávkách.
Úprava práv a povinností osob pečujících a osob v evidenci, úprava dohod o výkonu pěstounské péče,
resp. správních rozhodnutí o právech a povinnostech dle §
47a a následujících zákona č. 359/1999 Sb. a financování tzv. doprovázení pěstounů a
ostatních osob pečujících prostřednictvím státního příspěvku na výkon pěstounské péče byla do zákona
č. 359/1999 Sb. zavedena od 1. 1. 2013 zákonem č.
401/2012 Sb. Od té doby proběhlo vyhodnocení těchto
institutů, jejich uchopení a fungování v praxi, přínosů i slabých stránek a vyvstala potřeba
zrevidovat tato ustanovení tak, aby lépe odpovídala potřebám v terénu a stávajícím poměrům. Je
navrhováno navýšení státního příspěvku na výkon pěstounské péče tak, aby odpovídal reálným nákladům
na podporu pěstounů. Odborná podpora a služby podporující výkon pěstounské péče jsou předpokladem
kvalitního zajištění potřeb ohrožených dětí svěřovaných do náhradních rodin. Garance doprovodných
služeb zvyšuje pravděpodobnost, že budou nalezeni pěstouni pro větší počet dětí se specifickými
potřebami, jako je mentální nebo tělesné postižení, duševní onemocnění, ale také děti staršího věku
nebo větší sourozenecké skupiny. Pro účely transparentního nakládání se státním příspěvkem na výkon
pěstounské péče je zavedena povinnost doprovázejících osob, s nimiž pěstoun uzavře dohodu o výkonu
pěstounské péče, předkládat přehled využití státního příspěvku. Na konci roku 2019 bylo v pěstounské
péči a osobní péči poručníka umístěno celkem 15 067 dětí, z toho 608 dětí se zdravotním
postižením.
Odborná podpora poskytovaná na základě dohod o výkonu pěstounské péče zároveň zvyšuje
pravděpodobnost nalezení vhodné pěstounské rodiny též pro děti opouštějící po uplynutí zákonné lhůty
pěstounskou péči na přechodnou dobu. V roce 2018 opustilo pěstounskou péči na přechodnou dobu z
celkového počtu 459 odchozích dětí 73 dětí zpět k vlastním rodičům, 237 dětí přešlo do jiné formy
náhradní péče, 97 dětí do osvojení, 35 dětí do ústavního zařízení nebo ZDVOP a zbylé děti jiným
způsobem (např. nabytím plné svéprávnosti). V roce 2019 opustilo pěstounskou péči na přechodnou dobu
z celkového počtu 429 odchozích dětí 66 dětí zpět k vlastním rodičům, 229 dětí přešlo do jiné formy
náhradní péče, 92 dětí do osvojení, 26 dětí do ústavního zařízení nebo ZDVOP a zbylé děti jiným
způsobem (nabytí plné svéprávnosti apod.).
Zákon č. 359/1999 Sb. prošel poslední větší
novelizací v roce 2012 přijetím zákona č. 401/2012
Sb., s účinností od 1. 1. 2013. Další novelizace byly více méně technické, upravující pouze
dílčí ustanovení v souvislosti se změnami jiných zákonů. Oblasti náhradní rodinné péče se poměrně
nekoncepčně dotkla novela zákona č. 117/1995, o státní
sociální podpoře, a souvisejících předpisů (zákon č. 200/2017
Sb.), jíž došlo prostřednictvím poslaneckého pozměňujícího návrhu ke zvýšení některých dávek
pěstounské péče. Jiné dávky nebyly od 1. 1. 2013 zvýšeny, stejně jako státní příspěvek na výkon
pěstounské péče pro úřady a osoby pověřené k výkonu sociálně-právní ochrany v oblasti tzv.
doprovázení pěstounů (resp. osob pečujících a osob v evidenci) a jim svěřených dětí (viz výše),
ačkoli se od uvedeného data prokazatelně zvyšují platy, mzdy, ceny služeb, nájmy atd.
Nízké
finanční ohodnocení vede k poklesu zájmu nových žadatelů o pěstounskou péči a úbytku stávajících
pěstounů na přechodnou dobu. Toto je třeba reflektovat a zejména v případech, kdy od 1. 1. 2013
nedošlo k navýšení dávek a příspěvků, a je navrhováno toto upravit tak, aby bylo možné poskytovat
dětem náhradní rodinnou péči kvalitně.
Podle mezinárodních dokumentů (zejm.
Úmluva o právech dítěte) i vnitrostátní legislativy
(občanský zákoník) má náhradní rodinná péče přednost
před péčí ústavní. Náhradní rodinná péče je pro dítě vhodnějším řešením, pokud se o něj jeho
biologická rodina nemůže postarat, než umístění v ústavním zařízení, navíc je to varianta pro stát
finančně výhodnější (průměrné náklady státu na dítě v pěstounské péči činí necelých 20 000 Kč
měsíčně, zatímco průměrné náklady na dítě v ústavním zařízení činí 44 570 Kč.). Je tedy v souladu s
obecnými trendy i sociální politikou státu podporovat rozvoj náhradní rodinné péče, a to jak v
oblasti finanční, tak v oblasti služeb pro pěstounské rodiny a jim svěřené děti.Do zákona č. 359/1999 Sb. je také nově
navrhována úprava
zaopatřovacího příspěvku pro mladé dospělé po skončení péče nahrazující péči
rodičů
(dále jen "zaopatřovací příspěvek") jako dávky určené nezaopatřeným zletilým osobám do 26
let věku nebo nezaopatřeným nezletilým osobám, kterým byla přiznána plná svéprávnost, ke zmírnění
jejich nepříznivé sociální situace poté, kdy zanikla pěstounská nebo poručenská péče nebo ústavní
výchova oprávněných osob v důsledku nabytí plné svéprávnosti nebo zletilosti těmito osobami, a to po
dobu jejich nezaopatřenosti (tedy zejména studia). Tyto děti, resp. mladí dospělí, jsou znevýhodnění
při vstupu do samostatného života, který je po skončení pěstounské či ústavní péče po zletilosti
čeká, nemají rodinu, na kterou se mohou obrátit a spolehnout a pokud chtějí dokončit studium či
učební obor nebo se dále vzdělávat na vyšší odborné či vysoké škole, jsou často odkázáni na pomoc
bývalých pěstounů, ústavního zařízení a/nebo různých nadací a neziskových organizací. Tato podpora
nicméně není garantována a není nijak systémově ukotvena. Dostupné výzkumy ukazují, že 71 % dětí z
dětských domovů předpokládá dosažení výučního listu, celkové procento absolventů s výučním listem je
29 %. Zároveň 40 % dětem z dětských domovů dosažené vzdělání nevyhovuje. Potřeba studovat po odchodu
ze zařízení se vztahovala převážně k dokončení stávající školy, potřeba dalšího/navazujícího studia
byla deklarována pouze u 1/10 dětí.1) K potřebám mladých lidí opouštějících
náhradní péči bylo dále zjištěno, že "mladí lidé opouštějící náhradní péči dosahují nižší úroveň
dosahovaného vzdělání a využití možnosti dalšího vzdělání po ukončení minimální povinné školní
docházky ve srovnání s jinými mladými lidmi. Dobré výsledky v oblasti vzdělávání souvisí se
stabilitou umístění, pohlavím (mladé ženy mají lepší výsledky než muži), pevným odhodláním pečující
osoby mladému člověku s jeho vzděláním pomoci a podporou a povzbuzením ke studiu ze strany
nejbližších. Mezi ně patří i vlastní děti pěstounských rodin, které dětem v náhradní péči pomáhají a
slouží jim jako vzory či modely. Výzkumy předložily i důkazy o tom, že mladí lidé, kteří prošli
několika místy péče, dokáží dosáhnout úspěchu ve vzdělání, pokud zůstanou ve stejné škole a udrží si
kladné přátelské vztahy a kontakty s učiteli, kteří jim pomáhají. Příležitost ke změně může
nabídnout i škola či samo zařízení poskytující péči - otevřít dítěti dveře k účasti v různých
volnočasových nebo nepovinných školních aktivitách, které mu mohou přinést nová přátelství a další
možnosti jako rozvoj kompetencí a emoční zralosti - a tak zlepšují jeho
odolnost."2)Nárok na zaopatřovací příspěvek obsahuje podpůrné i kontrolní mechanismy, např. povinnou
spolupráci se sociálním pracovníkem obce - sociálním kurátorem a realizaci individuálního
plánu.
Zaopatřovací příspěvek bude mít formu příjmově netestované nepojistné dávky, která
sjednotí dosavadní roztříštěnou úpravu zaopatření mladých dospělých po skončení náhradní ústavní i
rodinné péče, a zejména z něj učiní nárokovou záležitost při splnění zákonných podmínek. Tato dávka
nahradí několik dosavadních dávek a jiných forem plnění a transferů z veřejných rozpočtů. Především
nahradí dosavadní prolongaci dávek pěstounské péče. Současně zaopatřovací příspěvek také ve formě
jednorázové dávky nahradí dosavadní příspěvek při ukončení pěstounské u mladých lidí, kteří se
rozhodnou opustit pěstounskou rodinu. Stávající příspěvek je dnes stanovený na 25 tis.
Kč.
Cílem předkládaného návrhu tedy není provádět zásadní a koncepční změny v oblasti
sociálně-právní ochrany dětí a náhradní rodinné péče, nýbrž narovnání některých disproporcí v
dávkové oblasti, zvýšení pěstounských dávek a státního příspěvku pro ZDVOP, kde nedošlo k navýšení
od roku 2013, což znemožňuje kvalitní výkon sociálně-právní ochrany dětí, a zefektivnění některých
postupů a procesů v souladu s poznatky z praxe a řady analýz, které má ministerstvo k
dispozici.3)
Podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský
zákoník, ve znění pozdějších předpisů,
nejsou nedostatečné bytové poměry nebo majetkové poměry
rodičů dítěte nebo osob, kterým bylo dítě svěřeno do péče, samy o sobě důvodem pro rozhodnutí soudu
o ústavní výchově
, jestliže jsou jinak rodiče způsobilí zabezpečit řádnou výchovu dítěte a
plnění dalších povinností vyplývajících z jejich rodičovské odpovědnosti.Sociální důvody jsou pro účely statistického zjišťování definovány jako okamžitá pomoc
dítěti a rodině v tíživé sociální situaci nebo jiný důvod přijetí dítěte považovaného za zdravé,
které nevyžaduje žádnou diagnostickou či terapeutickou lékařskou a ošetřovatelskou péči
(rodiče
ve výkonu trestu, dítě před umístěním do náhradní rodinné péče, rozvrat v rodině aj.) U těchto dětí
bude zpravidla vydáno předběžné opatření nebo nařízena ústavní výchova. Pokud jde o příčiny umístění
dětí do dětských domovů pro děti do tří let, jsou uváděny jako vyrovnané (ÚZIS, 2017) příčiny
sociální, zdravotně-sociální a zdravotní.Volba opatření ve prospěch ohroženého dítěte nejmladšího věku je tedy ze strany OSPOD i
soudu limitována důvody, proč dítě nemůže nadále (dočasně) setrvat ve své rodině. Opatření
navazující na důvody nezdravotního charakteru jsou především přímá podpora rodiny terénní nebo
ambulantní formou (posílení rodičovských kompetencí, včetně poradenství týkající se bytových a
majetkových poměrů, poskytování odborných služeb a vzdělávání pro péči o dítě s postižením,
poskytování respitních služeb), podpora náhradních rodičů v péči o dítě se zdravotním postižením
(navýšení odměny pěstouna uvedené touto novelou, posílení doprovodných, poradenských a respitních
služeb), případně zajištění přechodné pobytové péče ve stávajících zařízeních rodinného typu (např.
ZDVOP s kapacitou umožňující individuální přístup k dítěti). Jedná se tedy o již existující síť
služeb.
ČR je ve středoevropském kontextu posledním státem, který umožňuje bez jakýchkoli omezení
svěřovat dětí předškolního věku do ústavních zařízení, a to navzdory dlouhodobě a plošně
publikovaným výsledkům výzkumů o negativních účincích ústavní péče na nejmenší děti. Umístění malého
dítěte do ústavní péče je mezinárodními orgány4) vnímáno jako forma citového
zanedbávání dítěte, která je jako jedna z forem násilí na dětech v rozporu s právem dítěte na
ochranu před všemi formami násilí podle čl. 19 odst. 1
Úmluvy o právech dítěte5). Nevyhnutelným trendem tedy je transformace
této formy služby, jejímž hlavním cílem musí být deinstitucionalizace péče o děti předškolního věku
a rozvoj alternativ péče o ně v rodinném prostředí.
Statistiky týkající se dětských domovů pro děti do 3 let zpracovává ÚZIS a jsou uvedené v
Ročním statistickém výkazu ÚZIS A (MZ) 1-01: dětské domovy (A410)
. Data za předchozí rok jsou
bohužel dostupná až v září následujícího roku, tj. data za rok 2018 ještě nemáme k dispozici, kromě
počtu dětí v DD do 3 let k 31. 12. 2018, kterých bylo dle dat poskytnutých MZ 879
dětí
.Základní cíle návrhu zákona jsou:
-
zjednodušení a zpřehlednění zákonné úpravy činnosti ZDVOP a posílení finanční
stability provozovatelů ZDVOP prostřednictvím navýšení částky státního příspěvku pro zřizovatele
ZDVOP a navýšení maximálních částek úhrad od rodičů dětí umístěných do péče ZDVOP,
-
omezení možnosti ukončování dohod o výkonu pěstounské péče v průběhu kalendářního
roku (obdobně jako u zdravotních pojišťoven) a zabránění neodůvodněným přechodům pěstounů mezi
jednotlivými doprovázejícími subjekty a duplicitnímu čerpání státního příspěvku na výkon pěstounské
péče,
-
zvýšení státního příspěvku na výkon pěstounské péče pro subjekty, které uzavřely s
pěstouny dohodu o výkonu pěstounské péče (příp. vydaly správní rozhodnutí o právech a povinnostech
dle § 47a odst. 2 zákona č. 359/1999 Sb.) k
zabezpečení efektivnější a adresnější odborné pomoci a podpory pro pěstounské rodiny a jim svěřené
děti,
-
zakotvení povinnosti příjemců státního příspěvku na výkon pěstounské péče předkládat
přehled využití státního příspěvku za uplynulý kalendářní rok a vrátit na účet krajské pobočky Úřadu
práce ČR případné nevyčerpané částky státního příspěvku,
-
rozvoj a podpora náhradní rodinné péče, zejména pokud se jedná o děti se zdravotním
znevýhodněním a sourozenecké skupiny (pro tyto děti nejvíce chybí pěstouni), podpora svěřování
ohrožených dětí do pěstounské péče na přechodnou dobu jako alternativy k umístění těchto dětí do
institucionální péče, a to prostřednictvím navýšení odměny pěstouna v uvedených
případech,
-
zvýšení adresnosti a efektivnosti dávkové pomoci poskytované dospělým nezaopatřeným
osobám po skončení náhradní péče (rodinné či kolektivní), kdy je navrhováno sloučení dosavadních
různých finančních transferů pomáhajících těmto osobám do jedné měsíčně se opakující peněžité dávky
- zaopatřovacího příspěvku a "odchodného",
-
zamezení umisťování nejmladších dětí do náhradní pobytové péče ze sociálních
důvodů.
Podrobnosti a odůvodnění navrhovaných úprav jsou obsaženy ve zvláštní části této důvodové
zprávy a závěrečné zprávě z hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad (RIA).
V části druhé návrhu novely zákona je navrhována související změna zákona o pojistném
na veřejné zdravotní pojištění.
Je navrženo vyloučení odměny pěstouna z příjmu, u kterého se dopočítává výše do
minimálního vyměřovacího základu, tedy minimální mzdy, při odvodech pojistného na veřejné zdravotní
pojištění podle zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, v případech, kdy odměna pěstouna
nedosahuje minimální mzdy. Díky tomu, že odměna pěstouna nedosahuje vždy výše minimální mzdy (při
péči o 1 dítě bez zdravotního hendikepu činí odměna 12 000 Kč měsíčně), musí pěstouni doplácet na
pojistné na veřejné zdravotní pojištění nad rámec odvodu na pojistné na veřejné zdravotní pojištění,
který je prováděn z odměny pěstouna Úřadem práce ČR při výplatě této dávky pěstounské péče. Problémy
vznikají také v případě zpětného přiznávání odměny pěstouna (lze až 1 rok zpětně) a dopočítávání do
minimálního vyměřovacího základu na odvody zdravotního pojištění za několik měsíců zpětně. Přičemž
pěstouni, kteří pečují o přijaté děti bez postižení, mají v některých případech omezenou možnost
dalších příjmů, přestože se to obecně předpokládá. Jedná se zejména o zvýšené potřeby dětí
vyplývající z jejich předchozí traumatizace, potřeby stability v rodinném prostředí nebo stability
zdravotního a psychického stavu. To vyžaduje intenzivní péči a pozornost pěstounů, ovšem jedná se o
klíčový předpoklad úspěšné a bezpečné realizace pěstounské péče. V současné době tito pěstouni
odvádějí z odměny pěstouna pojistné na zdravotní pojištění. Výkon pěstounské péče je přitom výkonem
společensky prospěšné aktivity suplující do určité míry úkoly státu vůči ohroženým dětem, pěstouni
ve své roli upřednostňují péči o ohrožené děti před možností komerčního výdělku.
V části třetí
je navrhována změna č.
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění
pozdějších předpisů, kde se stanovuje, že měsíční zaopatřovací příspěvek se započítává do příjmů,
které se zohledňují při posuzování vzniku nároků na dávky státní sociální podpory.Část čtvrtá
je technickou změnou zákona č.
108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění
pozdějších předpisů, související zejména s úpravou ZDVOP. Cílem navrhované právní úpravy je upravit
vznik nároku na příspěvek na péči u osoby, pokud jí pomoc při zvládání základních životních potřeb
poskytuje zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc.Část pátá
mění zákon č. 111/2006 Sb.,
o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, a stanovuje se, že zaopatřovací příspěvek pro
mladé dospělé odcházející z náhradní péče bude považován jakožto příjem při posuzování vzniku nároků
na dávky pomoci v hmotné nouzi, a to ve výši 100 %.V části šesté návrhu novely zákona je navrhována související změna zákona č.
372/2011 Sb., o zdravotních službách, ve znění
pozdějších předpisů.
Je navrženo, aby v dětských domovech pro děti do tří let věku byly
poskytovány zdravotní služby a zaopatření dětem zpravidla do tří let věku, jejichž zdravotní stav
vyžaduje poskytování zdravotní péče ve formě lůžkové péče a které nemohou vyrůstat v rodinném
prostředí, zejména dětem týraným, zanedbávaným, zneužívaným nebo dětem zdravotně postiženým.
Vylučuje se tak umisťování dětí do tří let věku do náhradní pobytové péče ze sociálních důvodů, tj.
z důvodu ohrožení ve vývoji nevhodným sociálním prostředím.V části sedmé návrhu zákona dochází ke změně zákona č.
292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, ve znění
pozdějších předpisů,
a to v případě úpravy předběžných opatření. Cílem navrhované úpravy je
vyjasnit, na základě, jakého procesního postupu může dojít k odebrání dítěte z péče rodičů na
základě předběžného opatření. Navrhovaná úprava se přiklání k řešení, podle něhož by mělo být možné
umístit dítě mimo péči rodičů nebo péči osoby dítěti příbuzné nebo blízké pouze na návrh orgánu
sociálně-právní ochrany a za podmínek podle ustanovení §
452 a násl. zákona o zvláštních řízeních soudních. K tomuto opatření by tedy mělo být
přistupováno pouze v mimořádných situacích ohrožení dítěte, kdy nelze péči o něj zajistit v jeho
rodině. Mimořádnost takového zásahu se promítá především v omezené aktivní legitimaci k podání
příslušného návrhu, kterou by měl mít pouze orgán sociálně-právní ochrany. Navrhuje se sjednotit
pravidla o trvání a prodloužení doby trvání předběžného opatření ve vztahu ke všem předběžným
opatřením, na jejichž základě je dítě umisťováno do péče jiné osoby, bez ohledu na to, zda jde o
rodiče, osobu dítěti příbuznou nebo blízkou, nebo například ústavní zařízení; O návrhu na jeho
vydání zapotřebí rozhodnout bezodkladně, přičemž toto kritérium by se mělo přizpůsobit okolnostem
případu.V části osmé
návrhu novely zákona č.
359/1999 Sb. je navržena účinnost zákona, posunutá ve
smyslu nové úpravy zaopatřovacího příspěvku.B. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem ČR
Navrhovaná právní úprava je v souladu s ústavními principy a ústavním pořádkem ČR. Právní
úprava směřuje k posílení příležitostí dětí, které se ocitnou bez péče své rodiny, být svěřeny do
náhradní rodinné péče namísto jejich nezbytného umístění v zařízení. Posiluje tak uplatnění zásady
zákazu nadměrnosti zásahu do základních práv a svobod
(čl. 4 odst. 4 Listiny základních práv a svobod)
při naplňování základního práva dítěte na zvláštní ochranu
(čl. 32 odst. 1 Listiny základních práv a
svobod), jakož i práva na osobní svobodu (čl. 8
Listiny základních práv a svobod; k důvodům, proč lze ústavní péči o děti považovat za zásah
do osobní svobody dítěte viz mj. nález Ústavního soudu ze dne 2. 4. 2009, sp. zn.
II. ÚS 1945/08). Prostřednictvím ukotvení
zaopatřovacího příspěvku pak navrhovaná právní úprava posiluje naplnění práva mladých dospělých,
kteří nabyli zletilosti či plné svéprávnosti v náhradní péči, na takovou pomoc, která je nezbytná
pro zajištění základních životních podmínek (čl. 30
odst. 2 Listiny základních práv a svobod).
Ve zbylých částech se navrhovaná právní úprava nedotýká ústavněprávní materie.
C. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou
soudních orgánů Evropské unie a mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána
Předložený návrh je v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána.
V oblasti sociálně-právní ochrany dětí jde zejména o
Úmluvu o právech dítěte (sdělení ministerstva
zahraničních věcí č. 104/1991 Sb.), kde návrh směřuje
především k účinnému naplnění čl. 20, který zakotvuje
-
právo dítěte, které je dočasně nebo trvale zbaveno svého rodinného prostředí nebo
které ve svém vlastním zájmu nemůže být v tomto prostředí ponecháno, na zvláštní ochranu a pomoc
poskytovanou státem, a
-
povinnost státu, který je smluvní stranou
Úmluvy o právech dítěte, zabezpečit takovému dítěti
náhradní péči v souladu se svým vnitrostátním zákonodárstvím, jež může zahrnovat osvojení,
pěstounskou péči a v nutných případech umístění dítěte do vhodného zařízení péče o
děti.
Dále pak jde zejména o Úmluvu o ochraně
lidských práv a základních svobody (sdělení č.
209/1992 Sb.), Úmluvu o právech osob se zdravotním
postižením (sdělení č. 10/2010 Sb. m. s.),
Mezinárodní pakt o občanských a politických
právech a Mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech (sdělení č. 120/1976
Sb.), Úmluvu o ochraně dětí a spolupráci při mezinárodním osvojení (sdělení č.
132/2000 Sb.), Evropskou sociální chartu (sdělení č.
14/2000 Sb.), Evropskou úmluvu o osvojení dětí (sdělení
č. 132/2000 Sb.),
Evrops