Důvodová zpráva k zákonu č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu
Ve vztahu k evidenční povinnosti daňových subjektů obsahuje současná právní úprava celou
řadu norem, které ukládají povinným subjektům povinnosti spočívající v evidenci vybraných aspektů
jejich samostatné činnosti, případně další povinnosti, které jsou svou podstatou obdobné povinnostem
obsaženým v návrhu zákona o evidenci tržeb.
1.1. Záznamní povinnost v daňovém
řádu
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen jako "daňový řád"), upravuje v
§ 97 zvláštní záznamní povinnost daňového subjektu
uskutečňujícího v rámci své podnikatelské nebo samostatné výdělečné činnosti platby v hotovosti.
Daňový subjekt je povinen vést průběžnou evidenci o těchto uskutečňovaných platbách v případě, že
obdobnou evidenci o těchto platbách již nevede na základě jiného zákonného ustanovení (tj. pokud
bude evidovat tržby podle zákona o evidenci tržeb, pak
je v rozsahu této evidence zproštěn záznamní povinnosti). Vedle vedení evidence uložené právním
předpisem je nadto správce daně oprávněn uložit povinnému subjektu v odůvodněných případech
rozhodnutím vedení zvláštních záznamů pod podmínkou, že takový postup je nutný pro správné zjištění
a stanovení daně.
1.2. Podvojné účetnictví podle zákona o
účetnictví
Nejvýznamnější formou evidence je účetnictví, které je upraveno v zákoně č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů (dále "zákon o účetnictví"). Předmětem účetnictví je účtování o stavu a pohybu majetku a
jiných aktiv, závazků včetně dluhů a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech a o výsledku
hospodaření. Ve smyslu ustanovení § 3 odst. 1 zákona o
účetnictví účtují účetní jednotky podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem
účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí. Podle
§ 6 zákona o účetnictví jsou účetní jednotky povinny
zachycovat skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, účetními doklady a zaznamenávat je na
základě průkazných účetních záznamů v účetních knihách za podmínek stanovených
zákonem o účetnictví.
1.3. Účetnictví dle mezinárodních účetních standardů
Na základě Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 a v souladu s
ustanovením § 19a zákona o účetnictví mají
společnosti kótované na burze povinnost použít pro účtování a sestavení účetní závěrky mezinárodní
účetní standardy upravené právem EU. Smyslem jejich používání v rámci Evropské unie je usnadnění
přeshraničního obchodování s cennými papíry a zároveň zajištění srovnatelnosti účetních výkazů
těchto společností.
V případě, kdy lze předpokládat, že účetní jednotka bude povinna podrobit se sestavení
konsolidované účetní závěrky v souladu s mezinárodními účetními standardy (konsolidovaná účetní
jednotka), může tato účetní jednotka v souladu s § 19a
odst. 7 rozhodnout o použití mezinárodních účetních standardů pro účtování a sestavení své
účetní závěrky k rozvahovému dni konsolidované účetní závěrky. Povinnost použít mezinárodní účetní
standardy pro sestavení konsolidované účetní závěrky je uložena
§ 23a odst. 1 zákona o účetnictví konsolidujícím
účetním jednotkám, které jsou emitenty cenných papírů přijatých k obchodování na evropském
regulovaném trhu.
Možnost použít pro sestavení konsolidované účetní závěrky mezinárodní účetní standardy je
založena § 23a odst. 2 zákona o účetnictví i pro
ostatní konsolidující účetní jednotky, tj. takové, které nejsou emitenty cenných papírů. Zákon
ponechává na vůli účetní jednotky, zda v tomto případě sestaví výkazy na základě
zákona o účetnictví, nebo v souladu s mezinárodními
účetními standardy.
Termín "mezinárodní účetní standardy" v sobě zahrnuje Mezinárodní účetní standardy (IAS)
vydávané do roku 2001, Mezinárodní standardy účetního výkaznictví (IFRS) vydávané od roku 2001,
příslušné
interpretace
(SIC, IFRIC) a jejich novelizace.1.4. Zákon č. 215/2005 Sb. "starý" zákon o
registračních pokladnách
Zákonem č. 215/2005 Sb., o registračních
pokladnách, byla již v minulosti upravena a do právního řádu zavedena povinnost provozovatelů
(fyzických osob i právnických osob) maloobchodu a hostinské činnosti na základě živnostenského
oprávnění evidovat příjem a výdej jednotlivých plateb ve formě bankovek a mincí nebo prostřednictvím
elektronického platebního prostředku, ceniny nebo šeku. Dále byla povinnému subjektu uložena
povinnost zajistit uložení stanovených evidovaných údajů ve fiskální paměti pokladny. Povinný
subjekt tak byl zatížen povinností obstarat si pro vykonávání činnosti, jejímž předmětem stanovené
platby byly, elektronické zařízení nebo počítač s fiskální pamětí. Současně se záznamem údajů o
provedené platbě byl povinný subjekt povinen předat zákazníkovi pokladní blok nebo očíslovaný
paragon s předepsanými údaji. Byl-li povinný subjekt zároveň plátcem daně z přidané hodnoty, byl
nadto zatížen též povinností používat pokladnu umožňující rozlišení plateb za zdanitelná plnění
podléhající příslušným sazbám daně z přidané hodnoty, za plnění osvobozená od daně z přidané hodnoty
nebo plnění, která předmětem daně z přidané hodnoty nebyla. Uvedený režim se vztahoval zásadně na
všechny platby předepsaných forem uskutečněné povinnými subjekty, přesto byly z uvedeného režimu
zaznamenávání vyňaty vybrané způsoby uskutečňování plateb (podomní a pochůzkový prodej a prodej
prostřednictvím výdejních automatů) a údaje o platbách za vybrané druhy zboží (např. jízdenky
hromadné dopravy, ceniny, telefonní karty ad.) bylo možné zaznamenat ve zjednodušeném režimu jako
jednu souhrnnou denní platbu za všechny reálně uskutečněné platby. Současně byla povinnému subjektu
uložena celá řada doprovodných povinností, zejména povinnost uvádět u pokladny upozornění ve
stanoveném formátu s předem stanoveným obsahem o tom, že
zákon o registračních pokladnách ukládá prodávajícímu
povinnost předat zákazníkovi po provedení platby pokladní blok, očíslovaný paragon nebo pokladní
blok vystavený záložní pokladnou. Část první zákona č.
215/2005 Sb., o registračních pokladnách, obsahující
tato a další ustanovení zákona o registračních
pokladnách, byla včetně příloh č. 1 až 3
zrušena zákonem č. 261/2007 Sb., o stabilizaci
veřejných rozpočtů, k 1. lednu 2008.
1.5. Daňová evidence v zákoně o daních z
příjmů
V návaznosti na zrušení soustavy jednoduchého účetnictví v
zákoně o účetnictví byla do zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, vložena právní úprava Evidence příjmů pro fyzické osoby, které nejsou účetní jednotkou
podle zákona o účetnictví. Jedná se o hojně využívanou
evidenci, která dává možnost některým fyzickým osobám, které nejsou účetní jednotkou podle zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen "zákon o účetnictví"), aby vedly evidenci ve zjednodušeném rozsahu. Daňovou
evidencí se rozumí evidence pro účely stanovení základu daně z příjmů a samotné daně z příjmů.
Obligatorně obsahuje údaje o majetku a dluzích, o příjmech a výdajích. Napříč
zákonem o daních z příjmů lze najít mnohé jiné
povinnosti evidenční povahy jako například v § 7 odst.
8, který ukládá poplatníkům, kteří vykazují dílčí základ daně ze samostatné činnosti podle
§ 7 a uplatňují výdaje paušální částkou, povinnost
vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s činností, ze které plyne
příjem ze samostatné činnosti. Další je upravena v §
9, kde zákon ukládá daňovému subjektu v případě, kdy uplatňuje výdaje procentem z příjmů,
vždy vést záznamy o příjmech a evidenci pohledávek vzniklých v souvislosti s nájmem. Pokud daňový
subjekt uplatňuje u příjmů z nájmu skutečné výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a
udržení, má povinnost vést záznamy o příjmech a výdajích vynaložených na dosažení, zajištění a
udržení příjmů v časovém sledu, evidenci hmotného majetku, který lze odpisovat, evidenci o tvorbě a
použití rezervy na opravy hmotného majetku, pokud ji vytvářejí, a evidenci o pohledávkách a dluzích
ve zdaňovacím období, ve kterém dochází k ukončení nájmu, a mzdové listy, pokud vyplácejí
mzdy.
1.6. Povinnost vydávat doklad
Současné znění § 16 odst. 1 zákona č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele, stanoví, že na žádost spotřebitele je prodávající povinen vydat
doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí
služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba
poskytnuta, spolu s identifikačními údaji prodávajícího obsahujícími jméno a příjmení nebo název
nebo obchodní firmu, případně název prodávajícího, jeho identifikační číslo osoby, pokud zvláštní
právní předpis nestanoví jinak.
Nadto současné znění zákona č. 455/1991 Sb.,
o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ukládá podnikateli v
§ 31 odst. 14 povinnost vydat na žádost
zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby s předepsanými údaji, mj. datem prodeje
zboží nebo poskytnutí služby, druhem zboží nebo poskytnuté služby a cenou tohoto zboží nebo
služby.
Povinnost vydávat doklad může být splněna najednou, tj. jedním dokladem (např. též
dokladem - účtenkou, podle evidence tržeb, tj. jedním dokladem dojde ke splnění např. 3 povinností
uložených různými zákony).
1.7. Povinnost vést evidenci o cenách
Na základě současného § 11 zákona č. 526/1990
Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, je prodávající povinen vést evidenci o cenách.
Kromě úředně stanovených cen a cen podléhajících usměrňování cen se tato úprava vztahuje na ceny
zbožní, které je prodáváno spotřebiteli.
Evidenci cen je prodejce povinen vést tři roky po skončení platnosti ceny zboží. Ohledně
údajů prokazujících výši a dobu jejich uplatňování stanoví podrobnosti prováděcí právní předpis,
kterým je vyhláška Ministerstva financí č. 450/2009
Sb.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Po materiální stránce navrhovaná právní úprava
de facto
doplňuje existující platné normy
stanoveným směrem, a to zejména z hlediska způsobu a formy již dnes běžně prováděných úkonů (zejména
vedení určité evidence transakcí a vydávání záznamních dokladů poplatníkovi).Hlavním cílem evidence tržeb je získání informací, které zabezpečí lepší správu daní
(zejména daní z příjmů a daně z přidané hodnoty).
2.1. Obecné změny, které jsou obsahem navrhované právní úpravy
Na základě zkoumání existujících modelů evidování transakcí, byl shledán jako nejvhodnější
systém model tzv. "fiskalizace" v Chorvatské republice. Tento systém evidence tržeb v maximální
možné míře preferuje kritérium jednoduchosti a nízké nákladovosti na straně povinných subjektů při
zajištění spolehlivého a plnohodnotného plnění předpokládané funkce.
Za tímto účelem se proto navrhuje v maximální možné míře upustit od striktní regulace v
oblastech, kde tento přístup není v zájmu povinných subjektů ani praktického fungování systému (tj.
např. certifikace hardwaru či softwaru). Co se týče fungování systému, záměrem Ministerstva financí
není zavádět registrační pokladny, tedy speciální certifikovaná zařízení, která jsou vybavena
fiskální pamětí. K tomu, aby obchodník elektronicky evidoval tržbu, si bude moci zvolit zařízení
odpovídající náročnosti jeho podnikatelské činnosti (např. pokladna, pokladní systém, ale i např.
tablet nebo mobil propojený s tiskárnou). Systém je navrhován tak, aby byl otevřený jak z hlediska
softwaru tak i hardwaru, tzn., že obchodník nebude nucen pořizovat si pouze konkrétní software nebo
hardware a bude záležet na něm, které řešení splňující danou funkcionalitu nabízené na trhu zvolí.
Zařízení musí být technicky vybaveno tak, aby bylo schopno odeslat prostřednictvím internetu
požadované informace o tržbě systému Finanční správy a vytisknout účtenku o transakci pro
zákazníka.
Evidence tržeb bude tedy v České republice stát na následujících pilířích:
-
elektronizace při současném zajištění ochrany dat,
-
on-line přístup správce daně k údajům,
-
umožnění dobrovolného zapojení veřejnosti do kontroly dodržování
zákona,
-
otevřené hardwarové řešení,
-
otevřené softwarové řešení.
Na základě společenské poptávky po zvýšení efektivity výběru daní a zajištění
spravedlivého konkurenčního prostředí se navrhuje umožnit veřejnosti zapojit se do efektivní
kontroly plnění stanovených povinností.
Dává se proto ke zvážení dobrovolná účast veřejnosti v plánovaném systému evidence z
důvodu jejího bezprostředního a pravidelného kontaktu s povinnými subjekty a její osobní motivace na
ověření souladu postupu povinných subjektů během evidence tržeb se
zákonem o evidenci tržeb. Zákazník bude mít možnost na
základě vydané účtenky ověřit, zda konkrétní tržba byla zaevidována. Považuje se rovněž za vhodné
zvážit, zda tuto motivaci není účelné podpořit přijetím doprovodných nástrojů zvyšujících pozitivní
stimul veřejnosti ke kontrole plnění těchto povinností, například formou účtenkové
loterie.
Za tímto účelem se má za vhodné mj. založit nezbytné komunikační kanály mezi veřejností a
příslušnými orgány zúčastněnými na evidenci tržeb.
Systém evidence tržeb je podpůrným nástrojem a neslouží k přímému stanovení výsledku
hospodaření či základu daně.
2.2. Dílčí změny, které jsou obsahem navrhované právní úpravy
i.
Vytvoření úložiště evidence tržeb
S ohledem na vhodnost využití elektronické formy předávání informací relevantních k
využití pro účely evidence tržeb se má za vhodné zřídit zvláštní datové úložiště evidence
tržeb.
Elektronicky předávané informace podporují vysokou kapacitu a flexibilitu systému. Dále je
možné s ohledem na zájem na zajištění komplexního chodu systému nyní i do budoucna očekávat
kompatibilitu systému s jinými elektronickými systémy, což povede k potenciální snadnější výměně
datových obsahů a spolehlivějšímu dosažení účelu systému evidence tržeb.
Elektronická komunikace je v delším období nejlevnější a nejméně zatěžující způsob
komunikace, jelikož úvodní zvýšené náklady na zavedení systému jsou následně kompenzovány časovou
úsporou na straně správce daně i povinných subjektů při opakovaném a automatickém používání, při
případných následných opravách, získávání informací a podobně.
ii.
Vytvoření datového systému a doprovodných modulů evidence tržeb
Navrhuje se vytvoření integrovaného systému způsobilého zprostředkování on-line přenosu
předepsaných informací mezi daňovými subjekty a úložištěm evidence tržeb.
iii.
Poskytnutí autentizačních údajů pro evidenci tržeb a získání údajů o povinném
subjektu
Pro spravovatelnost systému se navrhuje, aby povinným subjektům byla uložena povinnost
podat správci daně stanoveným způsobem před uskutečněním první evidované tržby žádost o autentizační
údaje k evidenci tržeb. Povinnému subjektu bude uložena povinnost uvést v žádosti předepsané údaje,
což povede k rychlejší a snadnější komunikaci a zároveň rozšíření přehledu o účastnících systému. Na
základě tohoto postupu budou subjektu správcem daně poskytnuty autentizační údaje umožňující on-line
evidování tržeb.
Povinnému subjektu však pro evidenci tržeb nebude přidělen zvláštní identifikátor. V
průběhu všech procesů souvisejících s evidencí tržeb se bude i nadále prokazovat svým daňovým
identifikačním číslem.
Změna údajů uváděných povinným subjektem v žádosti o autentizační údaje bude podléhat
oznamovací povinnosti.
iv.
Stanovení obecné evidenční povinnosti
Navrhuje se, aby povinnost uskutečňovat evidenci stanovených tržeb dopadala zásadně na
všechny povinné subjekty uskutečňující stanovené evidované transakce v předepsané formě. Z uvedeného
principu je vhodné připustit minimum absolutních (naprosté vynětí z režimu evidence tržeb) a
procesních (podrobení jinému než standardnímu režimu evidence tržeb) výjimek.
v.
Evidence tržeb probíhajících mezi stanovenými subjekty, za stanovených okolností a
stanoveným způsobem
Navrhuje se, aby evidenci podléhaly pouze tržby kumulativně naplňující tři zákonné znaky -
(a) jedná se o tržby mezi zákonem stanovenými subjekty (subjektivní znak); (b) k tržbě došlo za
zákonem stanovených okolností (materiální znak); (c) tržba (platba) proběhla stanoveným způsobem
(formální znak).
vi.
Uložení povinnosti povinných subjektů provádět evidenci tržeb prostřednictvím stálého
elektronického (internetového) spojení
Navrhuje se upustit od principu zavedeného dříve přijatým
zákonem o registračních pokladnách spočívajícího v
nutnosti uskutečňovat evidenci tržeb za pomoci autorizovaného nástroje s fiskální pamětí
(registrační pokladny), a tedy i shromažďovat stanovené údaje v paměti přístroje bez stálého
přístupu správce evidence k předepsaným datům.
Současné technologické možnosti umožňují přijmout řešení, které je méně náchylné na
podvody a obcházení a zároveň je pro povinné subjekty podstatně levnější a flexibilnější než
registrační pokladny. Předepsané údaje je proto navrženo předávat průběžně prostřednictvím výměny
mezi povinným subjektem a správcem evidence skrze stálé elektronické (internetové) připojení. K
uskutečňování evidence je z důvodu minimalizace nákladů na straně povinných subjektů vhodné umožnit
využití libovolného přístroje podporujícího založení potřebného internetového připojení a doprovodné
funkce nutné ke splnění zákonných podmínek průběhu evidence. V tomto směru tedy ve vztahu k užitým
zařízením nedojde k využití autorizačních procesů.
Po předání informací o provedené transakci bude správcem evidence zaevidování transakce
potvrzeno přidělením a okamžitým zasláním zvláštního čísla transakce prostřednictvím stálého
elektronického spojení.
V případech výpadku připojení je umožněno zaslat údaje dodatečně, a to do 48
hodin.
Na rozdíl od režimu v Chorvatské republice však navrhované řešení nepočítá s možností
evidování tržeb "listinně", tj. prostřednictvím speciálních pokladních bloků, v případech, kdy je
objektivně dlouhodobě nemožné elektronicky evidovat tržby (např. v důsledku neexistence
internetového připojení). Návrh tuto skutečnost řeší evidencí v tzv. zjednodušeném
režimu.
vii.
Uložení povinnosti vydání evidenčního dokladu povinným subjektem a povinnosti
převzetí
Je navrhováno uložení povinnosti povinného subjektu vydávat o provedené transakci
evidenční doklad (účtenku), obsahující stanovené údaje.
viii.
Sankce za nesplnění povinností
K vymožení uložených povinností je nutné vybraná jednání, která jsou v rozporu s
povinnostmi uloženými zákonem o evidenci tržeb,
vymezit a označit za deliktní jednání povahy správního deliktu, nebo přestupku.
ix.
Spolupráce orgánů veřejné moci při kontrole plnění vybraných
povinností
Pravomoci ke kontrole vybraných povinností z evidence tržeb budou
zákonem o evidenci tržeb svěřeny i dalším orgánům
veřejné moci odlišným od správce daně a správce evidence za podmínky, že kontrola těchto povinností
je blízká zákonem svěřené působnosti těchto