Důvodová zpráva k zákonu č. 248/2021 Sb., změna zákona o zaměstnanosti a dalších
souvisejících zákonů
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
Dipl.-Pol.
Jana
Maláčová,
Msc.,
Ministryně práce a sociálních věcí
Obecná část
A. Zhodnocení platného právního stavu
Ministerstvo práce a sociálních věcí (dále jen „MPSV“) je podle zákona č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů (tzv.
kompetenční zákon), ústředním orgánem státní
správy, do jehož
kompetence
z věcného hlediska patří také oblast zaměstnanosti včetně aktivní
politiky zaměstnanosti. Proto MPSV i v těchto oblastech analyzuje dosahované výsledky, činí opatření
k řešení aktuálních otázek, dbá o náležitou právní úpravu včetně přípravy návrhů zákonů a jiných
právních předpisů.Na základě vyhodnocení praktických zkušeností souvisejících s celosvětovou pandemií nemoci
COVID-19 a nouzovým stavem vyhlášeným na území České republiky vyvstala potřeba přijmout adekvátní
právní úpravu zákona o zaměstnanosti, která zohlední
potřeby trhu práce ve vztahu k podpoře zaměstnanců těch zaměstnavatelů, kteří budou zasaženi
hospodářskými potížemi způsobenými vnějšími faktory. Šíření nemoci Covid-19 a související ochranná
opatření zásadním způsobem totiž ovlivnily činnost většiny zaměstnavatelů v České republice.
Ochranná opatření včetně karanténních opatření způsobily překážky v práci, čímž zaměstnavatelům
vznikaly náklady nekompenzované jejich činností. Hospodářské ztráty zaměstnavatelů ohrožují vývoj na
trhu práce a mohou vést k zániku pracovních míst. Po vyhlášení ochranných opatření v březnu
letošního roku bylo potřeba operativně reagovat na omezení činnosti zaměstnavatelů poskytnutím
podpory na náhrady mezd, které jsou zaměstnavatelé v případě příslušných překážek v práci povinni
zaměstnancům vyplatit.
Aktuální právní úprava příspěvku v době částečné nezaměstnanosti obsažená v
§ 115 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o
zaměstnanosti“), nebyla z hlediska nastavených parametrů v případě koronavirové krize
využitelná. Hlavní bariérou pro využívání tohoto nástroje aktivní politiky zaměstnanosti byla výše
příspěvku, která nemotivuje zaměstnavatele ponechat si zaměstnance v pracovním poměru. Výše tohoto
příspěvku je stanovena zákonem o zaměstnanosti a činí
20 % průměrného výdělku zaměstnance, maximálně 0,125násobek průměrné mzdy v národním hospodářství,
což aktuálně je 4 179 Kč. Pokud by tedy výdělek zaměstnance odpovídal průměrné mzdě 33 429 Kč,
zaměstnavatel by byl povinen v případě překážky v práci z důvodu omezení odbytu vyplácet zaměstnanci
náhradu mzdy ve výši 20 057 Kč, přičemž příspěvek od státu by činil 4 179 Kč, což bylo vyhodnoceno
jako nedostatečná podpora.
Další bariérou pro využívání stávajícího příspěvku v době částečné nezaměstnanosti je
podmínka předchozího souhlasu vlády ke každé žádosti konkrétního zaměstnavatele. V situaci, kdy se o
podporu v období koronavirové krize ucházelo 57 tis. zaměstnavatelů, nebylo možné postupovat tímto
způsobem, tj. řešit individuálně každou žádost na úrovni vlády.
MPSV proto přistoupilo k realizaci podpory zaměstnavatelů zasažených koronavirovou krizí
prostřednictvím cíleného programu podle § 120 zákona o
zaměstnanosti, tj. programu schváleného vládou. Jednalo se o cílený program Antivirus.
Realizace programu Antivirus se ukázala jako velice úspěšná, a to jak z hlediska efektivity, tak z
hlediska administrativní nenáročnosti realizace této podpory. Úspěšnost programu Antivirus ilustruje
počet zaměstnavatelů využívajících tento program, mezinárodní porovnání podílu nezaměstnaných osob,
kde Česká republika stále figuruje na prvním místě ve střední Evropě, a dále ohlasy zaměstnavatelů.
Podle dostupných statistik pouze 7,3 % z nově evidovaných uchazečů o zaměstnání zařazených do
evidence uchazečů o zaměstnání vedené Úřadem práce České republiky byly osoby, na které byl
zaměstnavatelem čerpán příspěvek z programu Antivirus. V rámci programu Antivirus bylo podpořeno
více než 57 tis. zaměstnavatelů a 769 tis. zaměstnanců.
S ohledem na získané zkušenosti s realizací podpory v rámci programu Antivirus a s ohledem
na obtížnou realizaci stávajícího příspěvku v době částečné nezaměstnanosti bylo vyhodnoceno, že je
potřeba legislativně ukotvit systémovou podporu, která bude schopna operativně a efektivně reagovat
na všechny nepředvídatelné události nezaviněné zaměstnavatelem (ekonomická recese, pandemie, živelní
události, kyberútok apod.), a která v těchto případech podpoří zachování pracovních míst.
Do zákona o zaměstnanosti se proto navrhuje
zakotvit nový institut - podporu v době částečné zaměstnanosti. Navrhovaná právní úprava přebírá
parametry a postupy osvědčeného programu Antivirus a doplňuje je o některé další podmínky
poskytování podpory v době částečné zaměstnanosti, které jsou kompromisem jednání mezi sociálními
partnery.
Základním právním předpisem v oblasti zaměstnanosti je
zákon o zaměstnanosti. Navrhovaná právní úprava se
dotýká právě tohoto zákona, a to konkrétně oblasti aktivní politiky zaměstnanosti.
Přehled stávajících právních předpisů pro oblast aktivní politiky zaměstnanosti v
gesci Ministerstva práce a sociálních věci
-
Zákon č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů
-
Vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se
provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve
znění pozdějších předpisů
Na rovnost mužů a žen nemá platná právní úprava přímé ani zprostředkované dopady, nevede k
diskriminaci pohlaví, nerozlišuje ani nezvýhodňuje jedno z nich, nestanovuje pro ně odlišné
podmínky, a rovněž ve vztahu k zákazu diskriminace z jakéhokoli jiného důvodu nemá negativní
dopad.
B. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Oblast zaměs