Důvodová zpráva k zákonu č. 205/2020
Sb., změna zákona o ochraně veřejného zdraví a dalších souvisejících zákonů
Ing.
Andrej
Babiš,
Předseda vlády
Mgr. et Mgr.
Adam
Vojtěch,
MHA,
Ministr zdravotnictví
Obecná část
1. Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Dne 7. dubna 2017 bylo v Úředním věstníku publikováno nařízení Evropského parlamentu a
Rady (EU) 2017/625 ze dne 15. března 2017 o
úředních kontrolách a jiných úředních činnostech prováděných s cílem zajistit uplatňování
potravinového a krmivového práva a pravidel týkajících se zdraví zvířat a dobrých životních podmínek
zvířat, zdraví rostlin a přípravků na ochranu rostlin, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 999/2001, (ES) č.
396/2005, (ES) č.
1069/2009, (ES) č.
1107/2009, (EU) č.
1151/2012, (EU) č.
652/2014, (EU)
2016/429 a (EU)
2016/2031, nařízení Rady (ES) č.
1/2005 a (ES) č.
1099/2009 a směrnic Rady
98/58/ES,
1999/74/ES,
2007/43/ES,
2008/119/ES a
2008/120/ES a o zrušení nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 854/2004 a (ES)
č.882/2004, směrnic Rady 89/608/EHS,
89/662/EHS, 90/425/HS, 91/496/EHS, 96/23/ES,
96/93/ES a 97/78/ES a rozhodnutí Rady 92/438/EHS
(nařízení o úředních kontrolách).
Nařízení jako celek nabývá účinnosti 14. prosince 2019; výše uvedený přímo použitelný
předpis Evropské unie je třeba ve stanoveném termínu adaptovat do českého právního řádu.
Nařízení o úředních kontrolách přináší obecnou a komplexní úpravu úředních kontrol a
jiných úředních činností, která je dosud obsažena v několika přímo použitelných předpisech Evropské
unie. Vztahuje se na všechny kontrolní orgány vykonávající úřední kontroly prováděné za účelem
ověření souladu s pravidly stanovenými předpisy Evropské unie nebo vnitrostátními předpisy v
oblastech vymezených nařízením v čl. 1 odst. 2. Orgány ochrany veřejného zdraví provádí úřední
kontroly v dílčí oblasti bezpečnosti potravin, a to provozovatelů potravinářských podniků
poskytujících stravovací služby a v oblasti výroby a použití materiálů a předmětů určených pro styk
s potravinami.
V současnosti je problematika státního zdravotního dozoru v oblasti stravovacích služeb a
materiálů a předmětů běžného užívání řešena nejen zákonem č.
258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ale i nařízením Evropského Parlamentu
a Rady (ES) č. 882/2004 ze dne 29. dubna 2004 o
úředních kontrolách za účelem ověřování dodržování právních předpisů týkajících se krmiv a potravin
a pravidel o zdraví zvířat a dobrých životních podmínkách zvířat, a dalšími zejména unijními
předpisy. Nařízení (ES) č. 882/2004 poskytlo mimo
jiné konsolidovaný právní rámec pro organizaci úředních kontrol v zemědělsko-potravinovém řetězci za
účelem zlepšení účinnosti úředních kontrol, zvýšení úrovně ochrany před riziky pro zdraví lidí,
zvířat a rostlin, důraznějšího prosazování unijního potravinového práva. Nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 625/2017 ze dne 15.
března 2017 o úředních kontrolách, které v celém rozsahu nahradí nařízení (ES) č.
882/2004 od 14. prosince 2019, se snaží navíc
vytvořit harmonizovaný rámec pro úřední činnosti jiné než úřední kontroly v celém
zemědělsko-potravinovém řetězci s přihlédnutím k již získaným zkušenostem při aplikaci nařízení (ES)
č. 882/2004.
Z výše uvedeného vyplývá, že zákon o ochraně
veřejného zdraví je v návaznosti na nové nařízení o úředních kontrolách nutné změnit a do
textu zákona promítnout ta ustanovení nařízení, jež věcně spadají do předmětu úpravy
zákona o ochraně veřejného zdraví.
Z pohledu ochrany veřejného zdraví je dále nezbytná právní úprava týkající se přírodních
koupališť a výskytu organismů, které představují ohrožení zdraví koupajících se osob. Na některých
vodních plochách se vyskytují rovněž pro zdraví rizikové organismy (např. larvální stadia
cizopasných červů), které nelze zařadit mezi organismy nebo sinice, a jejichž výskyt tak z pohledu
zákona není „znečištěním vody“, byť jejich vliv na zdraví je prokázaný.
Právní úprava týkající se ochrany před hlukem ve vztahu k umísťování staveb ve stávající
podobě umožňuje prokazovat skutečný stav hlukové zátěže v daném území pouze měřením hluku
akreditovanou osobou, což ve vztahu k výstavbě rodinných domů v praxi naráží na nedostatek těchto
osob a klimatická omezení podmínek, za nichž je možné měření provádět, což v důsledku neúměrně
prodlužuje dobu do vydání územního rozhodnutí a zatěžuje stavebníky. Cílem je tento postup
zjednodušit, neboť prokazování hlukové situace bude možné i výpočtem.
V oblasti hygieny práce a pracovního lékařství jsou navrhovány změny vycházející zejména z
aplikačního prostředí, které v současné době činí orgánu ochrany veřejného zdraví, klinickým
pracovištím z oblasti pracovnělékařských služeb a ověřování podmínek vzniku onemocnění pro účely
posuzování nemoci z povolání, aplikační potíže. Tímto tedy dochází ke komplikacím při uplatňování
práva s cílem ochrany zdraví zaměstnanců. Další návrhy na odstranění nedostatků v aplikační praxi
byly iniciovány odbornými lékařskými společnostmi, Státním zdravotním ústavem a Zdravotním ústavem
se sídlem v Ostravě.
Struktura zákona o ochraně veřejného zdraví
již od své účinnosti přejala ochranu zdraví zaměstnanců. Filosofie ochrany zdraví zaměstnanců v
zákoně o ochraně veřejného zdraví okrajově vychází ze
zákona č. 20/1996 Sb., o péči o zdraví lidi.
Návrhem budou dotčeny zejména oblasti systému kategorizace práce pro jednotlivé faktory
pracovního prostředí, definice rizikové práce a rizikového faktoru pracovních podmínek a nakládání s
nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi.
Zákon o specifických zdravotních službách
nabyl účinnosti 1. 4. 2012, poslední úpravy do stávajícího stavu byly provedeny zákonem č.
202/2017 Sb., kterým se mění zákon č.
373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve
znění pozdějších předpisů, a některé další zákony s účinností ke dni 1. 11. 2017. Zákon z pohledu
oblastí, které budou dotčeny navrhovaným zákonem, upravuje zejména postup při přezkumu lékařského
posudku pro uznání/neuznání onemocnění jako nemoci z povolání a uplatňování systému
pracovnělékařských služeb- pracovnělékařských prohlídek, který je právním předpisem odkazován na
prováděcí právní předpis, a to na přílohu č. 2 vyhlášky č.
79/2013 Sb.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy, včetně dopadů navrhovaného řešení
ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Navrhovaná právní úprava není úpravou, která by porušovala nebo se jinak dotýkala zásady
zákazu diskriminace, a stejně tak se nijak nedotýká rovnosti mužů a žen.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované úpravy v jejím celku
Hlavním cílem navržené novely je v oblasti poskytování stravovacích služeb a materiálů a
předmětů přicházejících do styku s potravinami adaptace
zákona o ochraně veřejného zdraví na nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) 625/2017 ze dne
15. března 2017 o úředních kontrolách.
Článek 10 odst. 1 nařízení o úřední kontrole ukládá příslušným orgánům (tedy i krajským
hygienickým stanicím) provádět úřední kontroly u zboží v jakékoli fázi produkce, zpracování,
distribuce a použití, dále u látek, materiálů nebo jiných předmětů, které mohou mít vliv na
vlastnosti nebo zdraví zvířat a zboží a také u provozovatelů, pokud jde o činnosti, o vybavení,
dopravní prostředky, prostory a jiná místa pod jejich kontrolou a jejich okolí a o související
dokumentaci. Článek 10 odst. 2 nařízení o úřední kontrole v návaznosti na odstavec 1 ukládá
dozorovým orgánům vypracovat a aktualizovat seznam provozovatelů pro tyto účely. Pro provozovatele
potravinářských podniků poskytující stravovací služby je již zavedena ohlašovací povinnost v § 23
odst. 5 stávajícího znění zákona. Pro výrobce a dovozce materiálů nebo předmětů určených pro styk s
potravinami, jejichž povinnosti jsou taktéž upraveny nařízením o úřední kontrole a jsou dozorováni
krajskými hygienickými stanicemi, tato oznamovací povinnost není zavedena. Pracovníci krajských
hygienických stanic tak nemají kompletní informace pro řádné provedení úřední kontroly u výrobců a
dovozců materiálů nebo předmětů určených pro styk s potravinami v jednotlivých krajích. Z toho
důvodu se navrhuje zavést oznamovací povinnost týkající se zahájení, změny nebo ukončení činnosti
pro výrobce a dovozce materiálů nebo předmětů určených pro styk s potravinami.
Článek 1 odst. 2 písm. a) nařízení o úřední kontrole uvádí, že se nařízení vztahuje na
úřední kontroly v oblastech výroby a používání materiálů a předmětů určených pro styk s potravinami.
Dle článku 2 odst. 1 písm. a) se úředními kontrolami rozumějí činnosti prováděné za účelem ověření,
zda provozovatelé dodržují nařízení (EU) 625/2017
a pravidla uvedená v článku 1 odst. 2. Provozovatelem je jakákoliv fyzická nebo právnická osoba, na
kterou se vztahuje jedna nebo více povinností stanovených v pravidlech uvedených v článku 1 odst. 2.
Z uvedeného vyplývá, že provozovatelé potravinářského podniku, kteří si pro vlastní účely použití
vyrábí technologická zařízení nebo materiály určené pro styk s potravinami nebo je dovezou a
následně použijí ve svém provozu, stávají se provozovateli, na které se vztahuje úřední kontrola v
oblasti výroby a používání materiálů a předmětů určených pro styk s potravinami, proto se navrhuje
zavést oznamovací povinnost týkající se zahájení, změny nebo ukončení pro specifickou skupinu
provozovatelů potravinářských podniků, kteří si vyrobí technologická zařízení nebo materiály určené
pro styk s potravinami nebo je dovezou ze třetích zemí a použijí ve svém potravinářském
provozu.
Článek 4 odst. 1 nařízení o úřední kontrole ukládá členským státům určit příslušný orgán,
kterým svěří odpovědnost za organizaci nebo provádění úředních kontrol a jiných úředních činností. V
případech, kdy je úřední kontrola prováděna více dozorovými orgány, pak musí členský stát zajistit
dle článku 4 odst. 2 nařízení o úřední kontrole efektivní a účinnou koordinaci mezi všema
zúčastněnými orgány a důslednost a účinnost úředních kontrol a dále určí v souladu se svými
ústavními požadavky jediný orgán odpovědný za koordinaci spolupráce a kontaktů s Komisí a s dalšími
členskými státy, pokud jde o úřední kontroly a jiné úřední činnosti prováděné v každé z oblastí, na
něž se vztahují pravidla uvedená v článku 1 odst. 2 nařízení o úřední kontrole. Ministerstvo
zdravotnictví a krajské hygienické stanice se problematice materiálů a předmětů určených pro styk s
potravinami věnují dlouhodobě, včetně provádění státního zdravotního dozoru v této oblasti a účasti
na pracovních skupinách při Evropské komisi, proto se navrhuje Ministerstvo zdravotnictví jmenovat
koordinátorem spolupráce a provádění činností v oblasti materiálů a předmětů určených pro styk s
potravinami.
Pro účely úřední kontroly obchodu, který se uskutečňuje např. přes internet, se návrhem
umožní orgánům ochrany veřejného zdraví provést odběr vzorků prostřednictvím koupě u kontrolované
osoby a využít zastírání skutečné totožnosti pracovníka.
Článek 37 odst. 1 nařízení o úřední kontrole ukládá příslušným orgánům určit úřední
laboratoře k provádění laboratorních analýz, testů a diagnostiky vzorků odebraných při úředních
kontrolách a jiných úředních činnostech v členském státě, na jehož území tyto příslušné orgány
působí, proto jsou návrhem vymezeny zdravotní ústavy, které mohou být jmenovány úředními
laboratořemi pro účely výkonu státního zdravotního dozoru.
Článek 100 odst. 1 nařízení o úřední kontrole ukládá členským státům určit národní
referenční laboratoř za podmínek stanovených v článku 100, proto je Ministerstvu zdravotnictví
návrhem svěřena povinnost jmenovat Národní referenční laboratoře v oblasti problematik Ministerstva
zdravotnictví, a to na úseku ochrany veřejného zdraví pro účely státního zdravotního dozoru nebo pro
účely předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění k zajištění systému epidemiologické
bdělosti.
Dalším cílem novely se zaměřením na úpravu zákona při poskytování stravovacích služeb je
implementace terminologie používané potravinovým právem, zejména nařízením Evropského parlamentu a
Rady (EU) č. 1169/2011 ze dne 25. října 2011 o
poskytování informací o potravinách spotřebitelům, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady
(ES) č. 1924/2006 a (ES) č.
1925/2006 a o zrušení směrnice Komise
87/250/EHS, směrnice Rady
90/496/EHS, směrnice Komise
1999/10/ES, směrnice Evropského parlamentu a Rady
2000/13/ES, směrnic Komise
2002/67/ES a
2008/5/ES a nařízení Komise (ES) č.
608/2004, a nezbytná provázanost s nařízením
Evropského parlamentu a Rady (ES) č.