DŮVODOVÁ ZPRÁVA
OBECNÁ ČÁST
A. Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace podle obecných
zásad
1. Důvod předložení
1.1. Název
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 285/2002
Sb., o darování, odběrech a transplantacích tkání a orgánů a o změně některých zákonů
(transplantační zákon) ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
1.2. Zhodnocení současného platného právního stavu, identifikace problémů, cílů, kterých má být
dosaženo, rizik spojených s nečinností
Cílem předkládaného návrhu zákona je především provedení transpozice předpisu Evropské unie, a to
směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/53/EU
ze dne 7. července 2010 o jakostních a bezpečnostních normách pro lidské orgány určené k
transplantaci. V souladu s uvedenou směrnicí pak návrh upravuje pravidla pro zajištění jakostních a
bezpečnostních norem pro lidské orgány určené k transplantaci u člověka tak, aby byla komplexně ve
všech fázích zacházení s orgány (během darování, vyšetřování, charakterizace, odběru, konzervace,
převozu a transplantace), uplatněna opatření k dosažení nejvyšší možné míry jejich jakosti a
bezpečnosti. Tato opatření jsou nezbytná pro minimalizaci rizik spojených s odběrem a transplantací
orgánu, zvýšení dostupnosti orgánů vhodných pro transplantaci, zamezení nepřípustných praktik při
darování a transplantaci orgánů včetně obchodování s lidmi, které představuje velmi vážné porušení
základních lidských práv.
Česká republika se přímo podílela a spolupracovala na tvorbě předlohy návrhu směrnice o jakosti a
bezpečnosti orgánových transplantací od samého počátku, tedy od prvního předloženého návrhu Komise v
roce 2009, a to také s ohledem na tu skutečnost, že v roce 2009 Česká republika vedla všechna
jednání v rámci předsednictví v EU. Španělskému předsednictví Česká republika předávala tento návrh
směrnice prakticky ve finální podobě.
Od roku 2008 se též Česká republika aktivně zapojila do vypisovaných programů EU, které měly
prakticky vytvořit a prověřit schopnost jednotlivých zemí při předávání informací o jakosti a
bezpečnosti orgánových transplantací.
Jednalo se tak na příklad o tyto projekty:
- EUROCET - organizace při Komisi, který se zabývá statistickými údaji a každoročně vydává
přehled o tkáňových bankách, počtu provedených transplantací tkání a orgánů, atd.
(www.eurocet.eu),
- IRODAT–„International Registry of Organ Donation and Transplantation“ týkající se lidských
orgánů, tkání a buněk (www.tpm.org),
- DOPKI - problematika definice smrti mozku a identifikace potenciálních dárců (www.dopki.eu)
- MODE – „Mutual Organ Donation and Transplantation Exchange“ hlavním cílem je zlepšení
organizace transplantačních systémů členských států EU prostřednictvím předávání tzv. nejlepších
praxí („best practices“) v oblasti transplantací, s důrazem na přeshraniční spolupráci.
(www.mode-ja.org)
- COORENOR – tříletý projekt spolufinancovaný z programu veřejného zdraví Evropské komise, který
je zaměřen na vytvoření koordinované sítě mezi jednotlivými národními programy pro transplantace, s
důrazem zejména na vzájemnou výměnu orgánů. (www.coorenor.eu)
V rámci přípravy směrnice o jakostních a bezpečnostních normách pro lidské orgány určené k
transplantaci byl také sestaven a přijat tzv. Akční plán pro transplantace (Dokument „Akční plán pro
dárcovství a transplantaci orgánů (2009-2015): posílená spolupráce mezi členskými státy“ (Sdělení
Komise KOM(2008)818“), kterým bylo v členských zemí EU vytipováno několik zásadních oblastí na
zlepšení situace zejména ve vyhledávání potenciálních dárců orgánů, ke snížení čekací doby na
transplantace a využití všech dostupných orgánů v jiných členských zemích EU, tedy mimo zemi
původu.
Oblasti uvedené v Akčním plánu pro transplantace, jejichž cílem je zvýšení úrovně a výsledků
transplantační medicíny:
• výměna orgánů mezi členskými státy
Tato výměna se uskutečňuje ve dvou základních úrovních (i) nabídka orgánů, pro které není v zemi
jejich původu k dispozici příjemce a které by tím byly zničeny, (ii) poptávka specifických orgánů
pro urgentní pacienty v akutním ohrožení života, které nejsou momentálně v zemi pacienta k
dispozici. Mezinárodní výměna se dosud realizuje v relativně malém měřítku, přičemž jedním z důvodů
je i skutečnost, že v jednotlivých zemích jsou různé systémy, různé normy atp. Proto je třeba
vytvořit podmínky pro jednotné posuzování kvality orgánů a jednotné sledování bezpečnosti
medicínských procesů a poskytovatelů zdravotních služeb angažovaných v transplantační medicíně.
Česká republika byla pověřena klíčovou fází projektu COORENOR zaměřeného na akceleraci mezinárodní
výměny orgánů. Koordinační středisko transplantací ČR v rámci tohoto projektu vytvořilo unikátní
internetový portál, který slouží k bleskovému předávání informací a jehož prostřednictvím již byl
zachráněn život roční holčičky v Itálii.
• vzdělávání odborné veřejnosti
Koordinační středisko transplantací ČR se mj. stalo účastníkem projektu „Systém řízení lidských
zdrojů“ a vyškolilo celkem 206 zdravotníků na pozice dárcovských konzultantů do jednotlivých
nemocnic.
• zařazení dárcovských konzultantů do dárcovských nemocnic
V České republice byly již téměř ve všech nemocnicích tyto pozice obsazeny.
• mezinárodní certifikace transplantačních koordinátorů
Koordinační středisko transplantací ČR je členem konsorcia mezinárodního projektu Evropské komise
ACCORD v rámci tzv. Joint Action a bude se podílet na tvorbě pravidel pro auditování jednotlivých
transplantačních center) (www.accord.eu)
• podpora dárcovství a transplantací v očích laické veřejnosti
Tento bod je velmi úzce spjat s veřejnou diskusí v souvislosti s novelizací transplantačního
zákona, viz text dále.
• podpora žijících a altruistických dárců
Na základě široké diskuse a podpory se počty žijících dárců výrazně zvyšují - rok 2010-17 dárců,
rok 2011 - 40 dárců, 8 měsíců roku 2012 - 41 dárců - viz statistiky na internetových stránkách
www.kst.cz
• vytváření referenčních center
Koordinační středisko transplantací ČR bylo pověřeno nejdůležitější částí mezinárodního projektu
Evropské komise MODE, jehož cílem bylo předávání tzv. nejlepších praxí v oblasti transplantací mezi
jednotlivými zeměmi, více viz www.mode.eu).
• follow-up registry
Nedílnou součástí naplnění tohoto úkolu bude vytvoření Národního monitorovacího centra v
Koordinačním středisku transplantací, které bude sledovat veškerý pohyb odebraných buněk, tkání a
orgánů, aby byla splněna povinnost dodržení sledovatelnosti podle směrnice.
• odběr od zemřelých cizinců
Z široké diskuse před návrhem novely transplantačního zákona vyplynul také požadavek na
sjednocení podmínek odběru orgánů od cizinců a osob českého sociálního systému. Nerovnost podmínek
spočívá v tom, že cizinci sice může být v ČR transplantovaný orgán, ale nemůže se v ČR stát dárcem
orgánu.
• zavedení úlev pro žijící dárce orgánů
Projevila se společenská poptávka po tom, aby člověk, který daruje jiné osobě orgán, nebyl
znevýhodněn při čerpání nemocenských dávek apod.
• zavedení explantačních poplatků
Nemocnice, v nichž probíhá odběr orgánů od dárce, mají v současné době nevýhodné financování.
• úhrada přepravy těla zemřelého dárce, zavedení pohřebného
Jedná se o vyjádření vděčnosti od společnosti vůči dárci orgánů tak, aby pozůstalá rodina
nemusela doplácet na náklady s odběrem související.
Česká republika se řadí v mezinárodním srovnání transplantační medicíny na přední místa. Podle
International Registry in Organ Donation and Transplantation (2012) je ČR dvanáctá v Evropě a
patnáctá na světě, pokud jde o počet dárců na milion obyvatel, a např. na 4. místě ve světě, pokud
jde o transplantace srdce. Země jako například Německo a další vyspělé státy jako Nizozemí, Švédsko,
Spojené království a další jsou podle uvedených kritérií na příčkách daleko za Českou
republikou.
Podobně jako v dalších vyspělých zemích je i v České republice zakázáno obchodování s tkáněmi a
orgány a v rámci dodržování tohoto principu platí systém přísné regulace nakládání s tkáněmi a
orgány, není přípustná reklama v této oblasti atd. Za porušení ustanovení transplantačního