Povinnost mlčenlivosti

Vydáno: 50 minut čtení

„Správný berní úředník překročí mrtvolu a vybere daně“. Toto heslo, kterým by se dala charakterizovat povinnost zachovávat mlčenlivost dle zákona č. 337/1992 Sb. , zákon o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o správě daní a poplatků“) v jeho původní podobě z roku 19931), již dávno neplatí. Průlomů do daňového tajemství najdeme v současné úpravě celou řadu.

Povinnost mlčenlivosti
JUDr.
Jana
Jarešová
Ph. D.
 
1 Právní úprava
Mlčenlivost se promítá do mnoha ustanovení zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „daňový řád“). V podobě zásady neveřejnosti správy daní ji najdeme v § 9, ochraně a poskytování informací je věnována hlava IV (§ 52 až 59) v části druhé (obecná část o správě daní), porušení povinnosti mlčenlivosti (§ 246) je zařazeno v části čtvrté (následky porušení povinností při správě daní), zvláštní ustanovení o ochraně mlčenlivosti uložené poradci2) je obsaženo v § 255 části páté (ustanovení společná, zmocňovací, přechodná a závěrečná).
Průlomy do daňového tajemství jsou upraveny i jinými zákony než daňovým řádem, např. zákonem č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o policii“), zákonem č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Generální inspekci bezpečnostních sborů“), zákonem č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o celní správě“).
Specifické prolomení mlčenlivosti jen pro určitého správce daně za účelem poskytnutí vyjmenovaných informací obsahují i některé další zákony.3) Ne všechny zákony, které umožňují získávání informací, však prolamují daňovou mlčenlivost dle daňového řádu, pokud právo získat informace dostatečně spolehlivě nevymezují.4)
S ohledem na stále se prohlubující spolupráci na evropské i mezinárodní úrovni je nutné zajistit též ochranu takto předávaných informací. Obecně lze říct, že platí zásada, že s obdrženými informacemi orgán - správce daně nakládá jako s informacemi vlastními, tedy je povinen i ohledně těchto informací dodržovat mlčenlivost a zároveň poskytováním informací zahraničnímu správci daně neporušuje mlčenlivost stanovenou daňovým řádem. Tato zásada se promítá v zákonech, kterými byla transponována pravidla Evropské unie, a která subsidiárně platí i pro provádění mezinárodních vícestranných i dvoustranných smluv5), v samotných smlouvách6) a také v přímo použitelných předpisech Evropské unie7).
 
2 Zásada neveřejnosti
Zásada neveřejnosti je tradiční zásadou správy daní.8) Tato zásada se projevuje jak při ústních jednáních, která nejsou přístupna veřejnosti9), tak v povinnosti osob zúčastněných na správě daní a úředních osob dodržovat mlčenlivost o všem, co se v souvislosti se správou daní dozvěděly.
Ve smyslu § 92 odst. 3 daňového řádu nese daňový subjekt důkazní břemeno. Je to on, kdo prokazuje skutečnosti, navrhuje důkazy, seznamuje správce daně s mnoha informacemi týkajícími se jeho podnikání, osobních a majetkových poměrů. Někdy se může jednat i o velmi citlivé údaje, např. o zdravotním stavu, o rodinných poměrech.10) Úprava správy daní je postavena na dobrovolnosti a ochotě daňového subjektu předat správci daně takovéto informace. Na druhou stranu pak musí být daňovému subjektu garantováno, že s jeho informacemi bude zacházeno přísně důvěrně, nebudou poskytnuty nikomu nepovolanému, nebudou zveřejněny a budou využity výhradně k naplnění cíle správy daní. Tato garance je dána zákonnou úpravou povinnosti mlčenlivosti úředních osob a osob zúčastněných na správě daní a jejich postihem v případě porušení této povinnosti.
Nicméně z povinnosti mlčenlivosti existují výjimky - průlomy, které vyplývají ze zákona. Tyto výjimky jsou odůvodnitelné veřejným zájmem na poskytnutí informací, který v určitých případech převáží nad ochranou soukromí daňového subjektu. Jak je popsáno v úvodu tohoto článku, misky vah se v čase různě posunují. Ustanovení zákona o správě daní a poplatků týkající se mlčenlivosti (§ 24) bylo nejčastěji novelizovaným ustanovením a z jediné výjimky na počátku jeho účinnosti se dostalo až k více než dvaceti výjimkám v době ukončení účinnosti. Stejný osud stihl i daňový řád, který byl do legislativního procesu předložen s minimem výjimek, ale současný průlom do daňového tajemství jak v daňovém řádu, tak v jiných zákonech, je poměrně široký.
S ochranou informací souvisí i právo správce daně shromažďovat osobní údaje a jiné údaje podle § 9 odst. 3 daňového řádu. Toto právo je omezeno potřebností takových údajů pro správu daní a rozsahem, který je nezbytný pro dosažení cíle správy daní. Obecně upravuje ochranu osobních údajů zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně osobních údajů“), a to v souladu s právem Evropské unie. Daňový řád je ve vztahu k zákonu o ochraně osobních údajů zákonem speciálním, neboť obsahuje vlastní úpravu ochrany a poskytování informací. Pokud by správce daně překročil oprávnění ke shromažďování osobních a jiných údajů co do potřebnosti a rozsahu dané daňovým řádem, vztahoval by se na takovéto shromažďování zákon o ochraně osobních údajů v celém rozsahu.
Daňový řád není jediným procesním předpisem, který upravuje neveřejnost a mlčenlivost. Stejnou zásadou je ovládáno i správní řízení dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“). Neveřejnost a mlčenlivost však není ve správním řádu pojata tak široce jako při správě daní. Dle § 49 odst. 2 správního řádu sice platí obecné pravidlo, že ústní jednání je neveřejné, ale zároveň je předjímáno, že zákon může stanovit nebo správní orgán určit, že jednání nebo jeho část je veřejné. O veřejnost jednání si může požádat i účastník řízení, přičemž správní orgán je povinen vyhovět, pokud by nevznikla újma ostatním účastníkům. Paragrafem 15 odst. 3 správního řádu je úředním osobám uložena povinnost mlčenlivosti.11)
 
3 Povinnost mlčenlivosti
V odst. 1 § 52 daňového řádu je vymezen rozsah povinnosti úředních osob a osob zúčastněných na správě daní zachovávat mlčenlivost tak, jak je předjímán v základních zásadách správy daní, a to na poměry jiných osob. Nejedná se tedy o absolutní vázanost mlčenlivostí na všechny skutečnosti ze správy daní.12) Nicméně poměry jiných osob je poměrně široký pojem a určitě je na místě spíše extenzivní výklad. Zahrnuje jak osobní, tak majetkové poměry. Legální definici nenajdeme, přestože s tímto pojmem pracuje celá řada předpisů zejména z oblasti deliktního13), ale též rodinného práva14).
Při výkladu pojmu majetkové a osobní poměry je tedy nutné vyjít z dosavadní judikatury a literatury, přičemž v zájmu jednotnosti právního řádu by měl být i pro daňové právo výklad totožný. Mezi informace o majetkových poměrech budou patřit informace o aktivech subjektu -příjmech peněžitých i jiných, vlastnictví hmotných i nehmotných věcí15), ale též pasivech subjektu - jeho dluhy jak vůči soukromým osobám, tak vůči státu - nedoplatky na daních a jiné, což jsou typicky informace, kterými správce daně disponuje.16) Za osobní poměry by bylo možno považovat rodinný nebo obdobný stav, věk, zdravotní stav, sociální postavení, pracovní kvalifikaci atd.17)
Povinnost mlčenlivosti dopadá na úřední osoby a osoby zúčastněné na správě daní. Úředními osobami jsou dle § 12 odst. 2 daňového řádu zaměstnanci, kteří se bezprostředně podílí na výkonu pravomoci správce daně, nebo osoby oprávněné k výkonu pravomoci správce daně zákonem nebo na základě zákona. Z uvedeného je zřejmé, že ne všichni zaměstnanci toho kterého správce daně jsou úředními osobami ve smyslu daňového řádu. Musí se jednat o zaměstnance (fyzické osoby), kteří jsou pověřeni (pracovní smlouvou, jmenovací listinou, popisem pracovního místa, popisem náplně práce, samostatným pověřením) činností při správě daní. Nebudou sem tedy patřit např. zaměstnanci tzv. back office, tedy ti, kteří zajišťují personalistiku, finanční činnosti (účetnictví), různé pomocné práce (hospodářská správa atd.), informatiky. Naopak někteří z těchto zaměstnanců se z logiky věci s informacemi ze správy daní seznamují/mohou seznámit a i jejich práce spočívá v podílu na výkonu pravomoci správce daně, např. sekretářky, správci sítě, kteří musí mít přístup do „ostré“ verze interních systémů, a jsou rovněž vázáni mlčenlivostí. Do kategorie úředních osob ale nespadají ani zaměstnanci, kteří vykovávají odbornou agendu, ale tato
agenda
nepatří do správy daní. Tato situace nastává u správců daně, kteří mají ve své kompetenci kumulováno více odborných agend.18)
Povinnost úřední osoby zachovávat mlčenlivost nezaniká dle § 55 odst. 4 daňového řádu ani v případě, že se tato osoba přestane podílet na výkonu pravomoci správce daně, lhostejno, zda osoba přestala být zaměstnancem správce daně (skončil jí pracovní nebo služební poměr ke správci daně), nebo se změnil typ práce vykonávaný pro správce daně (např. přešla z oddělení daňového na oddělení vnitřní správy). Daňový řád neobsahuje žádné časové omezení této povinnosti, a proto trvá až do smrti osoby vázané povinností mlčenlivosti (smrt daňového subjektu na tuto povinnost vliv nemá).
Povinností mlčenlivosti není vázán daňový subjekt ohledně informací ze správy jeho daní. Jinými slovy, každý si může informace o sobě, svých osobních a majetkových poměrech, říkat komu chce.
Jak výše řečeno, mlčenlivost je uložena s ohledem na ochranu daňového subjektu a on je také jediným, kdo může toto pravidlo změnit. Dle § 52 odst. 2 daňového řádu může daňový subjekt správce daně nebo jinou osobu zúčastněnou na správě daní zprostit povinnosti mlčenlivosti ohledně údajů, které se ho týkají a údajů, které byly využity při dokazování jeho povinností při správě daní, s uvedením rozsahu údajů a účelu zproštění. Na rozdíl od zákona o správě daní a poplatků daňový řád nevyžaduje písemnou formu zproštění.19) Nicméně z praktického hlediska a s ohledem na důkazní sílu je písemná forma příp. protokolárně zachycené ústní prohlášení více než žádoucí. Výjimkou, kdy může zprostit někdo jiný než daňový subjekt, jsou situace, kdy daňový subjekt zanikl bez právního nástupce, nebo zemřel bez dědice. Pak má oprávnění ke zproštění mlčenlivosti správce daně a osob zúčastněných na správě daní ministr financí. Ve zproštění musí být uveden rozsah údajů a účel. Rozsah musí být dostatečně určitý, aby bylo zřejmé, které informace mlčenlivosti podléhat nebudou, což neznamená, že by rozsah nemohl být vymezen generálně, tj. na všechny informace, které má ohledně daňového subjektu správce daně k dispozici. Účel bývá vymezen konkrétním řízením (nebo jiným postupem) a orgánem, který takovéto řízení vede, např. zproštění vůči Polici České republiky, která vyšetřuje nedaňový trestný čin (mlčenlivost není prolomena ze zákona), kdy subjekt může mít na podání informací správcem daně Policii České republiky zájem, nebo např. zproštění vůči novináři, který píše o (majetkových) poměrech nějaké osoby - daňového subjektu, který může mít zájem na poskytnutí informací správcem daně.
Kromě pozitivního vymezení povinnosti mlčelivosti na poměry jiných osob, daňový řád vymezuje i negativně, na co se povinnost mlčenlivosti nevztahuje. Dle § 52 odst. 3 a 4 daňového řádu se nevztahuje:
1.
Na informace veřejně známé a na informace veřejnosti dostupné z informačních systémů veřejné správy.
Těmito informacemi mohou být informace běžně dostupné z webových stránek daňových subjektů či jiným způsobem veřejně dostupné a též informace ze systémů, které sice spravuje veřejná správa, ale jsou přístupné veřejnosti, např. informace z obchodního rejstříku, z katastru nemovitostí, ze seznamu plátců daně z přidané hodnoty a plátců spotřebních daní apod.
2.
Na informace zobecněné, z kterých nevyplývá, které osoby se dotýkají.
Zobecněné informace jsou takové, které původně daňovému tajemství podléhaly, ale byly upraveny takovým způsobem, že z nich není možné zjistit osoby, kterých se dotýkají, tj. byly anonymizovány20), různě upravovány do souhrnů a přehledů apod. Takto zobecněné informace mohou sloužit např. k pedagogickým účelům, jako případové studie a také jako cenný zdroj statistických dat. Ministerstvem financí je např. každoročně vydávána Zpráva o činnosti daňové a celní správy, která obsahuje množství údajů anonymizovaných, zobecněných a sumarizovaných.21)
Odstavec 5 § 52 daňového řádu oproti předchozím odstavcům upravuje předávání informací, které obecně podléhají povinnosti mlčenlivosti, ale jsou-li předávány osobám a za podmínek v ustanovení popsaných, nebude se o porušení mlčenlivosti jednat. Úřední osoba správce daně je oprávněna poskytnout informace:
1.
úřední osobě téhož nebo jiného správce daně pro výkon jeho pravomoci,
2.
úřední osobě při plnění povinností ve věcech archivnictví, nebo
3.
osobě zúčastněné na správě daní v rozsahu, v jakém jsou její práva a povinnosti správou daní dotčena.
Ad 1. Jak je výše rozebráno, ne každý zaměstnanec správce daně je úřední osobou. Informace podléhající daňovému tajemství tedy mohou putovat pouze mezi úředními osobami. Navíc se dle tohoto ustanovení může jednat výhradně o informace potřebné pro výkon pravomoci.
Předávání informací mezi úředními osobami v rámci jednoho správce daně je vůbec základní podmínkou pro fungování toho kterého správce daně, tedy správního orgánu a tedy i naplnění cíle správy daní. V typickém uspořádání současných finančních a celních úřadů nespravuje jedna úřední osoba daňový subjekt komplexně, ale úřad je organizován podle fází správy daní, tj. jedna osoba resp. oddělení provádí registraci, jiné nalézací řízení, jiné daňovou kontrolu, jiné vymáhání. Bez předávání potřebných informací by nemohly být daně spravovány řádně.
Obdobně to platí i pro předávání informací mezi různými správci daně. Zde dochází k různým způsobům předávání informací horizontálně i vertikálně. Horizontálně jsou informace předávány mezi stejně věcně příslušnými správci (úřední osoby Finančního úřadu A úředním osobám Finančního úřadu B). Informace mohou být předávány, protože mohou být potřebné pro daňové řízení s osobou, jíž se týkají příp. i s jinými osobami, ale např. i v případě dožádání musí jeden správce daně sdělit informace jinému správci daně. Dále mohou být informace předávány i mezi různě věcně příslušnými správci (úřední osoby Celního úřadu A úředním osobám Finančního úřadu A). Celní správa České republiky je správcem spotřebních daní a cla22) a informace ze správy těchto daní mohou být důležité pro Finanční správu České republiky jakožto správce daně z přidané hodnoty.23) Vertikálně jsou nejčastěji předávány informace, které potřebuje správní orgán z pozice nadřízeného správce daně.24)
Ad 2. Na všechny správce daně se vztahují stejně jako na ostatní orgány státní správy a další subjekty povinnosti vyplývající ze zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a z prováděcích předpisů k tomuto zákonu.25) Bez možnosti seznamování se s informacemi, které podléhají daňovému tajemství, by nebylo možné tyto povinnosti plnit. Zaměstnanci správních úřadů na úseku archivnictví a výkonu spisové služby, zaměstnanci archivů a jejich zřizovatelé jsou povinni zachovávat dle § 14 výše uvedeného zákona mlčenlivost o všech skutečnostech, které se dozvěděli při výkonu činností podle tohoto zákona.
Ad 3. Bez tohoto bodu si opět nelze představit řádnou správu daní. Není možné vyslýchat svědka, zadávat znalci zpracování znaleckého posudku, umožnit daňovému subjektu na jednání přítomnost odborného konzultanta, aniž by těmto osobám byly sděleny informace podléhající daňovému tajemství. Poskytování informací je limitováno rozsahem, v jakém jsou práva a povinnosti těchto osob při správě daní dotčena.
Povinností mlčenlivosti resp. jejím porušením se dle § 55 odst. 3 daňového řádu nerozumí jen vyzrazení daňového tajemství (informací získaných při správě daní) nepovolané osobě, ale též využití těchto informací pro jednání přinášející prospěch osobě zavázané povinností mlčenlivosti nebo jiné osobě, anebo využití těchto informací pro jednání, které by mohlo způsobit újmu jiné osobě.
 
4 Průlomy do daňového tajemství obecně
V § 53 najdeme průlomy do daňového tajemství, tj. jsou zde vyjmenovány jednotlivé orgány veřejné moci, kterým může správce daně poskytovat informace a zároveň je vždy uveden důvod resp. podmínky, za jakých jsou informace poskytovány, zpravidla účelem takového poskytování informací. V odstavci prvním jsou vyjmenovány všechny orgány veřejné moci vyjma orgánů činných v trestním řízení, kterým se věnuje odstavec dva a tři.
Podle § 54 je správce daně oprávněn poskytnout informace pouze k účelu a v rozsahu vymezeném zákonem. O rozsahu poskytnutí informací pořídí správce daně podle formy poskytnutí protokol nebo úřední záznam.
Správce daně může poskytovat informace postupem sjednaným v písemné dohodě uzavřeném mezi správcem daně a příslušným orgánem veřejné moci. Toto ustanovení umožňuje automatizaci předávaných informací, aby předávání příliš nezatěžovalo ani předávajícího ani přijímajícího. Z logiky věci má smysl automatizovat pouze předávání informací, které je pravidelné (periodické), typicky vůči orgánům sociálního zabezpečení nebo zdravotním pojišťovnám příp. i vůči Českému statistickému úřadu. Není ale vyloučeno uzavřít i dohodu s dalšími orgány veřejné moci, vůči nimž je mlčenlivost prolomena, jakým způsobem budou předávány i jednotlivě vyžadované informace, např. s orgány činnými v trestním řízení.
Podle § 55 daňového řádu je správce daně povinen vytvářet podmínky pro dodržování povinnosti mlčenlivosti, a to i pro přístup a ochranu údajů uchovávaných v elektronické podobě. Tato povinnost se promítá do povinností správce daně vůči svým zaměstnancům - úředním osobám, tj. zajištění praktických podmínek pro dodržování povinnosti mlčenlivost, zajištění prostor pro ukládání dokumentů, zajištění bezpečnosti informačních systémů používaných správcem daně (např. spisové služby, různých specializovaných aplikací atd.), zajištění podmínek pro jednání s daňovými subjekty a pro nahlížení do spisu, aby v rámci těchto jednání nedošlo k nechtěnému vyzrazení informací o dalších subjektech apod.
Na všechny osoby, kterým správce daně informace předal, příp. na další osoby, které se s informacemi předanými správcem daně seznámily, nebo i informace získaly protiprávně, přechází povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu se všemi důsledky v případě jejího porušení. Správce daně nemůže být v žádném případě za porušení povinnosti mlčenlivosti jinými osobami, než vlastními zaměstnanci, odpovědný. V takovém případě je povinen podmínky pro dodržování mlčenlivosti vytvořit orgán veřejné moci, který si informace vyžádal.
Zákon výslovně ukládá osobám, které se seznámily s informacemi poskytnutými správcem daně, využít je pouze pro zákonem stanovené účely. To znamená, že orgán veřejné moci může informace použít pouze k účelům, pro které je od správce daně získal, a nemůže je předat dalšímu orgánu veřejné moci, byť by to byl orgán, vůči němuž je v daňovém řádu upraven průlom do daňového tajemství.
 
5 Jednotlivé průlomy
Správce daně může poskytovat informace, aniž by porušil povinnost mlčenlivosti kromě orgánů činných v trestním řízení následujícím orgánům veřejné moci:
Organizačním článkem Ministerstva financí, který vykonává působnost v uvedených oblastech, je odbor finanční analytický v rámci sekce daně a cla.26) Zákonem, který upravuje boj proti legalizaci výnosů z trestné činnosti je zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ve znění pozdějších předpisů (dále je „zákon AML“).27) Podle zákona AML si může Ministerstvo financí informace od příslušného správce daně vyžádat, nebo je obdrží od správce daně, kterého stíhá povinnost Ministerstvo financí v určitých případech informovat.28) Získá-li naopak Ministerstvo financí informace, které by mohly být důležité pro správce daně, je povinno je správci daně prostřednictvím jeho vrcholných orgánů (Generálního finančního ředitelství a Generálního ředitelství cel) předat.29)
Oblast mezinárodních sankcí upravuje zákon č. 69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí, ve znění pozdějších předpisů.
2.
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže při plnění informační povinnosti ve věci veřejné podpory poskytované správcem daně.
Správce daně může být poskytovatelem veřejné podpory, např. při rozhodnutí o prominutí příslušenství daně dle § 259 až 259c daňového řádu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je koordinačním orgánem v oblasti veřejné podpory (vyjma zemědělství a rybolovu - tuto funkci plní Ministerstvo zemědělství).30) Jako takový je správcem centrálního registru podpor malého rozsahu, kam je správce daně povinen případně poskytnutou podporu de minimis hlásit.
3.
Soudu, jde-li
a)
o řízení vedené z podnětu daňového subjektu ve věci správy jeho daní,
b)
uplatnění práva správcem daně při správě daní, nebo
c)
údaje potřebné pro účely rozhodnutí o výživném.
Body a) a b) se typicky dotýkají správního řízení soudního31), kdy správce daně je vedle daňového subjektu rovněž účastníkem řízení a bez poskytnutí informací soudu by nemohlo dojít k naplnění zásady rovnosti účastníků.
I správce daně je oprávněn hájit svá práva prostřednictvím procesních úkonů, které předpokládají poskytnutí informací z konkrétního daňového řízení, např. vyjádření k žalobě, podání kasační stížnosti.32) V případě bodu b) se může jednat i o řízení civilní, kdy správce daně jako věřitel přihlásí daňovou pohledávku v řízení o pozůstalosti,33) nebo ji uplatní v insolvenčním řízení.34) Bod c) se týká výhradně civilního řízení, kdy soud rozhoduje o výživném.
4.
Správnímu orgánu, který vede řízení o správním deliktu, který se týká porušení povinnosti při správě daní.
Řada porušení povinností při správě daní je sankcionována mimo správu daní procesně podle správního řádu, byť je úprava takovýchto porušení a sankcí za ně upravena daňovým zákonem.35)
Často jde i o stejný orgán veřejné moci - správní úřad, který zjistí porušení povinností při správě daní, a který rozhoduje o správních deliktech. Informace mezi jeho zaměstnanci ale nemůže být předávána jako informace mezi úředními osobami, protože osoby, projednávající správní delikty, nejsou úředními osobami správce daně. Předávání informací tak může probíhat právě podle tohoto ustanovení, aniž by se úřední osoby dopouštěly porušení povinnosti mlčenlivosti.
5.
Ministerstvu práce a sociálních věcí při výkonu jeho působnosti a dalším orgánům sociálního zabezpečení při výkonu jejich působnosti, jde-li o údaje, které mohou tyto úřady vyžadovat v rozsahu nezbytném k plnění úkolů ve své působnosti.
Ministerstvo práce a sociálních věcí a další orgány sociálního zabezpečení (Česká správa sociálního zabezpečení) zajišťují působnost,36) pro kterou potřebují některé informace, kterými disponuje správce daně, zejména z oblasti daně z příjmů.
6.
Zdravotním pojišťovnám, jde-li o údaje nezbytné pro stanovení platby pojistného na všeobecné zdravotní pojištění, které mohou tyto pojišťovny při výkonu své zákonné pravomoci požadovat od plátců pojistného, kteří jsou daňovými subjekty.
Pro zdravotní pojišťovny platí obdobně výše uvedené pro orgány sociálního zabezpečení.37) Tento průlom měl být v souvislosti se vznikem Jednoho inkasního místa ze zákona vyškrtnut, protože koncentrací správy pojistných by předávání informací zdravotním pojišťovnám ztratilo smysl. Bylo ale rozhodnuto, že projekt Jednoho inkasního místa nebude realizován a zákonem č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byla všechna ustanovení související s Jedním inkasním místem zrušena. Zákonný text tohoto průlomu tedy zůstal beze změny.
7.
Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, jakož i dalším kontrolním orgánům, pokud provádí v rozsahu svého oprávnění kontrolu podle schváleného plánu kontrolní činnosti, a pokud jsou oprávněny kontrolovat správu daní.
Nejvyšší kontrolní úřad je nezávislý orgán, který vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu.38) Pro poskytnutí informací správcem daně Nejvyššímu kontrolnímu úřadu a dalším kontrolním orgánům je nezbytným předpokladem, aby správci daně předložili schválený plán kontrolní činnosti39) a aby byly oprávněny kontrolovat správu daní.
8.
Českému statistickému úřadu, jde-li o údaje nezbytné pro potřeby sestavování národních účtů Evropských společenství a pro potřeby vedení statistických registrů.
Český statistický úřad je ústředním orgánem státní správy České republiky v oblasti státní statistické služby.40) Český statistický úřad zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely a z tohoto důvodu může požadovat poskytnutí informací správcem daně.
9.
Komoře daňových poradců nebo České advokátní komoře ke kárnemu řízení s jejím členem, jakož i orgánu, který jmenoval znalce nebo tlumočníka, pro řízení o jeho odvolání.
Komora daňových poradců a Česká advokátní komora jsou samosprávnými profesními organizacemi, které sdružují všechny daňové poradce a advokáty. Komory zajišťují svým členům předpoklady pro potřebnou kvalifikaci, provádějí kvalifikační zkoušky a tím garantují řádný výkon profese daňového poradce či advokáta, na který následně dohlížejí. Se svými členy mohou vést kárné řízení (v případě daňových poradců nazývané „disciplinární“) v případě závažných nebo opakovaných porušení povinností.41)
Informace z konkrétního daňového řízení, kterými disponuje správce daně, mohou být nepostradatelné pro správné zjištění skutkového stavu při kárném řízení. Předávání informací od správce daně může proběhnout na žádost komory, ale informace mohou být předány i bez žádosti v případě, kdy správce daně pojme podezření, že chování daňového poradce nebo advokáta by mohlo vést k jejich kárné odpovědnosti.
Příslušným orgánem pro projednání nároku podle zákona o odpovědnosti za škodu způsobenou při správě daní výkonem veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem správce daně - finanční správou nebo celní správou je Ministerstvo financí.42) Přestože Ministerstvo financí je správcem daně, činnost projednávání nároků na náhradu škody není správou daní, vykonává ji odbor legislativy a právních služeb v právní sekci43) a v něm zařazení zaměstnanci nejsou úředními osobami správce daně.
11.
Veřejnému ochránci práv, pokud provádí šetření podle jiného právního předpisu.
Veřejný ochránce práv působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších institucí, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich nečinností, a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod, přičemž správa daní není z této působnosti vyjmuta.44) K výkonu této působnosti může veřejný ochránce práv požadovat informace od správce daně.45)
 
6 Průlomy vůči orgánům činným v trestním řízení
Prolomení mlčenlivosti vůči orgánům činným v trestním řízení patří mezi velmi důležité průlomy. V tomto případě obzvláště vystupuje do popředí vzájemná spolupráce, neboť nejen správce daně disponuje informacemi, které mohou být důležité pro orgány činné v trestním řízení, ale též orgány činné v trestním řízení mají mnohdy cenné informace pro správu daní.
Bez zákonné možnosti vzájemné spolupráce by nemohly fungovat takové projekty, jako je Daňová kobra, které významným způsobem pomáhají jak k odhalování závažné daňové kriminality, tak k úspěšnému boji proti daňovým únikům. Členy Daňové kobry jsou správci daně (finanční správa a celní správa) a orgány činné v trestním řízení (Policie České republiky a celní správa v postavení policejního orgánu).46)
Prolomení mlčenlivosti vůči orgánům činným v trestním řízení není upraveno výlučně daňovým řádem, jak je zmíněno v úvodu tohoto příspěvku, ale s účinností od 1.1.2012 též v zákoně o policii a v zákoně o Generální inspekci bezpečnostních sborů, s účinností od 1.1.2014 pak v zákoně o celní správě.
Podle § 53 odst. 2 daňového řádu může správce daně poskytnout informace získané při správě daní státnímu zástupci a po podání obžaloby soudu v souvislosti s objasněním okolností nasvědčujících tomu, že byl spáchán:
1.
některý z trestných činů daňových a poplatkových, který se týká porušení povinnosti při správě daní.
Daňové trestné činy jsou upraveny v části druhé, hlavě šesté, dílu druhém zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „trestní zákoník“) a patří mezi ně:
-
zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby,
-
neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby,47)
-
nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení,
-
porušení předpisů o nálepkách a jiných předmětech k označení zboží,
-
padělání a pozměnění předmětů k označení zboží pro daňové účely a předmětů dokazujících splnění poplatkové povinnosti,
-
padělání a pozměnění známek.
2.
trestný čin, jehož nepřekažení nebo neoznámení je trestným činem.
Vyjmenování trestných činů, jejichž nepřekažení je trestným činem, nalezneme v § 367 trestního zákoníku, v případě trestnosti neoznámení jde o § 368 trestního zákoníku. Jedná se o velkou skupinu trestných činů, a to těch nejzávažnějších. V některých případech půjde o trestnost nepřekažení nebo neoznámení pouze u kvalifikované skutkové podstaty, např. jeden z častějších trestných činů je trestný čin podvodu. Jeho neoznámení ani nepřekažení není trestným činem. Pokud by ale uvedeným trestným činem pachatel spáchal škodu velkého rozsahu dle § 209 odst. 5 trestního zákoníku, je již nepřekažení trestné.48)
3.
trestný čin dotačního podvodu, trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění a trestný čin poškozování finančních zájmů Evropských společenství.
4.
některý z trestných činů proti výkonu pravomoci orgánu veřejné moci a úřední osoby, některý z trestných činů úředních osob, některý z trestných činů úplatkářství a trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí.
Uvedené trestné činy jsou upraveny v části druhé, hlavě desáté, dílu prvním až čtvrtém trestního zákoníku a patří mezi ně:
-
násilí proti orgánu veřejné moci,
-
vyhrožování s cílem působit na orgán veřejné moci,
-
násilí proti úřední osobě,
-
vyhrožování s cílem působit na úřední osobu,
-
přisvojení pravomoci úřadu,
-
zneužití pravomoci úřední osoby,
-
maření úkolu úřední osoby z nedbalosti,
-
přijetí úplatku,
-
podplacení,
-
nepřímé úplatkářství,
-
maření výkonu úředního rozhodnutí.
5.
trestný čin udávání padělaných a pozměněných peněz, padělání a pozměňování veřejné listiny, nedovolené výroby a držení pečetidla státní pečeti a úředního razítka.
Správce daně poskytuje informace na žádost podanou státním zástupcem nebo soudem. Z žádosti musí být patrný důvod podání žádosti, tj. informace o zahájeném trestním řízení ve věci některého z výše uvedených trestných činů, přičemž správce daně zkoumá žádost pouze formálně, nepřísluší mu hodnotit, zda jsou údaje uvedeny správně (podle skutečnosti), zda na základě poskytnutých informací skutečně dochází či dojde k objasnění uvedeného trestného činu. Odpovědnost za správnost žádosti tak, aby poskytnutí mohlo proběhnout souladně s daňovým řádem, nese tazatel. Stejně tak je dále odpovědný za použití informace pouze k účelu, ke kterému byla získána. Jak je uvedeno výše, na tazatele přechází povinnost mlčenlivosti podle daňového řádu se všemi důsledky jejího porušení.
V § 53 odst. 3 daňového řádu je upravena oznamovací povinnost správců daně. Obecně je oznamovací povinnost státních orgánů vůči státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu o skutečnostech nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin, upravena v § 8 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů. Tato povinnost se týká všech trestných činů. Zároveň však odst. 4 téhož ustanovení umožňuje plnění oznamovací povinnosti odmítnout s odkazem na uznanou povinnost mlčenlivosti. Touto uznanou povinností mlčenlivosti je právě mlčenlivost podle daňového řádu. Bez úpravy § 53 odst. 3 daňového řádu by tedy správce daně nemohl oznamovat skutečnosti nasvědčující spáchání trestného činu. Uvedené ustanovení se ale týká výhradně trestných činů výše uvedených. Ohledně ostatních trestných činů je správce daně vázán mlčenlivostí.49)
V případě splnění oznamovací povinnosti je mlčenlivost prolomena i pro případná doplňující podání správce daně, či odpovědi na doplňující dotazy orgánů činných v trestním řízení, které s podaným trestním oznámením bezprostředně souvisejí.
Daňovou správou bylo v roce 2013 předáno orgánům činným v trestním řízení 1194 podnětů s informacemi o skutečnostech nasvědčujících spáchání trestného činu.50)
K vzájemné spolupráci správců daně a orgánů činných v trestním řízení zajisté přispěje i novela daňového řádu účinná od 1.1.2015, která doplnila do § 148 odst. 4 daňového řádu nový důvod pro stavení lhůty pro stanovení daně, a to trestní stíhání pro daňový trestný čin související s touto daní. Lhůta se v tomto případě zastaví od zahájení trestního stíhání až do právní moci rozsudku (osvobozujícího či odsuzujícího) nebo jiného rozhodnutí ve věci samé.
Významný průlom povinnosti mlčenlivosti vůči Policii České republiky je obsažen v zákoně o policii. Tento průlom se do zákona o policii dostal s novelou provedenou zákonem o Generální inspekci bezpečnostních sborů s účinností od 1.1.2012.
Úprava je obsažena v § 71a: „Specializovaný útvar policie určený policejním prezidentem může pro účely trestního řízení nebo pro účely zahájení trestního řízení žádat od správce daně informace získané při správě daní, je-li to nezbytné pro plnění konkrétního úkolu v oblasti boje proti korupci, terorismu, organizovanému zločinu, daňové, finanční a závažné hospodářské kriminalitě a legalizaci výnosů z trestné činnosti. Poskytnutí informací podle tohoto ustanovení není porušením povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu.“
Oproti úpravě daňového řádu najdeme řadu odlišností, které průlom významně rozšířily:
1.
Komu se informace poskytují.
Podle daňového řádu může požadovat informace výhradně státní zástupce nebo po podání obžaloby soud. Podle zákona o policii může informace žádat specializovaný útvar policie určený policejním prezidentem.
Tuto úpravu nepovažuji za šťastnou. Jedná se v zásadě o určení působnosti toho kterého útvaru policie a jako takové by mělo být určeno přímo v zákoně. Zákonodárce ponechal toto určení na policejním prezidentovi. Jedná se navíc o rozhodnutí kdykoliv změnitelné a dotčené útvary se tak mohou různě rozšiřovat. Navíc není takové rozhodnutí ani volně přístupné.
S ohledem na vymezení oblasti poskytování informací se dá předpokládat, že mezi určené specializované útvary budou patřit minimálně Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality a Útvar pro odhalování organizovaného zločinu.
2.
Kdy se informace poskytují.
Podle daňového řádu se informace poskytují pro účely trestního řízení, tedy po zahájení trestního řízení.51) Podle zákona o policii se informace poskytují též pro účely zahájení trestního řízení, tedy před jeho zahájením.52)
3.
Z jakého důvodu se informace poskytují.
Daňový řád vyjmenovává trestné činy, pro jejichž objasnění se informace poskytují.
Zákon o policii účel poskytnutí informací váže na plnění konkrétního úkolu v oblasti boje proti korupci, terorismu, organizovanému zločinu, daňové, finanční a závažné hospodářské kriminalitě a legalizaci výnosů z trestné činnosti, což může zahrnovat širší okruh trestných činů.
Prolomení mlčenlivosti vůči Generální inspekci bezpečnostních sborů, které také nabylo účinnosti dne 1.1.2012, je obdobné jako vůči Policii České republiky.53)
S účinností od 1.1.2014 je prolomena mlčenlivost mimo daňový řád také zákonem o celní správě, a to vůči dalšímu orgánu činnému v trestním řízení - celnímu orgánu. Úprava je opět podobná úpravě zákona o policii i úpravě zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů.54) Odlišný je důvod poskytnutí informací, který je definován jako plnění konkrétního úkolu v oblasti boje proti trestné činnosti v případech, kdy jsou celní orgány orgány činnými v trestním řízení.55)
 
7 Porušení povinnosti mlčenlivosti
Porušení povinnosti mlčenlivosti se může dle výše rozebraného přísného daňového tajemství dopustit celá řada různých osob: úřední osoby správce daně, bývalé úřední osoby správce daně, osoby zúčastněné na správě daní (daňový subjekt ve vztahu k informacím, které se týkají jiných osob, než jeho samého, a třetí osoby, např. svědci), osoby, kterým byly správcem daně předány informace na základě zákonných průlomů do daňového tajemství. Na všechny tyto osoby dopadá úprava § 246 daňového řádu (Porušení povinnosti mlčenlivosti). Správní delikt porušení povinnosti mlčenlivosti dopadá výhradně na fyzické osoby v podobě přestupku. Za porušení povinnosti uložené právnické osobě odpovídá ten, kdo za právnickou osobu jednal nebo měl jednat, a jde-li o jednání na příkaz, ten kdo dal k jednání příkaz.56) Přestože je úprava přestupku obsažena v daňovém řádu, bude se projednávání přestupku řídit ve věcech neupravených výslovně v § 246 daňového řádu zákonem č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o přestupcích“) a správním řádem.57) Nejde tedy o správu daní ve smyslu daňového řádu. Jednání pachatele by mohlo dosáhnout takové intenzity (společenské škodlivosti), že by se nejednalo o přestupek, ale o trestný čin.58)
Daňový řád vymezuje skutkovou podstatu přestupku jako porušení povinnosti mlčenlivosti, kterou je osoba vázána za podmínek stanovených daňovým řádem. Jedná se tedy o ne zcela konkrétní popis jednání a při posuzování, zda byla skutková podstata naplněna, je nutno vycházet ze všech ustanovení daňového řádu, které povinnost mlčenlivosti upravují.
Musí se jednat o zaviněné jednání přestupce. Daňový řád ale nevyžaduje úmyslné zavinění a postačí tedy i zavinění z nedbalosti, ať už je nedbalost vědomá či nevědomá.59)
Daňový řád stanoví v § 246 odst. 2 jediný druh trestu za spáchání přestupku, a to pokutu s horní sazbou 500 000 Kč. Při určení výše bude správní orgán vycházet z pravidel, která stanoví zákon o přestupcích. Podle § 12 zákona o přestupcích přihlédne správní orgán k závažnosti přestupku, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům, k okolnostem, za nichž byl spáchán, k míře zavinění, k pohnutkám a k osobě pachatele, zda a jakým způsobem byl pro týž skutek postižen v disciplinárním řízení. Správní orgán musí rovněž zohlednit osobní a majetkové poměry pachatele tak, aby pokuta neměla likvidační charakter.60)
Daňový řád obsahuje oproti zákonu o přestupcích zvláštní úpravu příslušnosti k projednávání přestupku.61) Přestupek projednává správce daně, který je nejblíže nadřízený správci daně, k jehož činnosti se povinnost mlčenlivosti vztahuje. Toto pravidlo platí bez ohledu na to, kdo je přestupcem, zda je to úřední osoba správce daně, osoba zúčastněná na správě daní, nebo osoba, které byly v souladu s daňovým řádem předány informace i bez ohledu na to, kde byl přestupek spáchán. Pokud by se povinnost mlčenlivosti vztahovala k činnosti více správců daně, bude příslušným k projednání ten z nejblíže nadřízených správců daně, který zjistí podezření z porušení povinnosti mlčenlivosti jako první.62)
Ve všech věcech daňovým řádem neupravených se použije zákon o přestupcích a správní řád, tzn. např. zahájení řízení výhradně
ex officio
, nutnost zahájit řízení do 60ti dnů v případě, kdy správce daně obdrží podnět a neshledá důvod pro odložení věci, osoba obviněná z přestupku je nadána celou řadou procesních práv, správce daně rozhodne spolu s rozhodnutím o přestupku též o výši nákladů řízení, proti rozhodnutí o přestupku se může přestupce odvolat ve lhůtě 15 dnů od oznámení rozhodnutí atd.63)
Podle § 20 zákona o přestupcích nelze přestupek projednat, uplynul-li od jeho spáchání jeden rok.
1 Zákon o správě daní a poplatků obsahoval v § 24 odst. 5 jediný průlom do daňového tajemství: „Povinnosti zachovávat mlčenlivost se nelze dovolávat vůči orgánům konajícím trestní řízení ohledně trestného činu zkrácení daně nebo jiného obdobného trestného činu.“
2 Poradcem je míněn ve smyslu legislativní zkratky zavedené v § 29 odst. 2 daňového řádu daňový poradce a advokát.
3 Např. § 84 odst. 6 a 7 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů nebo § 8 zákona č. 226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh.
4 Měl by být dostatečně konkrétně specifikován subjekt, který informace předává a přijímá, účel tohoto předání a s tím související výčet předávaných informací.
5 Např. v § 3 zákona č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů nebo v § 2 zákona č. 471/2011 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, ve znění pozdějších předpisů.
6 Např. čl. 22 Úmluvy o vzájemné správní pomoci v daňových záležitostech, která byla zveřejněna ve Sbírce mezinárodních smluv pod č. 2/2014. Česká republika sjednává s celou řadou zemí
bilaterální
dohody o výměně informací v daňových záležitostech a o vzájemné správní pomoci v daňových záležitostech (v poslední době sjednané např. s Andorrským knížectvím zveřejněná pod č. 33/2014 Sb.m.s. nebo s Kajmanskými ostrovy zveřejněná pod č. 90/2013 Sb.m.s.) a též dohody o zamezení dvojímu zdanění.
7 Např. čl. 55 Nařízení Rady č. 904/2010, o správní spolupráci a boji proti podvodům v oblasti daně z přidané hodnoty nebo čl. 28 Nařízení Rady č. 389/2012, o správní spolupráci v oblasti spotřebních daní a o zrušení nařízení (ES) č. 2073/2004.
8 Správou daně se dle § 1 odst. 2 daňového řádu rozumí postup, jehož cílem je správné zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
9 Srovnej § 116 zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů.
10 Typicky se takovéto informace objevují např. v žádostech o posečkání úhrady daně, popřípadě rozložení její úhrady na splátky dle § 156 daňového řádu.
11 Znění § 15 odst. 3 správního řádu: „Oprávněné úřední osoby jsou povinny zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděly v souvislosti s řízením a které v zájmu zajištění řádného výkonu veřejné správy nebo v zájmu jiných osob vyžadují, aby zůstaly utajeny, nestanoví-li zákon jinak. Této povinnosti jsou oprávněné úřední osoby zproštěny jen z důvodů stanovených zvláštním zákonem nebo vysloví-li souhlas osoba, jíž se předmětná skutečnost dotýká. Ustanovení zvláštních zákonů o zproštění povinnosti mlčenlivosti tím nejsou dotčena.“
12 Srovnej znění § 24 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků: „Pracovníci správce daně, jakož i třetí osoby, které byly jakkoliv zúčastněny na daňovém řízení, jsou povinni zachovávat mlčenlivost o tom, co se při daňovém řízení nebo v souvislosti s ním, dozvěděli, zejména o poměrech daňových subjektů jak osobních, tak i souvisejících s podnikáním.“
13 Srovnej např. § 68 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů nebo § 36 zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů.
14 Srovnej např. § 690 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
15 K definici vlastnictví viz § 1011 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
16 K pojmu majetkové poměry se vyjádřil Nejvyšší správní soud např. v rozsudku č. j. 5 As 31/2007 ze dne 5.3.2009 „... Majetkové poměry fyzických a právnických osob tak tvoří zejména jejich příjmy, které mohou být peněžité, ale i naturální, vlastnictví bytů, nebytových prostor a jiných nemovitých věcí, peněžních prostředků, pohledávek, majetkových práv apod. Za majetkové poměry fyzických a právnických osob lze za daných okolností považovat nejen aktiva, nýbrž i jejich pasiva, a je bez významu, zda jsou tyto závazky vůči soukromoprávním subjektům či vůči státu...“.
17 Srovnej např. ŠÁMAL a kol. Trestní zákon, komentář, 6. vydání, Praha: C. H. Beck, 2004, str. 470.
18 Např. Finanční správa ČR vykonává cenovou kontrolu, finanční kontrolu, státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi, Celní správa ČR vykonává kontroly v oblasti silniční dopravy, kontrolu zaměstnávání cizinců, ochranu práv duševního vlastnictví, Ministerstvo financí vykonává celou řadu kompetencí, které nejsou správou daní.
19 Srovnej § 24 odst. 4 zákona o správě daní a poplatků: „Povinnosti zachovávat mlčenlivost mohou být třetí osoby zúčastněné na daňovém řízení a pracovníci daňového orgánu daňovým subjektem zproštěni pouze písemně, s uvedením rozsahu a účelu.“
20 Úprava musí být taková, aby ani anonymizovaná informace nenavedla ke konkrétní osobě nepřímo.
21 Běžně dostupná na internetových stránkách Ministerstva financí: http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/regulace/dane/danova-statistika.
22 Viz § 8 odst. 1 písm. b) a c) zákona č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů a § 1 odst. 3 zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
23 Viz § 1 odst. 1 a § 10 odst. 1 písm. a) zákona č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
25 Např. vyhláška č. 645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů nebo vyhláška č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby.
26 Blíže viz internet Ministerstva financí: http://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura/dane-a-cla-sekce-05/odbor-24-financnianalyticky
27 Zkratka AML je používána z anglického
anti
-money laundering.
28 Viz § 30 odst. 2 zákona AML: „Při šetření podezřelého obchodu může ministerstvo v souladu se zákonem upravujícím správu daní, vyžadovat od orgánů věcně příslušných podle jiných právních předpisů ke správě daní informace získané při správě daní; tyto orgány informují bezodkladně ministerstvo o podezření, že daňový subjekt zneužívá systém správy daní k legalizaci výnosů z trestné činnosti nebo k financování terorismu.“
29 Viz § 32 odst. 2 zákona AML: „Zjistí-li ministerstvo skutečnosti, které jsou významné pro výkon činnosti orgánů Finanční správy České republiky nebo celních orgánů, informuje o těchto zjištěních Generální finanční ředitelství nebo Generální ředitelství cel a poskytne mu všechny související informace z výsledků vlastního šetření, pokud poskytnutí takových informací není v rozporu s účelem tohoto zákona nebo pokud nepostupovalo podle odstavce 1.“
30 Viz § 2 písm. g) a § 3 odst. 1 zákona č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů.
31 Např. v řízení dle § 65 a násl. (řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu) nebo § 79 a násl. (ochrana proti nečinnosti správního orgánu) zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.
32 Srovnej rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 4 Afs 17/2004-100 ze dne 24.11.2005.
33 Nově od 1.1.2014 v rámci rekodifikace soukromého práva dědické řízení upravuje zákon č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních.
34 Insolvenční řízení upravuje zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů.
35 Srovnej např. část osmou (Správní delikty) zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
36 Působnost orgánů sociálního zabezpečení upravují zejména zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů.
37 Působnost zdravotních pojišťoven se řídí zejména č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
38 Postavení, působnost, organizační strukturu a činnost upravuje zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů.
39 Srovnej § 17 zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů.
40 Působnost Českého statistického úřadu je upravena zákonem č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů.
41 Viz § 32 a násl. zákona č. 85/1996 Sb., o advokacii, ve znění pozdějších předpisů a § 12 a násl. zákona č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
42 Srovnej § 6 zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů.
43 Viz internet Ministerstva financí: http://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/organizacni-struktura/sekce-02-pravni/odbor-29-legislativa-a-pravnisluzby/oddeleni-2903-nahrada-skody-pri-vykonu-v.
44 Viz § 1 zákona č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů.
45 Srovnej § 16 zákona č. 349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv, ve znění pozdějších předpisů.
46 Více viz webová stránka: www.danovakobra.cz
47 S uvedeným trestným činem souvisí ustanovení § 242 trestního zákoníku o účinné lítosti: „Trestní odpovědnost za trestný čin neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby (§ 241) zaniká, jestliže pachatel svou povinnost dodatečně splnil dříve, než soud prvního stupně počal vyhlašovat rozsudek.“
48 K významu „škoda velkého rozsahu“ srovnej § 138 trestního zákoníku.
49 Srovnej např. usnesení Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 750/2000 ze dne 3.9.2002.
50 Zdroj: Zpráva o činnosti daňové a celní správy za rok 2013 dostupné na http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/regulace/dane/danova-statistika.
51 Srovnej § 158 odst. 3 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů.
52 Srovnej § 158 odst. 1 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů.
53 Znění § 40 zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů: „Inspekce může pro účely trestního řízení nebo pro účely zahájení trestního řízení žádat od správce daně informace získané při správě daní, je-li to nezbytné pro plnění konkrétního úkolu v oblasti boje proti korupci, terorismu, organizovanému zločinu, daňové, finanční a závažné hospodářské kriminalitě a legalizaci výnosů z trestné činnosti. Poskytnutí informací podle tohoto ustanovení není porušením povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu.“
54 Znění § 11a zákona o celní správě: „Pověřený celní orgán určený generálním ředitelem může pro účely trestního řízení nebo pro účely zahájení trestního řízení žádat od správce daně informace získané při správě daní, je-li to nezbytné pro plnění konkrétního úkolu v oblasti boje proti trestné činnosti v případech, kdy jsou celní orgány orgány činnými v trestním řízení. Poskytnutí informací podle tohoto ustanovení není porušením povinnosti mlčenlivosti podle daňového řádu.“
55 Srovnej § 12 odst. 2 písm. d) zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů a § 4 odst. 1 písm. d) zákona o celní správě.
57 Srovnej § 2 odst. 1 zákona o přestupcích: „Přestupkem je zaviněné jednání, které porušuje nebo ohrožuje zájem společnosti a je za přestupek výslovně označeno v tomto nebo jiném zákoně, nejde-li o jiný správní delikt postižitelný podle zvláštních právních předpisů anebo o trestný čin.“
58 Např. by mohlo dojít k naplnění skutkové podstaty trestného činu zneužití pravomoci úřední osoby dle § 329 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.
60 K tomu judikatura: nález Ústavního soudu sp. zn. Pl ÚS 3/02 ze dne 13.8.2002, nález Ústavního soudu sp. zn. Pl ÚS 38/02 ze dne 9.3.2004 a rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu č. j. 1 As 9/2008 - 133 ze dne 20.4.2010.
62 Toto pravidlo je pro aplikaci v daňové a celní správě v zásadě nadbytečné, protože finanční úřady mají jediného nejblíže nadřízeného správce daně - Odvolací finanční ředitelství a stejně tak celní úřady mají jediného nejblíže nadřízeného správce daně, kterým je Generální ředitelství cel.

Související dokumenty

Zákony

141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)
120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů
101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů
69/2006 Sb., o provádění mezinárodních sankcí
267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
209/1992 Sb., o Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8
90/2013 Sb., Seznam katastrálních pracovišť katastrálních úřadů, jejich názvy, sídla a územní obvody, ve kterých vykonávají působnost příslušného katastrálního úřadu k 1. dubnu 2013
292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních
182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon)
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
1/1993 Sb., Ústava České republiky
89/1995 Sb., o státní statistické službě
358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád)
99/1963 Sb., občanský soudní řád
200/1990 Sb., o přestupcích
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
Zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky
166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu
85/1996 Sb., o advokacii
82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád)
349/1999 Sb., o Veřejném ochránci práv
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů
150/2002 Sb., soudní řád správní
Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje
499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů
500/2004 Sb., správní řád
251/2005 Sb., o inspekci práce
253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu
273/2008 Sb., o Policii České republiky
40/2009 Sb., trestní zákoník
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů
Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky
Zákon č. 471/2011 Sb., o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek
Zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky
89/2012 Sb., občanský zákoník
Zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů
226/2013 Sb., o uvádění dřeva a dřevařských výrobků na trh

Vyhlášky

33/2014 Sb., o vyhlášení Národní přírodní památky Hodonínská Dúbrava a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
645/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů
259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby