Legislativní novinky od roku 2012

Vydáno: 24 minut čtení

V následujícím příspěvku bych chtěl čtenáře seznámit se změnami právních předpisů, které se týkají oblasti daní a pojištění a které mohou nějakým způsobem dopadat do činnosti neziskových subjektů. Nejvýznamnější změny byly tentokrát v oblasti DPH a v oblasti nemocenského pojištění. Obecně je ale možné konstatovat, že změn na přelomu roku bylo tentokrát přeci jen méně než jsme byly v minulých letech zvyklý, a to zejména v oblasti daně z příjmů.

Legislativní novinky od roku 2012
Ing.
Zdeněk
Morávek
daňový poradce
 
Daň z přidané hodnoty
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v platném znění (dále jen „ZDPH“), byl novelizován především
zákonem č. 370/2011 Sb.
 
Změny sazeb DPH
Hlavní změnou je nepochybně
zvýšení snížené sazby daně z 10 % na 14 %, tato změna nabývá účinnosti k 1. 1. 2012, a následně k 1. 1. 2013 dojde ke sjednocení obou sazeb daně na 17,5 %.
Jak uvádí důvodová zpráva, cílem regulace je získání finančních prostředků na financování důchodové reformy v České republice, a to zvýšením snížené sazby daně z přidané hodnoty na výši 14 % v roce 2012 a uvalením jedné sazby daně z přidané hodnoty ve výši 17,5 % od roku 2013.
V roce 2012 se tato změna tak prakticky dotkne tepla a chladu, bytové výstavby, staveb pro sociální bydlení, zboží uvedeného v příloze č. 1 a služeb uvedených v příloze č. 2 ZDPH. Ve všech případech se jedná o položky, u kterých byla zejména ze sociálního aspektu uplatňována nižší sazba daně, takže dopady budou citelné.
U zboží se kromě tepla a chladu bude zvýšení daně týkat zejména potravin, vody a dalších nealkoholických nápojů, dále krmiv, dále léčiv, zdravotnických prostředků a kompenzačních pomůcek a také knih, novin a časopisů. V případě služeb se bude jednat např. o opravy zdravotnických prostředků, odvádění a čištění odpadních vod, sběr a přepravu komunálního odpadu, ubytovacích služeb, vyjmenovaných kulturních a sportovních služeb atd.
V případech změny sazby jsou vždy
důležitá přechodná ustanovení
.
Z bodu 3. přechodných ustanovení vyplývá, že při dodání vody, při poskytnutí služby spojené s odváděním a čištěním, případně zneškodňováním odpadních vod a při dodání tepla nebo chladu je plátce, oprávněn stanovit spotřebu samostatně za období do konce roku 2011 a samostatně za období pro rok 2012, a to na základě odečtu z měřicích zařízení nebo na základě propočtu, je-li odečet z měřicích zařízení proveden až po tomto dni. K tomu potom uplatní odpovídající sazbu 10 % nebo již 14 %.
Obdobně potom v souladu s bodem 4. přechodných ustanovení bude postupováno na přelomu roku 2012 a 2013, kdy dojde ke zvýšení sazby daně na 17,5 %. A obdobně potom také v souladu s bodem 5. přechodných ustanovení bude postupováno na přelomu let 2012 a 2013 u dodání elektřiny, plynu a při poskytnutí telekomunikačních služeb, přepravy a distribuci plynu a přenosu a distribuci elektřiny.
Body 6. a 7. přechodných ustanovení potom řeší problematiku povinnosti přiznat daň na výstupu při přijetí úplaty přede dnem uskutečnění zdanitelného plnění. Plátce, který přijme úplatu (zálohu) přede dnem uskutečnění zdanitelného plnění a vznikne mu povinnost přiznat daň do 31. prosince 2011, kdy uplatní sníženou sazbu daně (10 %), ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, které nastane od 1. ledna 2012, uplatnil sníženou sazbu daně v nové výši (14 %), avšak pouze ze základu, který se pro tyto případy stanoví podle § 37 odst. 3 ZDPH, tj. rozdíl mezi celkovou sjednanou částkou a součtem přijatých úplat, záloh. Částka, ze které již byla daň přiznána při přijetí úplaty (zálohy) se již ke dni uskutečnění zdanitelného plnění nebude zdaňovat novou sazbou daně (již uplatněná daň se nebude měnit). Tento postup se uplatní obecně u všech zdanitelných plnění podléhajících snížené sazbě daně, u plnění podléhajících základní sazbě daně se uplatní stejná sazba daně jak k datu přijetí úplat, tak k datu uskutečnění zdanitelného plnění. Obdobně pak bude postupováno i na přelomu roku 2012 a 2013 při sjednocení sazeb daně na 17,5 %.
 
Další změny ZDPH
Novela zákona dále obsahuje řadu dalších změn, které souvisejí se změnou sazby daně, a to pro účinnost od 1. 1. 2012 i pro účinnost od 1. 1. 2013. Jedná se např. o ustanovení týkající se daňových dokladů, ustanovení týkající se výpočtu a základu daně a samozřejmě ustanovení týkající se sazeb daně. Protože od roku 2013 by na základě této novely mělo tedy dojít ke sjednocení sazeb daně, budou také současně zrušeny § 48 a § 48a týkající se bytové výstavby a staveb pro sociální bydlení a § 47a upravující institut závazného posouzení. Současně dojde od roku 2013 ke zrušení příloh č. 1 a č. 2 ZDPH obsahující zboží a služby podléhající snížené sazbě daně. Všechna tato ustanovení budou vzhledem k jednotné sazbě daně nadbytečná.
Výše uvedené změny v sazbách daně se dotknou všech subjektů, nejenom plátců daně, kterých je mezi neziskovými subjekty stále ještě přeci jenom menšina. Zmiňovaná novela ZDPH obsahuje i celou řadu dalších změn, ale právě proto, že neziskové subjekty v řádě případů plátci DPH nejsou, uvedeme stručně již jenom ty nejdůležitější:
*
Dochází k
vypuštění problematického pravidla, podle kterého nelze v případě chybějících náležitostí daňového dokladu postupovat při prokazování jiným způsobem v případě, že těmito chybějícími náležitostmi jsou údaje rozhodné pro výpočet daně nebo daňové identifikační číslo.
Toto pravidlo bylo do ZDPH zakotveno s účinností od 1. 4. 2011 a bylo předmětem značné kritiky, současná novela jej zřejmě proto tedy ruší a náhradním způsobem, tj. zejména podle § 92 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, bude možné postupovat ve všech případech chybějících náležitostí.
*
Novelou zákona dochází také k rozšíření uplatnění desetileté lhůty pro úpravu odpočtu daně kromě staveb, bytů a nebytových prostor také na jejich technické zhodnocení.
*
Do § 45 odst. 1 ZDPH byly pro jednoznačnost výslovně doplněny náležitosti opravného daňového dokladu, kterým se provádí oprava základu daně a výše daně podle § 42 ZDPH nebo oprava daně v jiným případech podle § 43 ZDP. Ve vazbě na toto doplnění se také mění náležitosti opravného daňového dokladu v případě opravy základu daně a výše daně u předplacených telekomunikačních služeb.
*
Do § 109 odst. 2 ZDPH se doplňuje další důvod, kdy příjemce zdanitelného plnění ručí za nezaplacenou daň z tohoto plnění, a to případy, kdy úplata za toto plnění je poskytnuta zcela nebo zčásti bezhotovostním převodem na účet vedený poskytovatelem platebních služeb mimo tuzemsko.
 
Stavební práce a DPH od 1. 1. 2012
Závěrem k této novele ZDPH je ještě vhodné doplnit, že
dne 1. 1. 2012 nabývá účinnosti ustanovení § 92e ZDPH, které upravuje režim přenesení daňové povinnosti u poskytování stavebních nebo montážních prací
. K uvedené problematice zveřejnilo MF ČR na svých stránkách metodický materiál „Informace GFŘ a MF k režimu přenesení daňové povinnosti na DPH ve stavebnictví - § 92e zákona o DPH“, který je možné nalézt pod odkazem http://cds.mfcr.cz/cps/rde/xchg/cds/ xsl/legislativa_metodika_1431 0.html?year=0.
Uvedené ustanovení bylo do ZDPH doplněno zákonem č. 47/2011 Sb., novela ZDPH provedená zákonem č. 370/2011 Sb. obsahuje přechodné ustanovení, které řeší postup v situaci, že plátce přijme do konce roku 2011 zálohu, ze které mu vznikne povinnost přiznat a zaplatit daň.
Jinak co se týká režimu přenesení daňové povinnosti u stavebních a montážních prací, princip spočívá v tom, že pokud by neziskovému subjektu jako plátci daně byly poskytnuty jiným plátcem stavební nebo montážní práce, budou dodány bez daně a daň přizná neziskový subjekt jako příjemce těchto služeb.
  
Zdravotní služby
ZDPH byl také novelizován zákonem č. 375/2011 Sb.
, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě. Změnou je zejména nová formulace § 58 ZDPH, který vymezuje zdravotní služby a dodání zdravotního zboží jako plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně. Nová formulace odpovídá nově přijatým zákonům týkajících se zdravotních služeb.
 
Daň z příjmů
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění,
byl novelizován zákonem č. 370/2011 Sb., kterým se mění zákon o dani z přidané hodnoty
a další související zákony.
Zákon byl zveřejněn ve Sbírce zákonů dne 6. 12. 2011 a z pohledu daně z příjmů obsahuje pouze tři změny:
1)
zvýšení částky daňového zvýhodnění na vyživované dítě z 11 604 Kč na částku 13 404 Kč ročně, tj. 1 117 Kč měsíčně - změna § 35c odst. 1 ZDP,
2)
zvýšení maximální roční částky daňového bonusu z 52 200 Kč na 60 300 Kč - změna § 35c odst. 3 ZDP,
3)
zvýšení maximální měsíční částky daňového bonusu z 4 350 Kč na 5 025 Kč - změna § 35d odst. 4 ZDP.
Všechny změny se tedy týkají daňového zvýhodnění na vyživované dítě a jak vyplývá z důvodové zprávy, jedná se o určitou kompenzaci pro rodiny s dětmi v souvislosti s důchodovou reformou a souvisejícími změnami sazeb DPH. Neziskových subjektů se tato změna může týkat zejména v případě, že budou mít zaměstnance, kteří u nich jako u zaměstnavatele budou mít podepsané prohlášení k dani a při výpočtu zálohy na daň jsou tak zohledňovány slevy na dani a daňové zvýhodnění.
Tyto změny se použijí poprvé pro zdaňovací období kalendářního roku 2012.
 
Odměny členů statutárních orgánů právnických osob
Z pohledu daně z příjmů je důležitá také novela zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o nemocenském pojištění“), která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů jako
zákon č. 470/2011 Sb.
Součástí této novely je i změna ZDP, která ruší daňovou neuznatelnost odměn členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob, což souvisí s jejich povinnou účastí na nemocenském pojištění, jak je uvedeno dále v textu. Tato změna tedy bude znamenat, že odměny členům kolektivních orgánů jako jsou představenstva, dozorčí rady, výbory SVJ, kontrolní komise a výbory a případně další orgány neziskových právnických osob, jejichž členům je vyplácena za výkon této funkce odměna, budou obecně daňově uznatelné, což může mít i vliv na posuzování příjmů související s hlavní činností tohoto subjektu - viz § 18 odst. 4 písm. a) ZDP.
 
Stavební spoření
ZDP byl dále novelizován
zákonem č. 353/2011 Sb.
, kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Jedná se o reakci na nález Ústavního soudu vyhlášeného pod č. 119/2011, který s účinností k 1. 1. 2012 zrušil změny ve stavebním spoření provedené zákonem č. 348/2011 Sb. Tento zákon tak znamená, že úprava přijatá pro rok 2011 bude platit i nadále.
  
Zdravotní služby
ZDP byl novelizován také
zákonem č. 375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách
, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě. Změny jsou ale pouze formálního rázu spočívající ve sladění terminologie s nově přijatým zákonem, i když se ve velké míře týkají ustanovení upravující zdanění neziskových subjektů, změny byly provedeny např. v § 18 odst. 13 a odst. 15 ZDP, v § 20 odst. 7 ZDP a v ustanovení týkající se darů jako položky snižující základ daně.
 
Přeměny obchodních společností a družstev
Dále byl ZDP novelizován také
zákonem č. 355/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev
, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Přijaté změny zejména upřesňují lhůty pro podání daňového přiznání v případě přeměn a navazují tak na úpravy v zákoně č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů, podle kterých bude možné stanovit rozhodný den i po zpracování projektu přeměny, nejdéle však ke dni zápisu přeměny do obchodního rejstříku. Zároveň dochází k upřesnění lhůt pro podání daňových přiznání za období od rozhodného dne přeměny do dne zápisu přeměny pro případy, kdy právní nástupce splňuje znaky definované zákonem. Na takto vymezené období se zároveň vztahuje povinnost platit zálohy.
Současně změna provedená v § 24 odst. 2 písm. y) ZDP zamezuje daňově uznatelnému odpisu promlčených pohledávek.
Účinnost těchto změn nastává k 1. 1. 2012, ale neziskových poplatníků se budou týkat pouze zcela výjimečně.
 
Zdanění hazardu, jednotné inkasní místo
Poslední změny ZDP, které bych chtěl zmínit, přinesl
zákon č. 458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa
a dalších změnách daňových a pojistných zákonů. Tento zákon přináší obrovské množství změn do úpravy daně z příjmů (156 bodů novely bez přechodných ustanovení), převážná většina však nabývá účinnosti až k 1. 1. 2015. K 1. 1. 2012 nabývají účinnosti pouze změny týkající se změn ve zdanění hazardu. Na seznámení s ostatními změnami tak bude relativně dost času.
 
Změny v nemocenském pojištění
Nejprve je nutné upozornit na
zákon č. 364/2011 Sb.
ze dne 6. 11. 2011, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí. Tyto změny již byly přijaty s účinností od 1. 1. 2011 zákonem č. 347/2010 Sb., tento zákon byla ale nálezem Ústavního soudu, sp. zn. Pl. ÚS 55/10ze dne 14. 3. 2011 zrušen, a to uplynutím dne 31. 12. 2011. MPSV vzápětí připravilo návrh zákona, který obsahoval prakticky totožné změny, a ten byl projednáván jako poslanecký tisk č. 315. Poslanecká sněmovna jej schválila, následně jej zamítl Senát, Poslanecká sněmovna jej opět odhlasovala a podepsal jej prezident a zákon byl tedy zveřejněn ve Sbírce zákonů pod č. 364/2011.
Přijetí zákona tak znamená, že v platnosti zůstávají např. tyto změny, které platily již v roce 2011:
*
výše nemocenského zůstává na 60 % denního vyměřovacího základu,
*
sazba nemocenského pojištění hrazeného zaměstnavatelem činí 2,3 %,
*
doba poskytování náhrady mzdy v pracovní neschopnosti zůstává na 21 kalendářních dnech (do 31. 12. 2013),
*
nadále platí, že zaměstnavatelé si nemohou odečítat od vypočteného pojistného polovinu vyplacené náhrady mzdy v pracovní neschopnosti.
Protože zákon č. 364/2011 Sb. nabývá účinnosti dne 1. 1. 2012, k žádným změnám nedochází a bude postupováno stejně jako v roce 2011.
 
Dohody o provedení práce
Další důležité změny nastávají v úpravě dohod o provedení práce. Novelou zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZP“), provedenou zákonem č. 365/2011 Sb. Došlo mimo jiné ke změně úpravy dohody o provedeni práce,
rozsah práce
, na který se dohoda o provedení práce uzavírá, nesmí být od roku 2012
větší než 300 hodin v kalendářním roce.
Tato novela ZP obsahovala i novelu zákona o nemocenském pojištění a mimo jiné doplnila do § 5 tohoto zákona, že zaměstnanci se pro účely tohoto zákona rozumí také zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce [doplnění § 5 písm. a) bod 5]. Současně také doplnila
do nového § 7a úpravu pojištění zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce
. Z této úpravy vyplývá, že zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce jsou účastni nemocenského pojištění, jestliže vykonávají toto zaměstnání na území České republiky a
byl jim zúčtován započitatelný příjem v částce vyšší než 10 000 Kč
. Zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce jsou však účastni pojištění jen v těch kalendářních měsících po dobu trvání této dohody, do nichž jim byl zúčtován započitatelný příjem z dohody o provedení práce právě v této uvedené výši, v ostatních měsících tak účastni pojištění nejsou.
Zákon o nemocenském pojištění potom v ustanovení § 7a odst. 3 řeší i případ, kdy zaměstnanec vykonává současně v jednom měsíci pro stejného zaměstnavatele více dohod o provedení práce. Potom je účasten pojištění v těch měsících, kdy úhrn započitatelných příjmů přesáhl částku 10 000 Kč. Zaměstnanec je účasten pojištění nejvýše po dobu trvání takových zaměstnání v tomto kalendářním měsíci.
Upozornění
Zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce, kteří budou nemocensky pojištěni, nebudou mít, stejně jako např. zaměstnanci činní na základě dohody o pracovní činnosti, nárok na ošetřovné a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství, budou mít tedy nárok pouze na nemocenské a peněžitou pomoc v mateřství.
Zákonem č. 365/2011 Sb. byl také doplněn zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
, v platném znění (dále jen „zákon o důchodovém pojištění“). Do § 5 odst. 1 písm. f) tohoto zákona bylo doplněno, že důchodového pojištění jsou účastni také zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce, pro úplnost je možné doplnit, že zaměstnanci činní na základě dohody o pracovní činnosti již byli účastni důchodového pojištění i před rokem 2012. Ovšem i nadále platí, že v souladu s ustanovením § 8 odst. 1 zákona o důchodovém pojištění jsou tyto osoby účastny důchodového pojištění za podmínky, že jsou současně účastny nemocenského pojištění podle zákona o nemocenském pojištění.
Z uvedeného tak vyplývá, že pokud se z odměn z dohod bude odvádět nemocenské pojištění, bude se odvádět také důchodové pojištění.
Důležité je, že výše
uvedené změny budou mít dopad do superhrubé mzdy
, tedy do základu daně z příjmů ze závislé činnosti, kdy odměna z dohod bude navýšena o pojistné odváděné zaměstnavatelem. Vzhledem ke skutečnosti, že dohody o provedení práce se v praxi neziskových subjektů vyskytují poměrně často, může se jednat o významnou změnu, která by neměla pozornosti odpovědných osob uniknout.
 
Další změny v účasti na pojištění
Další změny v účasti na pojištění přinesl již zmiňovaný zákon č. 470/2011 Sb. Jedná se o vládní novelu zákona a podnětem pro její navržení byl
rozsudek Nejvyššího správního soudu sp. zn. 3 Ads 119/2010
ze dne 9. 12. 2010, který se týkal
tzv. souběhu funkcí
a související účasti na nemocenském a důchodovém pojištění a nároku na dávky z těchto pojištění.
Na základě této novely by měly být nemocensky pojištěny také tyto osoby:
*
společníci a jednatelé společnosti s ručením omezeným a komanditisté komanditní společnosti, jestliže mimo pracovněprávní vztah vykonávají pro ni práci, za kterou jsou touto společností odměňováni, a
ředitelé obecně prospěšné společnosti
, jestliže mimo pracovněprávní vztah vykonávají pro ni práci, za kterou jsou touto společností odměňováni,
*
prokuristé, pokud se jejich příjem z činnosti prokuristy považuje za příjem ze závislé činnosti podle ZDP,
*
členové kolektivních orgánů právnické osoby, kteří jsou za činnost v těchto orgánech odměňováni, pokud se jejich příjem za činnost v těchto orgánech považuje za příjem ze závislé činnosti nebo funkční požitky podle ZDP
,
*
likvidátoři, pokud se jejich příjem z činnosti likvidátora považuje za příjem ze závislé činnosti podle zákona o daních z příjmů,
*
vedoucí organizačních složek právnické osoby, jejichž místo výkonu práce je trvale v České republice.
Dosud tyto osoby nepatřily mezi zaměstnance a nemohly se nemocenského pojištění účastnit ani dobrovolně, od 1. 1. 2012 budou tyto osoby zařazeny mezi zaměstnance a budou nemocenského pojištění účastni povinně. To je samozřejmě velmi významná změna, která řeší letitý problém související se zmiňovanými souběhy funkcí.
Důležité je doplnit, že
pro účast těchto osob na pojištění
budou platit stejné podmínky jako pro ostatní zaměstnance, tedy
sjednaný příjem alespoň ve výši rozhodného příjmu
(od roku 2012 je zvýšen na 2 500 Kč za kalendářní měsíc - viz nařízení vlády č. 410/2011 Sb.), trvání zaměstnání alespoň 15 dní a výkon práce na území ČR nebo v cizině pro zaměstnavatele se sídlem na území České republiky, pokud místo výkonu práce je trvale v cizině a nejsou povinně účastni důchodového pojištění podle předpisů státu, ve kterém trvale vykonávají zaměstnání, a mají trvalý pobyt na území České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie.
Z pohledu neziskových subjektů bude nejdůležitější změna ohledně členů kolektivních orgánů právnických osob, pokud jsou za tuto svou činnost odměňováni, a dále z pohledu obecně prospěšných společností také zařazení ředitelů těchto společností mezi osoby účastné nemocenského pojištění.
Upozornění
Co se týká dávek z nemocenského pojištění, tyto osoby, které budou nově spadat mezi nemocensky pojištěné zaměstnance, budou mít nárok na dávky z tohoto pojištění, ovšem s určitým omezením. Členové kolektivních orgánů právnických osob nebudou mít nárok na ošetřovné a také na vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství (doplnění § 39 odst. 5 a § 42 odst. 4 zákona o nemocenském pojištění). Stejně tak je nutné doplnit, že odlišně bude postupováno u náhrady mzdy za dobu pracovní neschopnosti, která je poskytována po dobu prvních 21 kalendářních dnů zaměstnavatelem podle ZP. Tato úprava bude aplikována a tato náhrada mzdy bude poskytována pouze těm osobám, na které se vztahuje ZP, což jsou z nově pojištěných pouze zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce. Toto je tedy nutné také vzít v úvahu.
 
Důchodové pojištění
Obdobné změny, jaké nastaly v nemocenském pojištění, se týkají i důchodového pojištění.
O změnách v úpravě dohod o provedení práce je již pojednáno výše, účastni důchodového pojištění dále od roku 2012 budou:
*
ředitelé obecně prospěšné společnosti, jestliže mimo pracovněprávní vztah vykonávají pro ni práci, za kterou jsou touto společností odměňováni,
*
prokuristé, pokud se jejich příjem z činnosti prokuristy považuje za příjem ze závislé činnosti podle ZDP,
*
členové kolektivních orgánů právnické osoby, kteří jsou za činnost v těchto orgánech odměňováni, pokud se jejich příjem za činnost v těchto orgánech považuje za příjem ze závislé činnosti nebo funkční požitky podle ZDP,
*
likvidátoři, pokud se jejich příjem z činnosti likvidátora považuje za příjem ze závislé činnosti podle ZDP,
*
vedoucí organizačních složek právnické osoby, která má sídlo ve státě, s nímž Česká republika neuzavřela mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení, pokud je tato složka zapsána v obchodním rejstříku a místo výkonu práce těchto vedoucích je trvale v České republice.
Podmínkou účasti na důchodovém pojištění bude účast na nemocenském pojištění (změna v § 8 odst. 1 zákona). Z výše uvedených změn tedy vyplývá, že pokud budou tyto osoby účastny nemocenského pojištění, budou současně účastny i důchodového pojištění a z jejich odměn se bude toto pojištění odvádět. Současně se bude o pojistné odváděné zaměstnavatelem navyšovat příjem pro účely stanovení základu daně, tedy superhrubé mzdy.
 
Zdravotní pojištění
Zákon č. 365/2011 Sb.
, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony přinesl také novelu zákona o veřejném zdravotním pojištění. Touto novelou bylo do § 5 tohoto zákona doplněno, že za zaměstnance se pro účely zdravotního pojištění nepovažuje pouze taková osoba činná na základě dohody o provedení práce, která v kalendářním měsíci nedosáhla příjmu ve výši částky, jež je podmínkou pro účast takové osoby na nemocenském pojištění podle zákona upravujícího nemocenské pojištění, což je částka 10 000 Kč. I v oblasti zdravotního pojištění tak nastává obdobná změna v úpravě dohody o provedení práce a odvodu pojistného z tohoto příjmu. Účinnost této změny nastává také k 1. 1. 2012.
Z ostatních změn ve zdravotním pojištění potom stojí za zmínku zejména změna termínu, kdy má pojištěnec možnost změnit zdravotní pojišťovnu. Namísto každého kalendářního čtvrtletí bude možné změnu provést pouze k 1. 1. každého roku.
 
Další změny
Z poslední legislativních novinek bych ještě upozornil na vyhlášku č. 429/2011 Sb., kterou se mění sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a stanoví se průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad, a na vyhlášku č. 379/2011 Sb., kterou se stanoví výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2012.
Zákonem č. 465/2011 Sb., byl novelizován zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, v platném znění, a také zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění.
Změny se mimo jiné týkají problematiky porušení rozpočtové kázně. Vyhláškou MŠMT ČR č. 463/2011 Sb. se s účinností od 1. 1. 2012 mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v platném znění.
V závěru roku byla dvakrát novelizována vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, a to vyhláškou č. 436/2011 Sb., a vyhláškou č. 403/2011 Sb. To by ale bylo již téma na další samostatný článek.

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
47/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření
Zákon č. 35/1993 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, zákon České národní rady č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, a zákon České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
348/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2001 Sb., o zvláštní ochraně svědka a dalších osob v souvislosti s trestním řízením a o změně zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev
347/2010 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
465/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla)
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
Zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
35/2011 Sb., jímž se určují emisní podmínky Dluhopisu České republiky, 2011-2014, 2,75 %
353/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona České národní rady č. 35/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
355/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
364/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s úspornými opatřeními v působnosti Ministerstva práce a sociálních věcí
365/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
370/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
375/2011 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zdravotních službách, zákona o specifických zdravotních službách a zákona o zdravotnické záchranné službě
458/2011 Sb., o změně zákonů související se zřízením jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů
470/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

Nařízení vlády

410/2011 Sb., zvýšení částky rozhodné pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění

Vyhlášky

429/2011 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad
379/2011 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2012
463/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění vyhlášky č. 107/2008 Sb.
107/2005 Sb., o školním stravování
Vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky
436/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění pozdějších předpisů
403/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro některé vybrané účetní jednotky, ve znění vyhlášky č. 435/2010 Sb.