Sazba daně (silniční daň)
- Článek
V porovnání s rokem 2022 nedochází v roce 2023 k tak překotným a zásadním změnám jako v roce 2022, kdy dne 8. 6. 2022 došlo k vyhlášení zásadní novely zákona o dani silniční č. 142/2022 Sb. , která se zpětně uplatnila i pro celý rok 2022.
- Článek
Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDSIL“). Jeho změny účinné od 1. 1. 2024 byly provedeny zákonem č. 432/2022 Sb. , kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb. , o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb. , o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla ), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. , ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, a zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.
- Článek
V minulém roce byla v oblasti silniční daně provedena řada změn za účelem jejího zjednodušení a mnoho daňových subjektů přestalo být jejími poplatníky. V zákoně č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, (dále jen „zákon o dani silniční “), však stále existují některá ustanovení, která nejsou výkladově jasná a dle našich zkušeností bývají i předmětem nepříjemných a zdlouhavých daňových kontrol. Jedním z těchto ustanovení je i § 12 zákona pojednávající o slevě na dani u kombinované dopravy, zejména pak text uvedený v jeho odstavci 1 písm. a).
- Článek
Následující článek obsahuje přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti zdanění mezd a platů, odvodů na zdravotní a sociální pojištění, dávek nemocenského pojištění, důchodů a souvisejících oblastí. Jde o údaje, které používají finanční účetní, mzdoví účetní, personalisté a ekonomové při své každodenní práci. Mělo by však jít o užitečnou pomůcku nejen pro ně, ale i pro samotné zaměstnance, příjemce dávek nemocenského pojištění, budoucí důchodce a jiné osoby, např. při kontrole jejich oprávněných nároků.
- Článek
Zákon č. 16/1993 Sb. , o dani silniční, byl z hlediska jeho novelizací poměrně stabilní. Lze říci, že novely tohoto zákona nebyly zásadní. Ve většině případů se jednalo o změny formálnějšího či upřesňujícího charakteru, které neměly nikterak zásadní dopad do vymezení předmětu daně či výše daně. Jednou z výjimek byl zákon č. 299/2020 Sb. , kterým se měnily některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, a zákon č. 159/2020 Sb. , o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, ve znění pozdějších předpisů. Tímto zákonem byla u vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 t (kromě osobních automobilů) snížena sazba daně cca o 25 %, a to od zdaňovacího období roku 2020.
- Článek
Daň silniční byla s účinností od 1. července 2022 zásadním způsobem novelizována, a to tak, že se účinky změny projeví zpětně již v rámci celého zdaňovacího období 2022. Článek představuje novou koncepci daně silniční, která je úzce navázána na právní úpravu zdanění vozidel harmonizovanou právem Evropské unie. Vedle vysvětlení návaznosti na harmonizovanou právní úpravu se článek zaměřuje na konkrétní podobu nových hmotněprávních ustanovení a na změny ve správě daně silniční. Popisuje také legislativní chybu, ke které při novelizaci došlo, a nabízí její řešení pro aplikační praxi, než ji opraví zákonodárce výslovnou novelou.
- Článek
Informace k dani silniční Mgr. Václav Pikal Na úvod lze připomenout skutečnost, že zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o dani...
- Článek
Veškeré povinnosti, týkající se silniční daně upravuje zákon č. 16/1993 Sb. , o silniční dani, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o silniční dani“). V něm je mimo jiné stanoveno, která vozidla jsou předmětem daně, která jsou od silniční daně osvobozena a která nejsou předmětem této daně, a tudíž se na ně silniční daň nevztahuje. Rozdělení vozidel do těchto tří kategorií je klíčové pro určení daňových povinností za zdaňovací období.
- Článek
Obecně lze konstatovat, že legislativní vývoj na dani silniční bývá v čase velmi nerovnoměrný. Před úpravami provedenými v letošním roce byl příslušný zákon novelizován naposledy v roce 2017. Rok 2020 však patří k těm rokům, kdy lze konstatovat několik důležitých změn, které pokládáme za vhodné komentovat v našem článku. Bezpochyby tyto změny zásadně ovlivnila situace v důsledku tzv. koronavirové krize, avšak při detailnějším pohledu, který zde nabízíme, lze vystopovat i vlivy další. V dalším textu si chronologicky projdeme jednotlivá opatření od začátku roku až do současnosti.
- Článek
Obecně lze konstatovat, že legislativní vývoj na dani silniční bývá v čase velmi nerovnoměrný. Před úpravami provedenými v letošním roce byl příslušný zákon novelizován naposledy v roce 2017. Rok 2020 však patří k těm rokům, kdy lze konstatovat několik důležitých změn, které pokládáme za vhodné komentovat v našem článku. Bezpochyby tyto změny zásadně ovlivnila situace v důsledku tzv. koronavirové krize, avšak při detailnějším pohledu, který zde nabízíme, lze vystopovat i vlivy další. V dalším textu si chronologicky projdeme jednotlivá opatření od začátku roku až do současnosti.
- Článek
Zákonem č. 299/2020 Sb. , kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2, a který nabyl účinnosti k 1. 7. 2020, byly také s platností od 1. 1. 2020 sníženy roční sazby daně silniční u všech vozidel s výjimkou osobních automobilů a ostatních vozidel s největší povolenou hmotností nepřevyšující 3,5 tuny.
- Článek
Následující článek obsahuje přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti zdanění mezd a platů, odvodů na zdravotní a sociální pojištění, dávek nemocenského pojištění, důchodů a souvisejících oblastí. Jde o údaje, které používají finanční účetní, mzdoví účetní, personalisté a ekonomové při své každodenní práci. Mělo by však jít o užitečnou pomůcku nejen pro ně, ale i pro samotné zaměstnance, příjemce dávek nemocenského pojištění, budoucí důchodce a jiné osoby, např. při kontrole jejich oprávněných nároků. Jako každý rok, tak i od 1. 1. 2020 došlo k valorizačním úpravám různých sazeb a parametrů ve výše uvedených oblastech. K zásadním změnám pro zaměstnavatele dochází při zpracování dočasných pracovních neschopností zaměstnanců zavedením tzv. eNeschopenky. Zmíním se zde i o dalších spíše drobnějších změnách v uvedených oblastech.
- Článek
Před zpracováním daňového přiznání k dani silniční (termín pro jeho podání za rok 2019 je do 31. 1. 2020) je vhodné připomenout, jaké chyby se v této oblasti nejčastěji vyskytují. Jde zejména o nesprávné: – určení, kdy je vozidlo předmětem této daně, – zjištění sazby daně a stanovení výše záloh na daň a daně, – rozhodnutí, kdo je poplatníkem daně při prodeji (koupi) staršího vozidla. Nejčastěji se v uvedených oblastech dopouštějí chyb fyzické osoby-podnikatelé a z právnických osob pak zejména příspěvkové organizace, z nichž mnohé se stále zcela nesprávně domnívají, že jsou od daně silniční osvobozeny.
- Článek
Daň silniční je uvalena obecně na využívání silnic v Česku automobily pro účely podnikání. Platí však řada výjimek rozšiřujících i omezujících věcný rozsah. Sazby daně osobních vozidel obvykle vycházejí z objemu motoru, u nákladních z počtu náprav a největší povolené hmotnosti, což ale modifikují různé úpravy sazeb daně i slev na dani. Zdaňovacím obdobím je kalendářní rok, přičemž daňové přiznání se podává a daň platí (doplácí) do konce ledna následujícího roku, takže aktuálně se kvapem blíží den „D“ pro vypořádání daně silniční za rok 2018.
- Článek
Pro rok 2018 nenastaly v oblasti zákona č. 16/1993 Sb. , o dani silniční (dále „zákon o dani silniční “ nebo „ZDS “), žádné změny. Lhůta pro podání daňového přiznání, výše daňové povinnosti i osoba poplatníka zůstaly oproti roku 2017 beze změny. Beze změny zůstal i tiskopis pro podání daňového přiznání. V článku se zaměříme na bližší informace týkající se podávání daňového přiznání a základní informace důležité pro správné stanovení daně, i některé případy z praxe.
- Článek
Datum pro podání daňového přiznání k dani silniční se nezadržitelně blíží, a přestože se s některými povinnostmi k této dani setkáváme i v průběhu roku, zejména pokud se týče placení záloh, přibližme si nyní, čemu věnovat pozornost při jeho vyplňování, ale také jaké poslední změny u této daně byly přijaty.
- Článek
Článek obsahuje přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti zdanění mezd a platů, odvodů na zdravotní a sociální pojištění, dávek nemocenského pojištění, důchodů a souvisejících oblastí. Jde o údaje, které používají finanční účetní, mzdové (mzdoví) účetní, personalisté a ekonomové při své každodenní práci. Mělo by však jít o užitečnou pomůcku nejen pro ně, ale i pro samotné zaměstnance, příjemce dávek nemocenského pojištění, budoucí důchodce a jiné osoby, např. při kontrole jejich oprávněných nároků.
- Článek
V posledním letošním čísle DHK si stručně připomeneme základní informace týkající se daně silniční, co nového nastalo u této daně v roce 2017, základní informace související s podáním daňového přiznání (dále také „DAP“) za rok 2017 a platby daně a záloh.
- Článek
S blížícím se koncem roku začíná být opět aktuální problematika silniční daně, protože v průběhu ledna 2017 bude nutné podat daňové přiznání k této dani za rok 2016. Proto v následujícím příspěvku připomeňme úpravu této daně a upozorněme na některá specifika, která se týkají zemědělských podnikatelů.
- Článek
JUDr. Zdeňka Tesařová LLM Daňové přiznání k dani silniční za rok 2016 Termín pro podání daňového přiznání k dani silniční se blíží, proto si na praktickém příkladu ukážeme, jak...