Důvodová zpráva k zákonu č. 462/2023
Sb., změna některých zákonů v souvislosti s rozvojem finančního trhu a s podporou zajištění
na stáří
OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platného právního stavu
Cílem předloženého návrhu zákona je zejména zavést některá opatření, která mají přispět k
rozvoji kapitálového trhu v ČR. Hlavními navrhovanými opatřeními jsou tzv. dlouhodobý investiční
produkt a některé změny ve III. penzijním pilíři. Návrh zákona navazuje na koncepci rozvoje
kapitálového trhu v ČR 2019-2023, která byla schválena vládou dne 4. 3. 2019.
Návrh zákona se snaží reagovat na některé nedostatky současné právní úpravy v oblasti
kapitálového trhu:
-
Dlouhodobý investiční produkt: V dnešní době ČR daňově podporuje investice do
životního pojištění nebo do penzijních fondů (účastnických nebo transformovaných), což znevýhodňuje
jiné produkty k vytváření úspor na stáří (zejména produkty investičního typu). K narovnání podmínek
v oblasti daní je vhodné přijmout i odpovídající produktovou regulaci, která zajistí splnění alespoň
minimálních náležitostí a dohled ČNB, případně působnost finančního
arbitra
pro řešení
spotřebitelských sporů.-
Alternativní účastnický fond: Penzijní fondy (tj. účastnické a transformované fondy)
mají v současné době velmi limitovanou investiční strategii, která kopíruje téměř doslovně regulaci
standardních fondů (UCITS fondů) harmonizovaných právem EU, které se vyznačují mimo jiné tím, že
permanentně nabízí zpětný odkup svým investorům, a proto musí investovat jen do vysoce likvidních
aktiv (typicky kótovaných akcií a dluhopisů). Navíc je zavedena limitace maximální výše úplaty
penzijní společnosti, která je navíc konstruována jako
all-in-one
(tj. nelze žádné náklady
účtovat přímo fondu) a také povinnost při investicích do jiného investičního fondu snížit tuto
úplatu o úplatu zaplacenou obhospodařovateli tohoto fondu. To vede mimo jiné k tomu, že české
penzijní fondy neinvestují do aktiv, která jsou pro penzijní fondy ve vyspělých ekonomikách běžné,
zejména do tzv. private equity
fondů (fondy investující s investičním horizontem 10 let do
velkých nekótovaných společností) a do infrastrukturních projektů.-
Vyšší mobilita účastníků v transformovaných fondech: V dnešní době zůstává většina
účastníků v transformovaných fondech, které jsou sice uzavřeny vstupu nových účastníků, ale
stávající účastníci do nich i nadále pravidelně přispívají, přičemž transformované fondy kvůli
garanci černé nuly (žádný rok nesmí skončit ve ztrátě, jinak penzijní společnost musí ztrátu uhradit
ze svého majetku) investují velmi konzervativně a ve většině případů nejsou schopny pokrýt inflaci,
což v dlouhodobém horizontu vede k devalvaci vložených prostředků. Kromě toho kvůli velmi
konzervativní strategii (vynucené fakticky garancí) investují jen do státních dluhopisů a bankovních
vkladů a nepřispívají tak k rozvoji kapitálového trhu v ČR (a přitom současně představují výrazný a
nezanedbatelný podíl na úsporách českých občanů na stáří). Ačkoli jsou transformované fondy uzavřeny
vstupu nových účastníků, stávající účastníci nemají žádnou motivaci, aby své prostředky převedly do
účastnických fondů, které sice nenabízí garanci (a jsou také více rizikové), ale mohou nabídnout
potenciálně zajímavější výnosy, které v dlouhodobém horizontu snadno pokryjí inflaci a mohou
nabídnout i výnos nad inflaci (dle dynamičnosti zvolené investiční strategie účastníkem). Jako
důvod, proč účastníci nepřecházejí z transformovaných fondů do účastnických, je mnohdy uváděno to,
že nechtějí přijít o své nároky z transformovaného fondu (např. tzv. výsluhová penze), kdy současný
zákon neumožňuje být účastníkem transformovaného fondu, pokud je daná osoba současně účastníkem
účastnického fondu.
-
Výše státního příspěvku v penzijních fondech: Poskytování státního příspěvku v
penzijních fondech je dnes vázáno na příspěvek účastníka, přičemž minimální výše příspěvku účastníka
je 300 Kč měsíčně a maximální výše tohoto příspěvku, nad kterou se státní příspěvek již dále
nezvyšuje, činí 1 000 Kč měsíčně. Navrhuje se zvýšit spodní hranici ze současných 300 Kč na 500 Kč
měsíčně a horní hranici příspěvku ze současných 1 000 Kč na 1 700 Kč měsíčně. Tím má být jednak
zohledněn obecný růst mezd, k němuž došlo od posledního nastavení v roce 2013, a jednak mají být
účastníci motivováni k vyšším příspěvkům. Zároveň se navrhuje nastavit výši státního příspěvku jako
lineární ve výši 20% příspěvku účastníka. Cílem je, aby navržená změna byla z hlediska dopadů na
státní rozpočet pokud možno neutrální. Dále se s ohledem na skutečnost, že doplňkové penzijní
spoření (resp. penzijní připojištění) nemá za cíl sloužit jako krátkodobý či střednědobý produkt s
podporou státu, nýbrž jako prostředek k dlouhodobému odkládání spotřeby za účelem výplaty prostředků
v období důchodového věku ke zmírnění případného propadu finančních příjmů, který se s odchodem do
důchodu může pojit, upravuje, že státní příspěvek nebudou dostávat osoby, jimž byl přiznán starobní
důchod.
-
Podpora využívání XML formátu exekutory: Exekutoři mají dnes povinnost využívat XML
formát pouze při komunikaci s bankami. To působí neopodstatněnou nerovnost na trhu a vyšší náklady
pro nebankovní finanční instituce při vyřizování žádostí exekutorů.
-
Podpora obchodování s korporátními dluhopisy: V současné době neobsahují emisní
podmínky ani dluhopisy v zásadě žádné informace o emitentovi, a tak na jejich základě nelze posoudit
schopnost emitenta tyto dluhopisy splatit. Přitom typicky prospekt obsahuje informace jak o emisi,
tak o emitentovi, nicméně pro
emise
dluhopisů do 1 mil. € se prospekt nevyhotovuje. Ministerstvo
financí publikovalo v lednu 2020 k veřejné konzultaci druhou verzi tzv. Scorecardu korporátních
dluhopisů (s označením 2.0), který umožňuje investorům lépe posoudit riziko korporátních dluhopisů.
Nicméně často je naráženo na problém, že emitent dluhopisů své finanční informace nezveřejňuje
(typicky ve sbírce listin obchodního rejstříku), případně jsou zveřejněné informace zastaralé a
nezohledňují plánovanou emisi dluhopisů. Také se navrhuje provést změny ve vztahu k insolvenci či
vymáhání pohledávek s ohledem na podřízené dluhopisy, resp. podřízené pohledávky
obecně.Návrh zákona, který sledoval obdobný cíl, byl připraven a předložen do legislativního
procesu již v minulém volebním období (sněmovní tisk 993, 8. volební období Poslanecké sněmovny),
jeho legislativní proces však nebyl před koncem volebního období Poslanecké sněmovny dokončen.
Oproti tomuto návrhu zákona obsahuje nyní předkládaný návrh tyto hlavní změny:
-
V novele zákona o dluhopisech se
navrhuje řešit situace, kdy mohou existovat výkladové potíže v souvislosti se správou jmění dítěte
ze strany rodičů ve vztahu ke státním dluhopisům. Staví se na jisto, že správa majetku dítěte v
souvislosti se státními dluhopisy spadá do běžné správy a není třeba přivolení soudu k tomu, aby
rodič mohl dítěti nakoupit a spravovat státní dluhopisy, a to zejména z důvodu, že státní dluhopisy
jsou vysoce bezpečnou formou spoření. Navrhuje se také upravit hlasování
per rollam
(obdobně jako v
zákoně o obchodních korporacích) i pro schůzi vlastníků
dluhopisů, což se ukazuje jako potřebné i kvůli pandemii COVID-19. Dále se navrhuje zpřesnění u
podřízených dluhopisů, kdy se staví na jisto, za jakých okolností se projevuje jejich podřízenost. S
ohledem na výkladové potíže se rovněž navrhuje upřesnit terminologii u sběrných
dluhopisů.-
V novele zákona o podnikání na kapitálovém
trhu se nově místo účtu dlouhodobých investic a investičního penzijního účtu hovoří o
dlouhodobém investičním produktu. K této terminologické změně se přistoupilo z toho důvodu, že
dlouhodobý investiční produkt vyjadřuje skutečnost, že jeho hlavním cílem je zabezpečení na stáří a
současně se vyhýbá potenciálně matoucím pojmům "penzijní" a "účet"; terminologie současně odpovídá
nově zaváděné terminologii v daňové oblasti "daňově podporovaný produkt spoření na stáří". S ohledem
na právní jistotu se navrhuje stanovit výslovně, že dlouhodobý investiční produkt může mít pouze
jednoho poskytovatele, současně se ale nebrání outsourcingu, nicméně odpovědnost poskytovatele tím
není dotčena. S ohledem na vzájemný soulad mezi zákony na finančním trhu se rovněž doplňuje zákaz
diskriminace zaměstnanců při výběru produktu zabezpečení na stáří, obdobně podle úpravy pro životní
pojištění a pro účastnické a transformované fondy.
-
V novele insolvenčního zákona se
zpřehledňuje úprava informačních povinností soudu vůči ČNB v případě úkonů vůči některým osobám
působícím na finančním trhu.
-
V novele zákona o doplňkovém penzijním
spoření se navrhuje upravit spodní a horní hranici měsíčního příspěvku účastníka nutného pro
vznik nároku na státní příspěvek. Tím má být jednak zohledněn obecný růst mezd, k němuž došlo od
posledního nastavení v roce 2013, a jednak mají být účastníci motivováni k vyšším příspěvkům.
Zároveň se navrhuje nastavit výši státního příspěvku jako lineární ve výši 20% příspěvku
účastníka.
-
V novele zákona o spotřebitelském úvěru
se s cílem posílení vyváženosti úpravy předčasného splacení spotřebitelského úvěru na bydlení
navrhuje stanovit způsob určení výše účelně vynaložených nákladů vzniklých poskytovateli v
souvislosti s tímto předčasným splacením.
-
Do návrhu zákona není zařazena novela zákona o
investičních společnostech a investičních fondech a na ni navazující novela
zákona o správních poplatcích. Bere se v úvahu jednak
skutečnost, že změny původně navržené v zákoně o investičních
společnostech a investičních fondech byly v podstatě technické povahy, přičemž s ostatním
obsahem návrhu zákona přímo nesouvisejí, a dále skutečnost, že oblast fondového investování bude
třeba v budoucnosti tak jako tak podrobit důkladnější revizi, což si v brzké době vyžádá další
novelu uvedeného zákona. Dvě poměrně komplexní novely téhož zákona, které by následovaly v krátké
době po sobě, nejsou z hlediska stability právního řádu žádoucí, a proto je vhodnější vyčkat a
provést všechny potřebné změny v zákoně o investičních
společnostech a investičních fondech týmž návrhem zákona.
2. Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
V této novele se navrhuje novelizovat řadu zákonů, z nichž žádný není dominantní, a proto
žádný konkrétní zákon nefiguruje v názvu novely a novely jednotlivých zákonů jsou řazeny dle čísla
ve Sbírce zákonů. Konkrétně se navrhuje novelizovat tyto zákony:
-
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen
""), ve kterém se navrhuje spojení
stávajících limitů pro produkty spoření na stáří a rozšíření možnosti jejich aplikace i na nově
zaváděný dlouhodobý investiční produkt.
-
Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní
bance, ve znění pozdějších předpisů, ve kterém se v návaznosti na novou právní úpravu určení výše
účelně vynaložených nákladů vzniklých poskytovateli v souvislosti s předčasným splacením
spotřebitelského úvěru na bydlení výslovně stanoví, že uveřejňování průměrů zápůjčních úrokových
sazeb pro účely stanovení výše těchto nákladů není porušením ochrany důvěrnosti statistických
dat.
-
Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním
připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve
znění pozdějších předpisů (dále též jen "
ZoPP
"), a to zejména s ohledem na změny prováděné v
zákoně o doplňkovém penzijním spoření v zájmu
zachování rovných podmínek pro transformované fondy a pro účastnické fondy.-
Zákon č. 120/2001 Sb., o soudních
exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o
změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen
""), kde se navrhuje rozšířit působnost
vyhlášky Ministerstva spravedlnosti o využívání formátu XML exekutory na všechny finanční instituce
(uvedené v § 33 odst. 4 EŘ), které mají povinnost
poskytnout exekutorovi zdarma součinnost. Dnes se povinné využití tohoto formátu vztahuje jen na
informace vyžadované od bank (peněžních ústavů).
-
Zákon č. 229/2002 Sb., o finančním
arbitrovi, ve znění pozdějších předpisů, kde se navrhuje rozšířit působnost finančního
arbitra
i na
spory mezi spotřebitelem a poskytovatelem dlouhodobého investičního produktu.-
Zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech,
ve znění pozdějších předpisů (dále též jen "
ZDl
"), kde se řeší situace, že emisní podmínky
obsahují jen informace o emisi dluhopisů a neobsahují informace o emitentovi. Přitom informace o
emitentovi jsou podstatné, aby mohl investor vyhodnotit rizikovost dluhopisů a schopnost emitenta
dostát svým závazkům. Inspirace ohledně požadovaných údajů je čerpána zejména z dokumentu Scorecard
korporátních dluhopisů 2.0, který byl uveřejněn k veřejné konzultaci na webových stránkách
Ministerstva financí. Dále se navrhuje provést řadu změn, které vyplynuly z veřejných konzultací a
potřeb praxe. Jde například o změny odstraňující nadbytečnou duplicitu emisních podmínek a
prospektu, revize nutnosti schůze vlastníků schvalovat nevýznamné změny emisních podmínek, zrušení
povinnost publikovat emisní podmínky státních dluhopisů ve Sbírce zákonů, úprava podřízených
dluhopisů respektující možnost vytvořit více stupňů podřízenosti (zpravidla se rozlišují minimálně
tři - seniorní, juniorní a mezaninová) a úprava práva na předčasné splacení pro některé dluhopisy
harmonizované právem EU.-
Zákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na
kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen
""), kde se zejména upravují základní
náležitosti dlouhodobého investičního produktu, například se reguluje, jaký majetek může být v rámci
tohoto produktu evidován.
-
Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a
způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění
pozdějších předpisů, kde se řeší otázka podřízených dluhopisů vydaných podle zahraničního práva.
Dále se zpřehledňuje úprava informačních povinností soudu vůči ČNB v případě úkonů vůči některým
osobám působícím na finančním trhu.
-
Zákon č. 427/2011 Sb., o doplňkovém
penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen "
ZDPS
"), kde se navrhuje zavést
nový typ účastnického fondu, tzv. alternativní účastnický fond, u něhož nebude tak přísná regulace
poplatků a investiční strategie (např. zákon těmto fondům umožní investovat do tzv. alternativních
aktiv). Cílem je zvýšit efektivitu III. penzijního pilíře. Také se navrhuje, aby byla možná současná
účast v transformovaném i účastnickém fondu za účelem umožnit účastníkům snazší přestup do
účastnických fondů, aniž by museli rušit svoji účast v transformovaném fondu. Rovněž se upravují
některé otázky týkající se výplaty dávek z III. penzijního pilíře, které vyplynuly z aplikační
praxe. Mění se i minimální a maximální výše příspěvku účastníka nutného k výplatě státního příspěvku
tak, že spodní hranice se posouvá ze současných 300 Kč na 500 Kč měsíčně a horní hranice se posouvá
ze současných 1 000 Kč na 1 700 Kč měsíčně. Zároveň se stanoví výše státního příspěvku jako lineární
ve výši 20% příspěvku účastníka.-
Zákon č. 257/2016 Sb., o
spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů (dále též jen
"ZSÚ"
), kde se s cílem
posílení vyváženosti úpravy předčasného splacení spotřebitelského úvěru na bydlení navrhuje stanovit
způsob určení výše účelně vynaložených nákladů vzniklých poskytovateli v souvislosti s tímto
předčasným splacením.Účinnost se navrhuje na 1. 1. 2024. Výjimkou je novela
zákona o spotřebitelském úvěru, kde se z důvodu
postupného náběhu režimu uveřejňování průměrných zápůjčních úrokových sazeb navrhuje dělená
účinnost, a novela exekučního řádu, kde se z důvodu
přípravy na nový režim komunikace mezi soudními exekutory a finančními institucemi navrhuje účinnost
1. 1. 2025.
3. Vysvětlení nezbytnosti navrhované právní úpravy v jejím celku
Navrhovaná právní úprava je nezbytná z důvodu potřeby rozvinout český kapitálový trh. K
tomu je nutná změna právní úpravy, pouhými nelegislativními kroky nelze cíle dosáhnout. Je zejména
vhodné reagovat na některé identifikované nedostatky české národní úpravy, která neplyne ze směrnic
EU. Tím bude posílena konkurenceschopnost českého kapitálového trhu ve vztahu nejen k vyspělým
západoevropským úpravám, ale také k úpravám sousedních států a ostatních států v regionu střední a
východní Evropy.
4. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České
republiky
Návrh zákona je v souladu s Ústavou
založeným ústavním pořádkem ČR. Ústavní pořádek ČR neobsahuje specifické právní normy dopadající na
oblast kapitálového trhu. Návrh zákona přihlíží zejména k
čl. 98 odst. 1 Ústavy, podle kterého lze do
činnosti ČNB zasahovat pouze na základě zákona. Návrh zákona respektuje obecné zásady ústavního
pořádku ČR, např. zásady vyplývající z pojmu demokratického právního státu
(čl. 1 Ústavy) a zásadu enumerativnosti
veřejnoprávních pretenzi´ (čl. 2 odst. 2 Listiny
základních práv a svobod). Dále se zohledňuje to, že vlastnictví zavazuje
(čl. 11 odst. 3 věta první Listiny základních práv a
svobod), a že co není zakázáno, je dovoleno (čl. 2
odst. 3 Listiny základních práv a svobod).
5. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou
soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie
Předpisy EU,
judikatura
soudních orgánů EU a obecné právní zásady práva EU se na oblast
navrhované úpravy nevztahují ve smyslu potřeby nové transpozice, nicméně v některých dílčích
oblastech se transpozice upřesňuje, případně se zasahuje do transpozičních ustanovení. Zároveň však
platí, že návrh zákona je s předpisy EU, judikaturou soudních orgánů EU a s obecnými právními
zásadami práva EU v souladu.6. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána
Na oblast navrhované úpravy se žádná mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, nevztahuje.
Případné zásahy v oblasti lidských práv návrh zákona nepředpokládá.
7. Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované právní úpravy na státní rozpočet,
ostatní veřejné rozpočty a na podnikatelské prostředí České republiky
Návrh na zavedení dlouhodobého investičního produktu (a z toho titulu vyplývající daňová
úleva) může mít negativní vliv na veřejné rozpočty