Důvodová zpráva k zákonu č. 545/2005 Sb., změna zákona o daních z příjmů

Vláda ČR Vydáno:
I. Obecná část
A) ZHODNOCENÍ PLATNÉHO PRÁVNÍHO STAVU
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, byl již šedesátosmkrát novelizován. Přitom zásadní systémové změny byly obsahem deseti novel. Zbývající novely byly převážně důsledkem přijetí jiných zákonných úprav, které vyžadovaly také odpovídající úpravy ve zdaňování příjmů. Rozsah změn ztěžuje práci a působí komplikace zejména malým a středním podnikatelům. Požadavek na urychlené zjednodušení právní úpravy lze zajistit pouze změnami platné právní úpravy. Hlavním cílem této novely je proto podstatné zjednodušení způsobu uplatnění daňově účinných výdajů pro skupinu uvedených podnikatelů. Pozn.: Zcela nový zákon o daních z příjmů, který by zavedl komplex zjednodušujících opatření a zvýšil tak i spravovatelnost daně, bude možné zpracovat až ve vazbě na klíčové právní kodexy (obchodní zákoník, občanský zákoník, zákoník práce), které však dosud nebyly schváleny.
Dalším neméně důležitým cílem je komplex úprav, týkajících se snížení daně u fyzických osob. Ty spočívají ve snížení sazby daně u dvou nejnižších pásem, rozšíření prvního pásma daňové sazby a nahrazení vybraných nezdanitelných částí základu daně slevami na dani, které ve svém důsledku povedou k daňové podpoře nízko a středně příjmových skupin poplatníků, aniž by znevýhodnily ostatní skupiny.
I platná právní úprava již zahrnuje některé zjednodušující prvky. Je to zejména výdajový paušál ve výši 20, 25, 30 resp. 50 % příjmů. Jeho dosavadní poměrně nízké využití v praxi si vyžaduje změny, které by vedly k jeho využívání větším počtem poplatníků, což bude oboustranně výhodné zejména v důsledku snížení administrativy a časové náročnosti jak u poplatníků tak i správců daně. Současný stav dalších důležitých ustanovení, které návrh mění, je následující:
-osvobození úrokových příjmů z hypotečních zástavních listů (dále jen „HZL“) bylo do zákona doplněno v roce 1994 s cílem podpory tohoto bankovního produktu, účelově určeného k poskytování hypotečních úvěrů na bytovou výstavbu. Platná právní úprava přitom osvobozuje pouze úrok a případný zisk nebo ztráta z prodeje těchto dlužných cenných papírů jsou zdaňovány v obecném základu daně, což vyžaduje klíčování souvisejících nákladů na daňově uznatelné a daňově neuznatelné, což je poměrně administrativně náročné. Nezbytnou podmínkou pro osvobození úrokových příjmů z HZL bylo účelové určení pro využití zdrojů z jejich
emise
.
-v oblasti zdaňování cenných papírů a derivátů je dosavadní právní úprava mj. charakteristická snahou o eliminování účelových operací (výsledek hospodaření generovaný jako výstup z účetnictví byl pro potřeby stanovení daňového základu modifikován), což však negativně ovlivňuje chování poplatníků, kteří neprovádí účelové operace, a případné ztráty mají objektivní důvod vzniku.
Jednou ze základních podmínek vstupu ČR do EU byla implementace právních předpisů (směrnic EU), která byla v oblasti daně z příjmů provedena zákonem č. 438/2003 Sb., s účinnosti k 1.5. 2004. Směrnice EU jsou průběžně novelizovány, příp. jsou přijímány zcela nové směrnice, které vyžadují průběžnou implementaci.
B) ODŮVODNĚNÍ HLAVNÍCH PRINCIPŮ NAVRHOVANÉ PRÁVNÍ ÚPRAVY
Návrh novely reaguje na úkol vyplývající z Programového prohlášení vlády, jehož cílem je zjednodušení zákona o daních z příjmů. Ke značnému zjednodušení administrativní náročnosti jak pro poplatníky, tak i pro správce daně, přispějí úpravy týkající se zvýšení výdajových paušálů u příjmů z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti (§ 7 zákona) a u příjmů z pronájmu (§ 9 zákona) a sjednocení jejich výše.
Dále se navrhuje nahradit nezdanitelné části základu daně podle § 15 odst. a)sm. f) zákona slevou na dani (nový § 35ba). Toto navržené opatření by mělo zajistit, aby každý poplatník jejím uplatněním, při splnění zákonem stanovených podmínek, uplatnil
nominálně
stejnou daňovou výhodu, bez ohledu na výši jeho příjmů, resp. výši základu daně pro výpočet daně z příjmů fyzických osob. Odstraní se tak negativum stávajícího odpočtu ze základu daně, který ovlivňuje konečnou výši daně z příjmů fyzických osob v závislosti na klouzavě progresivní stupnici základu daně tím více, čím vyšší je základ daně, tj. ve výši 15%, 20% , 25 a 32% základu daně.
Současně se navrhuje valorizace prvního pásma daňové sazby o cca 11 % a snížení sazby daně v prvním a druhém pásmu (z 15 % na 12 % a z 20 % na 19 %), m.j. s cílem snížit daňové zatížení všech příjmových skupin poplatníků s výraznějším akcentem na nízko a středně příjmové skupiny.
Pro podporu pořízení registračních pokladen návrh přispívá konkrétní daňovou podporou poplatníků spočívající v poskytnutí limitované výše slevy na dani při jejím pořízení nebo technickém zhodnocení.
Hlavním důvodem pro zrušení osvobození úrokových příjmů z hypotéčních zástavních listů je absence podmínky účelového použití takto získaných zdrojů, která souvisí s novou definicí HZL v novém zákoně o dluhopisech. Podle nové úpravy již není tento úvěr účelově vázán, a proto zdroje získané emisí HZL lze používat pouze na základě rozhodnutí příslušného emitenta (banky). Podle ustanovení § 28 odst. 3 zákona č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, se hypotečním úvěrem rozumí úvěr, jehož splacení včetně příslušenství je zajištěno zástavním právem k nemovitosti, i rozestavěné. Před nabytím účinnosti tohoto zákona však pro hypoteční úvěr existovala ještě další podmínka, a to podmínka investování získaných prostředků z hypotečního úvěru do výstavby nebo pořízení nemovitosti (zákon č. 530/1990 Sb., o dluhopisech, ve znění pozdějších předpisů). Za současného stavu se za hypoteční úvěr považuje úvěr, který je zajištěn zástavním právem k nemovitosti, přičemž takto získané prostředky lze využít na jakýkoliv účel. Proto osvobození úrokových výnosů z hypotečních zástavních listů postrádá opodstatnění.
Nelze vyloučit, že při zachování osvobození všechny bankovní ústavy změní strategii v získávání zdrojů a začnou plošně emitovat pouze HZL, u nichž bude úrokový výnos od daně osvobozen, což výrazně potlačí původní záměr účelového osvobození.
Na zrušení účelovosti hypotečních úvěrů upozornila ve svých připomínkách již v minulosti také Česká národní banka.
Standardní režim zdanění úrokových příjmů z HZL také zjednoduší administrativu na straně daňového poplatníka. V současně platném systému byly sice úrokové příjmy osvobozeny, ale zároveň daňový poplatník byl nucen klíčovat své náklady za účelem přiřazení příslušných nákladů k těmto osvobozeným příjmům, protože podle obecné zásady nelze v daňovém základu uplatnit náklady, které souvisejí s osvobozenými příjmy. Zrušení osvobození úrokových příjmů z HZL nepatrně zdraží takto získané zdroje, což zatíží zejména fyzické osoby, které čerpají úvěry na výstavbu. Toto zvýšení výdajů u fyzických osob bude však výrazně kompenzováno navrhovaným snížením daňového zatížení.
Nově se navrhuje snížení limitu nezdanitelné části základu daně z titulu zaplacených úroků ze smluv o úvěru na financování bytové potřeby, a to ze 300 tis. Kč na 150 tis. Kč. Tato úprava se bude týkat pouze smluv uzavřených po nabytí účinnosti tohoto zákona.
Jako daňově účinný výdaj na straně zaměstnavatele směřující k podpoře mobility pracovních sil je navrženo zohlednit rozhodující části výd

Související dokumenty

Zákony

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů
Zákon č. 438/2003 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
190/2004 Sb., o dluhopisech
530/1990 Sb., o dluhopisech
214/1992 Sb. o burze cenných papírů
40/1964 Sb., občanský zákoník
123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích a o změně některých souvisejících zákonů
7/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů
47/2004 Sb. , kterým se mění zákon č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 280/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 669/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
435/2004 Sb., o zaměstnanosti
337/1992 Sb., o správě daní a poplatků
362/2003 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů

Nařízení vlády

303/1995 Sb., o minimální mzdě