DŮVODOVÁ ZPRÁVA
Ing.
Andrej
Babiš
Předseda vlády
JUDr.
Robert
Pelikán,
Ph.D.
Ministr spravedlnosti
I. OBECNÁ ČÁST
a) Zhodnocení platného právního stavu, včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k
zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen
Platná právní úprava obchodních korporací je obsažena především v zákoně č.
90/2012 Sb., zákon o obchodních společnostech a
družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve
znění zákona č. 458/2016 Sb. (dále také jen
"ZOK"), subsidiráně se použijí ustanovení
občanského zákoníku (zákon č.
89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů, dále také jen "OZ"); významná je
především obecná úprava právnických osob, jež je obsažena v
§ 118 až 209 OZ. Tyto dvě normy jsou základem
pro právní úpravu specifických obchodních korporací (jedná se například o banky, které jsou
regulované zákonem č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění
pozdějších předpisů, nebo investiční společnosti podle zákona č.
240/2013 Sb., o investičních společnostech a
investičních fondech, ve znění pozdějších předpisů).
S právem obchodních korporací souvisí také další předpisy. Z nich je významný zákon č.
304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a
fyzických osob a o evidenci svěřenských fondů, ve znění pozdějších předpisů (dále také "ZVR" nebo
"zákon o veřejných rejstřících"), upravující významné otázky související s publicitou těchto entit.
S ohledem na toto těsné sepjetí se společně se zákonem o
obchodních korporacích navrhuje novelizovat i zákon o
veřejných rejstřících, jehož úprava musí být přizpůsobena nedávno přijaté evropské
regulaci.
Z dalších právních předpisů souvisejících s právem obchodních korporacích lze jmenovat
například zákon č. 125/2008 Sb., o přeměnách
obchodních společností a družstev, ve znění pojdějších předpisů, který stanoví pravidla stěžejních
změn dotýkajících se samotné podstaty obchodních korporací, či zákon č.
358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti
(notářský řád), ve znění pojdějších předpisů
(dále také jen "not.ř."), který stanoví postup notáře při sepisování notářských zápisů nezbytných
pro uskutečňování určitých aktivit obchodními korporacemi. Právní úpravu vztahující se na obchodní
společnosti a družstva můžeme nalézt v množství dalších předpisů; podat zde jejich výčet však není
pro naše účely nezbytné.
Česká právní úprava obchodních korporací je do značné míry určena požadavky vyplývajícími
z evropského práva. Regulace je v této oblasti prováděna zpravidla prostřednictvím směrnic. Této
problematice se blíže věnuje bod e) obecné části důvodové zprávy.
Zákon o obchodních korporacích, jakožto
součást rekodifikace soukromého práva, nabyl účinnosti dnem 1. ledna 2014; v praxi je tedy
uplatňován již více než čtyři roky. Uplatňování nového
občanského zákoníku a související legislativy v
aplikační praxi je průběžně analyzováno a vyhodnocováno. Ministerstvo spravedlnosti jakožto gesční
resort shromáždilo podněty odborné i laické a na jejich základě dospělo k závěru, že stávající
právní úprava obsahuje některá nedostatečná či neoptimální řešení, proto v souladu s Plánem
legislativních prací pro rok 2018 předkládá navrhovaný zákon. Identifikováno jako nedostatečné nebo
neoptimální bylo především značné množství dílčích, v zásadě samostatných ustanovení; pouze v
několika případech je nedostatek koncepčního rázu. Je tedy značně složité s těmito nedostatky
souhrnně pracovat (jednotlivě se jimi samozřejmě zabýváme ve zvláštní části důvodové zprávy). I přes
tuto přiznanou překážku je lze alespoň rozdělit do následujících skupin:
-
nepřesnosti či nejednoznačnosti textu zákona,
-
nadbytečná regulatorní zátěž pro podnikatele,
-
nedostatečná transparentnost organizačních struktur kapitálových společností a
družstev,
-
nepřehledná a nejasná úprava monistického systému vnitřní správy akciové
společnosti,
-
neefektivní vynucování povinnosti zakládat účetní dokumenty do sbírky listin
obchodního rejstříku a řešení problémů s tzv. neaktivními společnostmi,
-<