Důvodová zpráva k zákonu č. 353/2001
Sb., změna zákona o účetnictví
Obecná část
I.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve
znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, je materiálem, kterým se realizuje úkol č. 194/01
v souladu s usnesením vlády č.
1298/2000, jakož i předchozí
usnesení vlády (např. usnesení vlády č.
42 ze dne 15. ledna 1997,
kterým byl schválen věcný záměr novely zákona o účetnictví, a usnesení vlády č.
840 ze dne 30. srpna 2000).
Zpracovatelem a předkladatelem návrhu zákona je Ministerstvo financí. Novela
zákona o účetnictví si klade
primárně za cíl dosáhnout tzv. plné slučitelnosti obsahu české právní úpravy účetnictví s právem ES
platným v Evropské unii, reprezentovaným v tomto případě zejména příslušnými směrnicemi Rady ES.
Navrhovaná novela si klade dále za cíl ve veřejném zájmu zpřesnění a zpřísnění právní úpravy, co do
rozsahu a způsobu vedení účetnictví, včetně sestavení účetní závěrky, a požadavků na jeho
průkaznost. Novelizace zákona o účetnictví byla částečně již realizována v
části osmé zákona č. 492/2000
Sb. Především posledně jmenovaný atribut průkaznosti účetnictví, v pojetí koncipovaném
novelou, může výrazně napomoci i při odhalování hospodářské trestné činnosti. Návrh novely
zákona
o účetnictví je charakterizován především v obecné části důvodové zprávy.
Z hlediska zhodnocení dosavadního platného právního stavu uvádíme následující
skutečnosti. Zákon č. 563/1991
Sb., o účetnictví, byl základem reformy účetnictví pro podmínky transformace hospodářství na
tržní ekonomiku, k níž se přistoupilo po změně společenského systému v listopadu 1989. Zahraničním
východiskem již tehdy byly především Čtvrtá a Sedmá směrnice ES, tuzemským východiskem předchozí
právní úpravy, znalosti a zkušenosti získané za dobu jejich platnosti. Ve shodě hlavně s tuzemskými
východisky se česká zákonná úprava vztahovala a vztahuje prakticky na všechny typy právních subjektů
a má tradičně rovněž ustanovení o řádnosti vedení účetnictví zejména co do jeho průkaznosti. Zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
byl kladně hodnocen i mezinárodními institucemi a jde o právní úpravu relativně stabilní, neboť za
dobu své platnosti byl dosud novelizován jen třikrát, naposledy zákonem č.
492/2000 Sb.
Přes uvedené klady, se postupem doby projevily i zápory této situace. V důsledku rychlého
ekonomického a právního vývoje došlo ke stavu, že některá ustanovení zákona vyžadují značně
extenzívní výklad nebo dokonce již nejsou v souladu se současnou právní úpravou či ekonomickou
situací. To je také jeden z důvodů navrhované novely. K vývoji, odůvodňujícím navrhované změny, však
došlo i v mezinárodní úpravě, a to novelami Čtvrté a Sedmé směrnice ES, vydáním od nich odvozených
směrnic ES pro banky a pojišťovny, včetně vlivu mezinárodních účetních standardů (IAS). Rozsah změn
navrhovaných novelou zákona č.
563/1991 Sb., o účetnictví, je
tím odůvodněn více než dostatečně.
II.
Z účetně ekonomického hlediska zásadní význam v navrhované novele má zpřesnění
povinnosti dosažení věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví a finanční situace účetní
jednotky v účetní závěrce (Čl. I bod 8. novely). Návrh toto zobrazení definuje. Zobrazení je věrné,
jestliže obsah položek účetní závěrky odpovídá skutečnému stavu, který je přitom zobrazen v souladu
s účetními metodami, jejichž použití je účetní jednotce uloženo na základě tohoto zákona. Zobrazení
je poctivé, když jsou při něm použity účetní metody způsobem, který vede k dosažení věrnosti. Jde o
definici pro účely právní úpravy účetnictví. Ve výjimečných případech neslučitelnosti účetních metod
stanovených prováděcími právními předpisy (vyhláškami) s povinností věrného a poctivého zobrazení,
postupuje účetní jednotka odchylně tak, aby tento obraz byl podán (srov. Čl. 2 odst. 5 Čtvrté
směrnice ES). Uvedená stěžejní povinnost věrného a poctivého zobrazení je doplněna tomu odpovídající
informační povinností v příloze v účetní závěrce (zejména Čl. 2 odst. 4,5 a 6 Čtvrté směrnice ES).
Zpřesněním ustanovení o věrném a poctivém obrazu předmětu účetnictví a finanční situaci účetní
jednotky se české účetnictví jednoznačně hlásí k orientaci stanovené především v Čl. 2 odst. 3
Čtvrté směrnice ES, nebo koncepčním rámci mezinárodních účetních standardů (IAS).
III.
Velmi úzce na účetní institut věrného a poctivého obrazu předmětu účetnictví a
finanční situace v návrhu navazují způsoby oceňování majetku a závazků (Čl. I body 27. až 31.),
které se povinně provádí k okamžiku ocenění (tím je okamžik uskutečnění účetního případu nebo
rozvahový den či jiný okamžik, k němuž se sestavuje účetní závěrka). V těchto ustanoveních jsou
významná ustanovení zejména o zásadě opatrnosti v oceňování (viz Čl. 31 čtvrté směrnice Rady), o
možnosti oceňování vedle jednotlivých aktiv i oceňování jejich souborů, a přepočtu majetku a závazků
vyjádřených v cizí měně na českou měnu. Novela zákona obsahuje i zpřesněná základní ustanovení o
opravných položkách a rezervách, která také jsou projevem zásady opatrnosti v oceňování. Kromě
dosavadního způsobu oceňování, jehož základem je pořizovací cena nebo vlastní náklady, se novelou
zákona zavádí také způsob oceňování tzv. reálnou hodnotou (Čl. I bod 31.) Podle zákona se jako
reálná hodnota použije tržní hodnota, kvalifikovaný odhad nebo posudek znalce (především v případech
přeměn obchodních společností), popřípadě ocenění stanovené podle zvláštních právních předpisů.
Způsob oceňování reálnou hodnotnou se použije pouze v zákonem přesně stanovených případech, kterými
jsou vybrané cenné papíry, deriváty, finanční umístění a technické rezervy u pojišťoven podle
zvláštních právních předpisů, majetek a závazky v případech přeměn společností s výjimkou změny
právní formy podle obchodního
zákoníku
nebo v jiných případech podle zvláštního právního předpisu, například u investičních společností a
investičních fondů, a část majetku a závazků zajištěná deriváty. Způsob oceňování reálnou hodnotou
odpovídá vývojovým tendencím Čtvrté směrnice ES, přičemž již nyní je požadován podle směrnic ES
označovaných 4.
bis
pro banky a 4.ter pro pojišťovny v případech uvedeného majetku a závazků, stejně
jako podle relevantních ustanovení mezinárodních účetních standardů (IAS). V případech oceňování
reálnou hodnotou se zásada opatrnosti použije pouze přiměřeně, tzn. účetní jed