Důvodová zpráva k zákonu č. 188/2016 Sb., změna zákona v souvislosti s přijetím zákona
o hazardních hrách
Mgr.
Bohuslav
Sobotka,
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš,
1. místopředseda vlády a ministr financí
I. Obecná část
Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o hazardních hrách a
zákona o dani z hazardních her tvoří spolu s (i)
návrhem zákona o hazardních hrách a (ii) návrhem zákona o dani z hazardních her jeden nedílný
celek.
Předmětný návrh zákona navazuje na návrh zákona o hazardních hrách a návrh zákona o dani z
hazardních her a zajišťuje provázanost právních předpisů upravujících oblast hazardních her. V
jednotlivých právních předpisech se právní úprava přizpůsobuje cílům, které si vytyčil samotný
zákon o hazardních hrách. Jedná se zejména o zajištění
opatření k předcházení a potírání sociálně patologických jevů spojených s provozováním hazardních
her a otevření českého trhu hazardních her pro provozovatele se sídlem na území Evropské unie a
Evropského hospodářského prostoru a provozování hazardních her prostřednictvím internetu.
Druhá hlavní změna, která je v jednotlivých právních předpisech učiněna, souvisí se změnou
pojmosloví v oblasti hazardních her. Dosavadní zákon č.
202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve
znění pozdějších předpisů, upravující mimo jiné provozování těchto her, používá pro označení her
slov „loterie a jiné podobné hry“. Tento koncept se mění a
zákon o hazardních hrách nově všechny hry označuje
jako „hazardní hry“. V jednotlivých právních předpisech je tak zapotřebí v duchu legislativně
technické změny pojmů při zachování věcně identického řešení modifikovat ustanovení hovořící o
„loteriích a jiných podobných hrách“.
Ohledně novely zákona o daních z příjmů lze
odkázat na důvodovou zprávu k zákonu o dani z hazardních her, zejména na její pasáže týkající se
zdanění výher daní z příjmů fyzických osob. Obdobně to platí pro novelu
zákona o správních poplatcích.
Ministerstvo financí rovněž uvažovalo o změně
zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a
řízení proti nim, která by byla žádoucí a legitimní. Ustanovení
§ 7 zákona o trestní odpovědnosti právnických osob a
řízení proti nim by bylo rozšířeno o doposud absentující trestný čin „neoprávněného provozování
hazardní hry“. Rozšíření trestní odpovědnosti je významné především z hlediska rozšíření možností
postihu v souvislosti s nelegálním provozováním, kterého se mohou dopouštět právě právnické osoby. S
ohledem na vládní návrh novely zákona o trestní odpovědnosti
právnických osob a řízení proti nim – sněmovní tisk 304 nebyl návrh změny předmětného zákona
zapracován. Sněmovní tisk 304 představuje zásadní změnu v dosavadním přístupu k úpravě okruhu
trestných činů, za které mohou být právnické osoby trestně stíhány – místo dosud použitého
pozitivního výčtu trestných činů, za které může být právnická osoba trestně stíhána, bude zákon
obsahovat negativní výčet trestných činů, jejichž spáchání nebude možné právnické osobě přičítat (a
v tomto negativním výčtu obsaženém v nově navrhovaném znění § 7 trestné činy týkající se hazardních
her zařazeny nejsou). V případě, že by sněmovní tisk 304 nebyl schválen, bylo by potřeba do zákona
případně doplnit dodatečně novelu § 7.
Návrh zákona rovněž počítá s přijetím rozsáhlé novely
zákona o ochraně spotřebitele (sněmovní tisk č.
445).
V ostatním lze odkázat na důvodovou zprávu k zákonu o hazardních hrách a zákona o dani z
hazardních her.
II. Zvláštní část
K části první – změna zákona o zřízení ministerstev a
jiných ústředních orgánů státní správy České republiky
K čl. I
Kompetenční zákon upravující působnost
jednotlivých ústředních orgánů stanoví v § 4 odst. 1
kompetenci Ministerstva financí m