Důvodová zpráva k zákonu č. 377/2015 Sb., změna zákonů souvisejících s přijetím zákona
o ukončení důchodového spoření
Mgr.
Bohuslav
Sobotka
předseda vlády
Ing.
Andrej
Babiš
1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí
A. OBECNÁ ČÁST
1. Zhodnocení platné právní úpravy a odůvodnění hlavních principů navrhované
úpravy
Předkládaný návrh zákona je doprovodným zákonem k
zákonu o ukončení důchodového spoření, s nímž se současně předkládá k projednání. Hlavním
účelem tohoto návrhu zákona je zejména zajistit obsahový soulad
zákona o ukončení důchodového spoření s ostatními
platnými zákony České republiky. Zejména pak tento návrh zákona obsahuje úpravu související se
procesem ukončování důchodového spoření, tj. v příslušných právních předpisech zohledňuje možnost
doplacení pojistného na důchodové pojištění za dobu existence povinnosti platit pojistné na
důchodové spoření. Rovněž obsahuje návrh právní úpravy daňového režimu prostředků vyplacených
účastníkům z důchodového spoření.
Zrušením systému důchodového spoření (tzv. II. penzijního pilíře) se doplňkové penzijní
spoření podle zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém
penzijním spoření, ve znění pozdějších předpisů, stává v podstatě jediným systémem individuálního
spoření na stáří (systém penzijního připojištění podle zákona č.
42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním
příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších
předpisů, je uzavřen pro nové účastníky). Je proto nutné současně
se zákonem o ukončení důchodového spoření přijmout
opatření, která povedou k zatraktivnění tohoto penzijního systému, a to jak z hlediska nabízení
doplňkového penzijního spoření penzijními společnostmi, tak z hlediska účastníka a zájemce. Zejména
je potřeba systém doplňkového penzijního spoření otevřít a nabídnout co nejširšímu okruhu zájemců.
Není důvodné limitovat účast v systému dosažením zletilosti, a to i s ohledem na neexistenci
obdobného omezení u jiných finančních produktů. Proto se navrhuje systém doplňkového spoření otevřít
pro všechny zájemce bez omezení věku.
Má-li systém doplňkového penzijního spoření skutečně sloužit jako doplňkový zdroj příjmů
ve stáří, je potřeba účastníky motivovat k postupnému výběru naspořených prostředků prostřednictvím
penze namísto jednorázového výběru. Navrhuje se tedy, aby i penze vyplácená po dobu delší než 10 let
byla stejně jako doživotní penze osvobozena od daně z příjmů. Za účelem zachování jednotného
daňového režimu u podobných produktů se tato změna vztahuje i na penze z penzijního připojištění se
státním příspěvkem a soukromého životního pojištění.
Dále je systém potřeba upravit tak, aby umožňoval vyšší výnosy pro účastníky za účelem
akumulace dostatečných prostředků pro zabezpečení na stáří. Z toho důvodu se zmírňují některé přísné
limity pro investování a rozšiřuje se okruh investičních nástrojů, přičemž je kladen důraz na
zachování obezřetnosti při investování prostředků účastníků.
Současně je potřeba reagovat na situaci, kdy některá pravidla kladená na penzijní
společnosti nemotivují k nabízení doplňkového penzijního spoření nebo na ně kladou nadměrné
kapitálové požadavky. Rovněž také dochází i ke změnám, které souvisejí s dosavadními zkušenostmi s
touto právní úpravou a u nichž vyvstala potřeba jejich zpřesnění či úpravy.
Předkládaným návrhem zákona se mění tyto právní předpisy:
1.
zákon č. č. 99/1963 Sb., občanský soudní
řád, ve znění pozdějších předpisů,
2.
zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších
přepisů,
3.
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve
znění pozdějších předpisů,
4.
zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů,
5.
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, ve znění pozdějších předpisů,
6.
zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů,
7.
zákon č. 6/199