Důvodová zpráva
I. Obecná část
Navržená úprava
- implementuje dvě Směrnice Rady, které se týkají oblasti přímého zdanění. Jedná se o Směrnici
Rady č. 90/434/ EHS
o společném systému zdanění při fúzích, rozděleních, převodech majetku a výměnách podílů a o
Směrnici Rady č. 90/435/ EHS o
společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností,
- implementuje Doporučení Komise
94/79/EHS z 21. prosince 1993 o
zdaňování některých příjmů plynoucích daňovým ne-rezidentům - fyzickým osobám,
- reaguje na změny v oblasti účetnictví od l.l.2004 a zajišťuje nezbytnou nejen terminologickou
provázanost s nově přijatými právními předpisy,
- konkretizuje některé výstupy z Programového prohlášení vlády v oblasti zdaňování příjmů
fyzických a právnických osob , závěry z koaličních jednání k reformě veřejných financí a z materiálu
Daňová politika, a to
- postupným snížením sazby daně z příjmů právnických osob z 31% až na 24% v roce 2006, to je o 7
procentních bodů,
- prodloužením doby odpisování administrativních budov z 30 na 50 let,
- zavedením úlev pro odborové organizace a organizace zaměstnavatelů daňovou uznatelností
příspěvků jejich členů,
- zavedením minimálního základu daně na úrovni poloviny průměrné mzdy pro podnikatele - fyzické
osoby
- zvýšením nezdanitelné části základu daně na děti, a to v rámci podpory rodin s dětmi
- odstraňuje některé nepřesnosti platné právní úpravy, které umožňují legální se vyhnutí daňové
povinnosti,
- zjednodušuje některé postupy, zejména při zdaňování úrokových výnosů u právnických osob,
- zohledňuje novou standardní klasifikaci produkce provedenou Českým statistickým úřadem,
- zpřesňuje úpravu ve zdaňování příjmů s mezinárodním prvkem, zejména v oblasti
zajištění daně,
- zpřesňuje tvorbu daňových rezerv na opravy hmotného majetku u poplatníků - plátců DPH,
- definuje postup poplatníka při uplatnění vytvořené rezervy ve vazbě na její zaúčtování,
- zpřesňuje některá ustanovení s cílem zvýšení právní jistoty poplatníků a správců
daně.
A) Zhodnocení platného právního stavu
Dosavadní právní úprava již obsahuje koncepci zdanění obsaženou ve Směrnicích o společném systému
zdanění fúzí, dělení, převodů aktiv a výměn akcií a o společném systému zdanění mateřských a
dceřiných společností z různých členských států Evropské unie. Tato koncepce však není uplatňována
důsledně na všechna převáděná aktiva, resp. u zdanění dividend mateřských a dceřiných společností je
uplatňována v opačném směru.
a) Společný systém zdanění mateřských a dceřiných společností
Podle dosavadní právní úpravy jsou dividendy a podíly na zisku plynoucí od tuzemských obchodních
společností zdaňovány srážkovou daní ve výši 15%, respektive sazbou modifikovanou mezinárodními
smlouvami o zamezení dvojího zdanění.
Dceřiná společnost při výplatě dividend a podílů na zisku mateřské společnosti srazí daň ve výši
15% a mateřská společnost, má-li minimální účast 20% na základním kapitálu dceřiné společnosti,
srazí daň při výplatě dividend a podílů na zisku ve výši 15% svým společníkům jen z částky, která
přesahuje přijaté dividendy a podíly na zisku od dceřiné společnosti.
Stávající režim vylučuje při splnění stanovených podmínek dvojí i vícenásobné uplatnění srážkové
daně (v případech, kdy dceřiná společnost zakládá další společnosti nebo se podílí na již
existujících společnostech), ale v opačném směru, než stanoví Směrnice. Hlavním důvodem zavedení
úpravy platné od roku 1993 bylo jednak fiskální hledisko (uplatnění srážkové daně při prvotní
výplatě) a dále skutečnost, že uplatnění režimu, který odpovídá Směrnici ještě před vstupem do EU by
založilo zvláštní situaci, kdy z tuzemska vyplácené dividendy by nebyly zdaněny a naopak dividendy
plynoucí ze smluvních států EU by byly zdaněny sazbou dle mezinárodních smluv, to je zpravidla 5 %
nebo 15% sazbou daně podle výše majetkové účasti, neboť členské státy EU by neměly žádný důvod ke
vstřícnému postupu k dividendám a podílům na zisku plynoucím do České republiky jako nečlenského
státu.
b) Společný systém zdanění společností při fúzích
Platná úprava zohledňuje záměr, aby převody aktiv, výměny podílů a fúze společností neměly v
okamžiku jejich realizace nepříznivé daňové důsledky s výjimkou přenosu daňové ztráty. Při převodech
nebo vkladech majetku již podle platné úpravy přijímající společnost pokračuje v odpisování, obdobně
je umožněno pokračování v tvorbě rezerv a opravných položek k pohledávkám. Hlavním důvodem
dosavadního vyloučení přenosu daňové ztráty je omezení spekulací a snah vyhnutí se daňové
povinnosti, neboť kumulovaná daňová ztráta právnických osob v současné době převyšuje částku 700 mld
Kč. V této částce jsou zahrnuty ztráty všech poplatníků daně z příjmů právnických osob, z nichž
někteří další aktivity omezili nebo dokonce zastavili. Z hlediska možného dopadu přenosu daňových
ztrát proto nehrozí stomiliardové vlivy. Pokud by předmětem přenosu daňové ztráty byla pouze částka
odpovídající dvěma procentům z uvedených více jak sedmisetmiliard Kč, činí dopad meziročně při sazbě
daně z příjmů 31% téměř 4,5 mld Kč, při sazbě daně z příjmů 28 % cca 4 mld Kč. Proto neomezené
uplatnění přenosu daňové ztráty by po delší dobu vyvolalo výrazný pokles inkasa daně z příjmů
právnických osob. V zájmu eliminace negativního vlivu na inkaso daně z příjmů je proto nezbytné
zavést úpravu vylučující zneužívání přenosu daňové ztráty, a to tím, že tato možnost bude podmíněna
přesvědčivými ekonomickými důvody. Současně se navrhuje, aby přenos daňové ztráty se týkal až ztrát
vyměřených za zdaňovací období, ve kterém ČR vstoupí do EU.
Dosavadní právní úprava neumožňuje přiznat nezdanitelné části základu daně vztahující se na děti,
manželku a z důvodu zdravotního stavu, daňovým ne-rezidentům, a to ani v případě, že většina jejich
příjmů má zdroj na území České republiky. To je v rozporu s Doporučením Komise č.
94/79/EC z 21. prosince 1993 o
zdaňování některých příjmů plynoucích daňovým ne-rezidentům. Členské státy Evropské unie uplatňují
ustanovení tohoto doporučení na fyzické osoby se státním občanstvím, které mají trvalý pobyt v
jednom z členských států Evropské unie a které podléhají dani z příjmů v jiném členském státu, aniž
by tam měly trvalý pobyt, a většina jejich příjmů má zdroj v tomto jiném členském státu. Návrh
tento nedostatek odstraňuje.
Změna systému zdanění úrokových výnosů u právnických osob platná od roku 1998 (tyto příjmy
vstupují do obecného základu daně, avšak v zájmu zachování plynulého inkasa daně z příjmů je i
nadále uplatňována srážková daň, která se však započítává na celkovou daňovou povinnost.) se ukázala
jako správná, je však spojena také s určitou administrativní náročností, (dokládání potvrzení o
sražené dani), kterou je žádoucí odstranit.
Dosavadní právní úprava zdaňování příjmů vychází z poměrně těsné vazby na předpisy o účetnictví.
Z tohoto důvodu je také výchozí a klíčovou kategorií při zjišťování základu daně z příjmů u
poplatníků účtujících v soustavě podvojného účetnictví výsledek hospodaření. K 1.1.2004 se
připravuje také novela zákona o účetnictví a ke stejnému datu skončí platnost všech Opatření, která
dosud upravují postupy účtování pro stanovené skupiny účetních jednotek. Tato Opatření jsou sice
nahrazována prováděcími vyhláškami k
zákonu o účetnictví, ale
jejich obsah není zdaleka tak podrobný, a to z důvodu, aby nebyl potlačen věrný a poctivý obraz
účetnictví. Nelze proto vyloučit, že některé operace bude možné správně účtovat výsledkově i
rozvahově, tj. bez ovlivnění výsledku hospodaření. Proto je nutné zákon o daních z příjmů doplnit
tak, aby se vyloučil negativní dopad změn v oblasti účetnictví na výnos daně z příjmů.
Současná platná právní úprava daná
zákonem o účetnictví
(event. Opatřeními) upravovala soustavu jednoduchého účetnictví, která byla svým způsobem i daňovým
účetnictvím. Většina poplatníků daně z příjmů fyzických osob, pokud byli podle zákona o účetnictví
účetní jednotkou, účtovala v této soustavě. Vzhledem k tomu, že je navrženo tuto soustavu zrušit,
vyvstala potřeba ji nahradit tak, aby ti poplatníci, kteří již nebudou účetní jednotkou ve smyslu
návrhu novely zákona o
účetnictví, avšak výdaje uplatňují v prokázané výši, měli k dispozici postup k prokazování
příjmů a výdajů v zákoně o daních z
příjmů.
Na základě poznatků z praktického uplatňování zákonné úpravy se navrhují úpravy některých
ustanovení tak, aby byla posílena právní jistota poplatníků i správců daně.
B) Odůvodnění hlavních principů navrhované právní úpravy
Obě Směrnice se vztahují pouze na transakce v rámci Společenství. Hlavním ekonomickým obsahem
obou Směrnic je zavedení režimu zdanění, který bude daňově neutrální.
V případě Směrnice o fúzích, rozděleních, převodech majetku a výměnách podílů na obchodních
společnostech z různých členských států
(90/434/EHS) to znamená, že daňové
důsledky operací, na něž se Směrnice vztahuje, budou stejné jako v situaci, kdy by operace nebyly
provedeny nebo byly provedeny společnostmi z libovolných členských států. V případě Směrnice o
společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností
(90/435/EHS) to znamená, že daňové
důsledky operací, na něž se Směrnice vztahuje, budou shodné, pokud budou operace provedeny
prostřednictvím libovolného počtu mateřských a dceřiných společností z libovolného počtu členských
států.
Fúze, rozdělení, převody majetku a výměny podílů na obchodních společnostech z různých členských
států Evropské unie jsou v některých případech nezbytné k tomu, aby se vytvořily podmínky obdobné
podmínkám vnitřního trhu. K vytvoření a zajištění účinného fungování společného trhu je třeba
odstranit omezení bránící takovým operacím, která vyplývají z daňových předpisů členských států.
Uvedené operace by měly být z daňového hlediska posouzeny zcela neutrálně, neboť umožňují
zúčastněným společnostem lépe se přizpůsobit požadavkům společného trhu, zvýšit svou produktivitu a
zlepšit konkurenceschopnost na mezinárodní úrovni. Cílem úpravy je odstranit jakákoliv znevýhodnění
vyplývající z vnitrostátních daňových předpisů, přičemž však musí zůstat zajištěny fiskální zájmy
státu, v němž se nachází převádějící nebo nabytá společnost. Tohoto cíle je dosaženo zavedením
podmínky existence stálé provozovny přijímající společnosti ve státu převádějící společnosti.
Směrnice o
fúzích
se týká pouze finančních důsledků fúzí. Ve skutečnosti mohou nastat pouze některé operace popsané ve
Směrnici, protože obchodní úprava fúzí v rámci Společenství není dosud plně harmonizována. Fúze nebo
rozdělení společností, které mají sídlo v různých státech Evropské unie, nejsou v současné době díky
chybějícím předpisům dosud uskutečnitelné. Při implementaci Směrnice č.
90/434/ EHS tento aspekt nebyl
zohledněn a předpis byl implementován jako celek. Tímto způsobem postupovaly téměř všechny členské
státy Evropské unie s výjimkou Spojeného království.
Směrnice se týká pouze transakcí, v nichž nedochází k platbám v hotovosti ( k pohybu finančních
prostředků), ale pouze k vydávání akcií. Přitom členské státy mají možnost povolit platbu v
hotovosti jako doplněk k vydání akcií, tato platba však nesmí přesáhnout 10% nominální hodnoty
vydávaných akcií. Stejnou podmínku zavedl
obchodní zákoník
pro přeměny obchodních společností s účinností od 1.1.2001.
Nezbytnou podmínkou, která musí být také splněna, je to, že aktiva musí zůstat účinně propojena
se stálou provozovnou v zemi převádějící společnosti. To umožňuje členskému státu, v němž
převádějící společnost sídlí, chránit své finanční zájmy.
Směrnice také obsahuje opatření proti zneužití, podle kterého mohou členské státy odmítnout
výhody poskytované Směrnicí příslušným transakcím, které se zdají být uskutečňovány za účelem
vyhnutí se daňové povinnosti. Proto by měly být akceptovány pouze transakce, které budou prováděny z
přesvědčivých ekonomických důvodů.
Směrnice č. 90/435/ EHS, o
společném systému zdanění mateřských a dceřiných společností z různých členských států Evropské unie
stanoví, že zisky, které dceřiná společnost rozdělila své mateřské společnosti, nebudou podléhat
srážkové dani alespoň tam, kde mateřská společnost drží minimálně 25% kapitálu dceřiné společnosti
nepřetržitě po dobu 2 let. Srážková daň se uplatní až při výplatě akcionářům mateřské společnosti,
pokud jimi budou právnické osoby s účastí pod 25% podílu nebo fyzické osoby. Směrnice tak odstraňuje
mimo jiné daňové překážky pro reinvestování vytvořených zisků.
K realizaci této Směrnice se do zákona navrhují doplnit ustanovení, podle nichž k datu
přistoupení České republiky do Evropské unie budou od daně osvobozeny za podmínek stanovených
Směrnicí
- dividendy, podíly na zisku a převody zisku na základě řídící nebo ovládací smlouvy vyplácené
tuzemskou dceřinou společností mateřské společnosti se sídlem v jiném členském státě Evropské
unie,
- dividendy přijaté tuzemskou mateřskou společností od dceřiné společnosti se sídlem v jiném
členském státě Evropské unie.
Stejný režim zdanění se dále navrhuje uplatňovat i na obdobné převody (dividendy, podíly na
zisku) z dceřiné na mateřskou společnost v rámci České republiky.
Vzhledem ke specifickému způsobu zdanění osobních společností (veřejná obchodní společnost,
komanditní společnost) se výše uvedené režimy budou vztahovat pouze na společnosti kapitálové
(společnost s ručením omezeným a akciová společnost) a ve stejném rozsahu byly přístupovými
smlouvami doplněny obě Směrnice.
V oblasti zdanění příjmů nerezidentů je dále
relevantní
doporučení Komise
79/1994/ES, které většina členských
států implementovala v návaznosti na související judikaturu Evropského soudního dvora. Toto
doporučení stanoví jednotné podmínky pro zdanění příjmů fyzických osob s trvalým pobytem v některém
z členských států pocházejících ze zdrojů na území jiného členského státu. Návrh novely zavádí
shodný režim zdanění tohoto typu příjmů pro daňové nerezidenty za podmínky, že min. 90% příjmů
nerezidenta pochází z území zdaňujícího státu. Při stanovení této hranice se vychází z judikatury
Evropského soudního dvora (srv. C-279/1993
či C-391/1997 ). Navrhovaná právní úprava je s právem ES
plně slučitelná.Zrušení srážkové daně u úrokových výnosů právnických osob představuje změnu v postupu při zdanění
těchto příjmů. Dosud se sražená daň započítává na celkovou daňovou povinnost poplatníka a zdanění je
tak provedeno ve dvou krocích. Podle navrhované úpravy bude zdanění provedeno až při podání daňového
přiznání. U všech fyzických osob bude nadále uplatňována srážková daň ve výši 15 %, kdy provedením
srážky bude daňová povinnost poplatníka vyrovnána. Zrušení anonymity vkladů vylučuje spekulativní
operace mezi fyzickými osobami a právnickými osobami.
K naplnění úkolů vyplývajících z Programového prohlášení vlády se navrhuje postupné snížení sazby
daně z příjmů právnických osob o 7 procentních bodů, tj. z 31 až na 24 % v roce 2006. Konkrétně pro
zdaňovací období započaté v roce 2004 je navrhována sazba 28%, v roce 2005 sazba 26% a v roce 2006
snížení o další dva procentní body na 24 %. Současně se navrhuje prodloužení doby odpisování
administrativních budov z 30 na 50 let. K realizaci tohoto kroku dosud absentovala odpovídající
Standardní klasifikace produkce. S účinností od 1.1.2004 bude platit aktualizovaná Standardní
klasifikace produkce, která umožňuje odpovídající zatřídění pro uvedený druh budov. U víceúčelových
budov bude rozhodující převažující poměr podlahové plochy z hlediska využití budovy. Určitou
kompenzaci výrazných rozpočtových dopadů ze snížení sazby daně u právnických osob představuje
zrušení slevy na dani, jejímž základem je polovina daně srážené z dividendových a jim podobných
příjmů a dále návrh na limitování vstupní ceny pro odpisování a nájemného u finančního leasingu
osobních automobilů. Dále se v rámci podpory rodin s dětmi navrhuje zvýšit nezdanitelnou část
základu daně na dítě o 2 040 Kč ročně.
Úpravy zákona o daních z
příjmů vyjadřující reakci na připravovanou novelu
zákona o účetnictví
a změny vyplývající z prováděcích předpisů o účetnictví lze shrnout do tří okruhů:
a) Podle zákona o Sbírce
zákonů skončí k 31.12.2003 platnost všech Opatření, která byla vydána k příslušným zákonným
úpravám, což se nejvíce dotýká zákona
o účetnictví. Tento termín beze zbytku platí pro případy, kdy Opatření nebyla nahrazena
prováděcími vyhláškami k 1.1.2003. Od 1.1.2004 tak bude objektivně absentovat celá řada podrobných
úprav, které dosud upravovaly správný postup zaúčtování jednotlivých operací a případů. Vytvoří se
tak větší prostor pro zachycení všech operací a případů při akcentu jejich věrného a poctivého
zobrazení. Nebude např. výjimkou situace, kdy právně zaniklé závazky bude moci účetní jednotka
odepsat v kapitálu a nikoli do výnosů, jak stanoví současná úprava. Vedle toho praxe přináší
poznatky, že někteří účetní odborníci nabádají k postupům v účetnictví, které znamenají odložení
daňové povinnosti nebo legální vyhnutí se daňové povinnosti. Na všechny připravované změny v
účetních předpisech je nutné reagovat v
zákoně o daních z příjmů, aby
se vyloučily negativní dopady na inkaso daně z příjmů. Proto se navrhuje zejména:
- zavést povinnost zvýšit základ daně v případech, kdy o právně zaniklých závazcích nebylo
účtováno ve výnosech,
- zpřesnit zdaňování operací s cennými papíry tak, aby pro daňové účely byly z účetnictví
přebírány pouze transakce s veřejně obchodovatelnými majetkovými cennými papíry a dlužnými cennými
papíry bez omezení a u ostatních prodejů cenných papírů a majetkových účastí umožnit vzájemné
kompenzace
zisků a ztrát, ale pouze v rámci zdaňovacího období nebo období, za které se podává
daňové přiznání. Případné ztráty z těchto operací bude možné odečítat v následující třech letech,
ale pouze od zisku vykázaného z těchto operací.- pro daňové účely znovu zavést hranici pro odpisování nehmotného majetku (60 000,- Kč) a zavést
jednoduché lineární odpisování podle jeho charakteru. Z věcného hlediska by byla zachována vazba na
účetní předpisy. Jediným důvodem této úpravy je od roku 2003
kompetence
účetní jednotky ke stanovení
hranice nehmotného majetku v účetnictví, která umožňuje zahrnovat jednorázově do nákladů částky
vyšší než uvedených 60 000 Kč.b) Vzhledem k nutnosti zajistit návaznost na novelu
zákona o účetnictví
je nutné provést celkovou úpravu náhrady za soustavu jednoduchého účetnictví, jehož zrušení je v
novele zákona o účetnictví
navrhováno. To vyvolalo nutnost navrhnout takovou úpravu, aby poplatníci, kteří nebudou účetními
jednotkami ve smyslu novelizovaného